Nord-Norgetur 2016

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Nord-Norgetur 2016

Post by DrGreve »

I år kjørte jeg helt ned til Lindesnes i forbindelse med NT i Sandnes og hadde egentlig en plan om å ta Nordkapp i samme slengen, men værmeldingen nordover fikk meg til å avslutte turen når jeg kom hjem fra den turen.
I 2016 er Norgestreffet på Rognan i perioden 30 juni-3 juli og i den forbindelse tenkte jeg å høre om flere har lyst til å henge med nordover med Nordkapp som vendepunkt?
Erfaringsmessig bruker det å li mot santhans før varmen stabiliseres her nord slik at det er mer sikkert å ta turen etter NT enn før når det kommer til vær og varme.
Spørsmålet, er det noen som kunne tenkt seg å henge på? :)
Veivalg og dagsetapper er det vel tidlig å si noe om, men som utgangspunkt er ikke jeg den som foretrekker dagsetapper på 50-100 mil, mer 25-50 mil er mer i min gate ..

Påmeldingsskjema. Husk at dere må scrolle for å se hele:

[iframe]https://docs.google.com/forms/d/1xl0Rhb ... edded=true[/iframe]

[iframe]https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... ders=false[/iframe]

Ruten for Nord-Norgeturen.

[youtube][/youtube]
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by tshansen »

Dette kunne vært veldig artig å slått sammen med min egen planlagte nordlandstur :-k lang tid du tenker på å bruke?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by DrGreve »

LordShaft wrote:Dette kunne vært veldig artig å slått sammen med min egen planlagte nordlandstur :-k lang tid du tenker på å bruke?
Fra Mo i Rana til Nordkapp må man regne med ca. 1 uke, 2-3 dager opp til Nordkapp og kysten ned via Senja, Vesterålen, Lofoten og Kystriksveien på 4-5 dager burde holde.
Med de avstikkere jeg foretrekker gir det en snitt på ca. 40 mil pr. dag, hvor transportetappene langs E6 øker snittet, mens kystruten senker det :)
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by hakhap »

Høres som returern nok passer flott til Senior MC på ACR :twisted:

Hvis jeg får anledning og da ikke drar sør ut så kan jeg finne på å slenge meg med siden du er litt / veldig kjent opp der i norr
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by tshansen »

Dette hørtes igrunn veldig bra ut for min del, ikke bare får selskap på turen, men jeg får lokalkjent guide i samme slengen. Å det skal en ikke kimse av! :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by jhn »

Jeg kunne godt tenkt meg å henge meg på her oppe, og følge med sørover ... men alt avhenger av jobben. Aner ikke nå hvordan det blir, men om det passer så .. :-k Det årner sæ mest sannsynlig :thumleft
Så får vi se hva den andre Nordkapp-skeptikeren sier ... han som dro i østerled vet du.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by Bikeridr »

jhn wrote: Så får vi se hva den andre Nordkapp-skeptikeren sier ... han som dro i østerled vet du.
Ja, si det du..
Jeg skulle jo egentlig på alpetur nå denne sesongen, men det skar seg grunnet hendelser i hjemmet. Hadde jo da planlagt å ta den alpeturen i '16. Så kommer altså dette opp... ](*,)
Nuvel, jeg må se hva slagplanen blir. Hadde jo også lukta litt på det der Norgestreffet på Rognan.

Hmm, får vel sove litt på denne
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by ArcticTiger »

Ojda, Gielas og jeg var jo Finnmark rundt i sommer (-15), men jeg tar gjerne turen igjen. Mulig det er litt tidlig på sommern for meg, får se når vi kommer tilbake fra "hytta". Men noen tur ut til Nordkapp-platået og penge-haiene der kommer aldri på tale! Da satser jeg på at Jhn er på hytta og spanderer en kaffe mens de andre er på Nordkapp og sløser bort penga.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by DrGreve »

Fra Mo til Alta er det 96 mil noe som tilsier 2 kjøredager. Klarer man å komme litt nord for Alta i løpet av andre kjøredag, kan man ta 2 overnattinger på samme sted hvor man tar tur/retur Nordkapp på dag 3 med en avstikker ut mot kysten. Fordelen med det er jo at man slipper å stresse siden hytta ligger og venter og det er jo lyst døgnet rundt.
Da har man 4 dager til å nyte desserten, kysten fra Tromsø til Mo i Rana :)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by jhn »

ArcticTiger wrote:Ojda, Gielas og jeg var jo Finnmark rundt i sommer (-15), men jeg tar gjerne turen igjen. Mulig det er litt tidlig på sommern for meg, får se når vi kommer tilbake fra "hytta". Men noen tur ut til Nordkapp-platået og penge-haiene der kommer aldri på tale! Da satser jeg på at Jhn er på hytta og spanderer en kaffe mens de andre er på Nordkapp og sløser bort penga.
Det høres ut som en utmerket plan AT
DrGreves plan høres også bra, og siden heller ikke han, innerst inne, er så begeistret for Nordkapp, kan han også vente der ... og Bikeridr. (et klønete navn forresten, det går ikke engang an å tenke det uten at tunga slår krøll på seg)
Kanskje det blir sittende et helt gjeng der å vente :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by DrGreve »

jhn wrote:
ArcticTiger wrote:Ojda, Gielas og jeg var jo Finnmark rundt i sommer (-15), men jeg tar gjerne turen igjen. Mulig det er litt tidlig på sommern for meg, får se når vi kommer tilbake fra "hytta". Men noen tur ut til Nordkapp-platået og penge-haiene der kommer aldri på tale! Da satser jeg på at Jhn er på hytta og spanderer en kaffe mens de andre er på Nordkapp og sløser bort penga.
Det høres ut som en utmerket plan AT
DrGreves plan høres også bra, og siden heller ikke han, innerst inne, er så begeistret for Nordkapp, kan han også vente der ... og Bikeridr. (et klønete navn forresten, det går ikke engang an å tenke det uten at tunga slår krøll på seg)
Kanskje det blir sittende et helt gjeng der å vente :thumleft
He, he, når jeg først er nord for Alta så skal jeg ha med meg globen også :)
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by ArcticTiger »

Man snur ikke vestover igjen når man har vært på Nordkapp, men fortsetter østover og får med seg Nord-Kyn halvøya og de flotte mc-veiene i "månelandskapet" der. Kjøllefjord, Mehamn, Gamvik og Slettesnes fyr. Fyret er det nordligste pungt på fastlandet man kan kjøre til, og det er gratis. Nordkapp er på ei øy.

Og passer det slik, så er dere velkommen til en overnatting, grilling og øldrekking i Mekka her hos meg litt sør for selveste By1. En avstikker til Skjomfjellet kan vi og ta hvis været er bra. Men da må dere regne med en dag ekstra her.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by DrGreve »

Da holder det neppe med en uke hvis man skal slippe å stresse, men ingenting er skrevet i stein.
En overnatting i Mekka er jeg med på :thumleft
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by jhn »

ArcticTiger wrote:Man snur ikke vestover igjen når man har vært på Nordkapp, men fortsetter østover og får med seg Nord-Kyn halvøya og de flotte mc-veiene i "månelandskapet" der. Kjøllefjord, Mehamn, Gamvik og Slettesnes fyr. Fyret er det nordligste pungt på fastlandet man kan kjøre til, og det er gratis. Nordkapp er på ei øy.

Og passer det slik, så er dere velkommen til en overnatting, grilling og øldrekking i Mekka her hos meg litt sør for selveste By1. En avstikker til Skjomfjellet kan vi og ta hvis været er bra. Men da må dere regne med en dag ekstra her.
Helt enig i første avsnitt :thumleft
Mekka og Skjomfjellet høres bra ut ... men By1? Litt skeptisk.
Jeg kjenner forresten en politimann der
https://www.youtube.com/watch?v=YcBWSBRuk0Q
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by Bikeridr »

jhn wrote: ... og Bikeridr. (et klønete navn forresten, det går ikke engang an å tenke det uten at tunga slår krøll på seg)
Navnet har sin naturlige forklaring da jeg begynte å bruke det i DOS-tiden. Dengang man bare fikk ha max 8 + 3 tegn i (fil)navnene. Derfor ble siste "e"-en fjernet. Samtidig som det har litt Norrønt schwung over seg, da svært mange ord sluttet på en konsonant + "r" hvor dette ble uttalt "er". Så, da kommer vi frem til uttalen, slik jeg selv "presenterer" meg:
Baikraider :thumleft
Post Reply