Europatur 2011

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Europatur 2011

Post by Northman »

RH racing wrote:savner ikke akurat å være på mctur når man ser disse bildene.... likte meg godt nede i stelvio/bormio...
Savner ikke?
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
gaus
Posts: 24
Joined: 01 May 2008 08:41
MC: BMW R1200GS, 2013 modell.
Tidligere: BMW R1200GS, 2008 modell, 2007 DL1000 V-Strom, 2003 DL1000 V-Strom, 2000 GSX 750F, 1971 Norton 750 Commando.
Location: Kongsberg
Contact:

Re: Europatur 2011

Post by gaus »

FZ1 wrote:
stiandre wrote:WOW....for noen herlige veier..... Minner om San Bernadino.... Hvor er det?
Ser veldig ut som Splügen og Stelvio :)
Bildene er fra østsiden av Stelvio og nordsiden av Splugenpass. Bildet nedenfor er tatt samme sted på Splugenpass for to uker siden.

Image
:-) Turen nytes best sammen med den man er glad i. :-) http://www.gausdal.nu/MC%20Siden/MC%20Siden.html
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Europatur 2011

Post by KiM »

Da skal vi prøve å få i gang et turreferat fra denne turen. Må bare beklage at det har tatt så lang tid ;) Etter seks måneder husker jeg ikke enhver detalj, så får håpe at alt av bilder og lignende kommer på riktig plass.

Dag 1: Bergen (setter oppstartspunkt for dagen her).
Vi møttes alle på Bryggen for en tidlig frokost før vi skulle bort på kaien for å ta båten til Danmark. Husker ikke hva klokken var, men det var veldig tidlig ;-)
Image
Klar for tur:
Image

Tok litt tid å stroppe syklene, dette var jo nytt for de fleste (alle?). Det ble usaklig varmt å gjøre dette i mcdressen, ettersom det var veldig varmt på bildekket.
Image
Image

Vi fant fort vår ”sweetspot” oppe på Skybaren ;) Å seile langs kysten med strålende sol og kald pils var en meget bra start på turen, for å si det mildt. Det ble en glødende start, bokstavelig talt. Kommer tilbake til det etter hvert ;-)
Image
Image
Image

Tok ikke lang tid før vi begynte å dra damer :lol: Da snakker vi damer i ordets forstand, for dette var godt voksne damer, så sånn sett ikke så mye å skryte over :-# Var en fra USA og en fra Canada om jeg ikke husker feil, som var på tur i Europa. Utrolig hyggelige, så vi (95% Gustav) satt og snakket en god stund.

Dag 2: Hirtshals, Danmark
Morgenen etter var vi ankommet Hirtshals. Fortsatt strålende vær. Vi skulle benytte dagen til å krysse Danmark, og til Hamburg, der vi skulle ta toget dagen etter.

Ja, den glødende starten. Tror jeg lar bildene tale for seg. Y I no use solkrem!? Lærer aldri.

Nei, dette skal ikke nevnes på alle bergensturene fremover [-(
Image

Ikke så mye å si om denne turen. Det var varmt, det var laaaangt, det var rett frem og faktisk litt slitsomt. Vi hadde godt med pauser, så vi kom nå oss fint gjennom. Var ikke i Hamburg før på kvelden en gang. Fant et hotell rett ved siden av DBAutoZug (altså toget).

En avslappende pause i Danmark:
Image

Ble noe forbauset når vi skulle parkere. For i resepsjonen sa de at vi kunne sette syklene i parkeringshuset like ved, men når vi skulle inn viste det seg at motorsykler ikke har lov å parkere i parkeringshus i Tyskland (!?) <- note to self. Alt i alt tok det litt tid alt dette her, og kjekk og smart som jeg er (:D) så hadde jeg glemt å skru av tenningen på sykkelen. Ble stående på i 20-30 min kan jeg tenke meg, men det endte iallefall med at jeg ikke fikk start på sykkelen etterpå. Flott! Kort fortalt ble noe skruer etterstrammet og jeg dyttet i gang, og det ordnet seg. Vi hadde jo tross alt elektriker Gustav med oss ;)

Endte med at vi måtte parkere ute på en parkeringsplass, noe vi var delvis skeptisk til. Vi var jo tross alt i det livsfarlige utlandet! Låste alt så godt som det lot seg gjøre, og holdt godt øye med syklene på kvelden. Paranoia lenge leve. I etterkant ser iallefall jeg at vi var i overkant skeptiske, om jeg tør si det ;) Alt gikk iallefall bra.
Image

Dag 3: Hamburg, Tyskland
Dagen begynte med litt regn, men vi fant en spot under taket på stasjonen, så det gikk i grunn bra. Toget gikk litt ut på dagen, så vi hadde noen timer med venting. Husker ikke hva vi gjorde på. Lurer på om vi ikke tok oss en tur i gatene i Hamburg, og endte opp på en kinarestaurant? Det er tross alt et halvt år siden dette her ;) Husker hun ”kinadamen” var veldig hyggelig :p

Toget kom nå etterhvert, og det var dags for å kjøre inn syklene. Det så litt skummelt ut, men det gikk veldig bra. Bare hold hodet kaldt, og lavt. Ble sittende på den lille restauranten på toget med litt pils utover kvelden. Samt litt planlegging av ruten videre.
Image
Noen som sa trangt?
Image
Image
Godt med plass til fire mann her:
Image

Dag 4: Villach, Østerrike
Kom frem til Villach på morgenen. Fikk av all bagasje fra toget, for så å hente syklene. Alt gikk veldig bra. Nydelig vær også i Villach! Vi satte deretter kurs for romantiske...eh, var guttetur dette ja...majestetiske Venezia.
Villach:
Image
Gustav i kjent stil ;-)
Image

Fant oss et hotell litt utenfor selve øyen. Kjørte litt rundt der for å finne hotellet. Italia + mcdress + rushtrafikk + sykt solbrent = hot hot hot. Heldigvis AC på hotellet <3 Og garasje vi kunne parkere i.

Vi tok taxi inn til Venezia. Så langt som vi kom iallefall, ingen biler og slikt i selve byen. Valgte å ta en båttur til enden, og gå tilbake. Antok det var nok å se.

Kom vel ikke som noen overraskelse at det var crazy mye folk der. Fint var det uansett. Bildene får tale for seg.
Image
Folksomt:
Image
Image
Image
Var noen milliarder som fløt rundt Venezia:
Image
Image
Image
Image
Selvfølgelig kan vi løfte deg, Gustav. Vi er bare solbrent herfra til helvete, så det går helt fint :lol:
Image

Hva ser dine kaptein-øyne, Christer?
Image
Mother of God:
Image

Kjekt å oppleve, og kan krysses av ”things to do before you die”-listen, men at det var høydepunktet for turen er vel å ta litt hardt i. Sikkert perfekt litt off season med din bedre halvdel, men kommer nok ikke til å dra tilbake med kompiser.

Var ute på et utested i Venezia (ikke øyen). Drakk noen øl, og snakket med noen skjønne locals ;)

Dag 5: Venezia, Italia
Image
Fortsatt i Venezia, men dro tidlig av gårde mot neste punkt på reisen: Dolomittene, nærmere bestemt Cortina d’Ampezzo i Italia.

Vi var alle veldig klare for fjell og hårnåler, og trodde at det var en times tid til vi kom opp i fjellene, men det viste seg å være grundig feil. Vi brukte store deler av dagen på å lirke oss gjennom Italia, og attpåtil kjørte vi også i sirkel i noen kilometer – minst ved en anledning.

Men etter en stund kom vi nå endelig til noen svinger, og vi var i himmelen. Men det var bare 4-5 svinger. Likevel var vi hoppende glad. Må le litt av det i etterkant. Ti minutter fra her vi bor kan vi finne mange svinger, og vi var sykt glad for å få 4-5 stykker. Til vårt forsvar hadde vi kjørt noe mil på autobahn før dette :P
Image
Image
Image

Ytterligere et par timer senere kom vi derimot til det første passet (Passo Giau eller noe sånt). Vet ikke hvordan man klassifiserer hva enn som er rangert over hoppende glad, men det var iallefall det vi var etter å kjørt opp. Til min lille skuffelse var det derimot lite futt i sykkelen. Den ville rett og slett ikke dra, og det var liksom ikke noe å hente før 8-9000 rpm. Ikke vet jeg om det var min feil, vekt pga baggasje, eller om det hadde noe med miljøet (tynn luft?) å gjøre. Var ikke helt optimistisk med tanke på resten av turen, dersom disse her strilene på Z1000 skulle ligge milevis foran meg. Var ingen konkurranse akkurat, men dere vet hvordan det er :P Man vil jo alltid henge på, selv om de har både mer kubikk og hester.
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Etter en flott tur endte vi på hotell Colombia (?) i Cortina. Flott liten by. Gikk en tur ned i ”sentrum” for å finne noe mat. Gikk forbi en restaurant som Gustav ville inn på, og videre til en type pizza, pasta-ting. Mener det begynte å regne litt, så vi tok taxi opp igjen til hotellet. Det var ikke hvilken som helst taxi ;-)
Image

Dag 6: Cortina, Italia
Image
Og når vi zoomer litt ;-)
Image
Denne dagen hadde vi gledet oss til. Rundtur i Dolomittene. Jeg skjelver i buksene her bare ved å tenke tilbake på det. Favorittdag #1.

Vi bestemte oss for å ta en til natt i Cortina, så vi kjørte uten baggasje. Mitt håp var iallefall at jeg da skulle klare å holde følge med de andre, når jeg var litt lettere. Hva enn grunnen var, så klarte jeg iallefall nå å holde følge med disse ekle Z1000-ene :mrgreen: Dagen kan kort forklares med de mest sinnsyke veiene jeg noen gang har vært borti. Fjellpass og svinger. Gud bedre for en dag. Vil også tørre å påstå at iallefall jeg lærte mye om svingteknikk denne dagen. Og en hel del om sinte italienere i trafikken...
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Tok en taubane opp på den ene fjelltoppen:
Image
Image

På kvelden gikk vi igjen ned til sentrum for å finne en matbit. Denne gangen gikk vi inn på restauranten Gustav ville inn på kvelden før. Det var sånn cirka svindyrt der. Jeg mener regningen endte på 200 euro for oss fire :o Den regningen skal haunte Gustav til den dagen han dør :P

Dag 7: Cortina, Italia.
Image
Vi fikk dessverre ikke tid til å kjøre den fjellkjeden som heter et eller annet med Grossglockner. Sikkert noen som er bedre kjent som vet hva det riktige navnet er?

Istedenfor kjørte vi rett fra Cortina til St. Moritz (Sveits). Vi kjørte her over Passo Stelvio. Noen syke hårnåler som var ekstremt krappe (om det er et ord? Dialekt? Har ingen oversettelse :P). Når vi kjørte ned på Sveits-siden av Stelvio møtte vi etter hvert på enda bedre svinger enn vi gjorde på veien opp! Det som slo oss var at vi hadde kjørt feil vei. Veiene opp til Stelvio var sinnsykt mye bedre på Sveits-siden enn på Italia-siden. Så det blir atter en note to self til neste gang.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Vi skulle oppom Davos, men vi kjørte dessverre feil (se den røde pilen på kartet over). I etterkant var det kanskje like greit, for det ble ganske seint før vi ankom St. Moritz. Fikk oss et rom på noe som liknet en nedlagt tyskerbrakke fra andre verdenskrig, men de hadde sykt gode senger, dyner og puter. Iallefall etter min mening :P

Veiene i Sveits var generelt sett bare helt fantastisk. Beste veistandarden jeg noen gang har sett, og Kleppa skulle hatt seg en tur ned der og fått litt opplæring. Ulempen med Sveits var at alt var grisedyrt.
Image

Dag 8: St Moritz, Sveits
Image
I dag skulle vi over noen pass og til Andermatt. Var en fin start på dagen, men når vi kom til Splügen (se rød pil merket 1.) møtte vi på regnvær. Og det sluttet ikke. Det ble mange mil med regn, men det lettet etter hvert. Dessverre møtte vi på en sinnsyk regnbyge ved Bellinzona (se pil merket 2.). Så vi bestemte oss for å stoppe her for dagen, og finne et hotell. De hadde heldigvis garasje, og var behjelpelig med å finne tørkerom slik at vi kunne henge opp klærne som var ganske våte.

Spiste og la oss. Kort og godt.

Dag 9: Bellinzona, Italia
Image
Hele natten sov jeg med kryssede fingre, tær og ben, mens kveldsbønnen ble rettet mot vår Herre med ønske om bedre vær. Og jammen ble jeg hørt!! Det vil si, været var ikke strålende, men det regnet iallefall ikke.

Og gjett om vi var glad for det. For her var det mange svinger :D Jeg husker faktisk ikke helt ruten her, men antar at den jeg har satt opp stemmer sånn noenlunde. Vi tok med oss det vi hadde tid til av fjellpass, men ettersom ruten dagen før ble kortere enn håpet, fikk vi ikke med oss alt vi håpet på.

Fjellene rundt Andermatt fikk vi med oss, og dette gjorde at dette var favorittdag #2. Helt syke pass og veier. *savn*

En strålende dag, men det ble også litt autobahn for å komme oss frem til Lörrach før kvelden. Vi var vel også innom Zürich.

Og så var vi vel på et utested i Lörrach om jeg ikke husker feil.
Image
Turens beste bilde:
Image
Vi har plass til to blurrye bilder også :smt003
Image
Image

Dag 10: Lörrach, Sveits
Toget gikk fra Lörrach, bare 30 min fra Basel. Og det gikk ikke før på kvelden, så vi brukte store deler av dagen i Basel. Skulle gå rundt og titte litt, men så kom vi over noe annet som tok vekk oppmerksomheten, volleyball! Høres gjerne ikke så gøy ut, men det er ganske...ja, bildet forklarer.
Image

Etter hvert kjørte vi bort til stasjonen og fikk syklene om bord på toget.

Dag 11: Hamburg, Tyskland
Neste morgen våknet vi i Hamburg igjen. Dagens etappe var å kjøre gjennom Danmark.

Når disse folkene som jobber på toget skulle ta av stroppene på syklene, klarte de å velte ZZRen til Christer over min stakkars CBR  Men hederssykkel som CBRen er, så tok den all støyten, slik at ZZRen kunne leve videre i beste velstand. Endte med et knekt kåpefeste og to hakk i kåpen bak. Etter litt venting for å rapportere om hendelsen (de skulle tømme hele toget før de hadde tid til meg) kom vi oss videre. Gustav skulle bytte dekk, og Christer skulle kjøpe ny hjelm. Daniel fikk vel med seg noen hansker? Mitt budsjett var allerede oversteget så til de grader, så jeg måtte holde meg i tekstilet (hoho, ordspill...hadde tekstil på meg, og ikke skinn. Get it?...Nei? Never mind...).

Dessverre møtte vi på regnet allerede når vi kjørte fra Hamburg. Om jeg ikke husker feil lettet det litt etterhvert, men ble plutselig verre. Det regnet både sidelengs, oppover og nedover, så det var ikke noe særlig å kjøre. Endte med at vi kapitulerte i Aarhus (mener jeg å huske).

Ble vel kinarestaurant og pils på kvelden, om jeg husker riktig.

Dag 12: Aarhus, Danmark
SOL! Yes. Nydelig vær, noe som passet bra på siste etappen. Var i grunn bare å komme seg til Hirtshals, for å ta båten i 14-tiden eller hva det nå var. Var typisk Danmark-vei, så det gikk jo unna. Satt i solen på Hirtshals en stund, før vi fikk kjøre ombord.
Image

Dessverre for meg, så var det litt vind på ferden over. Så jeg måtte ha meg en time på puten ettersom jeg ikke tåler dønninger. Det kombinert med litt frisk luft og mat, så gikk det bra. Men ble hengende etter på ølfronten. Er liksom noe med ustabil mage og øl som ikke harmonerer :P

Ble typisk danskebåtunderholdning på kvelden, altså magikere og to innleide russere til å synge coverlåter :P Helt kurrant.

God natt.

Dag 13: Bergen!!!
Litt godt og litt vondt, men vi var nå kommet hjem igjen. Kjørte av båten rundt klokken ti tror jeg, samlet oss litt på torget før vi takket for turen. Fikk dog ikke klem  ;D Så bar det rett hjem.

Alt i alt en helt super tur. Det var flere faremomenter ved turen: Den åpenbare faren for sykdom, punktering og lignende, men også det faktum at sykkelen min begynner å bli litt gammel (de andre hadde ganske nye sykler). Men også det at vi nesten ikke kjente hverandre. Jeg hadde ikke engang truffet Gustav før. Vi er alle helt klart forskjellige personer, men ingen direkte motpoler. Jeg synes vi hadde godt samhold på turen, og alt gikk i mine øyne veldig bra. Gleder meg til å dra på en slik tur igjen, gjerne med de samme personene og attpåtil enda flere!

De som ikke har vært i Dolomittene og i Alpene har virkelig gått glipp av noe, spesielt om de har en lidenskap for motorsykler!
Last edited by KiM on 01 Mar 2012 23:43, edited 2 times in total.
ingen KiM, ingen kos
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Europatur 2011

Post by Jeanette »

*Sukk*

Ser helt herlig ut!! :D
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Europatur 2011

Post by ToreLo »

Nice!
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Europatur 2011

Post by Lord Erik »

Fantastisk natur! Det må ha vært litt av en opplevelse, selv om jeg svetter bare ved tanken på å kjøre i fullt ustyr i rushtrafikk i Italia. ;-)

Jeg forstod ikke helt den med volleyballen? Det stod noe om at bildet skulle forklare? Mener du da bildet av to slitne herrer? Jeg gikk også til denne lille kommentaren:
Den ville rett og slett ikke dra, og det var liksom ikke noe å hente før 8-9000 rpm.
Du mener den pleier å gjøre det altså? Det er derfor gud oppfant flere kubikk og L-motorer. :-P ;-) \:D/

Hva var egentlig budsjettet for turen? Og, kanskje viktigere, hvor mye ble de reelle utgiftene?
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Europatur 2011

Post by KiM »

Lord Erik wrote:Jeg forstod ikke helt den med volleyballen? Det stod noe om at bildet skulle forklare? Mener du da bildet av to slitne herrer?
Ordnet nå. Kun et bilde som inneholder volleyball, så du får scrolle deg litt opp ;)
Lord Erik wrote: Jeg gikk også til denne lille kommentaren:
Den ville rett og slett ikke dra, og det var liksom ikke noe å hente før 8-9000 rpm.
Du mener den pleier å gjøre det altså? Det er derfor gud oppfant flere kubikk og L-motorer. :-P ;-) \:D/
Her er det full pedal fra 5-6000 og oppover. Dere vinner på rette strekker, men som jeg har sagt før: Det er i svinger man ser hvem som virkelig kan kjøre :lol: ;-)
Lord Erik wrote: Hva var egentlig budsjettet for turen? Og, kanskje viktigere, hvor mye ble de reelle utgiftene?
Alot...Jeg hadde ikke et klart budsjett, men så for meg ca 10-12000 alt inkludert. Men tror nok at jeg endte rundt 18-20000.
ingen KiM, ingen kos
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Europatur 2011

Post by KiM »

Og forresten, tusen, tusen takk til FZ1 for å legge opp en rute til oss. Vi fulgte den faktisk så slavisk som vi kunne. Den var gull verdt. Takk, takk, takk!
ingen KiM, ingen kos
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Europatur 2011

Post by Lord Erik »

Nåja, nåja. Det kommer nå virkelig an på svingene og syklene også. Jeg tør påstå at sykkelen din er enklere å kjøre krappe svinger med enn min. Merker jo at det er en viss forskjell når vi kjører opp f.eks Fanafjellet, der har jeg ikke nubbesjans å følge etter. :-P
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Europatur 2011

Post by KiM »

Ja, liten tvil om det. At du ikke har nubbesjans opp Fanafjellet altså :lol: Neida, det er klart at din sykkel har visse begrensninger når det kommer til så svingete veier som Fanafjellet, Tysse osv. Det merket jeg jo selv det lille stykket på slutten av Rolvsvågen, der det er litt svinger. Og det gjør i grunn at Ducati (dersom alle de er sånn, har jo kun kjørt dine to...) blir et ikke-tema for meg personlig. Jeg elsker CBRen nettopp fordi den er så villig. Men litt mer kubikk, så klart. Det blir nok en ny CBR eller evt en GSX-R750 (må prøvekjøre først) ved neste sykkelkjøp, som dog er langt frem i tid med mindre jeg vinner i lotto :( :|
ingen KiM, ingen kos
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Europatur 2011

Post by FZ1 »

KiM wrote:Og forresten, tusen, tusen takk til FZ1 for å legge opp en rute til oss. Vi fulgte den faktisk så slavisk som vi kunne. Den var gull verdt. Takk, takk, takk!
Bare hyggelig :D Takk for rapport 8)

PS! Prøvd å dreve om sykkelen, koster minimalt og selv ned en tann fremme eller opp et par tenner bak gir betydelig bedre akselerasjon. Mister i prinippet litt toppfart riktignok...
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: Europatur 2011

Post by herkit »

Ser ut til at dette var en fin tur, eg er med neste gang :)
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Europatur 2011

Post by KiM »

Byttet begge drevene i fjor, uten tanke for å droppe et par tenner. Jeg klarer meg, så får heller vurdere det ved neste skifte.
ingen KiM, ingen kos
User avatar
gaus
Posts: 24
Joined: 01 May 2008 08:41
MC: BMW R1200GS, 2013 modell.
Tidligere: BMW R1200GS, 2008 modell, 2007 DL1000 V-Strom, 2003 DL1000 V-Strom, 2000 GSX 750F, 1971 Norton 750 Commando.
Location: Kongsberg
Contact:

Re: Europatur 2011

Post by gaus »

Kjempefin rapport og bilder!
Husk at den første turen nedover til Dolomittene og resten av Alpene er svært vanedannende, vi ble avhengige for 10 -12 år siden, og er det fortsatt.
:-) Turen nytes best sammen med den man er glad i. :-) http://www.gausdal.nu/MC%20Siden/MC%20Siden.html
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: Europatur 2011

Post by frode »

Fantastisk referat! Artig skrevet :D
Post Reply