Europatur 2011
-
- Posts: 90
- Joined: 24 Jun 2010 17:53
- MC: Kawa-Z1000 08
- Location: Os
Europatur 2011
Det nærmer seg sommerens store høydepunkt for fire av oss her på forumet! speedy gonzales 2, eneRmik, trixie_basics og meg.
29.juli setter vi syklene våre på danskebåten og setter kursen sørover.
Vi skal kjøre fra Hirtshals til Hamburg, og ta tog derfra til Villach i Østerrike.
Herfra har vi ingen konkrete planer annet enn å kjøre i alpene og ta en tur til Venezia.
Båten fra tilbake til bergen går 9. august så vi får nok plenty med tid til en kveld eller to på puben og
Hvis noen har tips om byer etc. som er verdt et besøk, så kom gjerne med forslag!
Vi tenker kanskje å ta tog opp igjen også, da går toget fra Lorrach til hamburg.
29.juli setter vi syklene våre på danskebåten og setter kursen sørover.
Vi skal kjøre fra Hirtshals til Hamburg, og ta tog derfra til Villach i Østerrike.
Herfra har vi ingen konkrete planer annet enn å kjøre i alpene og ta en tur til Venezia.
Båten fra tilbake til bergen går 9. august så vi får nok plenty med tid til en kveld eller to på puben og
Hvis noen har tips om byer etc. som er verdt et besøk, så kom gjerne med forslag!
Vi tenker kanskje å ta tog opp igjen også, da går toget fra Lorrach til hamburg.
- FZ1
- Posts: 161
- Joined: 07 Apr 2007 20:20
- MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE - Location: Kongsberg
Re: Europatur 2011
Ta et par overnattinger i Cortina, ufattelig mye veier i Dolomittene. Ufattelig morsomme og svingete også og fantatisk natur. Pass på, asfalten her litt dårlig grep en del steder. Cortina har fantastisk beliggenhet og det er i hvert fall litt folk der (fleste alpebyer er litt spøkelsesby på sommeren).
Grossglockner er et must, kan evt ta Plöckenpass på veien og Gerlosstrasse før dra ned mot Cortina igjen.
Etter Domomittene så er Stelvio et must, deretter en del av veiene rundt St.Motiz/Davos. En del bor i Silvretta istedenfor St.Moritz evt Livigno (tax free). Eller Bormio, vedlig fint.
Og til slutt til Andermatt masse vannvittige pass i området og kort vei til Lörrach. Da har dere fått med mye av det grommeste i Alpene
Lurt å være flekisbel mhp rute ikke minst ifht været, dra dit det ser best ut. Nesten aldri problem med rom uansett. God tur (misunnelig, karantene fra landeveiskjøring etter high side i Østerrike i fjor, 3 kræsj på 3 år ).
Grossglockner er et must, kan evt ta Plöckenpass på veien og Gerlosstrasse før dra ned mot Cortina igjen.
Etter Domomittene så er Stelvio et must, deretter en del av veiene rundt St.Motiz/Davos. En del bor i Silvretta istedenfor St.Moritz evt Livigno (tax free). Eller Bormio, vedlig fint.
Og til slutt til Andermatt masse vannvittige pass i området og kort vei til Lörrach. Da har dere fått med mye av det grommeste i Alpene
Lurt å være flekisbel mhp rute ikke minst ifht været, dra dit det ser best ut. Nesten aldri problem med rom uansett. God tur (misunnelig, karantene fra landeveiskjøring etter high side i Østerrike i fjor, 3 kræsj på 3 år ).
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
Re: Europatur 2011
Når du nevner dårlig grep, hva mener du da? Er det asfalten det er noe gale med og er det noen måte vi eventuellt kan se dette på `??
Huff, 3 kræsj på tre år misunner eg deg ikkje, er no godt du er oppegående og fortsatt kjører
Huff, 3 kræsj på tre år misunner eg deg ikkje, er no godt du er oppegående og fortsatt kjører
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
- FZ1
- Posts: 161
- Joined: 07 Apr 2007 20:20
- MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE - Location: Kongsberg
Re: Europatur 2011
Der asfalter er lys (nesten hvit) kan den være dårlig grep. Verst opp fra Arabba til Pso Pordoi, rene skøytebanen
Vet ikke hvor god tid dere har, Dolomittene fortjener et par dager, men må dere mer gjennom, prøv å få med DISSE passene, etter dette kommer hårnålskjøring til å sitte i ryggmargen (kjør evt bare opp til Pordoi og snu (og ikke kjør ned til Arabba).
Vet ikke hvor god tid dere har, Dolomittene fortjener et par dager, men må dere mer gjennom, prøv å få med DISSE passene, etter dette kommer hårnålskjøring til å sitte i ryggmargen (kjør evt bare opp til Pordoi og snu (og ikke kjør ned til Arabba).
Last edited by FZ1 on 26 Jun 2011 00:07, edited 1 time in total.
- FZ1
- Posts: 161
- Joined: 07 Apr 2007 20:20
- MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE - Location: Kongsberg
Re: Europatur 2011
Begynte å mimre nå...fryktelig misunnelig Her er noen bilder fra passene i ruten over:
Sella:
Pso Gardena:
Pso Falzarego:
Sella:
Pso Gardena:
Pso Falzarego:
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
Re: Europatur 2011
Å herregud for en lykke!!!
Gleder meg villt no!
Noen flere tips FZ1 ?
Hva av verktøy tar du med på en sånn tur??
Ting eg har tenkt på er plugger til dekk, luftpatroner (noe ala biltema greier) , vanlig skum og 1 stor og 1 liten skiftenøkkel, tang og div skrujern.
Muligens en sånn 1 liters bensinkanne ??
Noen tanker om dette?
Gleder meg villt no!
Noen flere tips FZ1 ?
Hva av verktøy tar du med på en sånn tur??
Ting eg har tenkt på er plugger til dekk, luftpatroner (noe ala biltema greier) , vanlig skum og 1 stor og 1 liten skiftenøkkel, tang og div skrujern.
Muligens en sånn 1 liters bensinkanne ??
Noen tanker om dette?
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
- FZ1
- Posts: 161
- Joined: 07 Apr 2007 20:20
- MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE - Location: Kongsberg
Re: Europatur 2011
Nei si det, har følelsen av at uansett hva har med av verktøy så mangler man akkurat det man egentlig trengte. Superduken brukte litt olje så hadde med 1L, men bruker sykkelen din ingenting så er det vel ikke nødvendig. Holder i så fall om en av dere har med? Strips og gaffa tape vet man aldri når man får brukt for
Få Grønt kort fra forsikringsselskap som dokumenterer at forsikring gjelder i utlandet, de som sier dette ikke er nødvendig tar feil (spesielt hvis uhellet er ute...) og koster bare en telefon til forsikringsselskapet. Og Europeisk helstrygdekort (selv om har resisforsikring). Veihjelp f.eks. NAF men forsikringsselskapene tilbyr dette mot lite tillegg. Og Cash is King, greit med litt sveitsiske franc i back up om skal dit
Alpene sliter på sykkelen, har driti meg ut både med dekk på stria og klosser på metallet, start med nye dekk helst og sjekk klossene (og sykkel ellers). Surt å bruke dyrebar alpetid på å lete etter verksted/deler i lavlandet. Har ikke hatt med reservekanne men HAR gått tom for bensin på 2500m Kan være lurt å heller fylle litt for ofte, over normalt forbruk og usikkert når neste stasjon dukker opp. Og når dukker opp så er den ubetjenet og tar ikke utenlandske kort (men blitt bedre og en del tar sedler)
Hvis dere sier hvor dere skal fra/til og hvor mange kjøredager kan jeg gjerne forslå en rute.
Få Grønt kort fra forsikringsselskap som dokumenterer at forsikring gjelder i utlandet, de som sier dette ikke er nødvendig tar feil (spesielt hvis uhellet er ute...) og koster bare en telefon til forsikringsselskapet. Og Europeisk helstrygdekort (selv om har resisforsikring). Veihjelp f.eks. NAF men forsikringsselskapene tilbyr dette mot lite tillegg. Og Cash is King, greit med litt sveitsiske franc i back up om skal dit
Alpene sliter på sykkelen, har driti meg ut både med dekk på stria og klosser på metallet, start med nye dekk helst og sjekk klossene (og sykkel ellers). Surt å bruke dyrebar alpetid på å lete etter verksted/deler i lavlandet. Har ikke hatt med reservekanne men HAR gått tom for bensin på 2500m Kan være lurt å heller fylle litt for ofte, over normalt forbruk og usikkert når neste stasjon dukker opp. Og når dukker opp så er den ubetjenet og tar ikke utenlandske kort (men blitt bedre og en del tar sedler)
Hvis dere sier hvor dere skal fra/til og hvor mange kjøredager kan jeg gjerne forslå en rute.
-
- Posts: 90
- Joined: 24 Jun 2010 17:53
- MC: Kawa-Z1000 08
- Location: Os
Re: Europatur 2011
Takk for gode innspill FZ1!
Vi ankommer Villach i Østerriket 1.08.11, vi har bestemt oss for at vi vil kjøre opp igjen til hirtshals. Fergen går 9.aug. altså 9 dager med kjøring, og tar gjerne imot en kjørerute!
Har noen steder vi vil innom bla. Venezia, (kanskje milano), st.anton og innsbruck.
Ellers er vi veldig interessert i de stedene du har anbelfalt stelvio, grossglokner osv.
Kanskje en tur innom ringen også på vei opp igjen. Viktig å fordele kjøringen slik at vi slipper laaange etapper mot slutten opp til hirtshals.
Vi ankommer Villach i Østerriket 1.08.11, vi har bestemt oss for at vi vil kjøre opp igjen til hirtshals. Fergen går 9.aug. altså 9 dager med kjøring, og tar gjerne imot en kjørerute!
Har noen steder vi vil innom bla. Venezia, (kanskje milano), st.anton og innsbruck.
Ellers er vi veldig interessert i de stedene du har anbelfalt stelvio, grossglokner osv.
Kanskje en tur innom ringen også på vei opp igjen. Viktig å fordele kjøringen slik at vi slipper laaange etapper mot slutten opp til hirtshals.
- FZ1
- Posts: 161
- Joined: 07 Apr 2007 20:20
- MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE - Location: Kongsberg
Re: Europatur 2011
Er selvfølgelig en million muligheter og noen er mer opptatt av utsikten mens andre er mest opptatt av kjøringen. Men med disse får dere i pose og sekk. Må selvfølgelig ikke følge ruten slavisk. Her er et forslag, starter fra Venezia, ikke så kjent i omådet Villach/Kroatia (søk vet på Croatia på http://www.alpineroads.com eller så etter de grønne scenic routes på Michelins kart).
Dag 1: Venezia-Cortina
Slipper ikke utenom transport uansett så foreslått å ta med Pso Manghen først (litt omvei men ikke så mye og verdt det). Manghen er smal men utrolig morsomme svinger. Deretter Pso Rolle, Pso Duran og Pso Giau. Pso Giua rett før Cortina er fantastisk både utsikten og veien, men alle disse er veldig bra.
Manghen
Giau:
Dag 1: Venezia-Cortina
Slipper ikke utenom transport uansett så foreslått å ta med Pso Manghen først (litt omvei men ikke så mye og verdt det). Manghen er smal men utrolig morsomme svinger. Deretter Pso Rolle, Pso Duran og Pso Giau. Pso Giua rett før Cortina er fantastisk både utsikten og veien, men alle disse er veldig bra.
Manghen
Giau:
- FZ1
- Posts: 161
- Joined: 07 Apr 2007 20:20
- MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE - Location: Kongsberg
Re: Europatur 2011
Dag 2: Rundtur Dolmittene
Relativt kort runde men MYE svinger så lengre enn høres ut. Syk natur så greit å ha tid til å stoppe noen ganger. Men vil dere ha lengre kan dere ta med Pso Fedeia litt lengre sør og/eller Pellegrino enda litt lengre sør. Evt få med Campolongo mellom Arabba og Corvara hvis dere ikke kan få nok hårnåler har med passene jeg nevner i tidliger post her.
Relativt kort runde men MYE svinger så lengre enn høres ut. Syk natur så greit å ha tid til å stoppe noen ganger. Men vil dere ha lengre kan dere ta med Pso Fedeia litt lengre sør og/eller Pellegrino enda litt lengre sør. Evt få med Campolongo mellom Arabba og Corvara hvis dere ikke kan få nok hårnåler har med passene jeg nevner i tidliger post her.
- FZ1
- Posts: 161
- Joined: 07 Apr 2007 20:20
- MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE - Location: Kongsberg
Re: Europatur 2011
Dag 3: Cortina- Zell am See
Først opp til Misurinasjøen, nydelig vei opp og Misurinasjøen er fantastisk med Dolomittfjellene rundt. Deretter nord, stopp evt og ta lunch på hotellet til Santer, svigerforeldrene til Ole Einar Bjørndalen (han var der faktisk sist vi var der). Så noen helt glitrende pass før konge-passet, Grossglockner. Føsrte avstikker til franz Josefs Høhe med utsikt over isbre er frivillig, men dere MÅ opp på Edelweisspitze (noen hundre meter med borlagte hårnåler, veldig artig hvis vått).
Først opp til Misurinasjøen, nydelig vei opp og Misurinasjøen er fantastisk med Dolomittfjellene rundt. Deretter nord, stopp evt og ta lunch på hotellet til Santer, svigerforeldrene til Ole Einar Bjørndalen (han var der faktisk sist vi var der). Så noen helt glitrende pass før konge-passet, Grossglockner. Føsrte avstikker til franz Josefs Høhe med utsikt over isbre er frivillig, men dere MÅ opp på Edelweisspitze (noen hundre meter med borlagte hårnåler, veldig artig hvis vått).
- FZ1
- Posts: 161
- Joined: 07 Apr 2007 20:20
- MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE - Location: Kongsberg
Re: Europatur 2011
Dag 4: Zell am See-Bolzano
Litt transport i starten. men Gerlos strasse (IKKE Gerlos pass som går parallelt) har noen fantastiske åpne hårnåler. Så en del transport (men la inn litt alternativ til motorvei, Kühati sattel, ikke kjørt men skal være bra) igjen før Timmelsjoch fra Sölden og over til Italia igjen. Timmelsjoch er rå, kanonvei opp til toppen som ligger høyt! Etter det opp Jaufen pass og deretter Penser Joch begge veldig bra. Aldri bodd i Bolzano, men er en stor by så risikerer at dere faktisk ser mennesker der
EDIT: Ble litt lang etappe, men en del transport så burde la seg gjøre, evt stopp litt tidligere.
Timmelsjoch (andre siden har bedre vei):
Litt transport i starten. men Gerlos strasse (IKKE Gerlos pass som går parallelt) har noen fantastiske åpne hårnåler. Så en del transport (men la inn litt alternativ til motorvei, Kühati sattel, ikke kjørt men skal være bra) igjen før Timmelsjoch fra Sölden og over til Italia igjen. Timmelsjoch er rå, kanonvei opp til toppen som ligger høyt! Etter det opp Jaufen pass og deretter Penser Joch begge veldig bra. Aldri bodd i Bolzano, men er en stor by så risikerer at dere faktisk ser mennesker der
EDIT: Ble litt lang etappe, men en del transport så burde la seg gjøre, evt stopp litt tidligere.
Timmelsjoch (andre siden har bedre vei):
Last edited by FZ1 on 28 Jun 2011 23:44, edited 1 time in total.
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
Re: Europatur 2011
Kan ikkje si noe annet en TUSEN TAKK for dette
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
- FZ1
- Posts: 161
- Joined: 07 Apr 2007 20:20
- MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE - Location: Kongsberg
Re: Europatur 2011
Dag 5: Bolzano-Silvaplana(v/St Moritz men rimeligere).
Oppvarming med et par veldig bra pass ut av Bolzano (Mendelpass/Gampenjoch). Så litt transport før Pso Stelvio, kanskje det mest kjente passet med sine 49 hårnåler For å være ærlig ikke min favorittvei men må gjøres og fantastisk skue fra toppen. Derfra valgte jeg en snarvei over til Sveitsvia Pso Umbrail. Kort stykke med grus men ikke noe å være redd for. Deretter Ofenpass og så Flüela pass som er helt vannvittig bra. Fra Davos er det en fantstisk morsom vei før kommer til Julierpass. Nederst er det noen uendelig lange høyhastighetssvinger og 2 felt oppover så her kan du ligge i langt over 100kmt mens du tar campingbiler på yttern
Stelvio:
Oppvarming med et par veldig bra pass ut av Bolzano (Mendelpass/Gampenjoch). Så litt transport før Pso Stelvio, kanskje det mest kjente passet med sine 49 hårnåler For å være ærlig ikke min favorittvei men må gjøres og fantastisk skue fra toppen. Derfra valgte jeg en snarvei over til Sveitsvia Pso Umbrail. Kort stykke med grus men ikke noe å være redd for. Deretter Ofenpass og så Flüela pass som er helt vannvittig bra. Fra Davos er det en fantstisk morsom vei før kommer til Julierpass. Nederst er det noen uendelig lange høyhastighetssvinger og 2 felt oppover så her kan du ligge i langt over 100kmt mens du tar campingbiler på yttern
Stelvio: