MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 20 apr 2018 05:16

Alle klokkeslett er UTC+02:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 24 jan 2017 23:12 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 30 okt 2015 21:50
Innlegg: 297
MC: Suzuki Hayabusa K3
Som tittelen sier, hvor mange mil mener dere det er ok å kjøre pr.dag når man er på tur.

Jeg har lagt opp ei rute for min/vår tur i juni og der har jeg lagt opp til ca.25-30mil om dagen med et par litt lengre transporetapper. Er dette for langt, for kort eller akkurat passe??


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 jan 2017 00:43 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 07 mar 2006 02:07
Innlegg: 16666
MC: BMW R1200GS Adventure 2016
Sted: Bergen
Alt er relativt... Men å legge seg på 30 mil om dagen, pluss/minus tror jeg er veldig fornuftig og man har mest igjen for. Du vil jo gjerne oppleve litt på tur også.
Skal du ha noen bakpå? Som kanskje krever hyppigere stopp enn du som kjører? :-k

Nå har ikke jeg veldig mye erfaring med å kjøre i Alpene, men jeg har nå fått kjørt noen mil i inn og utland. Å når jeg er på tur, liker jeg heller litt mindre mil enn for mange mil :thumleft

_________________
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2017: Nye dekk på 20260 km - Metzeler Tourance Next = 4495 km
2017: Nye dekk på 24755 km - Avon Trailriders
------------------------------------------------------------
Flickr
LocaToWeb


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 jan 2017 00:52 
Offline
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 4814
MC: BMW R1200GS-Rallye. 2018.
Sted: Kristiania
Om man snakker en tettredigert ren pass til pass-tur, høres det ut som et bra utgangspunkt :thumleft
Men om det dreier seg om kjøring i pass med endel transport mellom, tenker jeg vel å legg på ca 10 mil til det du nevner :D
Men du vet jo like godt som meg at alt kommer an på hvor mye som konsumees kvelden i forveien,
å når på morran økta starter :-# Ut før 8-09.00, å du får mye ut av dagen =D>

_________________
2017: 19k km. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte på: 0km ;-)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 jan 2017 02:03 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 11 okt 2015 20:11
Innlegg: 591
MC: BMW S1000XR - 2016mod
Sted: Halden
Tror du har ett godt utgangspunkt :thumleft

Når jeg kjørte Alpene i fjor lå dagsetappene på 20-30mil
De dagene det ble litt transport etapper og jeg kom meg avgårde tidlig ble det opp mot 40 mil


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 jan 2017 03:53 
Alpene vet jeg ikke noe om, annet enn at jeg har fått inntrykk av at det er varmt der. Da hadde jeg nok tilbringt mer tid på sykkelen tror jeg. Vertfall her hjemme på berget så synes jeg en dagsetappe når man er i turmodus bør ligge på 40-50 mil. Opp klokken 08:00 om morgenen (eller gjerne før) og bruk heller litt tid på noen stopp. Starter man klokken 08:00 og kjører 50 mil så er man ved neste overnatting før butikkene stenger ølsalget med god margin.

Personlig mener jeg 30 mil blir litt snaut. Så sant man da ikke kjører av gårde sent og samtidig ønsker å bruke god tid. Blir mye smak og behag her... :thumleft


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 jan 2017 08:48 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 4881
MC: 2015 KTM Super Duke 1290 R
Alpene har jeg ikke vært i, men ser for meg at det kan bli en del "ta bilder av ting"-stopp underveis. Selv da vil jeg tro 25-30 mil er konservativt og burde gi riklig anledning til å ikke stresse, eller legge på 10-20 mil om du trenger å forflytte deg litt lenger en dag eller to.

_________________
21000km - Nye dekk, Metzeler Roadtec 01
14000km - Nye dekk, Tourance Next.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 jan 2017 11:25 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 07 mar 2006 02:07
Innlegg: 16666
MC: BMW R1200GS Adventure 2016
Sted: Bergen
La oss ta vestlandet da....
Fra Bergen til Ålesund er det 38 mil på variert vei, men stort sett fine veier i dag. Det er mye svinger, minimum 2 ferger og alltid litt venting. Beregner du god tid og i verste fall 15 til 30 min venting på ene fergen bruker du 7 timer på dette strekket. Men da stopper du ikke å tar bilder, spiser en bedre middag osv. Da er det stort sett kjøring det går i.

Hvor mange timer ser du for deg at du skal ha på veien hver dag?

