Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by JohnnyTh »

Det høres ganske fornuftig ut. Jeg brukte nok endel mer på bensin og faktisk mindre på mat. Jeg er ikke veldig flink til å spise når det blir varmt. mange dager klarte jeg meg faktisk på en eneste baguett. Hvis man handler litt mat på Lidel eller lignende så blir det ikke så dyrt. Tror faktisk jeg brukte mer penger på vann enn på mat.
Bensin gikk det som regel minst en tank pr dag. På transportetappene i nord Europa sp gikk det med to tanker pr dag.

Turistatraksjoner koster jo fort litt, men man kan liksom ikke la være når man først er der.

Budskjettet ditt kommer til å sprekke hvis du oppsøker steder som selger alkohol eller damer :) Da blir det fort dyrt!
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by Snikkeren »

JohnnyTh wrote:Det høres ganske fornuftig ut. Jeg brukte nok endel mer på bensin og faktisk mindre på mat. Jeg er ikke veldig flink til å spise når det blir varmt. mange dager klarte jeg meg faktisk på en eneste baguett. Hvis man handler litt mat på Lidel eller lignende så blir det ikke så dyrt. Tror faktisk jeg brukte mer penger på vann enn på mat.
Bensin gikk det som regel minst en tank pr dag. På transportetappene i nord Europa sp gikk det med to tanker pr dag.

Turistatraksjoner koster jo fort litt, men man kan liksom ikke la være når man først er der.

Budskjettet ditt kommer til å sprekke hvis du oppsøker steder som selger alkohol eller damer :) Da blir det fort dyrt!
Snakker du av erfaring? Ref. det jeg uthevet i rødt. :lol
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by JohnnyTh »

Snikkeren wrote:
JohnnyTh wrote:Det høres ganske fornuftig ut. Jeg brukte nok endel mer på bensin og faktisk mindre på mat. Jeg er ikke veldig flink til å spise når det blir varmt. mange dager klarte jeg meg faktisk på en eneste baguett. Hvis man handler litt mat på Lidel eller lignende så blir det ikke så dyrt. Tror faktisk jeg brukte mer penger på vann enn på mat.
Bensin gikk det som regel minst en tank pr dag. På transportetappene i nord Europa sp gikk det med to tanker pr dag.

Turistatraksjoner koster jo fort litt, men man kan liksom ikke la være når man først er der.

Budskjettet ditt kommer til å sprekke hvis du oppsøker steder som selger alkohol eller damer :) Da blir det fort dyrt!
Snakker du av erfaring? Ref. det jeg uthevet i rødt. :lol
Jeg påroper meg retten til å ikke forklare meg!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by tshansen »

Ikke ett vondt ord om kjerringa, men fagfolk er fagfolk :redface

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by tshansen »

Hvis en ikke kan være et godt eksempel, vær en grusom advarsel [emoji38]

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by Tommas »

LordShaft wrote:Ikke ett vondt ord om kjerringa, men fagfolk er fagfolk :redface

Note4
:lol:
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by quattrokim »

Overnatting i telt, rekner du med å campe i ei grøft eller campingplasser? Rekner med dei skal ha litt penger i bytte for teltplassen og.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by JohnnyTh »

I Praha var det 4 euro for plass på campingplass. Og 8 euro for hytte. MEn det er mange muligheter å campe utenfor campingplasser i mange land nedover i Europa.

http://advrider.com/index.php?threads/w ... st.925647/
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by Kant1 »

quattrokim wrote:Overnatting i telt, rekner du med å campe i ei grøft eller campingplasser? Rekner med dei skal ha litt penger i bytte for teltplassen og.
det er faktisk et bra poeng, for "villcamping" er et norsk fenomen som ikke nødvendigvis funker spesielt bra nedover kontinentet :-k

Edit:
Ser at JohnnyTh har svart her også... men iallefall i Frankrike, Østerrike og Sveits er "villcamp" svært upopulært [-(
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by tshansen »

Ja jeg har forstått det slik pga at disse landene er helt avhengig av turismen å at de leier rom osv. Forstår godt at de ikke vil ha vil camping, men som du ser mange plasser. Det er mulig å campe gratis, men da helst unna kjente plasser.

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by JohnnyTh »

Kant1 wrote:
quattrokim wrote:Overnatting i telt, rekner du med å campe i ei grøft eller campingplasser? Rekner med dei skal ha litt penger i bytte for teltplassen og.
det er faktisk et bra poeng, for "villcamping" er et norsk fenomen som ikke nødvendigvis funker spesielt bra nedover kontinentet :-k

Edit:
Ser at JohnnyTh har svart her også... men iallefall i Frankrike, Østerrike og Sveits er "villcamp" svært upopulært [-(
I Frankrike er det lov utenfor nationale og regionale parker. I Østerrike og Sveits er det ikke lovlig, men stort sett tolerert i Sveits. I Sveits har du vistnok også lov til å telte i fjellene uten at jeg vet helt hvor grensen går.

En annen ting er at hvis man spør grunneier om lov til å slå opp et telt så har man stort sett lov over hele Europa.

At villcamping er et Norsk fenomen var å ta litt hardt i. Svergie har også allemansrett -faktisk med mindre begrensninger- og det er en lang liste med land der det er lov.
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by freddy123 »

utregningen din virker jo fornuftig den :D , men det eneste du kan plusse litt på er vel hotel innimellom for å vaske seg litt og vaske klær osv ...

jeg tror jeg brukte 12-13k på turen jeg hadde i sommer nedover og da var alle overnattinger på hotel eller lignende og alle middager ute på restuaranter jeg var på tur i 2,5 uke.

de gangene du måtte føle for å overnatte under tak med dusj og alle fastiliter så er b&b et godt alternativ mht til å få ned prisene noe ...

du får ha god tur nedover, jeg sitter å lurer litt selv også om jeg skal rulle solo nedover til sommeren, men har ikke helt bestemt meg enda da :D

mat måtte du jo hatt her hjemme også og lager du måltidene selv så blir det jo ikke noe dyrere det en her hjemme annet en mulige drikkevarer du måtte finne på og nyte ved kveldstid da :D så det blir jo nesten bare bensinen som blir å koste da og litt annet som alltids dukker opp :lol:

og til det med villcamping jeg tror jeg hadde tatt det helt med knusende ro det er jo europa det er snakk om og ikke afrika :D
at det ikke er helt lovlig i noen land er jo greit nok det, men da er det jo ikke værre en og gjemme seg bort litt så det er ytterst få som eventuelt skulle oppdage det...
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by Tommas »

Tror du får veldig mye ut av pengene ved å feks bruke airbnb og lignende om du ønsker tak over hodet av og til.

Synes en slik tur ser gøy ut, men jeg hadde ikke en gang tatt med telt. Basert meg på billig overnatting under tak. All ære til de som faktisk camper seg gjennom europa :thumleft
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by JohnnyTh »

Jeg ville ikke reist uten telt. Det er greit å ha den muligheten hvis man ikke finner et hotell.
Her overnatter jeg på en fjelltopp i Nord-Hellas. Image

Jeg sov rett utenfor en gammel liten kirke, men så ikke noen andre.

Hadde tenkt å droppe teltet for det var så fint vær, men en svær svart slange i veien fikk meg til å forandre mening. Jeg tok til og med både telt og støvler inn i teltet og lot det ikke ligge i forteltet som jeg pleier.

Det kan foresten være et top tip for turer i sør Europa. Ikke alt du vil ha nedistøvlene eller inni hjelmen om natten.
Post Reply