Har begynt å drømme om Tysklandstur 2010

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
User avatar
Évike
Posts: 22
Joined: 19 May 2009 22:58
MC: Yamaha Virago XV750
Location: Larvik
Contact:

Har begynt å drømme om Tysklandstur 2010

Post by Évike »

Har så smått begynt å drømme om neste sommers MC-ferie og dette kan jo bli en liten føljetong etterhvert.
Foreløpige planer: Få kjørt opptil flere av de tyske turistrutene i løpet av en ferie. Ikke en meter på Autobahn, men derimot alle de små koselige veiene som går innom de små middelalderbyene og annet spennende.
Har fått tilsendt brosjyrene fra Tysk reisebyrå og har så smått begynt å tenke på det.

Mange løse idéer som ikke har landet enda.
- Kjøre Sverige - over broa og så videre gjennom Danmark
- Ferje - i tilfelle: hvilken lønner seg?

Noen ting er helt sikre:
a) I 2010 skal teltet IKKE være med. Liggeunderlag kvalifiserer IKKE som madrass!
b) Denne turen skal ikke presse noen til å kjøre fortere enn de føler for. Selv er jeg en "cruiser-sjåfør" og Viragoen min og jeg har blitt enige om at hastigheter over 130 ikke er særlig behagelig. (Har prøvd og funnet ut at 150 gikk an, men det var ikke behagelig). Marsjfart i Sverige i år på gode veier var ca. 120.

Hvis noen vil henge seg på, så er det bare hyggelig!
Besøk oss gjerne i NAF MC VESTFOLD: http://www.nafmc.com
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Har begynt å drømme om Tysklandstur 2010

Post by RH racing »

Ferje oslo - kiel anbefalles... å kjøre hele veien ned til malmø og bro over er gørr kjedelig...da må du ta alle bakveier og da blir denne turen sinnsykt langt.
Mozeldalen og Nurnberg er meget fine og koslige veier å cruice rundt...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Har begynt å drømme om Tysklandstur 2010

Post by Northman »

Ikke enig!

Dropp fergene så langt du kan, man er jo på MC-tur for å kjøre MC?

Tok Gøteborg-kiel ferga i sommer, på vei tilbake kjørte jeg, foretrekker helt klart kjøringen :-)
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
Cheron
Posts: 587
Joined: 08 Sep 2007 16:54
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Location: Høyjord - Vestfold

Re: Har begynt å drømme om Tysklandstur 2010

Post by Cheron »

RH racing wrote:Ferje oslo - kiel anbefalles... å kjøre hele veien ned til malmø og bro over er gørr kjedelig...da må du ta alle bakveier og da blir denne turen sinnsykt langt.
Mozeldalen og Nurnberg er meget fine og koslige veier å cruice rundt...
Enig med den.

Kjerringa er fra Tyskland, så når vi skal ned til svigers kjører vi gjennom Sverige og tar ferja fra Trelleborg til Sassnitz i Tyskland. Ferja tar 4 timer. MEN, veien gjennom Sverige ned til Trelleborg på motorveien er inni h...... kjedelig... Så jeg hadde tatt Oslo - Kiel om jeg skal ned til Tyskland med sykkel. Så heller kjører småveiene fra Kiel og nedover. Ferja tar mange timer, men da kan man ta det som en avslapping. Spise godt, kikke litt rundt, sove og våkne uthvilt og starte i Kiel.

Ferja fra Trelleborg til Sassnitz tar 4 timer. Den er fryktelig ukomfortabel. Du kan bestille lugar på forhånd, så kan du sove i ca 4 timer. Maten ombord er i tillegg dårlig. Med bil koster ferja ca 1000 kr for bil og 2 personer.

Denne ruta bruker vi kun med bil. Da den er kjappeste vei til Sverige. Innbiller meg at når vi er to stk som bytter på å kjøre bil nedover er den ikke så slitsomt som å kjøre alene på sykkel.

Jeg er derfor, med egen erfaring enig med RH racing her du :)
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Har begynt å drømme om Tysklandstur 2010

Post by Northman »

Joda det er jo litt anstrengende å kjøre MC, men det er jo sånn det er :-)

Kjedeligheten kan man jo kurere ved litt fleksibelt syn på fartsgrensene, uten at jeg skal oppfordre til styggkjøring ;-)

Jeg er fremdeles motstander av ferger og mørke tuneller :-)
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
Cheron
Posts: 587
Joined: 08 Sep 2007 16:54
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Location: Høyjord - Vestfold

Re: Har begynt å drømme om Tysklandstur 2010

Post by Cheron »

Northman wrote:Joda det er jo litt anstrengende å kjøre MC, men det er jo sånn det er :-)

Kjedeligheten kan man jo kurere ved litt fleksibelt syn på fartsgrensene, uten at jeg skal oppfordre til styggkjøring ;-)

Jeg er fremdeles motstander av ferger og mørke tuneller :-)
Overhode ikke enig.. :)

Blir det anstrengende å kjøre kan det ihvertfall ikke bli noe hyggelig! Men nå liker tydeligvis jeg litt mer komfort en deg \:D/
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Har begynt å drømme om Tysklandstur 2010

Post by RH racing »

Northman wrote:Joda det er jo litt anstrengende å kjøre MC, men det er jo sånn det er :-)

Kjedeligheten kan man jo kurere ved litt fleksibelt syn på fartsgrensene, uten at jeg skal oppfordre til styggkjøring ;-)

Jeg er fremdeles motstander av ferger og mørke tuneller :-)
Nå skriver hun at hun vil kjøre rolig, derfor er denne veien gørr kjedelig... vi kjørte jo ett stykke av denne i går vi Northman... var vel ikke like gøy å kjøre når du hadde den volvoen bak deg eller?? eneste som var gøy var når vi dro på litt...sånn rett over fartsgrensen... men resten av veien er ganske kjedelig... Håby og nedover, gjennom gøteborg og sånnt er ikke no artig mc vei... ikke verdt å kjøre. blir bare sliten og stresset...

Ta fergen, spise godt med mat som cheron sier.. kanskje en øl eller to til maten er bra for kroppen.

annet alternativ er jo da oslo - fredrikshamn og kjøre gjennom Danmark. ikke såååå artig det heller.. men bedre enn svenskesiden nedover...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
gaus
Posts: 24
Joined: 01 May 2008 08:41
MC: BMW R1200GS, 2013 modell.
Tidligere: BMW R1200GS, 2008 modell, 2007 DL1000 V-Strom, 2003 DL1000 V-Strom, 2000 GSX 750F, 1971 Norton 750 Commando.
Location: Kongsberg
Contact:

Re: Har begynt å drømme om Tysklandstur 2010

Post by gaus »

Jeg synes nå at også mye av Tyskland er kjedelig og kjøre gjennom. Har kjørt Romantische Strasse og mange andre "små veier" i Tyskland, men de er ikke så flotte for oss mc-turister. Ta ferga fra Oslo til Kiel, og Autozug fra Hamburg til München. På denne måten unngår du både Danmark, Sverige og det meste av Tyskland, og du kan kose deg så lenge du vil på herlige mc-veier i Alpene og Dolomittene. :D
:-) Turen nytes best sammen med den man er glad i. :-) http://www.gausdal.nu/MC%20Siden/MC%20Siden.html
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Har begynt å drømme om Tysklandstur 2010

Post by Ola M »

Med mindre dere spesielt ser fram til noe i Sverige, f.eks. kryssingen av Øresundbroen vil jeg også anbefale Kiel fergen. Det beste med fergene er at du reiser selv om du sover, så ruller du av båten kl 10 klar for tur. Jeg har ikke regnet på om båten er mye dyrere enn å kjøre rundt, kan ikke tenke meg det er billigere. Men du sparer endel tid siden, som nevnt, mesteparten av distansen blir unnagjort mens du sover (evt mens du synger karaoke i stupfylla, det er et eget valg :lol: )

Profilen din sier du er fra Larvik, det går jo båt til Hirtshals derfra gjør det ikke? Du kan jo ta båten derfra. Fra Hirtshals til ca Kiel er det 40 mil med motorvei. Hvis det er maks distanse for noen som er ute etter komfort og som bruker litt tid på sideveier i Danmark kan vi jo si at Larvik til Kiel kan oppsummeres slik:

Larvik - Kiel

Kielferga: Dag 1, kjøre til Oslo, ca 2 timer, rett ombord i ferga. Dag 2: ankomst Kiel kl 10.

Danskebåten: Dag 1, rett ombord i danskebåten, kjøre gjennom Danmark til et passende hotell. Dag 2, våkne på et hotell, ankomst ca like langt sør som Kiel kl 12 avhengig av når du sto opp og hvor langt du kjørte.

Uten ferger i det hele tatt er det nesten 120 mil mellom Larvik og Kiel. Det er to relativt lange dager med kjøring for noen vil ha det komfortabelt med passasjer. Der vil du ikke være så langt sør som Kielområdet før godt ut på dag 2 eller morgenen dag 3.

Personlig ville jeg latt prisforskjellen bestemme. Larvik - Hirtshals + et hotelldøgn VS Oslo - Kiel. Kanskje dere prioriterer annerledes. Men forskjellen er altså ikke så stor i tid, men avhenger av om man har lyst til å kjøre gjennom Danmark. Jeg suste gjennom på under 4 timer, hadde bena i bakken kanskje tre ganger. Det var ikke komfortabelt. :) Men Danmark har mye fine sjarmerende sideveier og landsbyer også.
User avatar
phrode
Posts: 45
Joined: 13 Sep 2009 21:59
MC: Honda Transalp
Location: Arendal, Aust-Agder

Re: Har begynt å drømme om Tysklandstur 2010

Post by phrode »

Ikke det samme som mc, men vi har kjørt 2-300 mil i DK på ATV (touring) og holdt oss langt unna motorveiene. Det er MANGE flotte, svingete veier og kjøre ned til Tyskland. Bare følge vesterhavet nedover eller kjøre midt i. Eneste som er litt irriterende til tider er alle tettstedene du må igjennom med 50km/t grense. Til tider kommer de litt for tett etter hverandre. De er til gjengjeld lite traffikert, oversiktelige og flott natur.
Frode
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Har begynt å drømme om Tysklandstur 2010

Post by Northman »

Hei Evike, hvordan går det med planleggingen?

Fått streket ut på kartet hvor veien går?

Litt intr. i det selv da jeg skal en liten tur til Tyskland selv i sommer, gode veitips mottas med takk.
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Har begynt å drømme om Tysklandstur 2010

Post by RH racing »

Northman wrote:Hei Evike, hvordan går det med planleggingen?

Fått streket ut på kartet hvor veien går?

Litt intr. i det selv da jeg skal en liten tur til Tyskland selv i sommer, gode veitips mottas med takk.
liten blir den vel ikke? snakker jo X country :D men ja... ikke mange dagene.. hehe.. eller du i kiel så...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Post Reply