Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by tshansen »

Er det noen av folket her inne som har kjørt noe i Frankrike?

Jeg sitter så smått å planlegger litt turen for 2016 :redface Jeg blir nok å være på veiene hele mai måned så frykter at mange pass i alpene vil være stengt. Så vurderer kysten i nordfrankrike som noe av målet.
Vurderer spania, eller kanskje italia. Mulighetene er mange, å jeg vil ikke bestemme for mye på forhånd. Litt kjekt å bare kjøre etter mageflølelsen også.
Skal jeg først innom Frankrike er det greit å vite om noen steder en bør få med seg :thumleft

Alle tips taes imot med takk
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ruter i Frankrike en bør kjøre?

Post by mekkern »

Spørs jo hva du er ute etter da?
Når du ikke kjører "fosterstilling" er det mye annet enn bare asfalt å glede seg over-en får jo løftet hodet litt... :mrgreen:
Historiske steder?
Alpepass?
Fine veier?
Mat og drikke?
Storslått natur?
Oppleve "urørt av turister"?

Nedover kysten er det jo mye historie, alt fra Normannerne til 1-2 verdenskrig.
ellers kommer en jo til slutt til Pyreneene..
[youtube][/youtube]

her kan det kjøres mc selv i desember så mai funker nok også..
[youtube][/youtube]


Og derifra er jo heller ikke veien lang til:Parc naturel régional du Verdon
[youtube][/youtube]

ellers en artig film fra "syd"
[youtube][/youtube]
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Ruter i Frankrike en bør kjøre?

Post by Lasse Liten »

Så praktisk å ha noen som kjører en mnd eller to i forveien :thumleft
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Ruter i Frankrike en bør kjøre?

Post by Kant1 »

Mellomeuropa i mai, det er litt "lotto"preg over det, iallefall med tanke på de høyeste fjellpassene.
Men som nevnt over her, Normandiekysten har masse MASSE interessant krigshistorie, og det vet jeg at du liker. Minst like godt som meg.
Pyreeneene har jeg aldri besudlet med mitt nærvær, så fint om du går opp løypa.
Om du beveger deg inn i Spania, er en ukes tid i Andalucia vel anvendt, der har jeg vært endel på paragliderturer. =D>
SydFrankrike er en diger gaveeske, om du skriver "Grasse" i søkefeltet på Googlemaps, og leiter deg vest, nord og østover derfra, vil du finne en million fantastiske veier. Har vært mange rare plasser nedi her på paragliderturer og bilferier, og alltid fantasert om å kjøre MC i stedet for bil på disse veiene.
Hadde jo en ambisiøs plan om å rekke over noe av dette på turen i år, men vi gjorde heldigvis om på den planen, og nøt livet ved bassengkanten i Annecy i stedet =D> :thumleft 8)
Kjenner jeg misunner deg allerede, jeg kommer meg nok ikke på Europaturne i 2016 :cry: :cry:
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Ruter i Frankrike en bør kjøre?

Post by Epylypzon »

Han som la ut på Marokkoturen var jo innom noen grusveier oppi fjellene, men de er vel neppe åpne i mai?
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Ruter i Frankrike en bør kjøre?

Post by JohnnyTh »

Nord-vest Frankrike er egentlig ganske kjedelig, men som mange har sagt så er Normandie kysten verdt å besøke hvis man bare er litt krigshistorie interessert. Spesielle steder å få med seg er Pegasusbroen, Bayeux, Omaha beach, Sainte-Mère-Église og Pointe du Hoc og krigskirkegården. Legg merke til at det er skiltet med "Normandie ww2 ruter" som man kan følge for å få med seg mest mulig.
Hvis du skal få med deg alt i normandie s¨trenger du sikkert en uke. Hvis man vil ha en skikkelig opplevelse så venter man til første uka i juni før man drar til Normandie. Det er litt mer markeringer der da. Selv håper jeg på å dra til Normandie i juni 2019 og 75 års jubeleeumet. Jeg var der sist i 2004.

I øst Frankrike så er Maginotlinjen imponerende. Jeg har kun vært i Fort de Fermont som er et av fortene i Maginotlinjen men det var imponerende. Det skal være flere resturerte fort, men jeg har som sagt ikke vært i disse.

Et av problemene i Frankrike er motorveiene. De er flotte, ikek så mye trafikk og dyre. Og ikke minst kjedelige. Men hvis man kjører alternative veier så går de forferdelig seint. Ofte småveier som går på kryss og tvers mellom diverse småbyer og det tar tid å komme seg et sted.

Språk er ofte en utfordring i Frankrike, men dette er bedre i Normandie området. Her er det ganske mange som snakker godt engelsk.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ruter i Frankrike en bør kjøre?

Post by tshansen »

mekkern wrote:Spørs jo hva du er ute etter da?
Når du ikke kjører "fosterstilling" er det mye annet enn bare asfalt å glede seg over-en får jo løftet hodet litt... :mrgreen:
Historiske steder?
Alpepass?
Fine veier?
Mat og drikke?
Storslått natur?
Oppleve "urørt av turister"?
Historiske steder Ja takk, veldig!

Alpepass jo flere jo bedre, men forstår at dette er tidlige på året å kan være en utfordring

Fine veier Definisjonen av fine veier er vel forskjellige fra hvilket segment en kjører, men ja. Fine motorsykkelveier med mye svinger er også ønskelig

Mat og Drikke Jeg ønsker og prøver så mye jeg kan av den lokale maten når jeg er på tur. Jeg syns dette er en unik måte å oppleve de forskjellige kulturene på

Storslått Natur Jeg blir nok ikke å ta med meg fjelltur utstyr på turen, men jeg tar lett å bytter skotøy for å tråkke litt oppover å se mer enn bare langs veien, denne gangen er jeg alene så jeg har mer tid til å gjøre de tingene jeg selv ønsker.

Urørt av tursiter er ikke det som er viktigst på denne turen. Jeg har aldri vært i frankrike før, men jeg vil alikevel prøve å unngå de mest kommersielle stedene.

Som du sikkert forstår, så er dette en tur jeg vil prøve å gjøre mest mulig av. Alle de punktene du nevner over er noe jeg har stor interesse av. Antall km eller hvor jeg tilslutt havner er ikke så nøye. Det viktigste er at jeg opplever mest mulig på veien dit. Om jeg velger å ta en dag esktra en plass, for at jeg har lyst å ha med meg flere ting på samme plass. ja så tar jeg meg tid til det.
Men som mange påpeker, har jeg hørt veldig mange plasser at store deler av Frankrike er kjedelig. Å kjøre to dager rett gjennom landet for å "komme meg videre" er heller ingen problem.

Krigshistorie er jeg ekstremt fasinert av. Å veldig ivrig etter å få med meg. Jeg vet at hvis jeg bare skulle dradd for å oppleve slikt hadde jeg kunne brukt flere uker bare på det alene. Men det blir liksom en kombinasjon av flere ting.

Språk som johnny nevner har jeg også hørt er en utfordring flere plasser. Selv om jeg ikke opplevde dette som noe problem i annecy selv. Jada, det var utfordrende, men det løste seg uten at noen ble irritert eller det føltes ubehagelig.

Tusen takk for mange gode innspill fra alle sammen.

Nå i første omgang blir det litt sånn brainstorm også spisser jeg målene litt utover våren. Jeg har en måned igjen av pappaperm som jeg har søkt om fra 1 mai 2016. Skal jeg få kjørt på slik tur neste sesong må jeg benytte meg når jeg kan. Så da blir dessverre turen litt tidlig på året :-#
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ruter i Frankrike en bør kjøre?

Post by tshansen »

mekkern wrote:
ellers en artig film fra "syd"
[youtube][/youtube]
Dette er jo helt hinsides? Dette må da være på grensen mellom sveits og italia. Helt i sør mot alpene vel? :shock: :shock:

Denne filmen var jo bare helt rå =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ruter i Frankrike en bør kjøre?

Post by mekkern »

hele filmen er sånn ca trekantområde-
Annecy
Aix-en-Provence
Nice

uten garanti på dette.

Men du har jo rette traktoren nå?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ruter i Frankrike en bør kjøre?

Post by tshansen »

Ja redskapet skal det vel ikke butte på, er verre med sjåføren ;-)

I dette området er jo det sikkert muligheter for gode temperaturer i mai... Men muligens for nært vinteren til at de høyeste passene er fri for snø :-k
Uansett, takker så mye for film linker. Blir mange timer på youtube framover :redface
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ruter i Frankrike en bør kjøre?

Post by Tommas »

Den filmen var virkelig severdig! Hadde blitt litt skeptisk med all steinene på begynnelsen, hvem vet om det er ferdig med å rase ut... :shock:
Bjerknez

Re: Ruter i Frankrike en bør kjøre?

Post by Bjerknez »

Tommas wrote:hvem vet om det er ferdig med å rase ut... :shock:
Lett... Han som kom bak han som ble tatt av raset...
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by tshansen »

Oppdaterte emnetittel i denne tråden.

Jeg ser at lysten på å oppleve alt på en gang slår til for fult :redface

Italia er jo kjent for å ha sinnsykt mye flott å by på. Temperaturen der nede i mai er heller ikke å bli nervøs av :love
Men hvor spennende er Italia på sykkel? Er Spania et bedre valg kanskje? Tanken på å være en måned på sykkel gir meg liksom litt mere rom til å følge vinden.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by joo »

Mai ER tidlig.
Her er fra et fransk pass nøyaktig midt i juni 2013, på 2100 meters høyde:

Image

Nabopasset som vi egentlig sikta på var stengt. Dette var rett vest for Torino, i grus-eldoradoet som går videre på Assietta og så vestover mot grensa mot Frankrike.

Vil du kjøre pass er det bare å se på hvor passene er. Der er vel rundt 300 av dem som ikke er slik at man må snu. Skal du kjøre veger du må snu på er det enda mer \:D/
Sånn er de plassert:

Image

Denne sommeren kjørte jeg gjennom Alpene på en hetebølge (igjen), men på Stelvio var det 5 grader på morran, midt i juni. For to år siden passerte jeg også Stelvio, og traff hetebølge nede men det hadde snødd godt på Stelvio uka før, og det snødde godt uka etterpå. Det er mye fjell, og tidlig på sommeren, sen vår..., så kan man bli låst nede i lavlandet.

Ellers: bruk kart. Studèr nettet og finn de spesielle stedene (ikke Stelvio etc) og kubb inn på små steder og tusle ut og prøv å finn spisesteder der de lokale spiser.

Spina-pass, en av denne sommerens højdare! Neppe så mange som har sånne på kjørelista på tur :thumleft :

Image

Vest for Torino og så videre inn i Frankrike, sør for Grenoble og nesten ned til kysten er paradiset. Skal dit noen flere ganger!

Kjent pass, Col d`Izoard:

Image

Nevnte jeg kart? Gode kart! Fyll dem gjerne med notater. Mine kart er stinn av merker og notater. Og mer blir det :D
GPS`en som støtte, men ikke for hovedvalg av rute.
Er været ræva nord for alpene kjører du sørsida, og motsatt. Greit at man har gode kjøreklær, men det ER mye bedre å kjøre i sol...
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re: Ruter i Frankrike, Spania eller Italia en bør kjøre?

Post by joo »

LordShaft wrote:Oppdaterte emnetittel i denne tråden.

Jeg ser at lysten på å oppleve alt på en gang slår til for fult :redface

Italia er jo kjent for å ha sinnsykt mye flott å by på. Temperaturen der nede i mai er heller ikke å bli nervøs av :love
Men hvor spennende er Italia på sykkel? Er Spania et bedre valg kanskje? Tanken på å være en måned på sykkel gir meg liksom litt mere rom til å følge vinden.
Ikke ødelegg en sommer med å "rekke alt". Sør i Europa er det nok til mange sommerferier. Gjerne en travers tvers over alpene med fokus på de store kjente passene. Eller velg ut et område, sikt midt på Alpene og kjør noen store pass og så vimse rundt på mer spesielle saker i et mindre område. 3 uker er bram med tid, 4 uker er gull. 2 uker er stress og bare noen få av kjendispassene. (Selv om jeg har plottet 55 pass på 17 dagers tur, og i år over 60 pass på 3 uker... fikk litt sjokk da jeg leste gjennom kjøredagboka :o

Ja, Italia er spennende. Jeg overnatter helst ikke i Sveits og Østerrike mens Slovenia, Tsjekkia, Italia og Frankrike er generelt bare bra. Kjører aldri inn i byer, overnatter aldri i byer...
Post Reply