Så kan du ta turen Bergen til Oslo som du bruker like mye tid på, men det er ca 56 mil... :thumleft

_________________
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2017: Nye dekk på 20260 km - Metzeler Tourance Next = 4495 km
2017: Nye dekk på 24755 km - Avon Trailriders
------------------------------------------------------------
Flickr
LocaToWeb


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 jan 2017 14:01 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 07 aug 2007 16:27
Innlegg: 524
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Sted: Gjøvik
Det viktige med kjøring i alpene er at ting tar ofte litt mer tid enn du tror. Det skal fotograferes, det er tråsyklister i veien, kuer i veien samt ett og annet murmeldyr. Kjører du i Sveits er det også ofte en del politi som kjører i alpepassene. Alle disse momentene er greie å ha i bakhodet når etappene planlegges. Du blir sliten etter 30 mil på svingete alpevei med mye som distraherer deg ;-)

Sånn på generelt grunnlag har jeg ofte lagt opp til mellom 20 og 40 mil når jeg kjører i alpene. Litt etter hvilke veier som kjøres mellom passene samt hvilke pass som du tenker kjøre. Er det lange lite krevende transportetapper så kan du kjøre litt lengre pr. dag. Men er det fra ett pass og nesten rett inn i neste så kan det det være greit med kortere etapper.

_________________
Suzuki GSX-R 1000 K5


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 jan 2017 16:13 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 30 okt 2015 21:50
Innlegg: 297
MC: Suzuki Hayabusa K3
Ha vært nedover mange ganger før(10+) men alltid med passasjer.. første gang i år uten.
Det blir ikke så mye kjøring utenom alpene men noen transportstrekker blir det.
Ruta er sånn ca slik:
Dag1 Hjem - Larvik-Hirtshals-Hamburg-Insbruck (76mil kjøring inkl ferge)
Dag2 Insbruck - Berchtesgaden - P Grosglockner- Heiligenblut (31mil)
Dag3 Heiligenblut - Kranjska Gora - Vrsic - Mangart - Predil - Ciusaforte - tolmezzo - Cortina(38mil)
Dag4 Cortina - P Giau - P Pordoi - P Costalunga - P Stelvio - P Foscagno - Livigno(28mil)
Dag5 Livigno - P Forcola - P Bernina - P Maloja - P Splügen - P St. Bernhard - P St. Gothard - P Furka - Gletsch(31mil)
Dag6 Gletsch - P Grimsel - Giswill - Schüpfheim - Basel - Saarbrücken(46mil)
Dag7 Saarbrücken - Oberhambach - Bernkastel-Kues - Cochem - Adenau(21mil, tenkte å ta noen runder også)
Dag8 Adenau - Kiel - Oslo(ca58mil)
Dag9 Oslo - Hjem

Tenker sånn i utg punktet at det skal være noenlunde greit men blir det bedritent vær så må vi improvisere..


Toppen
   
Legg innLagt inn: 30 jan 2017 17:50 
Offline
Moderator

Registrert: 03 okt 2015 20:23
Innlegg: 776
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Åsane, Bergen
for meg ser det ut som fornuftige etapper
Cortina DÁmpezzo er en flott plass !


Toppen
   
Legg innLagt inn: 30 jan 2017 20:27 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 30 okt 2015 21:50
Innlegg: 297
MC: Suzuki Hayabusa K3
Lasse Liten skrev:
for meg ser det ut som fornuftige etapper
Cortina DÁmpezzo er en flott plass !


Jeg vet, egentlig litt for flott.. Som i jålete..


Sent from my iPhone using Tapatalk


Toppen
   
Legg innLagt inn: 31 jan 2017 00:34 
Offline
Moderator

Registrert: 03 okt 2015 20:23
Innlegg: 776
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Åsane, Bergen
voodoodoo skrev:
Lasse Liten skrev:
for meg ser det ut som fornuftige etapper
Cortina DÁmpezzo er en flott plass !


Jeg vet, egentlig litt for flott.. Som i jålete..


Sent from my iPhone using Tapatalk



Hvis du skal kjøpe pels, gull eller diamanter er cortina plassen ja, men jeg tenkte mer på de rødlige fjellene, steinbukkene, veiene, maten og ikke minst skibakkene. Å dra der vinterstid er et must om du liker alpint. Utforløypen fra 1956 er legendarisk for oss som er nerder på den fronten :p


Toppen
   
Legg innLagt inn: 01 feb 2017 11:31 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 30 okt 2015 21:50
Innlegg: 297
MC: Suzuki Hayabusa K3
Lasse Liten skrev:
voodoodoo skrev:
Lasse Liten skrev:
for meg ser det ut som fornuftige etapper
Cortina DÁmpezzo er en flott plass !


Jeg vet, egentlig litt for flott.. Som i jålete..


Sent from my iPhone using Tapatalk



Hvis du skal kjøpe pels, gull eller diamanter er cortina plassen ja, men jeg tenkte mer på de rødlige fjellene, steinbukkene, veiene, maten og ikke minst skibakkene. Å dra der vinterstid er et must om du liker alpint. Utforløypen fra 1956 er legendarisk for oss som er nerder på den fronten :p


Fremdeles jålete altså.. trur ikke jeg passer inn på vinteren heller med mine Dynastar fra 2001 og ditto rimelig "kjøredress" :lol:


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 13 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+02:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner