Kjørerute BERGEN-OPPDAL

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
Seregator
Posts: 3
Joined: 11 Jun 2009 12:13
MC: Kawasaki Z-750 2005

Kjørerute BERGEN-OPPDAL

Post by Seregator »

Jeg skal ta ferie nå og skal kjøre hjem til Oppdal fra Bergen.
Det jeg er ut etter er (god)asfalt, svinger og natur.
Har ikke noe imot å bruke 2 dager på turen så om jeg må stoppe ett sted med god mat så er det greit. =)
Har tenkt å starte turen 13-14 juni. Om noen skal samme vei så er det jo bare å hive seg med. Jeg kjører en Kawa Z-750 05mod

På forhånd takk
Frank
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Kjørerute BERGEN-OPPDAL

Post by Onsløv »

Vikafjellet, Årdal, Turtagrø, Lom, Flåklypa, Dovrefjell.

God tur! :D Turen tar vel rundt 8 timer med bil. Med MC og litt pauser innimellom kanskje litt lenger tid? Så om du har kjørt en del og ikke blir trøtt, så skal man klare distansen på en dag.. Overnattingsplasser aner jeg ikke.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
gaus
Posts: 24
Joined: 01 May 2008 08:41
MC: BMW R1200GS, 2013 modell.
Tidligere: BMW R1200GS, 2008 modell, 2007 DL1000 V-Strom, 2003 DL1000 V-Strom, 2000 GSX 750F, 1971 Norton 750 Commando.
Location: Kongsberg
Contact:

Re: Kjørerute BERGEN-OPPDAL

Post by gaus »

Aller først, skaff deg et godt kart dersom du ikke har. Jeg kan anbefale Cappelens kart 2, Sør-Nnorge nord.

Et alternativ kan være å kjøre fra fra Bergen over Norheimsund og Granvin til Voss, og følge E16 videre til Aurland. Før du kommer så langt har du kjørt oppom Stalheim hotell, og kjørt ned Stalheimskleivene og tatt en kaffepause på brygga i Flåm. I Aurland tar du den gamle veien over fjellet til Lærdal, og sett på den fantastiske utsikten fra utsiktspunktet Stegastein. Så kjører du videre til Øvre Årdal, Turtagrø, Lom, Dombås og Oppdal. :)

Dersom du har mer tid, kan du ta riksvei 15 vestover fra Lom opp til Strynefjellet og kjøre ned til Geiranger. Deretter kjører du opp Ørneveien og over fjellet til fergeleiet i Eidsdal. Så bærer det oppover igjen, inntil du kommer til toppen av Trollstigen og kjører ned til Romsdalen. Her tar du E136 til Dombås, og E6 over Dovrefjell fram til Oppdal. :D

Dersom du har ennå bedre tid kan du.......... \:D/

God tur.
:-) Turen nytes best sammen med den man er glad i. :-) http://www.gausdal.nu/MC%20Siden/MC%20Siden.html
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kjørerute BERGEN-OPPDAL

Post by tshansen »

Jeg ville ikke vært foruten å kjørt over sognefjellet, geiranger, valldalen, trollstigen også videre mot dombås! Dette er en utrolig fin tur! Selv om transportetappen over dovrefjell ikke er så veldig givende... Kanskje kjøre til åndalsnes og kysten oppover.?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
gaus
Posts: 24
Joined: 01 May 2008 08:41
MC: BMW R1200GS, 2013 modell.
Tidligere: BMW R1200GS, 2008 modell, 2007 DL1000 V-Strom, 2003 DL1000 V-Strom, 2000 GSX 750F, 1971 Norton 750 Commando.
Location: Kongsberg
Contact:

Re: Kjørerute BERGEN-OPPDAL

Post by gaus »

LordShaft wrote: Selv om transportetappen over dovrefjell ikke er så veldig givende... Kanskje kjøre til åndalsnes og kysten oppover.?
Enig, det var det jeg også tenkte dersom man har ennå bedre tid....., men Romsdalen er jo fin den også... \:D/
:-) Turen nytes best sammen med den man er glad i. :-) http://www.gausdal.nu/MC%20Siden/MC%20Siden.html
Seregator
Posts: 3
Joined: 11 Jun 2009 12:13
MC: Kawasaki Z-750 2005

TAKK: Kjørerute BERGEN-OPPDAL

Post by Seregator »

Takk skal dere ha folkens.
Sitter nå med kart, ruteplanlegger og ser på bilder på nett nå.
Gleder meg til kjøre hjem over helgen. Har ikke helt bestemt meg enda, den kommer senere.
Post Reply