Oslo-Stockholm ruteforslag

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
mogule
Posts: 18
Joined: 07 Apr 2016 09:06
MC: 2011 KTM 990 SMT

Oslo-Stockholm ruteforslag

Post by mogule »

Jeg har tenkt meg en tur til Stockholm. Jeg har 2 dager tilgjengelig hver vei.

Er det noen som kjenner bra (asfalt)veier innover i Sverige det ville være fint å få med seg?
Less typing, more riding!
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Oslo-Stockholm ruteforslag

Post by Tommas »

Dette er en god start, basert på en tur vi tok i fjor:

Halden, Kornsjø, Ed, Dals Långed, Håverud, Lidkjøpig, Läckö slott, Hjo, Askersund.
Bjerknez

Re: Oslo-Stockholm ruteforslag

Post by Bjerknez »

Er det ikke rundt 50 mil til Stocholm da? Med to dager hver vei så ser jeg for meg at du kan ta en del omveier. Desverre er ikke Sverige så kjent for fine MC veier så disse må du nok lete litt etter og det kan nok bli litt utfordrende, men dem finnes ja. Dem er nok bare litt gjemt 8)
User avatar
mogule
Posts: 18
Joined: 07 Apr 2016 09:06
MC: 2011 KTM 990 SMT

Re: Oslo-Stockholm ruteforslag

Post by mogule »

Takk for tips,

Jeg endte med å kjøre til Charlottenberg og så følge mer eller mindre luftlinje. Generelt mye veier jeg vil kalle medium spennende, men i mye fine omgivelser en varm vårdag.

Rundt Stockholm er det uendelig masse fantastiske småveier. Og da mener jeg fantastiske som på høyde med de beste strekkene jeg har kjørt i alpene. Namlostal i Tyrol for eksempel, er sammenlignbar. Naturligvis ikke bratte pass med masse serpentinere, men små veier som slynger seg i terrenget.

For hjemturen satte jeg tomtomen til å velge en "winding route" med "vanskelighetsgraden" på brattest og mest svingete. Det fungerte veldig bra i starten, småveier med god asfalt og enda bedre svinger. Men da jeg nærmet meg grensa gikk ruta stadig oftere på grus, til tross for at jeg hadde lagt inn at jeg vill holde meg på asfalt. Det hadde antagelig vært veldig morsomt på noe mer eventyrorienterte dekk, men det passet meg ikke helt.

Alt i alt ble det omtrent 1200km på svenske veier, i all hovedsak småveier. Alt i alt en veldig bra tur! Mindre spektakulært enn vestlandet, men det er fullt mulig å ha det gøy på mc hos søta bror også.
Less typing, more riding!
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Oslo-Stockholm ruteforslag

Post by Jeanette »

Legg gjerne ut noen bilder :)
User avatar
mogule
Posts: 18
Joined: 07 Apr 2016 09:06
MC: 2011 KTM 990 SMT

Re: Oslo-Stockholm ruteforslag

Post by mogule »

Ja, det var det da. Jeg er fryktelig dårlig til å stoppe og knipse. Alltid blikket festet mot inngangen til neste sving :redface.

Tror faktisk ikke jeg tok et eneste bilde det er verdt å dele. Ikke av hvitveis, ikke av skjærgård. Ikke en gang av kamelene (!) Eller dromedarene eller hva det nå var som sto i en innhegning et eller annet sted langt inne i skogen.

Neste gang! Promise ;)
Less typing, more riding!
BMWilly
Posts: 457
Joined: 11 Apr 2012 12:43
MC: R1200GS Triple Black 2016

Re: Oslo-Stockholm ruteforslag

Post by BMWilly »

Heisan, takk for sist, trur jeg da. Det er fritjofs, er det ikke? Uansett, Elisabeth og jeg skal på svenske tur fra søndag til tirsdag og Karlstad er målet men har tenkt å kjøre litt i området rundt. Kjørte væneren rundt ifjor så det blir det nok ikke så lang runde. Kan du poste ruta du kjørte kanskje?
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
User avatar
mogule
Posts: 18
Joined: 07 Apr 2016 09:06
MC: 2011 KTM 990 SMT

Re: RE: Re: Oslo-Stockholm ruteforslag

Post by mogule »

BMWilly wrote:Heisan, takk for sist, trur jeg da. Det er fritjofs, er det ikke? Uansett, Elisabeth og jeg skal på svenske tur fra søndag til tirsdag og Karlstad er målet men har tenkt å kjøre litt i området rundt. Kjørte væneren rundt ifjor så det blir det nok ikke så lang runde. Kan du poste ruta du kjørte kanskje?
Hei, stemmer, det er meg ;-). Nytt forum, nytt nick. Takk for sist!

Jeg kan legge ut ruta, i alle fall den jeg kjørte til Stockholm, når jeg er hjemme på pc igjen i kveld.

Sent from my D5803 using Tapatalk
Last edited by mogule on 14 May 2016 20:55, edited 1 time in total.
Less typing, more riding!
User avatar
mogule
Posts: 18
Joined: 07 Apr 2016 09:06
MC: 2011 KTM 990 SMT

Re: Oslo-Stockholm ruteforslag

Post by mogule »

Her er ruta mi. Funker denne linken for andre også?

https://www.myrouteapp.com/route/open/8 ... 400073;7//
Less typing, more riding!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Oslo-Stockholm ruteforslag

Post by tshansen »

Den funker ikke på mobil, ser bare et lite kart over ruten som er umulig å klikke på [emoji848]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mogule
Posts: 18
Joined: 07 Apr 2016 09:06
MC: 2011 KTM 990 SMT

Re: Oslo-Stockholm ruteforslag

Post by mogule »

Hmpf :evil: !

Kan eksportere til en masse formater fra myrouteapp, men har ikke funnet noen fornuftig måte å eksportere til google maps...
Less typing, more riding!
User avatar
mogule
Posts: 18
Joined: 07 Apr 2016 09:06
MC: 2011 KTM 990 SMT

Re: Oslo-Stockholm ruteforslag

Post by mogule »

Jeanette wrote:Legg gjerne ut noen bilder :)

Jeg hadde et par bilder viser det seg, fra turen bort. Men, som sagt, ikke verdens ivrigste fotograf.

https://www.dropbox.com/sh/vvwc3btx7p0m ... T3Kfa?dl=0
Less typing, more riding!
BMWilly
Posts: 457
Joined: 11 Apr 2012 12:43
MC: R1200GS Triple Black 2016

Re: Oslo-Stockholm ruteforslag

Post by BMWilly »

Ser du kjørte om Munkfors og Sunne. Var det grusvei på en del av veien mellom Sunne og Charlottenberg? Og mellom Munkfors og Filipstad ser det ut som. Grusvei på den strekningen?
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
User avatar
mogule
Posts: 18
Joined: 07 Apr 2016 09:06
MC: 2011 KTM 990 SMT

Re: Oslo-Stockholm ruteforslag

Post by mogule »

Hele denne ruta er på asfaltvei. Det var på veien tilbake jeg endte opp med litt grusrally, og da valgte jeg en annen rute. Denne har jeg desverre ikke tatt vare på.

Nå er det ikke nødvendig å ta mitt ord på det, tror det er google streetview på alle disse veiene. Der bildene er tatt uten snø kan man se om det er asfalt eller ikke ;)
Less typing, more riding!
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Oslo-Stockholm ruteforslag

Post by Jeanette »

mogule wrote:Jeg hadde et par bilder viser det seg, fra turen bort. Men, som sagt, ikke verdens ivrigste fotograf.

https://www.dropbox.com/sh/vvwc3btx7p0m ... T3Kfa?dl=0
Se der ja! Likte godt bildet av hanskene og kjente meg igjen i pausen på gresset der (les: ikke -hvor- du er, men måten du tok pause på) ;-)
Post Reply