Fra Riga og turen hjem

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Fra Riga og turen hjem

Post by tshansen »

Jeg sitter å søker på ruter å kjøre når vi skal hjem fra Nord-Norge turen i år. Jeg og Ojda har flere dager ledig 7 - 8 dager for å være nøyaktig (hvertfall for min del) som kan anvendes på veien i ukjente farvann \:D/

Spørsmålet er bare, hvor i alle dager bør en kjøre :roll:

http://www.bestbikingroads.com/motorcyc ... _8174.html kan melde om ganske mye fine veier i Litauen og Polen http://www.bestbikingroads.com/motorcyc ... _6834.html

Jeg kunne også tenkt meg å kjøre innom Church of Bones i Tsjekkia, jeg tar meg selv i å ha lyst å oppleve alt på samme tid :lol: Fristelsen er stor i å transportere seg nedover til alpene for noen pass der på vei hjem ;-)

Noen som vil komme med noen gode forslag?

Her er den parken som Johnnykn anbefalte i Nord-Norge Tråden
http://www.zemaitijosnp.lt/en/maps/

Hill of Crosses bør jo vi også svinge innom når vi likevel er på vei sørover :thumleft
https://www.google.no/maps/place/Korshø ... d23.416668

Noen andre som har fartet i dette området som kan komme med gode tips?

På forhånd takk
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Fra Riga og turen hjem

Post by Bikeridr »

Heh - ja, lett å la seg rive med når man ser alle de fin-fine veiene og attraksjonene man "bare må" ha med seg.
Nuvel, jeg garanterer deg at om du skal gape over alt, så får du ingenting med deg.

Jeg gjorde den tabben i 2012. Alt jeg skulle ha med meg og alt jeg skulle fotografere og oppleve. Høh, med 14 dager til rådighet og 9 effektive kjøredager på tilsammen 7.455km hvorav 4 av dagene ble strekker på over 1.000km, fikk jeg med meg Nesseby kirke i solnedgang og Hamningberg. Resten ble et blodrace og i år, med 13 dager og fortsatt 9 kjøredager, men rundt 3.000km kortere regner jeg med å få med meg litt iallefall :-)
Eneste "gøye" med 2012-turen av at jeg plukket 9 land på turen og to ganger 3 land pluss 4 land på et strekk 8)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Fra Riga og turen hjem

Post by knutk »

Bikeridr wrote:Heh - ja, lett å la seg rive med når man ser alle de fin-fine veiene og attraksjonene man "bare må" ha med seg.
Nuvel, jeg garanterer deg at om du skal gape over alt, så får du ingenting med deg.
----------
Kloke ord. :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Fra Riga og turen hjem

Post by tshansen »

Ja, dette er jeg veldig klar over. Derfor jeg tenkte på noen gode tips som går an å legge inn på ruten. Uten at det trenger å ta så mye ekstra tid. Skal du drive å kjøre etter attraksjonene, ja da går dagene skremmende fort.

Men det blir ofte slik at når en først setter seg ned med kartet, mister en litt begrep over tid og avstander. At ting tar tid, det går alltid litt tid med å lete, navigere, spise, fylle drivstoff osv

Men det tar ikke 8 dager å kjøre fra Riga til Hirtshals :D Noe kan legges inn som et par gulleroter på veien. For jeg fikk virkelig kjenne på hva som skjer i kroppen når en har startet på "hjemover" turen. Da seiler en på medvinden og er litt lei liksom.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Fra Riga og turen hjem

Post by ojda »

Jeg er egentlig veldig åpen for mye, men ser ikke for meg å hoppe fra slott til slott til slott på omvisning [-(
Vi har vel så god komunikasjon innternt at ting har en tendens til å løse seg greit underveis.

Jeg regner med at jeg klarte å lære deg i fjor at man ikke snur nesen hjemmover før man må,
å det i tillegg til at du nå har kjøretøy til å foreta et maratonstrekk for å eventuellt korte hjemmveien,
gjør jo at vi egentlig har et lite hav av tid til rådighet =D>

"Skalleborgen" som vi gikk glipp av i fjor hadde helt klart vært interessant å få med seg :thumleft
Kansje også disse pikene som hadde campingvognene sine stående på sideveiene i Tsjekkia, jeg tror de solgte jordbær eller noe :lol:

En svingete fjellvei eller to hadde heller ikke vært feil :)

Større travle byer på veien er jeg mindre interessert i, og det gjelder vel deg også? Men fortsatt forhandlingsbar :lol:

Ikke vær redd for å ta med for mange seværdigheter du Thomas, vi skriver jo ikke kontrakt med noen av de [-(
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Fra Riga og turen hjem

Post by tshansen »

Nei inn i de store byene ser jeg liten grunn til å dra. Uten at det skulle være noe helt spesielt som en burde få med seg. Men dette er jo et område som jeg aldri eller ekstremt sjeldent ferdes, så jeg vet ikke hva en kan forvente! Du så jo bare når vi besøkte Pilzen, joda det er mye flott å se, men ikke veldig stor grunn til å kjøre innom bare for å få med seg den kirken.

