Mc-tur Stavanger-Lofoten

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Mc-tur Stavange-Lofoten

Post by Jeanette »

DrGreve wrote:Hvis trådstarter ønsker det så kan jeg lage et detaljert ruteforslag basert på egne erfaringer?
Jeg er jo fra Helgeland og min mc-lekegrind strekker seg både nordover og sørover. Kjører Kystriksveien, Lofoten og Senja flere ganger i løpet av sesongen og har i tillegg vært på Vestlandet de 3 siste årene, sist var jeg helt ned til Lindesnes i forbindelse med Norgestreffet på Lutsi, Sandnes :)
Gleder meg til å lese; ref. tidligere spørsmål om Kystriksveien der du svarte meg om fergene :thumleft Blir i så fall fra Oslo for min del, men opp til Trondheim blir det nok bare transportetappe uansett.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Mc-tur Stavange-Lofoten

Post by DrGreve »

Stiian wrote:
DrGreve wrote:Hvis trådstarter ønsker det så kan jeg lage et detaljert ruteforslag basert på egne erfaringer?
Jeg er jo fra Helgeland og min mc-lekegrind strekker seg både nordover og sørover. Kjører Kystriksveien, Lofoten og Senja flere ganger i løpet av sesongen og har i tillegg vært på Vestlandet de 3 siste årene, sist var jeg helt ned til Lindesnes i forbindelse med Norgestreffet på Lutsi, Sandnes :)
Hadde vært fantastisk \:D/
Vi ser for oss maks 2 uker på sykkelen. Oppleve mest mulig av vakre Norge, både lavt og høyt. Er det noen flotte fjelltopper som ikke tar for mange timer å bestige, er det bare å anbefale.
Stavanger-Sandnes-Lauvik (Rv13) og ferge til Oanes. Følg Rv13 til Sand (inkl. ferge Hjelmeland-Nesvik). Ta ferge Fra Sand til Ropeid istedet for å fortsette på Rv13. Da kommer dere inn på Fv520. Følg denne til Sauda og videre over fjellet (Hellandsbygd) til Hårakrysset like ved Røldal. Denne veien er vinterstengt.
Ved Hårakrysset løper Rv13 og E134 sammen som èn vei. Følg denne til den deler seg igjen (2-3 mil) og fortsett på Rv13 (Skarakrysset) mot Odda istedet for E134 mot Haugesund.
Ved Odda tar dere av mot Utne (Fv 550) og ferge Utne-Kvandal). Dette alternativet er bedre enn å fortsette på Rv13 videre. Rv13 er smal med mye mer trafikk (bobiler og trailere) enn via Utne-Kvandal.
Fra Kvandal følger dere Rv7 til Granvin og dere er igjen på Rv13. Følg denne til Voss. Her løper E16 og Rv13 sammen mot Gudvangen men på Vinje skiller de lag igjen. Ta av der og følg Rv13 mot Myrkdalen og Vikafjellet til Vikøyri og videre til fergeleiet på Vangsnes.
Der har man to valg, enten ta ferge til Hella og videre til Sogndal (Rv55), eller ferge til Dragsvik og fortsette på Rv13 over Gaularfjellet. Den siste er etter min mening ett bedre valg. Velger dere den siste så følg Rv13 til Moskog hvor dere tar E39/Rv5 (har 2 nummer) til Skei. Her deler veien seg, følg E39 til Bykjelo. Ta av E39 og inn på Fv 692 over Utvikfjellet mot Olden og Stryn.
Da har dere kommet inn på Rv15 som går fra Stryn til Lom og Otta. Ett stykke opp mot Strynefjellet starter gamle Strynefjellsveien (Fv 258). Er det fint vær og tørr vei er det fint å følge denne til Grotli og inn på Rv15 igjen. Regner det kan den delen som er grusvei bli sleip.
Uansett, så ta av mot Fv63 på Strynefjellet mot Geiranger. Er det fint vær, så ta en snartur opp på Dalsnibba, avkjørsel ved Djupvasshytta. Følg Fv63 til Geiranger og videre til Eidfjord og ferge til Linge og følg Fv63 til Valldal og videre til Trollstigen og Åndalsnes.
Derfra har man 2 valg, enten rundt Isfjorden via ferge Åfarnes-Sølsnes til Molde (Fv64) eller E136 til Vestnes og ferge til Molde. Det naturlige valget derfra er jo å fortsette på Fv64 via Elnesvågen og Atlanterhavsveien til Kristiansund.
Deretter følger dere E39/Rv70 til den deler seg. Følg E39 mot Trondheim og ferge over Kanestraumen til Halsa. Følg denne veien til Orkanger.
Der har dere 2 alternativer, enten ta til venstre og inn på Fv 710 mot Agdenes, eller fortsette E39 til Trondheim. Det første alternativet bringer dere over Trondheimsfjorden til Brekstad og videre over Fosenhalvøya til Namdalseid og Kystriksveien (Fv710/Fv 715 via Åfjord og Osen), det andre er å følge E39 til Trondheim og E6.
Begge fører dere til Kystriksveien/Fv17. Det første valget møter Fv17 ved Namdalseid, det andre (E6) møter Fv17 midt mellom Grong og Harran ved Gartland. Har man dårlig tid er siste alternativ å foretrekke, det går raskere.
Uansett, kom inn på Fv17 ved Høylandet og følg denne helt til Bodø. Masse ferger, men er verdt det.

Ferger med cirka seilingstid:
Holm-Vennesund (35 min)
Horn-Andalsvågen (15-20 min)
Forvik-Tjøtta (60 min)
Levang-Nesna (25 min)
Kilboghamn-Jektvik (60 min)
Ågskardet-Forøy/Halsa (10 min)

Fra Bodø tar dere selvfølgelig ferge til Moskenes og Lofoten. Den går 5 ganger i døgnet på sommeren og med seilingstid på 3 t 15 min.
Da er dere kommet inn på E10. Følg denne til Leknes men ta av på Fv 815 mot Stamsund, men ikke helt til Stamsund. Følg Fv 815 mot Valberg og kom inn på E10 ved Sundklakk Bru. Følg E10 til krysset E10/Fv 816 og ta en avstikker til Henningsvær. Spis gjerne bacalao på Fiskekrogen :)
Returner til E10 og følg denne til Fiskebøl via Svolvær og ta ferge Fiskebøl-Melbu.
Da er dere kommet inn på Rv 82. Følg denne til Sortland og kjør over brua. Rett på andre siden av brua tar dere til venstre mot Andenes, men ikke helt til Andenes. Like etter brua over til Risøyhamn tar dere av til venstre på Fv 974 mot Nordmela via Bleik. Da kommer dere også til Andenes men mye flottere naturopplevelse på yttersiden av Andøya.
Fra Andenes tar dere ferge til Gryllefjord på Senja. Dette er en sommerferge som går 2 ganger daglig først og sist på sesongen, men 3 ganger i høysesongen. 7-8 om morgenen, 13-14 på dagen og 17-18 på kvelden. Ca 1 time 30 min seilingstid.
Fra Gryllefjord følger dere Rv 86 til dere møter Fv 862, skiltet mot Bergsbotn eller Skaland, tror jeg.
Følg denne hele veien rundt Senja og tilbake til Finnsnes. Husk at denne veien endre navn til Fv 861 ved kryss Botnhamn. Fra Finnsnes kjører dere strake veien til E6 ved Buktamoen og Bardufoss.

Følg E6 hele veien til Korgen i Hemnes Kommune og ta av mot Bleikvassli (Fv 806). Der tar dere av på Villmarksveien (Fv 331) til Hattfjelldal og Rv 78 ned til E6 ved Trofors i Grane Kommune.

Følg deretter E6 helt til Otta og inn på Rv15. Følg denne til Lom og ta inn på Fv55 over Sognefjellet. Over på andre siden av Sognefjellet, ved Turtagrø Hotell tar dere av på Tindeveien mot Øvre Årdal (Bomvei).
Fra Øvre Årdal tar dere Rv 53 til Lærdal. Derfra kan man kjøre gjennom Lærdalstunellen til Aurland eller over Aurlandsfjellet (Fv 243) til Aurland. Den siste mener jeg er best, spesielt ved fint vær, samtidig passerer dere Stegastein :)
Fra Aurland tar dere veien videre på E16 via Flåm og Gudvanger til Voss og videre langs Rv13 til Odda. Fra Odda kjører dere inn på Fv 551 og Rv 48 via Rosendal til fergeleiet på Utåker og ferge til Skånevik. Følg Rv 48 til dere møter E134 og følg denne til Aksdal og fortsett på E39 hjem til Stavanger (inkl. ferge Arsvågen-Mortavika).
Lykke til med planleggingen :)
ArcticTiger
Posts: 2523
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Mc-tur Stavange-Lofoten

Post by ArcticTiger »

DETTE BLIR EN KNALLLLL-TUR :D :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Mc-tur Stavange-Lofoten

Post by DrGreve »

ArcticTiger wrote:@Dr G: Da legger du vel inn et Vilt-gryte-stopp på Villmarksveien og, er ikke det vanlig?
Det er ikke umulig hvis jeg er i området da, eller at man møtes på veien :)
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Mc-tur Stavange-Lofoten

Post by DrGreve »

Det glemte jeg helt til AT minnet meg på det, så jeg har redigert ruteforslaget :)
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Mc-tur Stavange-Lofoten

Post by Flanker »

Fantastisk, DrGreve! Da kan trådstarter bare skrive ut dine anvisninger, pakke og kjøre :thumleft

En vri som kan gjøres på slutten er å ta ferga fra Senja til Brensholmen utenfor Tromsø. Sving ut på Sommarøya, som ligger like ved, før dere kjører inn til Tromsø. Ta en overnatting i Nordens Paris før snuten vendes sørover på Grevens rute.

Har noen blitt påført traumer i indre Troms i sine yngre dager, på steder som Skjold, Heggelia eller Bardufoss, så er også de lett tilgjengelige på turen sørover - dersom man vil friske opp gamle minner fra tiden i kongens klær...
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Mc-tur Stavange-Lofoten

Post by DrGreve »

Flanker wrote:Fantastisk, DrGreve! Da kan trådstarter bare skrive ut dine anvisninger, pakke og kjøre :thumleft

En vri som kan gjøres på slutten er å ta ferga fra Senja til Brensholmen utenfor Tromsø. Sving ut på Sommarøya, som ligger like ved, før dere kjører inn til Tromsø. Ta en overnatting i Nordens Paris før snuten vendes sørover på Grevens rute.
Ett godt forslag. Denne går fra Botnhamn på Senja (sommerferge). Da kan de samtidig ta en avstikker til Husøya (like før Botnhamn, Fv 277) før de tar ferga til Brensholmen/Sommarøy. Det blir vel en omvei på til sammen 4 mil tur retur.
User avatar
Stiian
Posts: 13
Joined: 20 Oct 2015 09:30
MC: Yamaha YZF-R1 08

Re: Mc-tur Stavange-Lofoten

Post by Stiian »

Flott og detaljert veibeskrivelse DrGreve :thumleft
Setter pris på det! Nå kan planlegginga virkelig starte.
Har du/dere noen tips til GPS program til mobil, der jeg kan legge inn hele ruta, og følge denne?
User avatar
Stiian
Posts: 13
Joined: 20 Oct 2015 09:30
MC: Yamaha YZF-R1 08

Re: Mc-tur Stavange-Lofoten

Post by Stiian »

Flanker wrote:Fantastisk, DrGreve! Da kan trådstarter bare skrive ut dine anvisninger, pakke og kjøre :thumleft

En vri som kan gjøres på slutten er å ta ferga fra Senja til Brensholmen utenfor Tromsø. Sving ut på Sommarøya, som ligger like ved, før dere kjører inn til Tromsø. Ta en overnatting i Nordens Paris før snuten vendes sørover på Grevens rute.

Har noen blitt påført traumer i indre Troms i sine yngre dager, på steder som Skjold, Heggelia eller Bardufoss, så er også de lett tilgjengelige på turen sørover - dersom man vil friske opp gamle minner fra tiden i kongens klær...
Supert :D
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Mc-tur Stavange-Lofoten

Post by Flanker »

Stiian wrote:Flott og detaljert veibeskrivelse DrGreve :thumleft
Setter pris på det! Nå kan planlegginga virkelig starte.
Har du/dere noen tips til GPS program til mobil, der jeg kan legge inn hele ruta, og følge denne?
Vet ikke om noen app som vil håndtere en slik rute, men er det noen leveres de sannsynligvis av Garmin eller TomTom.

En MC GPS får du fra rundt 2800,- og oppover, og kan være en grei investering. Men Norge er ganske godt skiltet, så det er uproblematisk å kjøre denne turen etter papirkart eller printede anvisninger fra Google Maps.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mc-tur Stavanger-Lofoten

Post by tshansen »

http://rever.co/ er en ålreit app til gps planlegging osv. Eneste minuset er at du må plotte ruten via pc/Mac og ikke via mobilen.

Selv foretrekker jeg locatoweb.com på mobilen, men denne har ikke samme mulighetene til å planlegge rute i forkant. Men den gir live gps tracking slik at folk kan følge deg på tur.

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Mc-tur Stavanger-Lofoten

Post by Jeanette »

DrGreve wrote:.
Kanskje du kunne skrevet inn tipsene dine om eventuell stropping på de aktuelle fergene her også, så har jeg (les: vi) det samlet? :D

For øvrig en super rute du har lagt opp til! Har kjørt de fleste av veiene du foreslår på sør- og nordvestlandet så å lese ruteforslaget ditt ble også mimring ;)
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Mc-tur Stavange-Lofoten

Post by DrGreve »

DrGreve wrote:
Stiian wrote:
DrGreve wrote:Hvis trådstarter ønsker det så kan jeg lage et detaljert ruteforslag basert på egne erfaringer?
Jeg er jo fra Helgeland og min mc-lekegrind strekker seg både nordover og sørover. Kjører Kystriksveien, Lofoten og Senja flere ganger i løpet av sesongen og har i tillegg vært på Vestlandet de 3 siste årene, sist var jeg helt ned til Lindesnes i forbindelse med Norgestreffet på Lutsi, Sandnes :)
Hadde vært fantastisk \:D/
Vi ser for oss maks 2 uker på sykkelen. Oppleve mest mulig av vakre Norge, både lavt og høyt. Er det noen flotte fjelltopper som ikke tar for mange timer å bestige, er det bare å anbefale.
Ta ferge Fra Sand til Ropeid istedet for å fortsette på Rv13. Da kommer dere inn på Fv520. Følg denne til Sauda og videre over fjellet (Hellandsbygd) til Hårakrysset like ved Røldal. Denne veien er vinterstengt.
Jeg kom plutselig på at fergesambandet Sand-Ropeid mest sannsynlig er historie før sesongen starter i 2016. Brua over Sandsfjorden skal være ferdig i løpet av kort tid og da vil den erstatte ferga.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Mc-tur Stavanger-Lofoten

Post by DrGreve »

Jeanette wrote:
DrGreve wrote:.
Kanskje du kunne skrevet inn tipsene dine om eventuell stropping på de aktuelle fergene her også, så har jeg (les: vi) det samlet? :D

For øvrig en super rute du har lagt opp til! Har kjørt de fleste av veiene du foreslår på sør- og nordvestlandet så å lese ruteforslaget ditt ble også mimring ;)
Jeg har en regel angående stropping på ferger og det er at på pendelferger, altså ferger som går frem og tilbake uten å vende ved anløp er det unødvendig å stroppe. Pendelferger får ikke lov til å gå i utsatt farvann.
Lukket ferger bør man stroppe, i allefall en stropp for å presse sykkelen ned på sidestøtten. Fergesambandet Bodø-Moskenes og Andenes-Gryllefjord SKAL man bruke stropp på begge sider, mens Botnhamn-Brensholmen kan klare seg med en stropp hvis været er bra.
Kjør fremhjulet mot skottet og gummiklosse på bakhjulet og stropp sykkelen. :thumleft
Typisk enkelstropping og med sykkelen i første gir :)

Image
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Mc-tur Stavanger-Lofoten

Post by Norse »

DrGreve wrote:Brua over Sandsfjorden skal være ferdig i løpet av kort tid og da vil den erstatte ferga.
Det er NESTEN korrekt, ja. Brua ER åpnet (27/11).

Ferga som trafikkerte Sand-Ropeid skal visstnok styrke ferjesambandet mellom Hjelmeland-Nesvik etter hva jeg har hørt, og gjør turen fra Stavanger til "smørøyet" litt mer forutsigbar (siden det til tider kan bli noe ventetid/ekstra reisetid de gangene ferga svinger innom Ombo). :thumleft

En tur nordover er nok slett ikke feil
Post Reply