Oslo-Trondheim i morgen - veivalg?

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
stonescar
Posts: 28
Joined: 11 May 2009 10:35
MC: Ducati Monster 620ie '02

Oslo-Trondheim i morgen - veivalg?

Post by stonescar »

Heisann folkens!

Monsteren min har fått nye bremseskiver og er klar for sin første langtur, til sitt nye hjem i Trondheim. Dette blir min første langtur også, fikk lappen sist torsdag, så jeg prøver å forberede meg best mulig.

Noen som har noen idéer om hvilken rute som er mest morsom/best forhold etc.? Dovre? Østerdalen? Har sjekket været over Dovre, og ifølge yr.no skal det klarne opp og bli fint vær 15-16-tiden, med >8 grader. Er vel ikke helt til å stole på, men onsdagen ser ut som en fin dag å reise på.

Tar også gjerne imot tips om ting jeg burde ha med/bekledning/andre gode råd.

Takker
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Oslo-Trondheim i morgen - veivalg?

Post by tshansen »

Hvor lang tid tenkte du å bruke? Tenkte du å legge inn overnatting på veien? eller skal du kjøre hele strekket på en dag?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
stonescar
Posts: 28
Joined: 11 May 2009 10:35
MC: Ducati Monster 620ie '02

Re: Oslo-Trondheim i morgen - veivalg?

Post by stonescar »

Har tenkt å ta hele strekket på en dag, men komme av gårde tidlig så jeg har tid til mange pauser - det bør kanskje også med i betraktningen: er det en av rutene som har flere/bedre stoppemuligheter langs veien? Er altså viktig at det er en vei som lar seg kjøre på en dag, med litt slingringsmonn, men tar gjerne et par timer ekstra vei hvis det er en morsommere/bedre tur.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Oslo-Trondheim i morgen - veivalg?

Post by tshansen »

Du kan jo kjøre via Lom - Geiranger - Valldalen - Trollstigen - Åndalsnes - og kysten oppover mot trondheim! Det blir en del timer ekstra på salen, men her er det masse plasser å stoppe, for ikke snakke om å beundre!!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Oslo-Trondheim i morgen - veivalg?

Post by Onsløv »

Når du er såpass ny, ville jeg tatt den raskeste veien og mest mulig rett frem, og stoppe sikkert minst hver time. Det er tross alt et stykke å kjøre for en nybegynner vil jeg påstå. Så, er vel E6 som går nordover der?

Så Lord'en, de anbefalingene får han ha til senere bruk :D
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Oslo-Trondheim i morgen - veivalg?

Post by knetrom »

Enig med Deauvillen her altså, kroppen er ikke klar for de verste langturene når man er så fersk :) Men med godt med pauser og korteste vei går det nok fint skal du se.
stonescar
Posts: 28
Joined: 11 May 2009 10:35
MC: Ducati Monster 620ie '02

Re: Oslo-Trondheim i morgen - veivalg?

Post by stonescar »

Jepp, er noe slikt jeg har hatt i bakhodet. Er vel fortsatt et spørsmål om Dovre vs Østerdalen?
Har hørt at Østerdalen er raskere pga færre strekninger med fartsreduksjoner - noen som har noen formening om hvilken av disse veiene som vil være morsomst/lettest å kjøre på mc?

PS
Blæh, yr har ombestemt seg siden jeg sjekket før jeg tok flyet fra Trondheim. Nå ser det ut til å bli en våt affære...
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Oslo-Trondheim i morgen - veivalg?

Post by knetrom »

Yr tar utrolig mye feil for tiden, men ta med/på deg regntrekk til dress og hansker, en tett nakke og kanskje et par ekstra hansker og t-skjorte osv i tilfelle du blir våt likevel, så skal du klare deg fint :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Oslo-Trondheim i morgen - veivalg?

Post by tshansen »

Jeg ser ikke noe problem med å kjøre en lengre tur når du er fersk på sykkelen! Jeg gjorde dette uten noen problem! Du får kjørt mye og så lenge du passer på å ta rikelig med pauser er dette helt supert! Enda en mulighet til å minne seg på hvor utrolig digg MC livet egentlig er! ;-)

Men som sagt! Du kjører og gjør som du selv følger er best! ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Oslo-Trondheim i morgen - veivalg?

Post by Onsløv »

LordShaft wrote:Jeg ser ikke noe problem med å kjøre en lengre tur når du er fersk på sykkelen! Jeg gjorde dette uten noen problem! Du får kjørt mye og så lenge du passer på å ta rikelig med pauser er dette helt supert! Enda en mulighet til å minne seg på hvor utrolig digg MC livet egentlig er! ;-)

Men som sagt! Du kjører og gjør som du selv følger er best! ;-)
Vell, man har gjerne ikke lært seg å sitte avslappet på sykkel, man er gjerne dypt konsentrert og blir stive i muskler og ledd og vil derfor utgjøre en fare for seg selv. Når man har et mål om å komme seg frem til et bestemt sted på en dag, kjører man gjerne på for å være sikker på å rekke det.

For mange år siden, skulle en kompis av bruttern sammen med bruttern kjøre fra Bergen til østlandet, leide sykler og satte i vei, og ikke så langt før de kom frem, kjørte kompisen til bruttern rett frem i en sving. Bruttern kom bak og så selvsagt det hele. Gutten kom nå bra i fra det, et par brudd her og der. Men jeg tror idag at det skyldes at de hadde kjørt i mange timer og har stivnet etterhvert.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
stonescar
Posts: 28
Joined: 11 May 2009 10:35
MC: Ducati Monster 620ie '02

Re: Oslo-Trondheim i morgen - veivalg?

Post by stonescar »

Ble litt forsinket på morrakvisten, da jeg måtte anskaffe meg en skinndress - takk til løvaas motor for god hjelp :D - så jeg endte med å ta E6 over Dovre, siden det er veien jeg kjenner best. Ifølge yr skulle det også være litt mindre nedbør den veien. Kjørte også innom Biltema og kjøpte de varme vanntette hanskene deres, siden skinnhanskene mine allerede var gjennomvåte og kalde. Så, med superundertøy, ny Dainese skinndress, ullsokker og støvler/hansker/hjelm fra Biltema la jeg på vei.

Var en fin tur, opphold fra Eidsvoll til Dombås, et par minutter med sol forbi Lillehammer og topp stemning. Over Dovre begynte det å regne igjen, og da jeg kom til Oppdal var det selvfølgelig blitt mørkt. Av en eller annen grunn er det alltid mørkt når jeg kjører gjennom Oppdal. Jeg hater å kjøre gjennom Oppdal, spesielt i mørket. Stikkord: Dårlige veier, veiarbeid, TÅKE!, bekmørkt, regn, dogg på visiret - svææært dårlig sikt, trailere som ligger rett i rumpa på meg og blinker med fjernlyset, støøøøl, litt kald.

Kom meg frem hel og fin. Vurderer å kjøpe en overtrekksdress til regnvær, selv om skinndressen holdt meg overraskende varm og tørr (selvfølgelig litt våt på knær/lår). Med litt sen avgang og en del pauser var jeg ikke fremme før 23:00, og da var jeg rimelig støl og sliten, så jeg er glad jeg ikke tok en lengre vei - det får jeg spare til neste gang, når jeg har alt på stell og kan komme avgårde tidligere.
Post Reply