Garmisch-Partenkirchen derimot! ABSOLUTT verdt å kjøre innom å glo! :thumleft :thumleft

Jeg tror nok vi har litt samme oppfatning av hva som flyr og ikke flyr Ojda. Å som du sier, det er ingen ting som blir spikret, bare tips som kan være aktuelt å oppsøke om vi er i nærheten :D

Men ja, det skal sies at alpepass og natur opplevelser frister mest av alt \:D/ \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Fra Riga og turen hjem

Post by tshansen »

Jeg ser at fra Riga til eksempelvis St. Pölten er det ca 140 mil... Så dette bør vel strengt talt deles opp i to etapper (avhenger av hvor sliten en er) Det betyr at en kan få seg 4 fine dager i Alpene om en ønsker det :-k :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re: Fra Riga og turen hjem

Post by joo »

Høres ut som det kan bli å gape over for mye ja. Eller ønsker dere virkelig 2-3 stressdager på motorvei helt på slutten av en lang tur så dere er dritleie når dere kommer hjem?

Der skal reises flere somre. Dra innom kirka i Kutna Hora en gang når den ligger naturlig langs ruta. Og det gjør den om dere skal f.eks til Slovenia; Kutna Hora, ta ei natt i den dritfine "byen" Chech Krumlov, lete noen av de greie svingete men ikke alpete vegene mot Slovenia, Maribor, rulle vest forbi Bled, evt krysse sørover og se noen av verdens flotteste grotter før skranglete fjellveger opp mot Mangart og så entre de italienske alpene, osv osv.

PS: neste gang i det området skal jeg fra Slovenia og inn i Italia lenger sør, der MÅ være mye spennende ser jeg :thumleft
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Fra Riga og turen hjem

Post by ojda »

Riktignok 10 år gamle inntrykk, men :shock:

http://no.alt.motorsykler.narkive.com/S ... a-Baltikum


Litt andre inntrykk :)



Klaipeda fremheves spesielt
http://vgd.no/forbruker/reisetips/tema/ ... a-og-polen


Jeg må vel innrømme at jeg får litt samme følelsen jeg hadde til og fra Pilzn i fjord sommer :-k
Sikkert masse flotte plasser i Latvia-Littauen-Polen, men det rent kjøremessige er jeg litt mer skeptisk til. Å jeg kan så veldig greit ta feil, for her aaner jeg ikke hva jeg snakker om [-(

Lurer på om ikke Riga-vennen vår og andres råd bør tillegges stoor vekt her :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Fra Riga og turen hjem

Post by tshansen »

Selvfølgelig, alle råd er kjærkommen! Dette er jo bare en tråd som skal få oss til å tenke litt, diskutere litt å se på de alternativene som kan være aktuelle. Jeg har liksom veldig liten glede av å bare kjøre strake veien hjem. Da kan en like godt ta ferge over til Sverige og kjøre motorvei hjem :roll:

Nå har vi alle forskjellige preferanser på hva vi definerer som gode kjøreveier. Jeg har ingen problemer med å kjøre mil etter mil på rett fram veier, så lenge det er noe å se på og forandring i landskapet.

Det er jo kommet mange gode råd allerede. Jeg tror også en kan få seg mange positive opplevelser rundt om uansett hva en velger. Å jeg har lært meg å aldri undervurdere lokale kjente i gitte områder.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Fra Riga og turen hjem

Post by Bikeridr »

Nå har det seg jo slik at jeg har fått aksept for (minst) to dager på søroverturen, og den der beinkorsplassen og atomplassen frister litt for mitt vedkommende. :thumleft
Må kanskje snoke opp etpar greie ting til :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Fra Riga og turen hjem

Post by tshansen »

Fantastisk å høre Bikeridr [emoji106]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Fra Riga og turen hjem

Post by ojda »

Flott :thumleft
Man skal ikke gi seg før man må :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Fra Riga og turen hjem

Post by Tommas »

Kan anbefale Klaipeda, trivelig sted!
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Fra Riga og turen hjem

Post by ojda »

Tommas wrote:Kan anbefale Klaipeda, trivelig sted!

:thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply