Budsjett tur nedover 22. aug til 18. sep

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Budsjett tur nedover 22. aug til 18. sep

Post by tshansen »

Jeg driver å snuser på hvor "billig" det kan la seg gjøre å komme seg nedover kontinentet i løpet av sommeren.
Jeg er villig til å si fra meg mye luksus for å få ekstra dager med kjøring i Alpene.
Er det noen av dere som har en formening om hvor mye det koster å slenge opp ett telt rundt om i Europa? De er jo ikke spesielt begeistret for vilt camping vet jeg. Men på de forskjellige campingplassene. hva kan man forvente at det koster?

I stede for å spise på restaurant hver dag, vil jeg prøve å handle litt rasjoner og lage meg måltider på primus, eller lage gode sandwicher med råvarer fra butikk osv. Begrense brus/redbull/vann på bensinstasjoner. I stede for å drikke 3 pils hver kveld, ta med en liter whisky for kosen sin del (slik som jeg gjør her hjemme)

Det blir ikke helt ønskelig ferie, men alt er bedre enn ingen ting. Jeg trenger meg sårt en tur nedover... så da får det heller bli litt på budsjett.

Du burde jo strengt talt gå å kunne ferdes rundt om der nede i 21 dager for under 15.000?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by ojda »

2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by tshansen »

Se der ja.... fortsatt hva jeg vil kalle rimelig dyrt for å slenge opp et telt. :-k Kanskje man bare skal være ekstra nøye med å finne rom... Det koster vel mye i samme gata
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by ojda »

Ikkeno galt i å kjøre budgett-sporet på ferie, men du! En 1/2-liter koster +/- 4kr i butikk nedover.
Det kaller jeg billig luksus :thumleft

Jeg er ikke helt sikker på at det behøver å bli noen 2. Klasses ferie, bare litt mere pargass å dra på 8)
Sørg for å ha reserver til 3-4 motellovernattinger, det gir et herlig velkomment avbrekk ved dårlig vær og i "drittlei-perioder =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by tshansen »

Ja, men klarer man å knipe inn på alle de "små" utgiftspostene rundt om, så blir det fort noen mil ekstra på bensin budsjettet. Jeg kommer nok til å gjøre som jeg eller gjør på tur, men være litt mer bevist på bo og matutgiftene. Da dette kan sluke mange 100 kroner om dagen om en spiser ute, drikker ute og kjøper is/vann/brus på bensinstasjonene :thumleft

Men ja... Der vil alltid være 5000,- på en buffer konto i tilfelle rottefelle, skade, fly hjem osv. Poenget er bare at klarer jeg å være sparsommelig, kan jeg strekke turen en uke ekstra. Å jeg bare må ha meg et eventyr nedover i år.... Blir faen meg helt dårlig av å skumme gjennom YouTube :redface
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by JK95 »

Sjekket rom via Airbnb? Har god erfaring i Norge, men kan ikke si stort om utlandet :-#
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by ojda »

Helt klart enklest å spare inn på matbudsjettet ja :thumleft (Jeg har enda ikke kommet over iskremen med kaffe jeg og Jon brukte 400 kr på (i Sveits)) :shock:
Kan også vere lurt å booke etpar steder a 4-5 netter i område med mange kjøremuligheter å bruke det som base :thumleft (bookes hjemmefra på forhånd etter pris som viktig faktor) Mange steder tar betalt for antall gjester, da blir rommet ofte hyggelig rimelig =D>
Noen slike avtaler virker veldig positivt inn på døgn-snittprisen 8)

Minimalt med overnatting i Danmark, Tyskland og Sveits. Frankrike er jeg ukjent med prising (spør Olav) :thumleft
Sjekk for all del nøyere opp om villcamping i div land :D
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by tshansen »

ojda wrote:Helt klart enklest å spare inn på matbudsjettet ja :thumleft (Jeg har enda ikke kommet over iskremen med kaffe jeg og Jon brukte 400 kr på (i Sveits)) :shock:
Kan også vere lurt å booke etpar steder a 4-5 netter i område med mange kjøremuligheter å bruke det som base :thumleft (bookes hjemmefra på forhånd etter pris som viktig faktor) Mange steder tar betalt for antall gjester, da blir rommet ofte hyggelig rimelig =D>
Noen slike avtaler virker veldig positivt inn på døgn-snittprisen 8)

Minimalt med overnatting i Danmark, Tyskland og Sveits. Frankrike er jeg ukjent med prising (spør Olav) :thumleft
Sjekk for all del nøyere opp om villcamping i div land :D
Utifra hva jeg kan se, så er det teltet de henger seg opp i, ikke at du sover i området. Slår du en tarp over sykkelen og bort i et tre, sover på en madrass under går det helt fint. Men setter du opp telt kan du risikere bot osv. :-s :-k Forstå det de som kan.

Men ja.... målet er jo å komme seg mest rundt, få kjørt herlige alpepass og virkelig kose seg på sykkelen. Da får man heller slanke ned på måltider og bokomfort :lol:
400,- for en is og kaffe? Det er jo landeveisrøveri :-O
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by ojda »

tshansen wrote:
ojda wrote:Helt klart enklest å spare inn på matbudsjettet ja :thumleft (Jeg har enda ikke kommet over iskremen med kaffe jeg og Jon brukte 400 kr på (i Sveits)) :shock:
Kan også vere lurt å booke etpar steder a 4-5 netter i område med mange kjøremuligheter å bruke det som base :thumleft (bookes hjemmefra på forhånd etter pris som viktig faktor) Mange steder tar betalt for antall gjester, da blir rommet ofte hyggelig rimelig =D>
Noen slike avtaler virker veldig positivt inn på døgn-snittprisen 8)

Minimalt med overnatting i Danmark, Tyskland og Sveits. Frankrike er jeg ukjent med prising (spør Olav) :thumleft
Sjekk for all del nøyere opp om villcamping i div land :D
Utifra hva jeg kan se, så er det teltet de henger seg opp i, ikke at du sover i området. Slår du en tarp over sykkelen og bort i et tre, sover på en madrass under går det helt fint. Men setter du opp telt kan du risikere bot osv. :-s :-k Forstå det de som kan.

Men ja.... målet er jo å komme seg mest rundt, få kjørt herlige alpepass og virkelig kose seg på sykkelen. Da får man heller slanke ned på måltider og bokomfort :lol:
400,- for en is og kaffe? Det er jo landeveisrøveri :-O

Kaffe&Is: Du veit, tøffe gutter fra Noreg spør ikke hva ting koster før de bestiller :roll: :lol:
Rett skal være rett, det var 2 is og 2 kaffe =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by Tommas »

Airbnb er enkelte steder helt latterlig billig, så jeg ville tatt en titt på det. Kanskje base noen minutter lengre unna, men til halve prisen. Så nettopp på litt mer østeuropa basert, men der var også de rimelige (les: spartanske) hotellene veldig mye billigere enn de som kommer øverst på søkemotorene.

Aner ikke hva camping koster i Alpene, men flere steder i Europa fant jeg airbnb eller billige hoteller til samme prisen som "per natt" på camping.
De er nok litt flinkere til å ta seg betalt der det er høye fjell, men verdt å bruke litt tid på internett.

Booking.com har feks også muligheten flere steder til å avbestille nesten helt opp til check-in, uten noe forhåndsbetaling. Da kan man booke litt og ha noen alternativer i følge vær etc.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by Kant1 »

Når det kommer til overnatting i Frankrike, så er det generelt sett ikke spesielt billig (noen vil kalle det "dyrt", men klart, kommer du utenom turiststrømmen kan man gjerne finne noe billigere.
AirBNB er jo en grei løsning om man ikke er for mange, min ringe erfaring sier max 3 i følge, ellers må ting planlegges NØYE god tid i forveien.
Men lenge før airBNB såg dagens lys, eksisterte det noe lignende som kalles Gites de France (Gitt dø Fraans) der man gjerne leier et værelse i noens bolig.
Selv bodde jeg, ekskona og ungene (Mette på 10 og Jardar på 3,5) på en bondegård i nærheten av Annecy for en latterlig lav sum. (dette var en mannsalder siden, men tror vi betalte 1200 for fire netter, inklusive frokost- som vi spiste på kjøkkenet sammen med ekteparet som hadde gården- vi kunne ikke fransk, og ekteparet kunne ikke engelsk :thumleft )
Vi bare fulgte et skilt og svingte opp i tunet, der det stod et skilt "Chambres Vacant" og rom fikk vi. En uforglemmelig opplevelse... kunne nok skrevet et bra reisereferat fra den turen også :-D
SÅ var det villcamp-- i Frankrike er iallefall dette en gråsoneaktivitet. Men om man ikke camper i nærheten av turistobjekter etc eller øvrig bebyggelse kan det gå helt greit. Jeg har sett det bli gjort flere ganger. Men EGENTLIG er det ikke lov. Å villcampe flere netter på samme sted er neppe en god i ide.

Og ang mat: I Frankrike er matvarer i butikk rimelig i forhold til det vi er vant med, men på restaurant blir det fort omtrens som i Norge. Frankrike er jo et høykostland nesten på nivå med "Furet værbitt"

Og om ikke jeg snart får en tur offshore, så blir det budsjett-tur på meg også :lol: eller jeg utsetter det hele til høsten, når StorTigern skal til Alicante på vinterlagring
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by tshansen »

[youtube][/youtube]

De gutta her gjør ikke annet enn å campe, de mener som meg... at å campe med telt underveis gjør noe ekstra med turen. Det er en egen sjarm med å bo i telt/campe. Det er noen steder de spør om tillatelse, men det ser ut som det går veldig bra. Jeg får inntrykk av at det er mye antagelser og "normale" kjøreregler for det med villcamping nedover. Men det er få som vet, for de rett og slett ikke har gjort det i praksis :-k :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by JohnnyTh »

Reis østover. Blir fort halv pris bare der. Romania kan anbefaler. Mye flotte fjell der.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by Epylypzon »

Jeg ser nå at jeg kun har opplevd "budsjetttur", om det å ha med teltet innebærer det....
Å klare seg med 15k på 21 dager bør du klare med god margin.
Når man camper sparer man også somregel på mat/drikke(lager selv istedenfor resturant/pub).. En pose pasta og ett glass pastasaus så har man middag ett par dager.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Budsjett tur nedover kontinentet

Post by tshansen »

Epylypzon wrote:Jeg ser nå at jeg kun har opplevd "budsjetttur", om det å ha med teltet innebærer det....
Å klare seg med 15k på 21 dager bør du klare med god margin.
Når man camper sparer man også somregel på mat/drikke(lager selv istedenfor resturant/pub).. En pose pasta og ett glass pastasaus så har man middag ett par dager.
Ja, for mange blir det budsjett om man har med telt og heller vil campe i det fri. Det er jo mye i det du skriver der... at når man lager maten av råvarer man kjøper på butikk osv har man gjerne mat i flere dager til ganske mye rimeligere penge. Men har du noen erfaring med telting nedover?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply