Forslag til steder å besøke i Tyskland

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Toffinteppen
Posts: 14
Joined: 22 Dec 2015 20:09
MC: Versys 650

Forslag til steder å besøke i Tyskland

Post by Toffinteppen »

BMWilly og jeg vurderer Europa-tur til sommeren. Planlegger å kjøre ned til Østerrike. Vi trenger tips til steder som er verdt et besøk og fine veier vi kan kjøre, spesielt gjennom Tyskland. Vi skal prøve å unngå autobahn i størst mulig grad.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Forslag til steder å besøke i Tyskland

Post by ojda »

Halloo! behøver DUU engang å spørre om retning nedover, svaret gir seg vel selv (For Dere) =D>

Lenge siden forresten, takke sist ;-)

http://www.romantischestrasse.de/index. ... leben&L=11


Å en til ;-)

http://www.vg.no/forbruker/reise/reisel ... /10009723/
Last edited by ojda on 12 Feb 2017 14:44, edited 1 time in total.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Forslag til steder å besøke i Tyskland

Post by Palma »

En plass du bare MÅ Toffinteppen : http://www.nuerburgring.de/en/home.html \:D/
Toffinteppen
Posts: 14
Joined: 22 Dec 2015 20:09
MC: Versys 650

Re: Forslag til steder å besøke i Tyskland

Post by Toffinteppen »

ojda wrote:Halloo! behøver DUU engang å spørre om retning nedover, svaret gir seg vel selv (For Dere) =D>

Lenge siden forresten, takke sist ;-)

http://www.romantischestrasse.de/index. ... leben&L=11


Å en til ;-)

http://www.vg.no/forbruker/reise/reisel ... /10009723/
Takk for sist ja! Jeg behøvde egentlig ikke å spørre. Håpte bare på at du skulle foreslå den romantiske veien, slik at jeg kunne si til Willy at du har sagt det!
Toffinteppen
Posts: 14
Joined: 22 Dec 2015 20:09
MC: Versys 650

Re: Forslag til steder å besøke i Tyskland

Post by Toffinteppen »

Palma wrote:En plass du bare MÅ Toffinteppen : http://www.nuerburgring.de/en/home.html \:D/
Ha ha! :-?
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Forslag til steder å besøke i Tyskland

Post by ojda »

Bortsett fra det er det jo bare å komme seg av motorveien og lenke seg landsby for landsby nedover.
Men det blir langtekkelig i lengden det også, så det er ikke dumt å ta ett transportstrekk først på autobahn
for så å nyte lansbygda etterhvert.
Du vil bli overrasket over hvor (dressert) den Tyske trafikken avvikles på motorvei, selvom det går raskere enn i Norge :thumleft
Fungerer også flott å kjøre høyrefila, som avvikles i "Norske hastigheter" :D
Husk at det tar fort nesten dobbelt så lang tid og kjøre bondes-strasse som autobahn!
Den tiden er god å ha når de deilige fjellkjedene dukker opp i horrisonten.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Forslag til steder å besøke i Tyskland

Post by biker7 »

En variant kan feks. være å kjøre litt motorvei første dagen (evt.litt mindre veier, men tar lengre tid..), så ta en overnatting i nærheten av Dresden, før dere dagen etter kjører litt mindre veier nedover i Tjekkia. Så samme dag kjøre inn i Tyskland igjen ved Bodenmais (Bayern), og ta en overnatting eller to der.(Trivlig liten by og mye fine mc-veier i det området), Neste reisedag er dere i Østerrike. Prøvde denne varianten noen år tilbake, på vei til Dolomittene/Italia. Tilbrakte også noen dager i Bodenmais sist sommer. :D :thumleft
Toffinteppen
Posts: 14
Joined: 22 Dec 2015 20:09
MC: Versys 650

Re: Forslag til steder å besøke i Tyskland

Post by Toffinteppen »

Norske hastigheter skal jeg klare Ojda. Jeg skal gi autobahn et forsøk. Det er jo mulig et det er mindre skremmende enn jeg tror! Tsjekkia har vi ikke tenkt på engang! Takk for gode forslag! Alt er av interesse. Må bare få tak i et skikkelig kart nå. ( Er ikke så glad i å se på kart på PC).
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Forslag til steder å besøke i Tyskland

Post by RuneS »

Heisann. Det er mange fine steder du kan besøke. Spørsmålet er jo bare hvor lang tid du har tenkt at turen skal vare.

Veien nedover er jo et spørsmål om Autobahn eller Bundestrasse.

Romantische Strasse er jo nevnt. Her er det mange fine steder som kan være aktuelle. Bl.a. Bad Mergentheim og klassikeren Rothenburg ob der Tauber. Romatische strasse slutter i Schwangau og Füssen. Her finner du slottene Neuschwanstein og Hohenschwangau. En fin utflukt herfra er å ta Tegelbergbahn opp på Tegelberg. Fin utsikt mot Østerrike og nordover i Tyskland.

Herfra er det også lett å komme seg inn i Østerrike. Fernpass er det første passet du kommer til. Det er ett ikke spesielt minneverdig pass. Bare transportpass. Du kan velge flere alternative ruter herfra. Du kan kjøre mot Innsbruck og ta veien over Brennerpasset. Her bør du ikke kjøre motorveien, men ta den gamle veien opp til passet. Den følger dalbunnen oppover. Kan anbefale overnatting på http://www.hotel-handl.at/de/ Gasthof/Hotel Handl. Bodde her i 2008, og det var fantastisk service. Fikk servert motorradschnaps sammen med veldig god mat.

Du kan også kjøre mot Sølden og kjøre Timmelsjoch Hochalpenstrasse inn i Italia. Eller du kan kjøre mot Ischgl og Silvretta Hochalpenstrasse.

Det er også en mulighet å kjøre Märchenstrasse (Eventyrveien)https://www.deutsche-maerchenstrasse.com/de/. Da kan du kjøre langs elva Weser. Aktuelle byer er bl.a. Hameln(Rottefangerbyen), Bodenwerder og Holzminden (Byen til Baron von Munchausen).

Andre steder som er vanligere er jo Rhindalen og Moseldalen. Personlig foretrekker jeg Moseldalen. Er du først på de kanter bør jo Nürburgring besøkes.
I samme område finner du også Ahrdalen. Den er ikke like kjent som Rhin og Mosel, men er veldig idyllisk, og der produseres det minst like god vin som i de andre dalene. Her finner du også Regierungsbunker. En atomsikker bunker som er åpen for publikumhttp://www.regbu.de/Fremdsprachen/GB1.html.

Skal selv nedover i sommer og har planer om å kjøre østover og gjennom Tsjekkia. Har tenkt overnatting i Praha. Derfra går turen mot Passau, Hallstatt, Cortina de Ampezzo og til Gardasjøen.

Kan plukke opp mange tips fra noen av disse websidene http://www.motofun.ch/motorrad_reisen_titel.html eller http://www.alpentourer.com
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Forslag til steder å besøke i Tyskland

Post by tshansen »

Låner noen av tipsene her jeg rune[emoji1319][emoji1319] knuse bra innspill [emoji1303]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Forslag til steder å besøke i Tyskland

Post by JohnnyTh »

Jeg pleier å kjøre en kombinasjon av autobahn og bundestrasse. Autobahn er behagelig å kjøre på. Trafikken er disiplinert og det er let å kjøre. høyrefila betyr ofte at man kjører sammen med bobiler og lastebiler I 90km/t. Selv pleier jeg å legge meg på ca 140km/t, det suns jeg er en behagelig hastighet.
Autobahn 9 fra Leipzig og nedover mot Nurnberg og videre til Munchen er en veldig fin Autobahn. Slynger seg gjennonm kupert landskap og det er faktisk litt å se på.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Forslag til steder å besøke i Tyskland

Post by knutk »

Til nå har alle snakket om veivalg. Der har jeg lite å tilføye. Om man er i Tyskland finnes der også mange interessante bygg og institusjoner.
Rune nevnte slottet Neuschwanstein, et slott ofte avbildet på puslespill, ligner på noe Disney ville ha designet og absolutt verdt et besøk.
De ulike bilfabrikkene har også sine museum, Mercedes, Porsche og BMW (trolig finnes der flere) har alle museum som iallefall gutta finner spennende, for ikke å snakke om Deutche Museum i München. Ypperlig om man har en regnværsdag og ønsker litt fri fra kjøringen.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Forslag til steder å besøke i Tyskland

Post by tshansen »

Toffinteppen wrote:BMWilly og jeg vurderer Europa-tur til sommeren. Planlegger å kjøre ned til Østerrike. Vi trenger tips til steder som er verdt et besøk og fine veier vi kan kjøre, spesielt gjennom Tyskland. Vi skal prøve å unngå autobahn i størst mulig grad.
Jeg vil absolutt anbefale dere å ta turen innom byen Celle... Utrolig flott by, den eneste av sitt slag som ikke ble bombet i stykker under 2. verdenskrig

Image

Image

I kjelleren på bygget i siste bildet (rådhuset) er det en veldig berømt restaurant som er anbefalt av mange.

Jeg vil også anbefale dere å ta turen innom Garmisch-Partenkirchen
En fantastisk flott by.

Image
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Forslag til steder å besøke i Tyskland

Post by voodoodoo »

Vi skal også nedover til sommeren men velger å hoppe over autobahn den ene veien. Så da tar vi autozug fra Hamburg til insbruck.. Har akkurat booket ferjer(color speed ned og Kiel opp) samt autozug ned. Betalte 4000 for hele pakka inkl. Mat på ferjene.

For meg var det et poeng å spare litt tid, det er jo greit å forlate Larvik på morran og våkne i Alpene morran etter.. Retur tar vi via vosges, Mosel og Eifel..


Sent from my iPhone using Tapatalk
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
BMWilly
Posts: 457
Joined: 11 Apr 2012 12:43
MC: R1200GS Triple Black 2016

Re: Forslag til steder å besøke i Tyskland

Post by BMWilly »

Takk for forslag. Skal prøve så smått å legge opp ei rute på myrouteapp. Mange muligheter her.

voodoodoo wrote:Vi skal også nedover til sommeren men velger å hoppe over autobahn den ene veien. Så da tar vi autozug fra Hamburg til insbruck.. Har akkurat booket ferjer(color speed ned og Kiel opp) samt autozug ned. Betalte 4000 for hele pakka inkl. Mat på ferjene.

For meg var det et poeng å spare litt tid, det er jo greit å forlate Larvik på morran og våkne i Alpene morran etter.. Retur tar vi via vosges, Mosel og Eifel..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det der er jo absolutt en mulighet, og ingen upris. Sjekket litt tider og så ut til å være avgang i helga fra Hamburg? Stemmer det? Passer i såfall litt dårlig for ferien vår. Har bestilt tur/retur med Kiel ferga med flex billett på returen.
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
Post Reply