Alpetur sommer 2018

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Alpetur sommer 2018

Post by Kant1 »

Det er snart november, og fantasiene om neste sesong har vel forlengst begynt å sette seg i hjernebarken.

Selv har jeg begynt å få en formening om hvor turen skal gå, og foreløpig også hvordan.

Jeg tror (foreløpig) at det blir Frankrike, og Route de Grande Alpes fra Thonon les Bains ved Genevesjøen og til Menton ved Middelhavet.
Jeg kjørte jo endel av dette i år, men her er mye å ta tak i, utover denne offisielle ruta.
Utforske litt grusveier rundt de store skistedene, samt litt "offroadpass"
Jeg satser nok på litt telt og litt hotel/gjestehus, dels pga kostnader og dels pga at jeg liker å campe.

Vinteren blir nok flittig brukt på MyRouteApp og Dangerousroads.com.

Har noen andre planer om å ture i sol og varme til neste år?







ImageImageImageImage

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alpetur sommer 2018

Post by tshansen »

Om jeg fortsetter sykkel eventyret til våren igjen blir det en lengre tur nedover Europa på meg neste år :thumleft Når og hvor er enda ikke begynt å planlegges, men regner med sykkelsjuka slår meg når vinteren tar til for fullt. Da blir jeg å gjøre som deg... bruke myrouteapp og google maps aktivt.

Ser også for meg å ha med meg telt for litt camping på en slik tur :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Erling71
Posts: 132
Joined: 24 Jan 2017 23:18
MC: BMW S1000XR 2016
Location: Oslo

Re: Alpetur sommer 2018

Post by Erling71 »

Jeg har et mål om å komme meg nedover Europa også neste sesong. Hadde stor glede av de 2 ukene jeg var på tur i juli. Har et ønske om å dra på tur med flere. Ble av og til litt stusselig å være på tur alene.
Telt ble det ikke i år, men blir gjerne med på det. [emoji4]
Hvordan er det nedover, kan man campe hvor som helst, eller tvinges man innpå campingplasser?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
2019:
????? km - Michelin Road 5
53865 km - Pirelli Angel GT II
41960 km - Metzeler Roadtec 01
27110 km - Metzeler Roadtec Z8 Interact
14337 km - Bridgestone Battlax T30 EVO
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Alpetur sommer 2018

Post by ojda »

Erling71 wrote:Jeg har et mål om å komme meg nedover Europa også neste sesong. Hadde stor glede av de 2 ukene jeg var på tur i juli. Har et ønske om å dra på tur med flere. Ble av og til litt stusselig å være på tur alene.
Telt ble det ikke i år, men blir gjerne med på det. [emoji4]
Hvordan er det nedover, kan man campe hvor som helst, eller tvinges man innpå campingplasser?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Det som gjelder er vel stortsett campingplass elle gjømme seg bort (trur je) 8)
Sjøl er jeg ikke sikker på hva det blir, småpratet litt om Scotland med etpar her på grustreffet:-k
Vet ikke hva det blir til, og om så tar nok ikke det hele sommeren ;-)

Det ble jo litt avkortede alpeveier i 2017, så det er ikke umulig at det kan fylles på med litt mer av det i 2018 :thumleft

Desuten går det rykter om at det kun er BMW som holder ut veiene nedover, så da blir jo sykkelvalget neste år en faktor også :shock:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Alpetur sommer 2018

Post by Trondgv »

Blir nok nok en alpetur på meg til neste år, men har også lyst å få med meg Romania og noen av de landene der, samt mye mer grus og camping. [emoji106] Forhåpentligvis på ny sykkel.

Ojda, gå for KTMen du, jeg var vitne til en som kom seg helskinnet ut av alpene. [emoji23]


Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Erling71
Posts: 132
Joined: 24 Jan 2017 23:18
MC: BMW S1000XR 2016
Location: Oslo

Re: Alpetur sommer 2018

Post by Erling71 »

ojda wrote:
Erling71 wrote:Jeg har et mål om å komme meg nedover Europa også neste sesong. Hadde stor glede av de 2 ukene jeg var på tur i juli. Har et ønske om å dra på tur med flere. Ble av og til litt stusselig å være på tur alene.
Telt ble det ikke i år, men blir gjerne med på det. [emoji4]
Hvordan er det nedover, kan man campe hvor som helst, eller tvinges man innpå campingplasser?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Det som gjelder er vel stortsett campingplass elle gjømme seg bort (trur je) 8)
Sjøl er jeg ikke sikker på hva det blir, småpratet litt om Scotland med etpar her på grustreffet:-k
Vet ikke hva det blir til, og om så tar nok ikke det hele sommeren ;-)

Det ble jo litt avkortede alpeveier i 2017, så det er ikke umulig at det kan fylles på med litt mer av det i 2018 :thumleft

Desuten går det rykter om at det kun er BMW som holder ut veiene nedover, så da blir jo sykkelvalget neste år en faktor også :shock:
:) Hehe, XR'en holdt den, men det er jo ingen grusræser, så da er vel ikke den på lista di?! :lol:
Da jeg var i Irland i september, satt jeg og tenkte at det hadde vært gøy og kjørt litt der borte, samt i Skottland. Men da blir det store avstander som igjen tar tid. det vil spise for mye av tiden i fjellene i sør. :) Får evt plusse på en ekstra uke på tur da :D
Men uansett så gleder jeg meg villt til ny tur, bare synd ventetiden er sååå laaang. :evil:
2019:
????? km - Michelin Road 5
53865 km - Pirelli Angel GT II
41960 km - Metzeler Roadtec 01
27110 km - Metzeler Roadtec Z8 Interact
14337 km - Bridgestone Battlax T30 EVO
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Alpetur sommer 2018

Post by ojda »

Titta litt på campingpriser på etpar plasser nedover, og det ser ut til at det fort går 2-250 kr
for å sette fra seg et lite telt på en plass :-k
Om man dobler det (dele ett rom) er jo ikke differansen så voldsom [-(

Hvordan forholdet mellom villcamping / plasscamping og hotellrom ville innvirke har jeg ingen erfaring med [-(
Men det er jo endel utstyr ekstra å dra på da :-# (minst den store sideveska) :(

Nei nå var jeg negativ GITT :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Alpetur sommer 2018

Post by ojda »

Trondgv wrote:Blir nok nok en alpetur på meg til neste år, men har også lyst å få med meg Romania og noen av de landene der, samt mye mer grus og camping. [emoji106] Forhåpentligvis på ny sykkel.

Ojda, gå for KTMen du, jeg var vitne til en som kom seg helskinnet ut av alpene. [emoji23]


Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Jeg har hørt om en som kom seg helskinnet igennom med Triumph i 2015 8) :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Alpetur sommer 2018

Post by Gielas »

ojda wrote:
Desuten går det rykter om at det kun er BMW som holder ut veiene nedover, så da blir jo sykkelvalget neste år en faktor også :shock:
Det er vel mer et faktum - av de du kjørte i lag med, hvor mange kjørte BMW? :erte
Gielas
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Alpetur sommer 2018

Post by Trondgv »

ojda wrote:
Trondgv wrote:Blir nok nok en alpetur på meg til neste år, men har også lyst å få med meg Romania og noen av de landene der, samt mye mer grus og camping. [emoji106] Forhåpentligvis på ny sykkel.

Ojda, gå for KTMen du, jeg var vitne til en som kom seg helskinnet ut av alpene. [emoji23]


Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Jeg har hørt om en som kom seg helskinnet igennom med Triumph i 2015 8) :lol:
Det nekter jeg å tro. :lol: Jeg tror at uansett hva du velger så er det nok like stor sjansje for å komme seg helskinnet hjem. De fleste nye sykler holder jo god kvalitet. :thumleft
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Alpetur sommer 2018

Post by Epylypzon »

Erling71 wrote:
ojda wrote:
Erling71 wrote:Jeg har et mål om å komme meg nedover Europa også neste sesong. Hadde stor glede av de 2 ukene jeg var på tur i juli. Har et ønske om å dra på tur med flere. Ble av og til litt stusselig å være på tur alene.
Telt ble det ikke i år, men blir gjerne med på det. [emoji4]
Hvordan er det nedover, kan man campe hvor som helst, eller tvinges man innpå campingplasser?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Det som gjelder er vel stortsett campingplass elle gjømme seg bort (trur je) 8)
Sjøl er jeg ikke sikker på hva det blir, småpratet litt om Scotland med etpar her på grustreffet:-k
Vet ikke hva det blir til, og om så tar nok ikke det hele sommeren ;-)

Det ble jo litt avkortede alpeveier i 2017, så det er ikke umulig at det kan fylles på med litt mer av det i 2018 :thumleft

Desuten går det rykter om at det kun er BMW som holder ut veiene nedover, så da blir jo sykkelvalget neste år en faktor også :shock:
:) Hehe, XR'en holdt den, men det er jo ingen grusræser, så da er vel ikke den på lista di?! :lol:
Da jeg var i Irland i september, satt jeg og tenkte at det hadde vært gøy og kjørt litt der borte, samt i Skottland. Men da blir det store avstander som igjen tar tid. det vil spise for mye av tiden i fjellene i sør. :) Får evt plusse på en ekstra uke på tur da :D
Men uansett så gleder jeg meg villt til ny tur, bare synd ventetiden er sååå laaang. :evil:
Kjørte denne ruta i 2013
Image
Tok Oslo - Fredrikshavn 29.05
Esbjerg - Harwich 30.05
Newcastle - Amsterdam 10.06
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Alpetur sommer 2018

Post by ashland »

Epylypzon wrote:
Erling71 wrote:
ojda wrote:
Det som gjelder er vel stortsett campingplass elle gjømme seg bort (trur je) 8)
Sjøl er jeg ikke sikker på hva det blir, småpratet litt om Scotland med etpar her på grustreffet:-k
Vet ikke hva det blir til, og om så tar nok ikke det hele sommeren ;-)

Det ble jo litt avkortede alpeveier i 2017, så det er ikke umulig at det kan fylles på med litt mer av det i 2018 :thumleft

Desuten går det rykter om at det kun er BMW som holder ut veiene nedover, så da blir jo sykkelvalget neste år en faktor også :shock:
:) Hehe, XR'en holdt den, men det er jo ingen grusræser, så da er vel ikke den på lista di?! :lol:
Da jeg var i Irland i september, satt jeg og tenkte at det hadde vært gøy og kjørt litt der borte, samt i Skottland. Men da blir det store avstander som igjen tar tid. det vil spise for mye av tiden i fjellene i sør. :) Får evt plusse på en ekstra uke på tur da :D
Men uansett så gleder jeg meg villt til ny tur, bare synd ventetiden er sååå laaang. :evil:
Kjørte denne ruta i 201
Tok Oslo - Fredrikshavn 29.05
Esbjerg - Harwich 30.05
Newcastle - Amsterdam 10.06
Dessverre har DFDS sluttet med ruten fra Esbjerg. I tillegg tillater ikke britiske myndigheter lenger DFDS å ta med privat personer på Cargo båtene mellom Gøteborg - Brevik og Immingham, selv om det er verdens kjedeligste båttur.
Nærmeste mulighet blir vel Amsterdam eller Rotterdam, en solid omvei
fun is not a straight line
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Alpetur sommer 2018

Post by Leffy »

Planlegging allerede i gang her. Neste år blir det Sveits og Frankrike da mesteparten av turen dreide seg om Italia og Østerrike i år. De mest kjente passene i Sveits skal besøkes, mens med Frankrike har jeg overhodet ikke peiling. Har veldig lyst til og komme oss ned til Nice/Monaco og ta et par dager på stranda. Noe tips ang byer/veier som er anbefalt nedover der tas i mot med takk. Veit det er mye og ta av, men en liten pekepin hadde vært flott av dere som er litt mer verdensvante :)
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Alpetur sommer 2018

Post by jeey »

ashland wrote:
Dessverre har DFDS sluttet med ruten fra Esbjerg. I tillegg tillater ikke britiske myndigheter lenger DFDS å ta med privat personer på Cargo båtene mellom Gøteborg - Brevik og Immingham, selv om det er verdens kjedeligste båttur.
Nærmeste mulighet blir vel Amsterdam eller Rotterdam, en solid omvei
Får transporter av sykler nedover til england fra Oslo hvis det er man ønsker, og prisen var ikke helt avskrekkende eller.
Så på dette når jeg vurderte nord england / scotland

http://www.eurobiketrans.co.uk/norwegia ... transport/

Får se om det blir noe av dette i 2018 / 2019
User avatar
Erling71
Posts: 132
Joined: 24 Jan 2017 23:18
MC: BMW S1000XR 2016
Location: Oslo

Re: Alpetur sommer 2018

Post by Erling71 »

jeey wrote:
ashland wrote:
Dessverre har DFDS sluttet med ruten fra Esbjerg. I tillegg tillater ikke britiske myndigheter lenger DFDS å ta med privat personer på Cargo båtene mellom Gøteborg - Brevik og Immingham, selv om det er verdens kjedeligste båttur.
Nærmeste mulighet blir vel Amsterdam eller Rotterdam, en solid omvei
Får transporter av sykler nedover til england fra Oslo hvis det er man ønsker, og prisen var ikke helt avskrekkende eller.
Så på dette når jeg vurderte nord england / scotland

http://www.eurobiketrans.co.uk/norwegia ... transport/

Får se om det blir noe av dette i 2018 / 2019
Ja dette kan jo være et alternativ, starte kjøreturen i England/Skottland. Takk for tipset. :thumleft
Jeg er også enig med Trondgv, om å dra litt lenger østover, siden jeg var en del i Frankrike i år. Tsjekkia, Slovenia, Slovakia, Ungarn, mere av Østerrike, og kanskje nedover gamle Jugoslavia :shock:
Men hvis noen har tenkt å bruke tid på Route de Grande Alpes og de franske balkongveiene, må jeg jo vurdere det også. Fikk sett noen balkongveier i fjellene på tur fra Nice til Grenoble i år. :)
2019:
????? km - Michelin Road 5
53865 km - Pirelli Angel GT II
41960 km - Metzeler Roadtec 01
27110 km - Metzeler Roadtec Z8 Interact
14337 km - Bridgestone Battlax T30 EVO
Post Reply