Lindesnes - Nordkapp (Rutetips?)

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
User avatar
Elruts84
Posts: 44
Joined: 09 Oct 2012 00:07
MC: Yamaha FZS 600

Lindesnes - Nordkapp (Rutetips?)

Post by Elruts84 »

Hei

Vurderer å ta min første langtur på MC fra Lindesnes til Nordkapp.
Dessverre er det så mange ruter å ta at det er litt vanskelig å planlegge. Men ønsker på denne strekningen å ta for meg norge, og ikke via sverige og finland.

Har noen erfaringer eller tips til en rute jeg bør velge?
Evt. hvor lang tid er det estimert å ta sånn ca.?

Vil jo selv se og nyte turen og håper på et lurt veivalg.

Mvh
Elruts
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Lindesnes - Nordkapp (Rutetips?)

Post by FZ1 »

Lindesnes-Førde

Nordsjøveien (spesielt mellom Flekkeford og Egersund), Suleskar og ned til Lysebotn, hoppe av fra ferga (kan lønne seg å pre booke), videre nordover over flere fjell ref rute . Selvfølgelig plenty av alternativer men kjørt disse veiene og de bra. Og beholder retningen nogenlunde, du skal jo tross alt til Nordkapp :) Ikke vært så mye nord for dette så sikkert ander som kan bidre mer videre nordover.
User avatar
Elruts84
Posts: 44
Joined: 09 Oct 2012 00:07
MC: Yamaha FZS 600

Re: Lindesnes - Nordkapp (Rutetips?)

Post by Elruts84 »

Hei

Ja nordsjøveien må jeg få med meg. Og suleskar har jeg lest ser veldig greit ut også. Er lysebotn på veien eller er det en stikvei?

Elruts
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Lindesnes - Nordkapp (Rutetips?)

Post by FZ1 »

For å komme til Lyseboth tar du av fra Suleskarvegen, Suleskarvegen går videre til langt inn i Telemark. Alternativt kan du kjøre Setesdalen (veldig fin om ikke så fryktelig utfordrende) og så vestover på Suleskarveien og så ta av til Lysebotn, da får du den fineste delen av den. Men da mister du Nordsjøveien og den er helt spesiell. Veien til Lysebotn er fantastisk, kommer du litt tidlig til fergeleie, kjør opp hårnålene, de er kjempefine :twisted:

Aurlandsvegen som går OVER Lærdalstunnelen er også veldig fin om du får det til å passe med rute.
User avatar
Elruts84
Posts: 44
Joined: 09 Oct 2012 00:07
MC: Yamaha FZS 600

Re: Lindesnes - Nordkapp (Rutetips?)

Post by Elruts84 »

Hei

Kjempetips. Det hørtes genialt ut. Her er det flere norske naturperler som må besøkes. Skal prøve å legge inn en grei rute og se hvordan jeg ender opp og om det blir en veldig omvei eller ikke.
Takk for godt tips.

Elruts
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Lindesnes - Nordkapp (Rutetips?)

Post by Jeanette »

Jeg har ikke vært lenger nord enn Atlanterhavsvegen og Røros med mc, men det har vært mange knallturer på to hjul. Kjørte spesielt mange turer sesongen 2008, der jeg har skrevet referater i bloggen min. Det første referatet fra langtur den sommeren starter her:

http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... start=2714

..og så får du bla deg videre og se om du finner noen tips :) Bare å spørre om du lurer på noe!
User avatar
Elruts84
Posts: 44
Joined: 09 Oct 2012 00:07
MC: Yamaha FZS 600

Re: Lindesnes - Nordkapp (Rutetips?)

Post by Elruts84 »

Hei Jeanette

Herregud så mye flotte bilder og opplevelser du har hatt der altså. Det er akkurat slikt jeg hoper og få oppleve av dette flotte landet :-)
Her var mange gode tips.
Men et spørsmål. Når du/dere planla ruta. Tegnet dere inn på kartet ruta da eller? Eller hvordan gjorde dere det rent praktisk i forhold til kart? Siden jeg skal på en ganske lang tur er det kanskje greit med noen praktiske tips..hehe

Elruts
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Lindesnes - Nordkapp (Rutetips?)

Post by Jeanette »

Beklager litt sent svar :)

Takk for skryt; det har virkelig vært mange flotte turer! Gleder meg til jeg har egen mc igjen og til nye turer - Norge har utrolig mye flott å by på :D

Ang. ruta/kart, så sjekka jeg selvfølgelig på forhånd. Jeg fant ut hvor jeg ville, og hva som passet å evt. få med seg på veien dit av flotte steder/severdigheter. For å finne passende distanser brukte jeg Google maps her hjemme. Som bakgrunn i mange av de flotte veiene, prøvde jeg å få med meg strekningene som er markert som anbefalte på Cappelens MC kart. Dette kartet er i et plastmateriale og i en kjekk størrelse, så det var alltid med på tur. Se link: MC kart De nasjonale turistveiene har også sin egen side, og kan gi inspirasjon til stopp: Nasjonale turistveger

Jeg har ikke brukt GPS, og har planlagt såpass at jeg ikke har måttet korte ned etapper. Det kan jo skje, så det er kjekt å finne alternativer til hvor du kan stoppe om været er for dårlig til at du vil kjøre mer e.l. Kjedelig å finne ut dette i et område der det er lite å ta seg til ;)

En annen ting å tenke på ift lengden på etappene, er at det er greit å ha et sted å overnatte - enten du tenker på campingplass, hotell eller telt. Noen ganger ringte jeg og booket campinghytte på forhånd (kjekt i ferietider), ellers har det stort sett blitt tatt ganske på sparket. Kanskje du kommer over en brosjyre (over området du er i) med tips om overnattingssted som kan brukes samme kveld - evt. etter neste etappe? For ikke å snakke om at det er veldig kjedelig å kjøre så langt og lenge at det er mørkt, du er trøtt, lei og sulten - og ender opp med å surre rundt fordi du ikke finner et sted å overnatte eller noe å spise ;)
User avatar
Elruts84
Posts: 44
Joined: 09 Oct 2012 00:07
MC: Yamaha FZS 600

Re: Lindesnes - Nordkapp (Rutetips?)

Post by Elruts84 »

Hei Jeanette

Da er Cappelens MC kart bestilt. hehe.

Det hørtes ut som en genial plan. Google maps får en jo et greit tidsperspektiv på hvor lang reisen blir. Vertfall etappene.
Når på året var det du valgte å ta din tur?

Det er jo en lang tur jeg skal ut på, så det blir mye planlegging ser jeg. Og evt. bestillinger. Planlegging er jo halve turen. hehe.
Men slik jeg har sett til nå, så ser jeg frem til en god tur med masse flott og se på.

Takk for gode tips.

Elruts
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Lindesnes - Nordkapp (Rutetips?)

Post by FZ1 »

User avatar
Elruts84
Posts: 44
Joined: 09 Oct 2012 00:07
MC: Yamaha FZS 600

Re: Lindesnes - Nordkapp (Rutetips?)

Post by Elruts84 »

Hehe..

Kanonbra side..Her var mange gode tips..Denne skal jeg bruke i planlegginga. Har nå okkupert et helt rom med kart, tusjer og hele pakken her i huset..Så her må jeg tusje inn et par fine plasser til..

Takker og bukker

Elruts
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Lindesnes - Nordkapp (Rutetips?)

Post by Jeanette »

Tror nok det var lurt at du like gjerne bestilte kartet - jeg har vært veldig fornøyd med mitt og brukt det mye, spesielt under planlegging. Pga. skalaen er det ikke det beste å bruke underveis (om du skal se detaljert på områder/veier), men det er kjekt å ha med uansett!

Nå vet jeg ikke om du tenkte på en spesifikk tur jeg har tatt, men de tidligste turene mine har vært rundt pinse (tredje uka i mai), mens siste langtur har vært i september :)

Og jeg er helt enig, planlegging og å komme opp med idéer er gøy!


Og FZ1, ser du også var ute med linken til de nasjonale turistveiene - det er noen flotte turer som jeg også har fått med meg flere av =)
User avatar
Elruts84
Posts: 44
Joined: 09 Oct 2012 00:07
MC: Yamaha FZS 600

Re: Lindesnes - Nordkapp (Rutetips?)

Post by Elruts84 »

Hei Igjen

Og takk for god hjelp

Har lest en del her på forumet og fått mange gode tips med innlegg og tur referater.
Har lenge planlagt en langtur på MC. Men det har stått på MC lappen.

Nå er MC lappen snart i boks, MC på plass og turer i planlegging.

Har i den sammenheng laget en blogg av alle ting om meg selv og turene jeg kommer til å ha.

Gå gjerne inn på min blogg side og ta en titt.

Her er linken: http://sturlesmcblogg.blogspot.no/

Setter selvfølgelig også pris på forslag til rute endringer, så skriv gjerne i kommentar feltet på bloggen.
Eller her om dere ønsker. :D

Men første tur blir av det ekstreme for nybegynnere. Lindesnes - Nordkapp. Har lest flere her som vurderer turen eller del etapper av turen. Traff til og med på en som hadde rimelig likt rutevalg som meg. Så det var litt interessant.

Håper på tilbakemelding. På forhånd takk for hjelp og tips.

Elruts
Post Reply