MC TUR SØR/VEST NORGE. TIPS OM PLASSER Å "BESØKE"

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
Br3z
Posts: 5
Joined: 02 Jun 2016 12:52

MC TUR SØR/VEST NORGE. TIPS OM PLASSER Å "BESØKE"

Post by Br3z »

Hei, Jeg har planer om å ta meg ei uke på sykkelen i sommer i sør/vest Norge eller har planer om å reise fra Hamar opp til Åndalsnes/Trollstigen og nedover vestlandet til jeg dukker opp i Kristiansand. Er litt i planleggingsfasen om dagen, så lurte jeg på om det er noen her som har noen gode tips på hva man burde få med seg på runden?
User avatar
cevillan
Posts: 48
Joined: 08 Oct 2015 10:31
MC: KTM Duke690R

Re: MC TUR SØR/VEST NORGE. TIPS OM PLASSER Å "BESØKE"

Post by cevillan »

Spørs litt hva du er på jakt etter. Selv foretrekker jeg svingete og "tekniske" innlandsveier fremfor de mer naturskjønne men kjedeligere kystveier...
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: MC TUR SØR/VEST NORGE. TIPS OM PLASSER Å "BESØKE"

Post by Busa Trond »

Start med å ta en tur/retur opp på 204 til Værskei ( verdens fineste svinger ). Kjør Espedalen opp til Skåbu og over Jotunheimen til Valdresflyi. Geiranger - Trollstigen tur/retur til Åndalsnes. Lom, Tindeveien og over snøveien, da får du med Stegastein. Følg vei 13 nedover til Sandnes. Ta en dag på Revebanen ( åpen dag på onsdag ). Så følger du 44 til Kristiansand, gjerne utom Lista en tur.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: MC TUR SØR/VEST NORGE. TIPS OM PLASSER Å "BESØKE"

Post by Lasse Liten »

Busa Trond wrote:Start med å ta en tur/retur opp på 204 til Værskei ( verdens fineste svinger ). Kjør Espedalen opp til Skåbu og over Jotunheimen til Valdresflyi. Geiranger - Trollstigen tur/retur til Åndalsnes. Lom, Tindeveien og over snøveien, da får du med Stegastein. Følg vei 13 nedover til Sandnes. Ta en dag på Revebanen ( åpen dag på onsdag ). Så følger du 44 til Kristiansand, gjerne utom Lista en tur.
Støttes 100%, enkel rute med masse fine veier, stoppesteder og postkort overalt!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: MC TUR SØR/VEST NORGE. TIPS OM PLASSER Å "BESØKE"

Post by tshansen »

Åndalsnes, Romsdalen, Trollstigen, Geiranger, Sognefjellet, Strynefjellet, Aurlandsfjellet, Vikafjellet, Gaularfjellet, fra Dale i sunnfjord til Lavik. Stordalen over til Matre, Eksingedalen, Hamlagrø mellom dale og Voss. Gulen rundt, Hardanger rundt! Ja faen listen er skremmende lang, å ingen av de tingene jeg navnet vil kjede deg
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: MC TUR SØR/VEST NORGE. TIPS OM PLASSER Å "BESØKE"

Post by DrGreve »

Lasse Liten wrote:
Busa Trond wrote:Start med å ta en tur/retur opp på 204 til Værskei ( verdens fineste svinger ). Kjør Espedalen opp til Skåbu og over Jotunheimen til Valdresflyi. Geiranger - Trollstigen tur/retur til Åndalsnes. Lom, Tindeveien og over snøveien, da får du med Stegastein. Følg vei 13 nedover til Sandnes. Ta en dag på Revebanen ( åpen dag på onsdag ). Så følger du 44 til Kristiansand, gjerne utom Lista en tur.
Støttes 100%, enkel rute med masse fine veier, stoppesteder og postkort overalt!
Jeg ville bøyd av RV13 ved Røldal Skisenter og tatt Fv520 over til Sauda og kommet inn på RV13 igjen etter å ha passert nybrua over Sandsfjorden :thumleft
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: MC TUR SØR/VEST NORGE. TIPS OM PLASSER Å "BESØKE"

Post by Kant1 »

DrGreve wrote:
Lasse Liten wrote:
Busa Trond wrote:Start med å ta en tur/retur opp på 204 til Værskei ( verdens fineste svinger ). Kjør Espedalen opp til Skåbu og over Jotunheimen til Valdresflyi. Geiranger - Trollstigen tur/retur til Åndalsnes. Lom, Tindeveien og over snøveien, da får du med Stegastein. Følg vei 13 nedover til Sandnes. Ta en dag på Revebanen ( åpen dag på onsdag ). Så følger du 44 til Kristiansand, gjerne utom Lista en tur.
Støttes 100%, enkel rute med masse fine veier, stoppesteder og postkort overalt!
Jeg ville bøyd av RV13 ved Røldal Skisenter og tatt Fv520 over til Sauda og kommet inn på RV13 igjen etter å ha passert nybrua over Sandsfjorden :thumleft
Tiltredes, Doktor G :thumleft Nå ligger Sandsfjordbrua der og venter på deg, så Fv 520 forran Rv13 fra Røldal til Sandsfjorden 8)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: MC TUR SØR/VEST NORGE. TIPS OM PLASSER Å "BESØKE"

Post by tshansen »

Br3z wrote:Hei, Jeg har planer om å ta meg ei uke på sykkelen i sommer i sør/vest Norge eller har planer om å reise fra Hamar opp til Åndalsnes/Trollstigen og nedover vestlandet til jeg dukker opp i Kristiansand. Er litt i planleggingsfasen om dagen, så lurte jeg på om det er noen her som har noen gode tips på hva man burde få med seg på runden?
Kikk inn på denne siden, den viser til en del av de beste veiene en finner på Vestlandet :thumleft

http://www.mc-touring.no
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Br3z
Posts: 5
Joined: 02 Jun 2016 12:52

Re: MC TUR SØR/VEST NORGE. TIPS OM PLASSER Å "BESØKE"

Post by Br3z »

takker for mye gode tips. blir nok en litt mer spennende tur nå :D har vært veldig lite i disse trakter så hadde ingen formening om hvor jeg skulle sette snuten mot.
men nå kan jeg sette meg ned litt i google maps å planlegge litt:P
Br3z
Posts: 5
Joined: 02 Jun 2016 12:52

Re: MC TUR SØR/VEST NORGE. TIPS OM PLASSER Å "BESØKE"

Post by Br3z »

Busa Trond wrote:Start med å ta en tur/retur opp på 204 til Værskei ( verdens fineste svinger ). Kjør Espedalen opp til Skåbu og over Jotunheimen til Valdresflyi. Geiranger - Trollstigen tur/retur til Åndalsnes. Lom, Tindeveien og over snøveien, da får du med Stegastein. Følg vei 13 nedover til Sandnes. Ta en dag på Revebanen ( åpen dag på onsdag ). Så følger du 44 til Kristiansand, gjerne utom Lista en tur.
Fra Skåbu til Valdresflyi, mener du da å kjøre over Jotunheimsvegen? Er den grusvei hele veien?
BMWilly
Posts: 457
Joined: 11 Apr 2012 12:43
MC: R1200GS Triple Black 2016

Re: MC TUR SØR/VEST NORGE. TIPS OM PLASSER Å "BESØKE"

Post by BMWilly »

Grusvei, men veldig bra grusvei når vi kjørte der ifjor ihvertfall.
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
Br3z
Posts: 5
Joined: 02 Jun 2016 12:52

Re: MC TUR SØR/VEST NORGE. TIPS OM PLASSER Å "BESØKE"

Post by Br3z »

BMWilly wrote:Grusvei, men veldig bra grusvei når vi kjørte der ifjor ihvertfall.
:thumleft
Post Reply