Skal kjøre fra Lillehammer til Løvaas, veivalg?

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Skal kjøre fra Lillehammer til Løvaas, veivalg?

Post by Lord Erik »

Sykkelen min skal på service hos Løvaas i Holmestrand den 6. Oktober, og jeg tenkte jeg skulle kjøre den fra Lillehammer. Jeg har aldri kjørt til Oslo eller i områdene rundt der, og jeg er derfor nysgjerrig på veivalg.

Google maps kom med dette forslaget. Er det noen som har erfaring med denne ruten som kan fortelle meg om jeg burde velge noen andre strekninger? Hvor mye tid bør jeg regne med å bruke? :-k

På forhånd takk for hjelpen!
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Skal kjøre fra Lillehammer til Løvaas, veivalg?

Post by supermons »

Veivalget du har fått er jo motorvei hele veien, tviler på at det er mest spennende veien ned til Holmestrand. Er nok mange morsomme veier å velge som alternativer, men tror jeg skal la noen mer rutinerte turkjørere svare angående tid og hva som er den beste veien.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Skal kjøre fra Lillehammer til Løvaas, veivalg?

Post by Jeanette »

(Flyttet tråden til riktig del av forumet.)

Som Mons skriver, så er ruten du har fått foreslått nesten bare motorvei. Kjedelig motorvei! Jeg har et forslag som gjør at du kjører utenom E6/E18 så og si hele tiden, men som dermed også er hakket lengre. Spørs litt hvor lang tid du har å bruke?

Image

Kjør litt sørover på E6, ta av til rv 250 mot Dokka. Fra Dokka kjører du mot Randsfjorden, og følger vestsiden av denne ned mot Jevnaker. Dette er en fin strekning :) Deretter fortsetter du langs Tyrifjorden mot Modum, og videre mot Vestfossen. Derfra følger du rv 35 langs Eikeren ned til Eidsfoss, og tar av til rv 319 mot Sande (Hanekleiva). Stykket fra du tar av rv 35 og mot Sande er en perle av en vei!! Til sist følger du veien langs fjorden, og kommer til slutt frem i Holmestrand.

Alle veiene er ikke like artige, men både vestsiden av Randsfjorden, veien langs Eikeren og spesielt Hanekleiva er MYE mer artige enn motorveien :D Og har du tid, så kan Hanekleiva anbefales tur-retur - det er den verdt ;)

Jeg fikk ikke linken til å funke så du ser forslaget, men plott inn følgende steder så ser du ruta jeg mener:

- Lillehammer
- Dokka, Nordre Land
- Jevnaker
- Modum
- Eikeren
- Hanekleiva
- Holmestrand

Dette skal ta ca 4,5 timer i følge Google Maps, men ta tidsangivningen med en klype salt ;)
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Skal kjøre fra Lillehammer til Løvaas, veivalg?

Post by mekkern »

Kjør alternativet til Jeanette hvis været er greit....E6/E18 er til å sovne av....
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Skal kjøre fra Lillehammer til Løvaas, veivalg?

Post by Lord Erik »

Takk for alle innspill!

På veien ned vil jeg helst ta den raskeste ruten, og jeg antar at dette blir motorveien. Skal være hos Løvaas rundt 12.00, og må rekke et tog tilbake til Lillehammer kl 15.00ish. Dagen etter tar jeg toget ned til Holmestrand igjen, og kjører sykkelen tilbake til Lillehammer (overnatte på hotell var omtrent 2x prisen av å toge fram og tilbake). På returen har jeg så mye tid som jeg vil ha, så da er det ikke umulig at jeg prøver meg på en litt mer spennende vei! 8)

Håper på godt vær, og tørre veier. For ikke å snakke om isfri veier med godt grep.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Skal kjøre fra Lillehammer til Løvaas, veivalg?

Post by Jeanette »

Da anbefaler jeg deg å ta ruta jeg foreslo (evt. en modifikasjon av den) på hjemveien dersom humør og føre tillater det :)
User avatar
24/7
Posts: 63
Joined: 20 Mar 2008 13:51
MC: '08 Honda VFR800
Location: Asker

Re: Skal kjøre fra Lillehammer til Løvaas, veivalg?

Post by 24/7 »

Den korteste ruten foreslått av Google er forsåvdt grei nok den...
Lillehammer -> Gjøvik -> Gran -> Hønefoss -> Sylling -> Drammen -> Holmestrand

...men for guds skyld sjekk føret over Lygna(sæter) før du evnt. velger denne ruten, da det etter hva jeg hørte var snøføre over der i dag.

God tur! :D
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Skal kjøre fra Lillehammer til Løvaas, veivalg?

Post by Lord Erik »

24/7 wrote:Den korteste ruten foreslått av Google er forsåvdt grei nok den...
Lillehammer -> Gjøvik -> Gran -> Hønefoss -> Sylling -> Drammen -> Holmestrand

...men for guds skyld sjekk føret over Lygna(sæter) før du evnt. velger denne ruten, da det etter hva jeg hørte var snøføre over der i dag.

God tur! :D
Ja, denne plutselige kulden bekymrer meg. Spesielt siden jeg skal kjøre rundt kl 0800 på tirsdagen. :(
User avatar
Cheron
Posts: 587
Joined: 08 Sep 2007 16:54
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Location: Høyjord - Vestfold

Re: Skal kjøre fra Lillehammer til Løvaas, veivalg?

Post by Cheron »

6 oktober??? Raka veien sier nå jeg med tanke på minus grader på morraen. -1 her i dag i Andebu. Jeg har parkert sykkelen for sesongen i dag. Står trygt og godt på vinterlagringa.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Skal kjøre fra Lillehammer til Løvaas, veivalg?

Post by Lord Erik »

Du mener det vil bli glatt? Vil E6 og gjennom Oslo (googles forslag) være et bedre valg enn over Lygna? Antar at desto mer trafikk, desto mindre sannsynlighet for is?

EDIT: Det har vært kaldt i Lillehammer også, men ikke under 0. Det har også vært relativt varmt bare solen har stått opp.
User avatar
Cheron
Posts: 587
Joined: 08 Sep 2007 16:54
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Location: Høyjord - Vestfold

Re: Skal kjøre fra Lillehammer til Løvaas, veivalg?

Post by Cheron »

Kald asfalt har aldri vært noen bra kombinasjon på to hjul spør du meg :)
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Skal kjøre fra Lillehammer til Løvaas, veivalg?

Post by Lord Erik »

Du har sikkert rett. Minusgrader og rim på veiene nå. :roll:
User avatar
Cheron
Posts: 587
Joined: 08 Sep 2007 16:54
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Location: Høyjord - Vestfold

Re: Skal kjøre fra Lillehammer til Løvaas, veivalg?

Post by Cheron »

Så raka veien på hovedfartsveier hadde jeg tatt. Både med hensyn til kald asfalt og kald luft.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Skal kjøre fra Lillehammer til Løvaas, veivalg?

Post by Lord Erik »

Det blir nok enten hovedvei, eller at jeg avlyser servicen og tar den til våren. Hadde jeg bare vært to uker tidligere ute hadde dette ikke vært et problem. [-(
User avatar
Cheron
Posts: 587
Joined: 08 Sep 2007 16:54
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Location: Høyjord - Vestfold

Re: Skal kjøre fra Lillehammer til Løvaas, veivalg?

Post by Cheron »

Jeg bor 20 min unna Løvås, og er 3+ her nå :) De tøffeste av dere sier at man kan kjøre så lenge det er pluss :D :lol:

Men JEG kjører ikke ;)
Post Reply