Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by tshansen »

Supre innspill dette Joo :thumleft

Nei jeg har ingen planer om å rekke alt, det er bare en følelse som slår meg nå, når jeg sitter å "planlegger" å kikker på plasser jeg har lyst å oppleve ;-)
Jeg vet at mai er tidlig, å dermed er faren for å miste mange pass stor. Da må jeg gjøre det beste ut av ting. Da må jeg kanskje styre unna pass å konsentrere meg om andre gleder på turen :?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by joo »

Mye fine gorger, og det kan godt hende mange av de ikke-så-høytliggende passene er åpne :thumleft

Sjekkes f.eks her når du er på tur: http://alpenrouten.de/alpenpaesse-verke ... ied&so=ASC
User avatar
mekkern
Posts: 5119
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by mekkern »

joo wrote:Mye fine gorger, og det kan godt hende mange av de ikke-så-høytliggende passene er åpne :thumleft

Sjekkes f.eks her når du er på tur: http://alpenrouten.de/alpenpaesse-verke ... ied&so=ASC
Gorger er artig..

Liksom litt "fjell i negativ" sett litt "fotografisk" :lol:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by tshansen »

:-k :-k Har ikke vært på tur før du joo?? =D> =D>

Strålende. Slikt kommer en ikke over hver dag. Har du vært nedover mot spania? Har du du noen konkrete anbefalinger på hva en bare må få med seg?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by Kant1 »

Uten at jeg vet alt om hvordan det er med snø nedover der i mai, tror jeg gjerne Andalucia i Spania kan være en ide, som jeg nevnte lengre oppe i tråden.
Masse supre veier, spennende historie, nydelige senoritas og mat som får vannet til å løpe i munnen. :thumleft
I tillegg er det latterlig billig der, for ett par tre års tid siden husker jeg vi var tre karer som spiste en eller annen "svinebiff" av meeeget oppegående størrelse i byen der vi bodde (Algodonales, ca 2 timer nordafor Malaga) og sammen med noen øl, salater, sauser og annet snadder tror jeg vi betalte noe i underkant av 250 kroner. For alt, alle tre :lol:
Det er blandt annet noen fantastiske grotter der, en demning av anseelig størrelse som aldri har vært vann i pga den porøse grunnen, samt byen Ronda som har en nydelig og facinerende bro, som blei bygget mens romerne regjerte i området.
Jeg har lenge hatt lyst til å kjøre sykkel der nede, og en dag.. om det blir med egen eller med leid sykkel vet jeg ikke, men det er tidlig vår der nede.
Og forresten, Gibraltar er bare et godt steinkast unna :thumleft Der kan man drive med ekte apestreker, slik som han karen her.. han som solgte deg de siste to syklene dine :lol:

Image

Du får ikke mate apekattene, står det på skiltene der. Så frk. Fryd nektet meg mat resten av dagen :roll:
Image
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by tshansen »

Jeg forstår at jeg må ha deg med som guide oftere onkel! Du sitter på en lokalkunnskap som selv hadde fått de innføtte til å rødme :lol:

Spania er vel rimelig safe i forhold til vær og temperaturer. Det er også et land jeg aldri har vært i (på fastlandet) Jeg ser det er ca 3400 km fra bergen til alicante :twisted:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by tshansen »

Mont Saint-Michel er jo noe jeg må si at jeg har lyst å glo på litt mer enn bare bilder :roll:

Image
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by Kant1 »

LordShaft wrote:Jeg forstår at jeg må ha deg med som guide oftere onkel! Du sitter på en lokalkunnskap som selv hadde fått de innføtte til å rødme :lol:

Spania er vel rimelig safe i forhold til vær og temperaturer. Det er også et land jeg aldri har vært i (på fastlandet) Jeg ser det er ca 3400 km fra bergen til alicante :twisted:
Og det er sikkert enda litt lengre til Malaga og Andalucia :thumleft
Jeg har som sagt ikke fått kjørt MC nedi der, men paragliderturene mine rundt om har brakt meg til underlige, og noen ganger SVÆRT øde steder, samt gitt meg noen tildels bizarre opplevelser. Jeg burde kanskje beskrive noen av dem engang, om noen skulle ha interesse av det... :-k
Men tilbake til emnet... Værmessig skulle eller burde det bli meget bra i Spania på den tida... om du gidder ;-)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
B040
Posts: 47
Joined: 09 Oct 2015 09:33
MC: 2018 BMW R1200GSA
1991 BMW R80 GS
2000 BMW C1 200
1990 Honda XR600r

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by B040 »

[quote="joo"]Mai ER tidlig.
Her er fra et fransk pass nøyaktig midt i juni 2013, på 2100 meters høyde:

Image

Tror jeg aldri har vært så redd som jeg var på dette bildet. Jeg har et snev av høydeskrekk :shock:
Bortsett fra det , så var det en fantastisk flott tur Joo :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by tshansen »

Her er en kar som kjørte avgårde i begynnelsen av mai 2015

[youtube][/youtube]

på klippet møter han to stengte pass som han må snu. Ikke den mest interessante filmen, men greit å se litt hvilket vær han har. Også var det litt greit at han linket til bilde albumet sitt fra turen på flickr i comment delen.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by tshansen »

Kant1 wrote: Jeg burde kanskje beskrive noen av dem engang, om noen skulle ha interesse av det... :-k
En gang? du burde igrunn sette av all ledig fritid framover å gjøre et ekstra stort nummer av nettopp denne ideen :thumleft chop chop
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by DrGreve »

Skal du nedover Spania så er vel Picos De Europa ett must?
Fantastiske veier og små, avsidesliggende landsbyer... Cain, blant annet :)
https://goo.gl/maps/6TvaDWH5V7s
JLafton
Posts: 563
Joined: 23 Oct 2015 19:20

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by JLafton »

Driver å funderer selv på alternative ruter nedover i Europa til neste vår/sommer/høst.
Vi har en jobb som skal begynnes på i Italia og I Montenegro, å har vurdert at på flere av turene ned tar jeg sykkelen istedet for fly. Fint å kunne ha litt å gjøre på fritiden der nede også, sikkert mange fine steder man kan ta kveldsturer.

Så jeg tenker på å bruke kanskje ei uke ned på hver tur å kjøre mange fine steder.
JK95
Posts: 3560
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by JK95 »

Sier bare en ting jeg, DOKUMENTER!!! BILDER FOR ALLE PENGA!!! :smt007 :smt007 :smt007
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by tshansen »

La oss si det slik. jeg var 3 uker på veien la med 5 andre.... Av dette ble det ca 1000 bilder. 4 uker på veien alene, det vil vel resultere i langt over det dobbelte tror jeg :twisted: :twisted: Så bilder og tur referat er en selvfølge :thumleft

Jeg har såtte å regnet litt på hva en slik tur kommer til å koste. Ikke at jeg prøver å spare penger, men litt for morro skyld. Se hvor mye penger en faktisk må bruke, og hvor mye en kan unngå å bruke hvis en er litt fornuftig.

en liter bensin koster alt fra 12 til 13 kroner (gjennomsnittet i det fleste land i europa utenom norge)

Så 30 liter blir ca 400 kroner. En tank er på 30 liter.
30 liter holder vel ca 50 mil. Så jeg tror, basert på erfaringene mine fra forrige tur. At en bør regne med 5 tanker i uken. (2000,- i uken bare i bensin)
Tar en alle overnattinger i telt, prøver å gjøre turen litt primitiv. Lager seg gode måltider selv, ikke spiser på restaurant hver gang. Så er jeg overbevist om at en skal klare seg på 100 kroner dagen gjennom de forskjellige landene (bare mat) men så kommer drikke, en pils eller 10, samt is og litt andre godsaker. Så la oss si 200 kroner dagen for å ta litt i.
200 x 30 = 6000,-

Så bør en ha en liten buffer i forhold til om en må ta inn på hotell eller leie seg et rom. Eller rett og slett skal prøve seg på noe turistattraksjoner som koster litt gelt.

8000 i drivstoff + 6000 i matpenger = 14000
Det er ikke gratis å dra en måned på tur. Jeg føler selv at matbudsjettet er tatt hardt i. Hvertfall hvis jeg sammenligner med matbudsjettet her hjemme og tenker på at prisene er noe redusert i utlandet.
Nå har jeg heller ikke regnet med prisen for båten fra Bergen til Danmark tur/retur
Men jeg tror jeg vil prøve å få meg så mange døgn som mulig i telt. Kjenne litt på det å faktisk ikke være avhengig av sted, tid eller plass. Vite at jeg kjører til jeg er lei, ikke like avhengig av å planlegge dag for dag hvor jeg skal ende opp med tanke på å bestille rom osv. Langt mindre avhengig av internett, som vi alle vet kan være en utfordring i noen av landene i europa.

Høres dette urimelig ut med tanke på kostnad? Burde jeg forvente at det går veldig mye mer? Nå skal det sies at jeg ikke husker eller vet hvor mye penger det gikk forrige tur. Annet enn at det gikk betraktelig mer kroner, Mener å huske at jeg satt av 40.000 til den alpeturen vi hadde. Penger skulle ikke være et tema. Å husker jeg hadde en del penger igjen, men ikke hvor mye :redface
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply