Tur til Frankrike

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Tur til Frankrike

Post by JohnnyTh »

Jeg har lovet Tea (datter) en tur til Frankrike i sommer siden hun fikk så god karakter i fransk.
Håper på en to ukers tur, men dette er tentativt. Har tidligere vært mye i Nord og vest i Frankrike så denne gangen er planen å holde seg på øst siden. Kanskje nedover mot Spania.

Noen som har kjørt i dette området, eller som har andre forslag?
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Re: Tur til Frankrike

Post by Hawken »

Motorsykkel eller bil?

Kjørte bil fra Nice oppover fjellene mot nord-Italia i fjor sommer, mye fint når man kommer seg av hovedveiene i Frankrike i alle fall. Mange trivelige fjellandsbyer og spektakulære veier med bratte stup og trollstigen-svinger så langt øyet kan se!

Skulle jeg har kjørt nedover igjen, helst på motorsykkel, så hadde jeg holdt meg i fjellene i øst!
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Tur til Frankrike

Post by JohnnyTh »

Motorsykkel selvsagt :)

Synes det er gøy med gamle slott, festninger og krigshistorie, så kom gjerne med hint om sånt og.
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Tur til Frankrike

Post by JohnnyTh »

Ingen andre som har vært i Frankrike?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tur til Frankrike

Post by tshansen »

Nei jeg har ikke vært i Frankrike noe særlig selv. Bare helt i sør en liten periode. Men Frankrike er et land jeg er ekstremt spent på selv. Har utrolig lyst å utforske store deler av det. Her finnes jo masse krigshistorie og mange fine perler (småbyer)

Hvor lang tid regner du med å bruke, er det noe spesielt datteren din har gleden av å oppleve? Jeg vet at det er mange flotte serverdigheter i nord, og sør, men veldig usikker på "midten" :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Tur til Frankrike

Post by JohnnyTh »

Jeg har satt av 2 uker til denne turen. Bare ikke jobben tuller det til for meg.

Datteren min sier at hun ikke har noen spesielle ønsker. Hun vil bare på tur.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tur til Frankrike

Post by tshansen »

Jeg kan ikke hjelpe deg stort... Jeg har bare vært en del inne å kikket "lystent" på Frankrike selv.

http://www.we-rent-motorcycles.com/blog ... -of-france

Her er noen smakebiter av hva som trigget meg til Frankrike
  • D22 - Tinchebray to La Haute-Chapelle in Normandy : A nice twisty route through rural Normandy.

    D514 - Caen to Honfleur in Normandy : The coast road running past the D-Day beaches with terrific veiws and lovely coastal towns.

    N138 - Alençon to Le Mans in Western Loire : Some magnificantly long straights, perfect for just opening up the bikes throttle.

    N138 - Ecommoy in Western Loire to Tours in Loire Valley : A very pleasant and pacey run through the rolling hills and sweeping bends of the Loire Valley, this route has a little something for every motorcycle rider. Up and down straights, sweepers, good surface and nice environment through the countryside through quaint towns and past poppy fields, and all only 20km from Le Mans.

    D749 - Saumur to Lussac-Les-Châteaux in Western Loire : A typicaly great French D route with great road surfaces, fast stretches and great scenery. Hardly any traffic and a good way to bypass Poitiers.

    D952 - Angers to Saumur in Western Loire : Great road running beside the river Loire with little traffic and lots of straights with plenty of places to stop.

    D944 - Neuvy to Bourges in Loire Valley : Meandering road passing through forests and woods. Great for fun at sensible speeds.

    N144 - le Puy-en-Velay to Mende in Limousin : Running across the top of a plateau with generally light traffic. 80mph bends are possible.

    N9 - Millau to Lodeve in Limousin : Winding dual carriageway with light traffic. The kind of road you want to ride again and again.

    D526 - La Mure to Mens in Rhône Alps : Narrowish road around 10km long with a fantastic series of corners just made for flipping the bike around.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Tur til Frankrike

Post by JohnnyTh »

Skal se litt på disse tipsene.
Normandie blir det ikke. Der har jeg vært flere ganger og planlegger å reise dit med Willys i 2019 for å være med på 75 års jubeleumet. Var der sist i 2004 og det var en fantastick opplevelse. Har og vært i Normandie utenom jubeleumene , men det blir litt nedtur etter å ha vært der første uka i juni.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Tur til Frankrike

Post by Bikeridr »

580 Kozeveier i fransklandet
Har aldri selv vært på to hjul i Frankrike, men lenken burde jo kanskje gi litt inspirasjon :D
Post Reply