Alpetur sommer 2018

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Alpetur sommer 2018

Post by Kant1 »

Erling71 wrote: Ja dette kan jo være et alternativ, starte kjøreturen i England/Skottland. Takk for tipset. :thumleft
Jeg er også enig med Trondgv, om å dra litt lenger østover, siden jeg var en del i Frankrike i år. Tsjekkia, Slovenia, Slovakia, Ungarn, mere av Østerrike, og kanskje nedover gamle Jugoslavia :shock:
Men hvis noen har tenkt å bruke tid på Route de Grande Alpes og de franske balkongveiene, må jeg jo vurdere det også. Fikk sett noen balkongveier i fjellene på tur fra Nice til Grenoble i år. :)
Kjedelig om alle kjører samme turen, blir bare like opplevelser da :D
England og Scotland hadde vært kult, og en dag skal jeg kjøre der også. Men jeg blei såpass gira i år til å kjøre mer av de sørlige delene av Frankrike.
Så da blir det nok sånn for min del.

Ang camping, ser jeg for meg litt "villcamp" der i sør, såg flere steder der folk hadde campet i skauen nedover langs Route de Grande Alpes. Det er litt mer glissent befolket område. Men ja, det krever litt mer utstyr.
Så jeg ser absolut for meg løpende revisjoner av planene. Første innlegget er bare hva jeg tenker NÅ :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Alpetur sommer 2018

Post by Epylypzon »

ashland wrote:
Epylypzon wrote:
Erling71 wrote:
:) Hehe, XR'en holdt den, men det er jo ingen grusræser, så da er vel ikke den på lista di?! :lol:
Da jeg var i Irland i september, satt jeg og tenkte at det hadde vært gøy og kjørt litt der borte, samt i Skottland. Men da blir det store avstander som igjen tar tid. det vil spise for mye av tiden i fjellene i sør. :) Får evt plusse på en ekstra uke på tur da :D
Men uansett så gleder jeg meg villt til ny tur, bare synd ventetiden er sååå laaang. :evil:
Kjørte denne ruta i 201
Tok Oslo - Fredrikshavn 29.05
Esbjerg - Harwich 30.05
Newcastle - Amsterdam 10.06
Dessverre har DFDS sluttet med ruten fra Esbjerg. I tillegg tillater ikke britiske myndigheter lenger DFDS å ta med privat personer på Cargo båtene mellom Gøteborg - Brevik og Immingham, selv om det er verdens kjedeligste båttur.
Nærmeste mulighet blir vel Amsterdam eller Rotterdam, en solid omvei
Cargo båten skulle vi egentlig ta. Men det var så usikkert om vi fikk være med (syklene hadde plass). Så vi turte ikke annet enn å droppe hele greia.
Utklipp fra mail jeg fikk av dem

Fra: Bjerke Anikken [mailto:Anikken.Bjerke@dfds.com]
Sendt: 22. april 2013 12:18
Til: Ole Christian Kristiansen
Emne: RE: Passasjer-skjema - Ref 21661400 og 21661401

Alle lastebil-sjåfører kommer foran vanlig passasjerer.
Beklager at det ikke har blitt informert om til deg tidligere, men det er alltid slik at man blir satt på venteliste til det nærmer seg, og når man vet nøyaktig hvor mange sjåfører som skal med på avgangen, først da kan vi bekrefte hvor mange passasjerer som får plass.
På deres avgang så er det til nå 8 passasjerer på vent, og dere står som nr 4 og 5.


Med vennlig hilsen / Best Regards

Anikken Bjerke
Operations Ro-Ro

Direct: +47 22122095
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Alpetur sommer 2018

Post by ojda »

HÆ! Link sa du :lol:


Home / Topics / Camping / Wild camping in Europe: where it’s allowed and where not




Share on Facebook
Tweet
Pin on Pinterest






Wild camping for many has the scent of adventure. In the "civilized" wilderness of Europe - it's not permitted to just pitch a tent anywhere. Which European countries allow it? Here's our overview.

by Corrine Terkelsen



More than 1.7 million people in Germany according to ADAC travel monitor prefer using a tent or travelling with a caravan when on holidays, to a hotel or holiday-apartment. Many are looking specifically at staying at a camping ground – some of which are now almost as expensive a night as a hotel and just about provide as much luxury. In many of these camping sites, one can find not only a sanitary place to pitch the tent or park a caravan, but will also find leisure attractions such as; swimming pools, supermarkets, mini golf courses, with television and Internet reception usually thrown in for good measure!
The laws concerning wild camping in Europe differ from country to country. The amount of the penalty for infringement also. | Photo: Heiko gardener
The laws concerning wild camping in Europe differ from country to country. The amount of the penalty for infringement also. | Photo: Heiko Gärtner

As thirsty as one camper may be for the luxury-type scenario of camping, there are still plenty that intend to keep it simple. Looking for places off the beaten path, searching for peace, tranquility and being as close to nature as possible – with the added bonus of not having to fork out too much money.

Are there countries in Europe where wild camping with a tent is allowed or at least tolerated?

The legalities of wild camping in Europe

In most European countries, wild camping is generally prohibited. However, this doesn’t mean that there are no opportunities on offer for an adventure holiday in the great outdoors. Let’s start first with the countries where it IS legal to pitch a tent and sleep under the stars. These include countries like Sweden, Norway, Ireland, Estonia, Latvia and Spain. In these countries, it’s even permitted to pitch a tent and leave it standing on the same spot for several days. Obviously, this general permission only refers to state land and not private property.

Wild camping in Spain

A few obstacles arise when wanting to pitch a tent in Spain. Firstly, just about every piece of land in Spain is privately owned. Secondly, especially inland, the ground consists almost entirely of rocks and sharp stones, which makes it near impossible to set up camp. And if you’re really lucky enough to have discovered a spot without rocks and stones, then it’s sure to be full of thorns. On the bright side, caravans are permitted an overnight stay in Spain in designated areas.

Wild camping in Sweden

Tent Camping in Sweden’s great outdoors is free, legal and encouraged. The same applies to all the Nordic countries who have a great affinity for nature. You can pretty much pitch a tent anywhere outside of town for a maximum of 2 days. Campfires are not permitted, but living without fire if it means a free nights stay in an otherwise expensive country is a fair compromise for most. Interestingly enough, the law holds true, only for hikers, cyclists and people who are traveling with canoes or horses. Anyone traveling by car, is out of luck. Those traveling with caravans, may park them at least in public car parks, at the end of streets and on the beach.

Wild camping in Norway

Wild camping in Norway is enshrined in the Allemannsretten – every man or woman’s right of public access. There are some beatific wild pitches in Norway – a commuter ferry across the inner fjord to Langøyene island from Oslo is just one of them and the wooded area around Sognsvann lake, north of the city, is also a popular spot. A more adventurous summer destination is the dramatic Lofoten islands, inside the Arctic Circle, where camping comes with the added perk of midnight sun.

Wild camping in Denmark

In Denmark, it’s a whole different ball game again. Expect to pay penalties If you stay outside campgrounds with a caravan. Camping is permitted in at least 40 approved forests. Tourist beaches there are penalties of up to 75 euros to incur, if you let yourself get caught wild camping.

Wild Camping in Romania

There are no laws in Romania to prohibit wild camping. Almost everywhere in the nature or rural areas in Romania you can camp (tent). If you ask the locals, you’ll often hear that camping is not a problem. They’ll tell you that you’ll have a very hard time finding an owner who’ll become upset just because you’ve raised a tent for one night. Our advice is still to ask permission on privately owned land – better to be safe (and polite) than sorry!

Wild camping in France
Especially in the north (Scandinavia, Baltic States) and in Spain wild camping is allowed. In most other European countries one must contact a friendly private landowner or an obliging official. | Photo: Heiko Gärtner
Especially in the north (Scandinavia, Baltic States) and in Spain wild camping is allowed. In most other European countries one must contact a friendly private landowner or an obliging official. | Photo: Heiko Gärtner

In France camping is officially permitted only on private land with the consent of the owner. As people in general are very friendly and especially very open to hikers and cyclists, you’ll usually find a place soon enough. Along the coast, in specific protected places, such as national parks and regional nature parks (parc naturel régional) wild camping is prohibited here in general. The same applies to places in the immediate vicinity of sights. Not advisable to pitch directly under the Eiffel Tower – this can cost you a heady penalty of 1,500 euros if you are caught! Anyway there are many local rules, so the best is to find the city hall of the village where you want to camp and ask there. An alternative to city hall is church, where the priest might be able to tell you whether the local church owns some field in the country side.

Wild camping in Poland

Poland, is not quite as strict. In the last 20 years, there hasn’t been one single sentence imposed for wild camping – at least in the northern area. It’s tolerated. Nevertheless, precaution is advised to staying unnoticed, who wants to risk being the first wild camper in Poland in 20 years to be fined! Asking a local farmer for a campground on their pastures is a safer bet and there’s still the chance of being lucky enough to be invited to lunch or a cup of tea.

Wild camping in Germany
In Germany one may only "privately" camp, on public land, a bivouac is tolerated without a tent for one night. | Photo: Tobias Krüger
In Germany one may only “privately” camp, on public land, a bivouac is tolerated without a tent for one night. | Photo: Tobias Krüger

Camping wherever you like in Germany is illegal. As is applicable in both Austria and Switzerland, a maximum of one night with a caravan on a serviced area is permitted. Otherwise, a one-night stay in camping vehicles, if not marked otherwise, on designated state parking areas is permitted.
Without a tent (e.g bivy sack) you may sleep almost anywhere for a night outside on private property in Germany. Excluded are specially marked areas and nature reserves. Whether an awning or a tarp is to be deemed a tent, lies at the discretion of the local official who’s discovered you. Also a good idea, is to pitch a tent on private land after you’ve gained permission. Normally in rural areas it’s a formality to give a quick knock at the door asking if it would be OK.

Wild camping in Switzerland and the rest of Europe

Extra caution should be taking for wild camping in Switzerland. Fines of 10,000 euros or even more are handed out for wild camping and lighting of fires. It is s advisable to look for a campsite early enough. Stories told of climbers and other outdoor enthusiasts of meeting up with Swiss law enforcement at 4am is something to be avoided!

Particularly stringent rules for wild campers are in the Netherlands, Hungary, Portugal, Russia, Croatia, Serbia, Greece, Bulgaria, Czech Republic and Slovakia. It is not even permitted to pitch on private land. Even rest periods with caravans in parking lots or at stop areas is prohibited in these countries.

More tips and reading regarding camping and adventure:


https://www.bergzeit.co.uk/journal/wild ... e-allowed/
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Alpetur sommer 2018

Post by ojda »

Gielas wrote:
ojda wrote:
Desuten går det rykter om at det kun er BMW som holder ut veiene nedover, så da blir jo sykkelvalget neste år en faktor også :shock:
Det er vel mer et faktum - av de du kjørte i lag med, hvor mange kjørte BMW? :erte
Så denne litt seint Jon, men riktig svar var Alle! Absolutt Alle :?
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Alpetur sommer 2018

Post by ojda »

jeey wrote:
ashland wrote:
Dessverre har DFDS sluttet med ruten fra Esbjerg. I tillegg tillater ikke britiske myndigheter lenger DFDS å ta med privat personer på Cargo båtene mellom Gøteborg - Brevik og Immingham, selv om det er verdens kjedeligste båttur.
Nærmeste mulighet blir vel Amsterdam eller Rotterdam, en solid omvei
Får transporter av sykler nedover til england fra Oslo hvis det er man ønsker, og prisen var ikke helt avskrekkende eller.
Så på dette når jeg vurderte nord england / scotland

http://www.eurobiketrans.co.uk/norwegia ... transport/

Får se om det blir noe av dette i 2018 / 2019
Flott tips jeey, takk for den :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Alpetur sommer 2018

Post by ashland »

Dæven, det er ikke på smått vis å de deler ut bøter nedover :shock:

Så UK og Scotland ikke var med, de er litt mer liberale på den øya
https://www.visitscotland.com/accommoda ... d-camping/

https://www.pitchup.com/wild-camping/

@jeey: Takk for den linken :thumleft

Tilbake til tråden, må si som Ole Brum; Ja takk. Alpene frister veldig, det samme gjør også Scotland, begge deler kan kanskje bli litt mye i ett jafs. Langtur blir det til året og eurobiketrans må sjekkes litt mer ut
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Alpetur sommer 2018

Post by ojda »

ashland wrote:
Dæven, det er ikke på smått vis å de deler ut bøter nedover :shock:

Så UK og Scotland ikke var med, de er litt mer liberale på den øya
https://www.visitscotland.com/accommoda ... d-camping/

https://www.pitchup.com/wild-camping/

@jeey: Takk for den linken :thumleft

Tilbake til tråden, må si som Ole Brum; Ja takk. Alpene frister veldig, det samme gjør også Scotland, begge deler kan kanskje bli litt mye i ett jafs. Langtur blir det til året og eurobiketrans må sjekkes litt mer ut
Har sendt de en mail om ca-pris i Juni, kommer tilbake til det i tråden ved svar :thumleft'
Relevanse: Engelske Alper :-k :lol: :lol: :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Alpetur sommer 2018

Post by hakhap »

Mye oppskryt i denne tråden.

Må återkomme hvis jeg har noe oppskryt å komme med etterhvert : D

misspelling with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Alpetur sommer 2018

Post by ojda »

hakhap wrote:Mye oppskryt i denne tråden.

Må återkomme hvis jeg har noe oppskryt å komme med etterhvert : D

misspelling with autocorrect
Hva med ett nytt sett med tvillinger! til våren :erte :lol: :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Alpetur sommer 2018

Post by Kant1 »

Jaah, utifra den infoen som Master Ojda kommer med her,
så utgår (i utgangspunktet) ideen om villcamp.
Da må det sjekkes litt mer..
Men det må jeg begynne med når jeg får tilgang på et bedre nett enn hva som er tilfellet her ombord. :shock:

@Hakhap: ja alt her er oppskrytt. Best å ha den innstillingen inntil videre :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Alpetur sommer 2018

Post by ojda »

Prøvde å legge inn en røff rundtur fra Manchester til Nordligst Skottland, igennom nationalparkene for så Vestkystretur til Hull (retur-ferge).
Ligger på rundt 2200 km + 30 mil extra til hitogdit-surring, ligger vi da på 250 mil.

For egen del skal jeg greit klare 10 - 12 dager Sørover etter det \:D/

https://www.myrouteapp.com/en/social/ro ... mode=share
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Alpetur sommer 2018

Post by ojda »

Kant1 wrote:Jaah, utifra den infoen som Master Ojda kommer med her,
så utgår (i utgangspunktet) ideen om villcamp.
Da må det sjekkes litt mer..
Men det må jeg begynne med når jeg får tilgang på et bedre nett enn hva som er tilfellet her ombord. :shock:

@Hakhap: ja alt her er oppskrytt. Best å ha den innstillingen inntil videre :thumleft
Jeg kan jo ikke stort om praktisering av reglene, men snevre statsbudsjetter jobber vel ikke akurat for oss :-k

Men jeg ser at jeg mulig tok noe i hva gjennomsnittlig pris på campingplasser anngår :roll:
Mye til rundt 15 Euro :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Alpetur sommer 2018

Post by knutk »

ojda wrote:
Kant1 wrote:Jaah, utifra den infoen som Master Ojda kommer med her,
så utgår (i utgangspunktet) ideen om villcamp.
Da må det sjekkes litt mer..
Men det må jeg begynne med når jeg får tilgang på et bedre nett enn hva som er tilfellet her ombord. :shock:

@Hakhap: ja alt her er oppskrytt. Best å ha den innstillingen inntil videre :thumleft
Jeg kan jo ikke stort om praktisering av reglene, men snevre statsbudsjetter jobber vel ikke akurat for oss :-k

Men jeg ser at jeg mulig tok noe i hva gjennomsnittlig pris på campingplasser anngår :roll:
Mye til rundt 15 Euro :thumleft
I et vertshus får man et dobbeltrom for 50-60 euro, inkludert frokost.
Om man tenke 2 mann pr rom isf. 2 x telt krymper sparepotensialet faretruende. I tillegg slipper man å dra på alt av campingutstyr, med alt hva det innebærer.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Alpetur sommer 2018

Post by ojda »

ojda wrote:Titta litt på campingpriser på etpar plasser nedover, og det ser ut til at det fort går 2-250 kr
for å sette fra seg et lite telt på en plass :-k
Om man dobler det (dele ett rom) er jo ikke differansen så voldsom [-(

Hvordan forholdet mellom villcamping / plasscamping og hotellrom ville innvirke har jeg ingen erfaring med [-(
Men det er jo endel utstyr ekstra å dra på da :-# (minst den store sideveska) :(

Nei nå var jeg negativ GITT :lol:
Min konklusjon også Knut selvom jeg reduserte prisene på teltplass litt efterhvert :)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Alpetur sommer 2018

Post by Kant1 »

knutk wrote:[
I et vertshus får man et dobbeltrom for 50-60 euro, inkludert frokost.
Om man tenke 2 mann pr rom isf. 2 x telt krymper sparepotensialet faretruende. I tillegg slipper man å dra på alt av campingutstyr, med alt hva det innebærer.
Det er mange muligheter, jeg tenkte villcamp som et alternativ minst like mye for friheten sin del, som for kostnaden.
Å campe på campingplass gir ikke den samme opplevelsen.

Men det gjennstår å se om man skal kjøre aleine eller om man blir fleire.
Dette er jo bare begynnelsen.. turen er knapt på "drodlestadiet" enda \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Post Reply