Nord-Norgetur 2016

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by jhn »

Ah .. :lol: baikraider. Da var det plutselig helt fint :thumleft
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2641
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by ashland »

Det kunne vært moro å blitt med på, har ikke kommet meg nordover ennå

Tenkte du å legge turen nordover før eller etter Norgestreffet? Har veldig lyst på en ny runde med Senior MC oppe på ACR
fun is not a straight line
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by DrGreve »

ashland wrote:Det kunne vært moro å blitt med på, har ikke kommet meg nordover ennå

Tenkte du å legge turen nordover før eller etter Norgestreffet? Har veldig lyst på en ny runde med Senior MC oppe på ACR
Som jeg skrev i topptråden så er min erfaring at temperaturene her nord har en tendens til å ikke stabilisere seg på et behagelig nivå før etter santhans så etter det er å foretrekke.
Hvis jeg ikke tar feil så har Senior Mc planlagt kurset fra mandag 4 juli til onsdag 6 og Norgestreffet går fra torsdag 30 juni til søndag 3 juli. Hvis turen til Nordkapp skal kombineres med disse 2 eventene, så virker det i utgangspunktet best å gjennomføre turen før dette...?
Alternativet er jo å starte etter at dere er ferdig med kurset, men da må jo de som eventuelt er på Norgestreffet gå å surre rundt i regionen i 3 dager i påvente at dere skal bli ferdig :)
Noen synspunkter?
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by DrGreve »

Jeg har brukt ettermiddagen til å ta et analytisk blikk på hva som er det beste startpunktet for en eventuell Nord-Norgetur 2016 og det er 2 dager som kan sees på som aktuelle.
Enten blir det søndag 3 juli eller torsdag 7 juli fra Mo i Rana. Det første tidspunktet har tatt hensyn til de som melder sin interesse og skal til Norgestreffet på Rognan. Dette avsluttes som kjent på søndag 3 juli.
Det andre alternativet har tatt hensyn til de som melder sin interesse og har Senior MC sitt kurs på ACR som avsluttes onsdag 6 juli.
De som kommer sørfra og som ikke skal på verken NT eller ACR vil jeg møte på Trofors på enten søndag eller torsdag og da starter Nord-Norgeturen med Villmarksveien over Røssvatnet og da kan de som er enten på ACR (Storforshei) eller NT (Rognan) henge på halen når vi passerer nordover.
Å starte før dette anser jeg som lite hensiktsmessig, ikke er AT i Mekka og faren for lave temperaturer nordover er mer overhengende :)
Hvis de som er på NT melder avbud eller ikke er interssert i å bli med, så blir det torsdag og motsatt hvis de som er på ACR ikke blir med, så blir det søndag. Dette har vi en hel vinter til å finne ut av. Det er uansett greit å ha avklart hvilken uke vi snakker om i forhold til planlegging for den enkelte.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by tshansen »

For min del må jeg bare si at jeg hiver alt annet på båten for en Nordlandstur med lokalkjent guide. Bane kan jeg kjøre en annen gang. Så jeg tar utgangspunkt i turen så får banekjøring bli en hyggelig bonus om det passer seg.

Dette er noe jeg gleder meg veldig til. Flott tiltak doktor

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2641
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by ashland »

Det høres ut som ett godt utgangspunkt DrGreve! Nå er ikke datoen for ACR skrevet i stein heller, det er jo bare en foreløpig dato...

Så er det bare å håpe enn får neste års ferie når enn ønsker det
fun is not a straight line
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by DrGreve »

Ett annet alternativ for å få logistikken til å gå opp og kombinere det slik at både de som skal på Norgestreffet og de som skal på ACR kan bli med på turen er at sistnevnte møter førstnevnte i nærheten av Tromsø på tur sørover. Da går de jo glipp av Nordkapp og Finnmark, men får med seg kysten fra Senja og sørover til Helgeland.
En hviledag med pubrunde i Tromsø sier vel ingen nei til? :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by tshansen »

For min egen del prioriterer jeg helst å få flest mulig mil med kokkekyndig guide som er lokalkjent på kysten :thumleft

Men flott alternativ som gir rom for høyere oppmøte.

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by hakhap »

Hvis jeg får anledning så står ACR + NordNorge på agenda. Kan ikke misse sjansen å kjøre på denne banen

@Lordshaft nå får du ta deg sammen å ta anledningen å kjøre bane :twisted:
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by tshansen »

Jeg må ikke til mo i Rana for å kjøre på bane, muligheten byr seg på rudskogen også. Men får jeg muligheten til å kjøre på acr så vil jeg det. Men det er ikke vanskelig å prioritere det vekk for noe jeg mener er viktigere

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by DrGreve »

LordShaft wrote:Jeg må ikke til mo i Rana for å kjøre på bane, muligheten byr seg på rudskogen også. Men får jeg muligheten til å kjøre på acr så vil jeg det. Men det er ikke vanskelig å prioritere det vekk for noe jeg mener er viktigere

Note4
For meg har det ingen betydning om vi starter fra Mo i Rana etter at kurset på ACR er overstått, jeg har fri hele sommeren og har kun NT på Rognan som spikret for sesongen 2016.
Det jeg tenker på er de som eventuelt er på NT og vil bli med på turen. Disse må gå å surre i 3 dager i regionen før ACR-folket er klar til avgang..
Hvis ingen av turdeltagere skal på NT først så er det heller ingen problemer med logistikken :)
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by DrGreve »

Ruteforslaget nordover :)

https://goo.gl/maps/jfULQJscHw32
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by tshansen »

Ser veldig bra ut dette Doktor :thumleft
jeg har jo ingen forutsetning for å mene noe om ruten, men det legger jo opp til å kunne ta en helt annen rute ned igjen! Regner med du har lagt opp "best" mulig rute her \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by DrGreve »

LordShaft wrote:Ser veldig bra ut dette Doktor :thumleft
jeg har jo ingen forutsetning for å mene noe om ruten, men det legger jo opp til å kunne ta en helt annen rute ned igjen! Regner med du har lagt opp "best" mulig rute her \:D/
Jada, det blir kystruten nedover fra Olderdalen. Problemet er at det ikke er mulig å legge hele ruten ut men må dele den opp på grunn av at fergene som skal frakte oss over fra Brensholmen til Botnhamn og Gryllefjord til Andenes er sommerruter, og det klarer google maps å fange opp :)
Slik ser første del av ruten sørover ut.

https://goo.gl/maps/YTeoZueyh2M2
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by DrGreve »

Del 2, Botnhamn til Gryllefjord via Husøya.

https://goo.gl/maps/oX7Yvkc24XU2
Post Reply