LocaToWeb - GPS sporing app

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

LocaToWeb - GPS sporing app

Post by tshansen »

Image

Som sikkert mange har fått med seg. En del av oss bruker LocaToWeb sin gps app til mobilen når vi er ute på sykkeltur.
Selv har jeg brukt denne appen og hjemmesiden deres aktivt denne sesongen for å gjøre meg opp en mening om hvor godt denne fungerer.

Å denne gir jeg lett 6 øyner på terningen. Ikke bare er det kjekt å dele rutene sine med venner og familie, det er også kjekt for de å kunne holde seg oppdatert på hvor i verden du befinner deg. Enten på PC, Mac eller mobil. Før rant det inn meldinger og telefoner fra fruen i huset om hvor jeg var. Nå sjekker hun bare linken jeg har sendt henne og så vet hun om jeg kommer hjem til "middag" eller ikke :roll:

En del av funksjonene LocaToWeb tilbyr.

Del posisjonen din i sanntid
LocaToWeb er først og fremst en posisjonssporings app som oppdaterer til web i sanntid. Når en sporing er satt opp og startet poster den posisjon, retning, fart, høyde og sporingslinje til LocaToWeb.com. Venner og familie kan da følge bevegelsene på LocaToWeb.com. For ordens skyld: Sporing forekommer kun når Start knappen er trykket og varer helt til Stop knappen er trykket. Dette er i mine øyner den aller beste og viktigste funksjonen.

App for all de 3 store platformene
LocaToWeb er tilgjengelig for Iphone (IOS), Android og Windows Phone.

Se sporingene dine på nett
Sporingene lagres på LocaToWeb.com og kan når som helst hentes frem. Registrerte brukere kan åpne, endre og slette sporinger fra historikken. Det er alltid gøy å hente frem en sporing når man kommer tilbake fra en fjelltur, sykkelritt, reise etc.

Installer og kjør – ingen registrering kreves
Etter at app’en er installert, sett opp en track og trykk Start. Det kreves ikke registrering. Det oppfordres likevel til å registrere seg (med en gang eller senere) for da å kunne få tilgang til egen Konto på LocaToWeb.com. Her kan du se historikk samt administrere sporingene dine.

Hver sporing har en tittel
Når en ny sporing skal settes opp må det spesifiseres en tittel. Dette navnet identifiserer sporingen i sporingslisten på LocaToWeb.com og i app’ens historikk. Registrerte brukere vil også finne den igjen i sporingslisten på sin Konto på LocaToWeb.com.

Identifiser deg selv med et Alias
Sporingens eier identifiseres kun med et Alias som kan endres for hver gang en ny sporing settes opp. Her kan du bruke ditt virkelige navn eller et kallenavn. På denne måten er det mulig å bruke LocaToWeb fullstending anonymt.

Privat sporingsmodus
Registrerte brukere kan velge å spore i Privat modus. Da vil sporingen ikke vises i sporingslisten på LocaToWeb.com, men vil kun være tilgjengelig fra kontoen eller i fra lenken i eposten som sendes ut for hver nye sporing.

Få profilside med egendefinert URL
Registrer deg med profileside og få en egen side på LocaToWeb som viser kun dine sporinger. Her kan du også legge in foto og beskrivende tekst. Venner og kjente kan via denne egendefinerte URL'en alltid finne dine sporinger. Exempel: http://locatoweb.com/user/rocketboy

Opprett din egen organisasjons-side med egendefinert URL
Inne på kontoen din kan du velge å bli medlem i en eksiterende organisasjon eller opprette en ny. På denne måte kan venner, klubber eller andre grupper han en egen samleside med sporinger. Eksempel: http://locatoweb.com/org/anticimex

Varsle venner via melding, email eller del på Facebook, Twitter etc direkte fra app'en
Ved et trykk kan du dele sporingen din med venner, famile eller til Facebook, Twitter og andre social medier. Man kan også sette opp automatisk epost varsling.

Sporingsdata og kart
Når en sporing kjører vil app’en hele tiden vise tid, distanse, fart, høyde og gjennomsnitts fart. Du kan du også sporingen din på kart mens den kjører. Kartet kan zoomes, dras og byttes mellom vanlig kart bilde og satelitt bilde.

GPS nøyaktighet og mobilnett kobling
Under en sporing viser app’en GPS’ens nøyaktighet og indikerer om mobilen har nettkobling eller ei.

Sett opp eller delta i et «Race»
Det er mulig å kjøre opp til 5 forskjellige deltakere (12 for dem som har kjøpt en profilside) som vises i samme kart på LocaToWeb.com. Når det settes om et Race vil det genereres en kode som de andre deltakerene på må taste inn når de velger «Join race».

Fortsette en sporing etter stopp
Når en sporing er startet kan den selvfølgelig stoppes. Men, den kan også når som helst startes opp igjen. Dette gjør det mulig å stoppe for deretter å fortsette når du er klar.

Timer start with count down
The track can be scheduled to start at a specific time. This is great when you need to put your phone in a bag or for some other reason cannot operate the phone when expecting it to start.

Kjør sporing uten dekning (Offline)
Sporinger kan settes opp og startes selv om mobilen ikke har dekning. Dette er praktisk i områder med dårlig deking, feks på fjellet. Sporingsdata vil lastes opp til LocaToWeb.com når forbindelsen er tilbake.

Ta bilder mens du sporer
Mens sporingen kjører kan du bruke «Capture» funksjonen og ta bilder. Disse blir straks lastet opp og vist på kartet på LocaToWeb.com.

Velg tema
App’en gir deg mulighet til å velge mellom lyst og mørkt tema. Det forhåndsvalgte lyse (Bright) temeat er anbefalt for dagslys, mens det mørke (Dark) kan være fint å bruke når man sporer om kvelden eller i mørke omgivelser.

Hold skjermen aktiv
Det er mulig å trykke på en knapp som sørger for at skjermlåsen ikke slår seg på mens man sporer. Dette er fint å bruke når du ønsker å følge med i displayet når telefonen feks er docket i en bil eller på en sykkel. Denne funksjonen kan skrus av og på når som helst under en sporing.

Vår kjære Elolz tok initiativ å kontaktet de, noen var litt reservert mot å bruke appen pga den viser farten når du kjører :redface Men dette har du nå muligheten til å skru av i settings på hjemmesiden deres.
Image

Denne uken kom det også en stor oppdatering på mobil appen. https://play.google.com/store/apps/deta ... .locatoweb

For de som har interesse av å kikke på noen av turene mine, så har jeg link i signaturen min. Denne appen anbefaler jeg til alle som liker å dele turene sine med andre :thumleft

Invite kode til de som vil være med på mc-forumet sin felles side! 1R2TVAN5
Må skrives inn på locatoweb.com, trykk logg inn, så på konto og til slutt Organisasjon. Lekk til koden i øverste feltet.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: LocaToWeb - GPS sporing app

Post by Tommas »

Foreslår at en admin her oppretter en egen samleside for MC-forumet?
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: LocaToWeb - GPS sporing app

Post by Flanker »

+1
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LocaToWeb - GPS sporing app

Post by tshansen »

Det skal vi klare å få til! I'm on it gutter :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LocaToWeb - GPS sporing app

Post by tshansen »

invite kode...

1R2TVAN5

Må dessverre skrives inn på hjemmesiden deres... inne på Konto også videre på organisasjon... Litt knotete, men skal sende de en feedback på dette.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: LocaToWeb - GPS sporing app

Post by Snikkeren »

Hvor taster jeg inn invite-koden da? Må jeg inn på nettet, eller kan jeg gjøre det i appen?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LocaToWeb - GPS sporing app

Post by tshansen »

Snikkeren wrote:Hvor taster jeg inn invite-koden da? Må jeg inn på nettet, eller kan jeg gjøre det i appen?
Inne på siden deres, gå inn på konto (log in først) også videre på organisasjon. Øverste alternativet
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: LocaToWeb - GPS sporing app

Post by Flanker »

Funker som faen dette :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: LocaToWeb - GPS sporing app

Post by Tommas »

Ikke noe big deal, men burde kanskje kunne skjule email om man vil på den organisasjonssiden? Kan jo bli relativt mange der inne etterhvert.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LocaToWeb - GPS sporing app

Post by tshansen »

Kan du ikke sende en feedback på dette til gutta i locatoweb... Sendt noen forbedringsforslag selv. Greit at ikke bare er jeg som tyter på de hehe :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: LocaToWeb - GPS sporing app

Post by Tommas »

Lo forresten godt av profilbildet til MC-forumet der inne ;-)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: LocaToWeb - GPS sporing app

Post by Tommas »

Ja, gjorde det nå.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LocaToWeb - GPS sporing app

Post by tshansen »

Flanker wrote:Funker som faen dette :thumleft
Ja dette funket fjell.... dette har jeg savnet, vært litt tungvint å finne turene deres. Også hadde det vært ålreit å fått en varsling når noen av vennene dine aktiviserte en ny tur. Da hadde det vært enda mere gull

@tommas Jeg må bare si tusen takk til hakhap for dette flotte bidraget \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: LocaToWeb - GPS sporing app

Post by Elolz »

Hvordan legger en inn alias? :-k Er det jeg eller admin som må gjøre det?
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: LocaToWeb - GPS sporing app

Post by Tommas »

Er Inne i settings på locatoweb, når du logger inn på web. Under profil tror jeg.
Post Reply