Oslo-Stavanger mm, noen tips?

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
Denderlion
Posts: 3
Joined: 01 May 2013 11:04
MC: Honda Deauville NT 700.
Honda Jazz 250

Oslo-Stavanger mm, noen tips?

Post by Denderlion »

Jeg skal fra Oslo til Stavanger på jobbtur på vårparten, og tenkte gjøre en litt lengre tur ut av det. \:D/

Ser for meg at jeg tar ett par overnattinger på veien mellom Oslo og Stavanger, for eksempel i Telemark og sørvestlandet ett sted.
Blir i Stavanger noen dager, før jeg kunne tenke meg å kjøre litt nordover gjennom Hardanger og deretter mot Oslo igjen.

Noen som har kjørt disse strekningene og kunne anbefale noen fine veier, ting å se og overnattingssteder?
Alt mottas med stor takk :-)
Mathiaz
Posts: 13
Joined: 19 Mar 2008 18:36

Re: Oslo-Stavanger mm, noen tips?

Post by Mathiaz »

Hei! Har bodd i Stavanger og ofte kjørt følgende vei mellom Stavanger og Oslo (dagstur):

Oslo-Drammen-Kongsberg-Notodden-Seljord-Høydalsmo-Dalen-Valle-(Suleskar)-Svartevatn-Byrkjedal-Ålgård-Sandnes-Stavanger.

Nydelig over Suleskar. Litt smalt, så pass opp for biler med brede campingvogner (de glemmer gjerne hvor brede de er og gir deg ikke mye plassen).
Fin rasteplass på Valle og Byrkjedalstunet.

God tur! :)
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Oslo-Stavanger mm, noen tips?

Post by FZ1 »

E134 fra Kongsberg til Høydalsmo er ikke verst til å være hovedvei men finnes mer spennende alternativer:

1. Over Reshjem fra Notodden til Bø, blitt bra også på Notodden siden etter opprusting. Videre langs Seljordsvannet, kanon-morsom vei å kjøre, over til Vrådal med litt smak av hårnåler og vestover mot Dalen, blitt fantastisk etter opprusting for par år siden. Og ikke SÅ mye omvei, Reshjem/Seljordsvannet er ikke omvei i det hele tatt.

2. eller opp Jondalen fra Kongsberg og over til Gransherad, veien ned til Gransherad er også nyopprustet og fin. Samme gjelder Åmotsdalen, blitt kjempefin (stort sett, lite parti som litt rufsete enda). Denne tilbake f.eks.

Hvis du skal hjem igjen, kan du evt ta fergen inn Lysefjorden og kjøre veien fra Lysebotn til Suleskarvegen, en av de flotteste veiene du kan kjøre (IMO).

Suleskarvegen er planlagt åpnet 20. mai mener jeg.
Post Reply