Mc-tur Stavanger-Lofoten

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Mc-tur Stavanger-Lofoten

Post by DrGreve »

Norse wrote:
DrGreve wrote:Brua over Sandsfjorden skal være ferdig i løpet av kort tid og da vil den erstatte ferga.
Det er NESTEN korrekt, ja. Brua ER åpnet (27/11).

Ferga som trafikkerte Sand-Ropeid skal visstnok styrke ferjesambandet mellom Hjelmeland-Nesvik etter hva jeg har hørt, og gjør turen fra Stavanger til "smørøyet" litt mer forutsigbar (siden det til tider kan bli noe ventetid/ekstra reisetid de gangene ferga svinger innom Ombo). :thumleft

En tur nordover er nok slett ikke feil
:thumleft
Bjerknez

Re: Mc-tur Stavanger-Lofoten

Post by Bjerknez »

Jeg har ikke vert i Lofoten med MC, men med bil har jeg vert der noen ti-talls ganger. Naturen der oppe er jo bare majestetisk, spesielt fra Svolvær og utover. Jeg mener også å huske at veiene der er MC-vennlige. Vertfall hovedveien den jeg kjørte helt ut til Å.

Når det er sagt så er det jo ikke lange biten helt ut så noen "dagstur" blir det vel kanskje ikke, hvis man da ikke tar med seg telt og eller bruker veldig god tid.

Jeg annbefaler dog overnatting på Rorbuer. Omtrent samme prisen som på hotell og man får et eget "hus". Rorbuene på Anker Brygge i Svolvær har vertfall jeg ligget på flere ganger og dem annbefales. Er du der i turistsesongen så hender det også du får muligheten til å oppleve et bittelite folkemylder i gatene kveldstid. Men dog kun turister og spesielt Japanere fikk jeg inntrykk av.

Jeg har også sett noen fantastiske bilder fra Reine i Lofoten, men der har jeg aldri vert. Vertfall ikke som jeg husker.

Personlig så blir det nok ikke noen Lofoten tur på meg med MC'en. Det er fint i Lofoten, men på vei opp har du to muligheter. "Rakaste vei" som er kjedelig, eller "tursitveien" som er proppfull av ferger. I turistsesongen tror jeg du må beregne deg veldig god tid på denen veien. Ikke noe for meg vertfall. I Finnmark og helt nord mener jeg bare jeg husker lange sletter, mer eller mindre. Men fine veier....faktisk.
Post Reply