3-timers rundtur i og omkring Bergen!

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
Kawazaxi
Posts: 33
Joined: 14 Mar 2009 17:59

3-timers rundtur i og omkring Bergen!

Post by Kawazaxi »

Heisann!

Jeg skal da kjøre fire kjøretimer (tre klokketimer) som en del av mitt sikkerhetskurs på vei (aka. landeveiskjøring/langkjøring) klasse A, og skal derfor finne en totalt valgfri kjørerute som skal begynne og ende i Bergen sentrum. Har fått ett tips om Fanafjellet og Rolvsvåg sammen. Noen som har kjørt her?

Liker vanligvis ikke slike vidåpne oppgaver, da jeg aldri føler meg tilfreds nok med om jeg har gjort en god nok jobb (for research skal der gjøres på forhånd, og planlagt reisetid og antall kilometer skal medbringes sammen med kjøreplanen), men håper det er hjelp å finne her.

Som sagt:
3 klokketimer skal turen vare
Bergen sentrum er startsted og endepunkt.
Ellers valgfritt.

Noen fine kjøreruter, gjerne med informasjon om hvor mange kilometer det er og eller hvor lang tid det tar? :) (Har fått beskjed om å ikke stole på Gule Sider) der.

Åpen for alle forslag.
Takk så mye!
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: 3-timers rundtur i og omkring Bergen!

Post by knetrom »

gulesider.no bommer på tiden, men treffer på kilometerene! Så om du regner ca 60 km/h i snittfart, noe som pleier å stemme bra når du kjører langkjøring med noen stopp, så kan du vel beregne en tur på 18 mil i løpet av de 3 timene.

For å gjøre det enkelt kan du jo kjøre til Voss og tilbake, det er jo en klassisk langkjøringstur. Men fra sentrum blir det vel nesten 20 mil totalt, kan bli litt langt. På den andre siden er det lite 60-soner, så snittfarten blir nok høyere enn 60 km/h.

Sentrum-Fanafjellet-Os-Rolvsvågen-Arna-Sentrum høres bra ut og er en fin tur, men jeg tror du klarer den på rundt 2 timer. I følge gulesider er det ikke mer enn 10 mil, men du kan vel kjøre gamleveien fra Trengereid til Arna og få litt ekstra der, og kanskje gamleveien fra Arna via Ytre Arna, over Gaupås, og til sist rundt Eidsvågneset.

Ellers tror jeg at det vil ta ca 3 timer å kjøre fra sentrum til Sotra, så først helt nord i Øygarden og deretter helt sør i Sund og tilbake. Men da må du kjøre samme strekket fram og tilbake, og det kan jo være litt kjedelig? Men på den andre siden kan du snu hvis du ser at det tar for lang tid, i motsetning til rundturer som Rolvsvågen.

Eller du kan kjøre til andre enden av Osterøy og tilbake. 12 mil i følge gulesider.no, og så vidt jeg husker bruker du ca 45 minutter fra broen og så langt jeg har vært i andre enden. Så ca 1,5 timer på øyen, men da er det mer vei igjen, totalt 2,5 timer og 30 min til tull.

Om jeg ikke tar feil tar det ca 30 minutter fra sentrum til Norhordalandsbroen, og litt over en time å kjøre Lindåssiden opp til Austrheim og Radøysiden ned igjen. Totalt 2,5 timer kanskje?



Har kjørt disse strekkene en del med lastebil tidligere, og mener at tidene mine stemmer ganske bra, utenom tiden fra sentrum siden jeg bodde i Arna og kjørte fra Os :)

Edit, er jo ikke bompenger på Osterøybroen med MC ;)
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: 3-timers rundtur i og omkring Bergen!

Post by Trond_V »

Når jeg hadde langkjøring/landeveikjøring ifb med klasse A, så geleidet kjørelæreren meg rundt denne ruten:

Åsane - Lagunen - Fanafjellet - Lysekloster(er det ikke det det heter på andre siden av Fanafjellet) - Os (pit stop her for å strekke på beina og spise litt ;-) ) - Rolvsvåg - Trengereid - Åsane.

Denne ruten mener jeg tok ca 3 timer viss jeg ikke husker helt feil.:)

Eller så har du som nevnt muligheten med å kjøre ut til Mongstad via LIndås, og tilbake over Radøy. Under normale omstendigheter mener jeg at det er en rute som kan passe tidsskjemaet ditt. Jeg har kjørt der mye, på både 2 og 4 hjul, men aldri tatt tiden ;-)
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: 3-timers rundtur i og omkring Bergen!

Post by KiM »

Jeg kjørte selv Sentrum - Åsane - Arna - Samnanger - Rolvsvågen - Os - Nesttun/Hop - Sentrum. Gikk omtrent tre timer. Veldig flotte veier så det kan jeg absolutt anbefale :)

Trond V: Jeg planla den ruten når jeg skulle kjøre (bare motsatt vei), men fant fort ut at tiden ikke strakk til å kjøre over Fanafjellet. Måtte ta Kalandseidet - Valle - Hop tilbake til sentrum.
ingen KiM, ingen kos
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: 3-timers rundtur i og omkring Bergen!

Post by knetrom »

Da ser det jo ut som at en variant av Rolvsvågen er en vinner, tar gjerne litt lenger tid som langkjøring da :) Håper jeg også får velge, da tar jeg den.
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: 3-timers rundtur i og omkring Bergen!

Post by Trond_V »

eneRmiK wrote:Jeg kjørte selv Sentrum - Åsane - Arna - Samnanger - Rolvsvågen - Os - Nesttun/Hop - Sentrum. Gikk omtrent tre timer. Veldig flotte veier så det kan jeg absolutt anbefale :)

Trond V: Jeg planla den ruten når jeg skulle kjøre (bare motsatt vei), men fant fort ut at tiden ikke strakk til å kjøre over Fanafjellet. Måtte ta Kalandseidet - Valle - Hop tilbake til sentrum.
Hmm..stilig. Mulig jeg brukte mer enn de 3 klokketimene da :-k Kjørte bare der jeg fikk beskjed om ;-)
Var uansett aldri snakk om at jeg skulle planlegge en slik rute da jeg tok MC-lappen :)
Kawazaxi
Posts: 33
Joined: 14 Mar 2009 17:59

Re: 3-timers rundtur i og omkring Bergen!

Post by Kawazaxi »

Da var det gjennomført, og hvis noen lurte så endte det opp med en tur via Arna til Samnanger, ned til Os, og over Fanafjellet tilbake til Bergen. :-) Fin tur!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: 3-timers rundtur i og omkring Bergen!

Post by tshansen »

høres bra ut :-)

Ja kjempe fin tur det der. Kjørt den selv noen ganger 8)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply