Mc-tur Stavanger-Lofoten

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
Stiian
Posts: 13
Joined: 20 Oct 2015 09:30
MC: Yamaha YZF-R1 08

Mc-tur Stavanger-Lofoten

Post by Stiian »

Hei.

Vi er kameratgjeng som drømmer om motorsykkeltur fra Stavanger til Lofoten.
Planlegger å gjennomføre turen i Sommer, men trenger noen alternative hjemreiser.

Planen er å kjøre opp, og f.eks. følge Hurtigruten hjem, men etter å ha sett på prisene hos Hurtigruta, ble vi litt skeptiske.
Å følge Hurtigruta fra Lofoten (Svolvær) til Bergen koster ca 25.000 kr per person inkludert MC. Stemmer dette?

Vet at det er en fantastisk tur via havet med Norge på langs, men 25 000 kr var en god del over budsjett for en hjemtur.
Hvis denne prisen stemmer, finnes det alternativer?
Hvordan er deres erfaringer med MC-tur til Lofoten/Nord i Norge?


Har prøvd å søke med Google og her på forumet uten å bli klokere på turen :-k
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Mc-tur Stavange-Lofoten

Post by Lasse Liten »

Billigere å sette sykkelen på hurtigruta og ta flyet hjem fra feks. Tromsø. Derfra til Bergen vet jeg det koster 5000 for bare sykkelen. Det er Norlines som administrerer frakten ombord på hurtigruten, så nøyaktige priser får du hos de.
Ville kjørt turen opp, og brukt mer tid i høye nord når du først er så langt oppe og tatt inn igjen tiden ombord i et fly med wifi, så får du skrevet litt reiseblogg på veien ned igjen til siddisland ;)
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Mc-tur Stavange-Lofoten

Post by Flanker »

+1 :thumleft
ArcticTiger
Posts: 2523
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Mc-tur Stavange-Lofoten

Post by ArcticTiger »

Det er jo ikke så forbanna langt, egentlig, når du først har kommet deg i kjøringa. Følg kysten oppover (Rv 17 Trøndelag-Saltstraumen), ferge over til Lofoten, kjør innover til Narvik og følg E6 sørover. En fin rundtur :thumleft
Tobben84
Posts: 333
Joined: 29 Oct 2015 21:26
MC: 2011 Triumph Scrambler
Location: Trondheim

Re: Mc-tur Stavange-Lofoten

Post by Tobben84 »

Kjørte det strekket for to år siden. Stavanger -trheim på en dag, så Trheim-Bødø(ferje over til Lofoten) dag to, ikke noe stress det :thumleft

Edit: hele ruta motsatt, og tenker retur da seff, null sightseeing på den turen.....tok vel ferja fra ytterst på Lofoten kl 06-07 om morgenen og over til Bodø, så trheim og overnatting. Så trheim-stvg. Ble mere riktig. Oppover tok det lengre tid via kystriksveien....
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Mc-tur Stavange-Lofoten

Post by DrGreve »

ArcticTiger wrote:Det er jo ikke så forbanna langt, egentlig, når du først har kommet deg i kjøringa. Følg kysten oppover (Rv 17 Trøndelag-Saltstraumen), ferge over til Lofoten, kjør innover til Narvik og følg E6 sørover. En fin rundtur :thumleft
Jeg ville tatt med meg Andenes-Gryllefjord og Senja rundt før returen starter. Eventyrøya Senja er jo desserten, i allefall hvis været er bra :)
ArcticTiger
Posts: 2523
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Mc-tur Stavange-Lofoten

Post by ArcticTiger »

Helt enig Dr. :thumleft Yttersia av Andøya da.
User avatar
Stiian
Posts: 13
Joined: 20 Oct 2015 09:30
MC: Yamaha YZF-R1 08

Re: Mc-tur Stavange-Lofoten

Post by Stiian »

Takker for flotte svar.

Hvor mange dager snakker vi om, dersom vi kjører både opp og ned, uten å ha dårlig tid (inkl Eventyrøya) ?
Vi tenker å planlegge mest mulig på forhånd, med tanke på overnattinger på forskjellige plasser, men reiser ikke før været ser greit ut.

Vi er fortsatt på starten av planleggingen, så takker for tips om kjekke veien og plasser vi bør/MÅ få med oss på turen :thumleft
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Mc-tur Stavange-Lofoten

Post by Flanker »

Jeg ville ikke lagt ut på den turen uten min. 8-10 dager til rådighet, for å få med meg mest mulig på veien. Selv om den kan gjennomføres langt raskere.
ArcticTiger
Posts: 2523
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Mc-tur Stavange-Lofoten

Post by ArcticTiger »

Ja ca 10 dager bør dere ha. Det tar litt ekstra tid med alle fergene på Rv 17. Ferga Bodø-Moskenes bør og planlegges, likeså Andenes-Gryllefjord. Den siste går vel bare 3 ganger i døgnet.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Mc-tur Stavange-Lofoten

Post by DrGreve »

Hvis trådstarter ønsker det så kan jeg lage et detaljert ruteforslag basert på egne erfaringer?
Jeg er jo fra Helgeland og min mc-lekegrind strekker seg både nordover og sørover. Kjører Kystriksveien, Lofoten og Senja flere ganger i løpet av sesongen og har i tillegg vært på Vestlandet de 3 siste årene, sist var jeg helt ned til Lindesnes i forbindelse med Norgestreffet på Lutsi, Sandnes :)
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Mc-tur Stavange-Lofoten

Post by hakhap »

DrGreve wrote:Hvis trådstarter ønsker det så kan jeg lage et detaljert ruteforslag basert på egne erfaringer?
Jeg er jo fra Helgeland og min mc-lekegrind strekker seg både nordover og sørover. Kjører Kystriksveien, Lofoten og Senja flere ganger i løpet av sesongen og har i tillegg vært på Vestlandet de 3 siste årene, sist var jeg helt ned til Lindesnes i forbindelse med Norgestreffet på Lutsi, Sandnes :)
Hvis ikke trådstarter ønsker så ser jeg gjerna at du deler den :thumleft =D>
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Stiian
Posts: 13
Joined: 20 Oct 2015 09:30
MC: Yamaha YZF-R1 08

Re: Mc-tur Stavange-Lofoten

Post by Stiian »

DrGreve wrote:Hvis trådstarter ønsker det så kan jeg lage et detaljert ruteforslag basert på egne erfaringer?
Jeg er jo fra Helgeland og min mc-lekegrind strekker seg både nordover og sørover. Kjører Kystriksveien, Lofoten og Senja flere ganger i løpet av sesongen og har i tillegg vært på Vestlandet de 3 siste årene, sist var jeg helt ned til Lindesnes i forbindelse med Norgestreffet på Lutsi, Sandnes :)
Hadde vært fantastisk \:D/
Vi ser for oss maks 2 uker på sykkelen. Oppleve mest mulig av vakre Norge, både lavt og høyt. Er det noen flotte fjelltopper som ikke tar for mange timer å bestige, er det bare å anbefale.
ArcticTiger
Posts: 2523
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Mc-tur Stavange-Lofoten

Post by ArcticTiger »

@Dr G: Da legger du vel inn et Vilt-gryte-stopp på Villmarksveien og, er ikke det vanlig?
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Mc-tur Stavange-Lofoten

Post by Tommas »

Ser ut som jeg kan få meg 10-12 dager på veien i juli, så jeg får vel følge med her ;-)
Post Reply