Tur i Finnmark i mars

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
hramsoy
Posts: 1
Joined: 02 Feb 2012 22:53
MC: BMW R1200 RT
BMW R65

Tur i Finnmark i mars

Post by hramsoy »

Etter mange år i landflyktighet i Skottland ser det ut som jeg skal få besøke min barndoms by Kirkenes. Jeg kommer til å komme med Hurtigruta fra Bergen, annkomst 18 mars.

Planen som begynner å forme seg er å ta min R1200RT, kjøre fra Skottland til Bergen (via et par ferger og Europa, Danmark) og så sette sykkelen på Hurtigruta. Vel fremme i Kirkenes kunne jeg kjøre Norge på langs.

Hvordan er forholdene for MC i Nord-Norge i slutten av mars ? Da jeg flyttet fra Kirkenes i 1977 var det grusdekke store deler av veien mellom Kirkenes og Varangerbotten, salt var noe man hadde på maten. Jeg er ikke oppdatert på Nord-Norsk vinter vedlikehold. I Skottland salter de veiene bare, så man kan stort sett kjøre som om det er sommerføre hele året.

Kan dette karakteriseres som

+Fullstendig idiotisk, altfor tidlig
+Litt dristig, veiene har stort sett snødekke
+Helt OK, så lenge man er forberedt på å stoppe noen dager om det blir kaldt og snø. Ellers er veiene bare.
+Beste tiden å kjøre Norge på langs, bare veier, ingen turister og ingen mygg.

Takker for kommentarer.

Slår samtidig et slag for Nord Skottland som mål for tur på to hjul. Lite trafikk, masse svinger og veier som er så smale at det ikke spiller noen rolle hvilken side du vil kjøre på. Været er overraskende bra.
Post Reply