Trondheim - Kristiansand. Hva tror dere om denne ruta?

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
FredrikGyberg
Posts: 7
Joined: 18 Mar 2012 17:39
MC: Kawasaki GPz600R 1986

Trondheim - Kristiansand. Hva tror dere om denne ruta?

Post by FredrikGyberg »

Skal kjøre Trondheim Kristiansand om ca ei uke, blir været fint tror jeg at jeg vil bruke 2-3 dager på turen og få med meg endel spennende veier ;-) . Hva tror dere om denne ruta? Setter stor pris på tilbakemelding og anbefalinger til alternative rutevalg.

Link til veivalg : http://goo.gl/maps/h18Q
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Trondheim - Kristiansand. Hva tror dere om denne ruta?

Post by Jeanette »

Du får med deg mange fine veier på den turen! :) Fra Åndalsnes mot Trollstigen og Geiranger har du en kjempefin tur, og Snøveien fra Lærdal mot Aurland er også vel verdt å få med seg.

En mulighet til å få med deg enda flere flotte veistykker, er å ta vestover fra Geilo mot Hardanger (over vidda). Kjør nedover langs Hardangerfjorden til Odda, deretter E134 til den møter RV9. Denne går sørover gjennom Setesdalen retning Kristiansand. Kanskje du har tid til å ta en avstikker herfra ned til Lysebotn også? Det er en flott perle å få med seg, men husk at selv om strekninga ikke er veldig lang, så vil den ta tid :)

Se endringene her: http://goo.gl/maps/a9vW

PS: Avstikkeren til Lysebotn er ikke merket på kartet.
PS2: Den totale strekninga er ikke mer enn ca 10 mil lenger enn den du opprinnelig hadde tenkt, men jeg vil anta at den tar en del lenger tid - spesielt om du stopper ved flere (natur)attraksjoner osv :)

:D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trondheim - Kristiansand. Hva tror dere om denne ruta?

Post by tshansen »

Dette så ut som en kjempe rute det.

Jeg ville mye heller kjørt utover mot Molde og Bud i stede for sundalsøra - oppdal (kjedelig vei)
Kjører du mot Bud også kysten til kristiandsund, får du med deg atlanterhavsveien, noe som er et must spør du meg, om du ikke har fått med deg denne veien før.

Samtidig som det er mye artigere veier å kjøre oppover mot trondheim :-) vil også anbefale å kjøre rundt hitra og frøya om du skal være i trondheim noen dager :-)

God tur

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Trondheim - Kristiansand. Hva tror dere om denne ruta?

Post by Trond_V »

Sier meg enig i forslagene både til Shaft'en og Jeanette :)

Atlanterhavsveien og Hardanger f.eks, er vel verdt et besøk :)
Flattop
Posts: 228
Joined: 22 May 2007 00:16
MC: BMW K 1200 LT 2003
Location: Vegsund, Ã…lesund

Re: Trondheim - Kristiansand. Hva tror dere om denne ruta?

Post by Flattop »

Du kan jo gå inn her for å sjekke om Trollstigen, og veien opp fra Geiranger er blitt åpnet.

Begge veiene bruker å være vinterstengte. Og sant å si så vet ikke jeg om de er åpnet ennå.
Men mye kan skje på ei uke.


http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasj ... kmeldinger
FredrikGyberg
Posts: 7
Joined: 18 Mar 2012 17:39
MC: Kawasaki GPz600R 1986

Re: Trondheim - Kristiansand. Hva tror dere om denne ruta?

Post by FredrikGyberg »

Takker for gode tips.

@ Jeanette: Får ta og se på været og jeg drar øst eller vest fra geilo, men veien gjennom Telemark er veldig bra den også, men det frister og innom hardanger. :)

@ LordShaft: har kjørt atlanterhavsveien tidligere og ble svært skuffet, er jo bare ei bro.... hadde også håpet å slippe det meste av ferger. Er Rv 70 så kjedelig at jeg like gjerne kan ta e136 direkte til Åndalsnes?
Post Reply