Hvor sent på året kan jeg kjøre over fjellet?

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
arjan
Posts: 2
Joined: 28 Aug 2012 17:37
MC: Honda CB 1000 R

Hvor sent på året kan jeg kjøre over fjellet?

Post by arjan »

Jeg skal reise fra Oslo til Stord og tilbake midt i september og lurer på hva slags føre og temperaturer jeg kan vente meg. Er det dumt å planlegge å kjøre MC over Hardangervidda eller Haukelifjell på den tiden av året? Jeg er mest bekymret for om det kan være glatt. Alternativet er å fly, men det er jo ikke like gøy. (Og flybiletter må planlegges i litt god tid...)
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: Hvor sent på året kan jeg kjøre over fjellet?

Post by 1352cc »

For å sei det sån, det varierer fra år til år. Noken ganger kan en kjøre ut til november mens andre ganger må en gje seg i begynnelsen av september. Mandags morning var det 5c her i sogn og fjordane, dagen etter 14c, det var nede med havet.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hvor sent på året kan jeg kjøre over fjellet?

Post by supermons »

Tror du kan sjekke værhistorikk på YR, så kan du se hvordan det har vært de par siste årene?
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Hvor sent på året kan jeg kjøre over fjellet?

Post by Trond_V »

Som sagt, det varierer veldig fra år til år. Jeg har kjørt hardangervidda i månedskiftet sept/okt, og snøen har så vidt lagt seg i grøftekantene. Bar og tørr veibane. Jeg har også kjørt over på samme tid, og det har vært over 10gr+, og bladene har ikke falt av trærene.
Noe skikkelig fasit på spørsmålet ditt finnes nok desverre ikke. Så lenge det er tørt og bart, går det fint å kjøre over, selv om det er ned mot null grader på toppen. :)
arjan
Posts: 2
Joined: 28 Aug 2012 17:37
MC: Honda CB 1000 R

Re: Hvor sent på året kan jeg kjøre over fjellet?

Post by arjan »

Takk for innspill!

Da ble det til at jeg kjørte over fjellet (Haukelifjell) sist søndag. Det var nydelig vær og godt føre med greie temperaturer. Nå er jeg litt usikker enda på hjemturen (over Hardangervidda), da det er varslet mye nedbør (regn) på vestlandet og på fjellet på fredag/lørdag. Men nå har jeg ikke noe valg lengre, må jo kjøre MCen hjem igjen også!

Legger ved en liten snutt fra turen: http://www.youtube.com/watch?v=oQayDJcCGTs
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Hvor sent på året kan jeg kjøre over fjellet?

Post by ToreLo »

=D>
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Hvor sent på året kan jeg kjøre over fjellet?

Post by Trond_V »

arjan wrote:Takk for innspill!
Nå er jeg litt usikker enda på hjemturen (over Hardangervidda), da det er varslet mye nedbør (regn) på vestlandet og på fjellet på fredag/lørdag. Men nå har jeg ikke noe valg lengre, må jo kjøre MCen hjem igjen også!
Høyeste punktet på veien over vidda.
http://www.yr.no/sted/Norge/Hordaland/E ... arsel.html

Går fint det ;) God tur! :)
Post Reply