Nasjonale Turistveger med MC

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Nasjonale Turistveger med MC

Post by ToreLo »

Hvilke har du kjørt på MC og er det noen som spesiellt anbefales eller frarådes?

http://www.nasjonaleturistveger.no
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Nasjonale Turistveger

Post by Trond_V »

Har flere turer på rv7 gjennom Hardanger, og videre over Vidda, med mc. Anbefales.
Godt med svinger. Litt varierende veistandard noen plasser. Stortsett bra. Stykket fra Eidfjord, opp Måbødalen, og videre syns jeg er det absolutt artigste å kjøre :smt023
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Nasjonale Turistveger

Post by Jeanette »

Jeg har kjørt flere av veiene:

- Atlanterhavsvegen
- Geiranger - Trollstigen
- Rondane
- Gamle Strynefjellsvei
- Sognefjellet
- Gaularfjellet
- Valdresflya
- Aurlandsfjellet
- Hardangervidda
- Hardanger
- Ryfylke

..ble flere enn jeg trodde det :)
Det er lenge siden jeg har kjørt alle disse, men jeg har hatt kjempeflotte opplevelser alle stedene. Jeg vil vel kanskje trekke frem Sognefjellet og Aurlandsfjellet som favoritter, men de er alle flotte turer! Gaularfjellet ble dessverre kjørt med bil, forøvrig har jeg kjørt alle med mc.

Du finner en del referater i bloggen min fra sesongen 2008 (Bloggstart), forøvrig vil jeg anbefale å bruke god tid på strekningene. Det er verdt å stoppe og nyte utsiktene, strekke på beina, ta seg en matbit i den flotte naturen etc :D
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Nasjonale Turistveger

Post by Jeanette »

Se forøvrig denne tråden om de samme veiene: http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=8&t=8180 :)
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Nasjonale Turistveger

Post by ToreLo »

Damn! Du har virkelig vært turist i norge ja! :)

Tenker litt på å ta Aurlandsfjellet, Sognefjellet og Gaularfjellet i et jafs på en helg eller langhelg. Blir det i korteste laget tror du?

Jeg har lyst til å kjøre Gamle Strynefjellsvei fordi jeg ser det er grus. Men er usikker på åssen det blir mottatt av kompis med R sykkel. Er det gjennomførbart på en slik sykkel truru?
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Nasjonale Turistveger

Post by Jeanette »

Hvor i landet bor du? Aurlandsfjellet (Lærdal-Aurland) er ingen spesielt lang strekning i seg selv, ca 6.5 mil. Turen over Sognedalsfjellet fra Lom til Sogndal er ca 15 mil, mens det på Gaularfjellet spørs hvor du starter/stopper/kobler sammen turene. Så disse veiene i seg selv vil det ikke være noe stress å kjøre på en (lang)helg - jeg vil heller si at det kommer an på veien din til/fra dette området, og ikke minst hvor god tid du vil ha til å stoppe underveis o.l. For å få fullt utbytte av turen ville jeg nok personlig heller hatt en langhelg enn helg, da er det lettere å ta avstikkere eller "bedre" veier til og fra også ;)

Når det gjelder Gamle Strynefjellsvei, så stemmer det at det er grusvei på en del av strekningen. Personlig er jeg ingen fan av grus, men det gikk greit å kjøre der. Kompisen min som kjørte SV650 er mer vant til grus, og koste seg veldig. Når det kommer til R-sykkel synes jeg det er vanskelig å gi et godt svar iom. at jeg har kjørt veldig lite R selv. Jeg tror nesten du må høre med kompisen din, hvordan han føler seg på gruskjøring og hvor sliten han blir på sykkelen. Strekninga er jo ikke veldig lang, men det er jo kjedelig om han virkelig ikke trives! Såvidt jeg husker er veien smågruset, og dekket under er ganske fast. Så umulig burde det hvert fall ikke være :)
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Nasjonale Turistveger

Post by ToreLo »

Fant blogginlegget ditt der dere kjører nesten alle på lista di over på en langhelg. Det er jo ganske mye lenger enn det som jeg har tenkt da. Jeg bor uttafor Ski så vi har vel ca samme utgangspunkt.

Jeg har ikke tenkt så mye på hvordan ruta legges opp ennå.. har bare sett på kartet at de 3 stedene er relativt nærme hverandre. Tror jeg sparer grusveg til alenetur eller til når kjørekompisene mine vokser opp og kjøper seg skikkelige motorsykler :P
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Nasjonale Turistveger

Post by Jeanette »

Jeg bodde på Langhus da jeg hadde langturene mine, så utgangspunktet er så absolutt det samme da :)

Du tenker kanskje på turen vi hadde i slutten av juni/begynnelsen av juli 2007? Stemmer at mange av veiene ble kjørt på samme tur da, tenkte ikke over den turen i stad ;) Du får bruke referatene mine så godt du kan, så er jeg sikker på at du får deg en fin tur!
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Nasjonale Turistveger

Post by Jeanette »

Fikk forresten vite om denne FB-siden i dag:

https://www.facebook.com/pages/National ... 0850697066

:)
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Nasjonale Turistveger

Post by KiM »

Skal ikke spore helt av, og kan lage en ny tråd om dette blir avsporing, men skal ha en tur nordover siste uken i juni.

Tenkte noe ala denne ruten: http://goo.gl/maps/SGai

Har en uke til rådighet, så er litt usikker på Helgelandskysten. Blir intet mindre enn seks ferger på den strekken :P

Noen som har tips eller innsigelser? Taes i mot med takk :)
ingen KiM, ingen kos
Post Reply