Noen som har kjørt i England? Reisetips ønskes.

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
Bølle
Posts: 83
Joined: 15 Jul 2008 20:12
MC: '02 Suzuki GSX750F (Katana)
Leter etter et prosjekt, 1960-85 modell med to hjul
Contact:

Noen som har kjørt i England? Reisetips ønskes.

Post by Bølle »

Hvordan er det å kjøre på "gæernsida"? Noe man venner seg til fort eller bør man la være?

Ser for meg at man nok blir vant, men at rundkjøringer kan være en smule kronglete i starten.

Er det forresten andre ting en bør tenke på? Må kjøretøyet merkes spesielt (med N-merke, eller skilt med flagg på f.eks)? Og hvordan forholder det seg med førerkort. Det norske er vel gyldig innenfor hele EØS?
Last edited by Bølle on 13 Feb 2009 01:49, edited 1 time in total.
"Definisjonen av en ekte gentleman er en person som kan spille trekkspill, men som greier å la være"
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Noen som har kjørt i England?

Post by Lølle »

Det går greit, synes jeg.
Med mc har du jo bedre plass i fila, så det blir ikke så vanskelig å sikte ved møte, hjørner ol. som med bil på gal side.
Rundkjøringer kan virke vanskelig, men det viktigste er å vite hvor du skal ut. Hvis du ligger ytterst, så går den fila av ved første anledning.
Skal du lenger inn i rundkjøringa, må du da skifte fil i full fart og da får du fort høre det. Innkjøringen til rundkjøringene er skrådd inn mer enn i Norge, så du ledes trygt inn i riktig retning. Jeg tror det er viktig å ta det med ro; hvis man er i ferd med å kjøre feil, så kjør feil og finn en ny vei eller snu på skikkelig vis.
Veldig greit med en GPS som forteller deg at du skal ta 3. vei ut av rundkjøringen og finner ny vei uten stress.
Jeg synes det mest utfordrende er;
- fare for å reagere automatisk ved en hendelse og kaste seg til høyre
- i kryss er det lett å rote hvis man ikke er konsentrert mtp buen man skal holde og hvor man skal legge seg.
Utfordringen nå er vel å komme seg til UK; fergen går jo ikke fra Norge lenger.
Image
Image
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: Noen som har kjørt i England?

Post by Scotty »

Lølle wrote:Utfordringen nå er vel å komme seg til UK; fergen går jo ikke fra Norge lenger.
Utdypning??

Har selv en liten plan om å dra til england i løpet av juli tider. Kjøre med en bekjent i nord england, møte litt familie, og nyte de fantastiske veiene der. Det jeg kan være litt bekymret for, er kryss, da innstinktet gjerne liker å følge det man er vandt til. Har kjørt litt bil i england, men aldri prøvd med MC.

Men igjen, gjerne litt mer informasjon om at fergen ikke går lenger.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Noen som har kjørt i England?

Post by Lølle »

Scotty wrote:
Lølle wrote:Utfordringen nå er vel å komme seg til UK; fergen går jo ikke fra Norge lenger.
Utdypning??
Det er fort gjort.
Det går ikke ferge fra Norge til England.
Den la opp i fjor høst. Nå må du vel til Sverige ev. lenger ned for kortere fergetur.
Image
Image
User avatar
Bølle
Posts: 83
Joined: 15 Jul 2008 20:12
MC: '02 Suzuki GSX750F (Katana)
Leter etter et prosjekt, 1960-85 modell med to hjul
Contact:

Re: Noen som har kjørt i England?

Post by Bølle »

Lølle wrote:Det går greit, synes jeg.
Med mc har du jo bedre plass i fila, så det blir ikke så vanskelig å sikte ved møte, hjørner ol. som med bil på gal side.
Rundkjøringer kan virke vanskelig, men det viktigste er å vite hvor du skal ut. Hvis du ligger ytterst, så går den fila av ved første anledning.
Skal du lenger inn i rundkjøringa, må du da skifte fil i full fart og da får du fort høre det. Innkjøringen til rundkjøringene er skrådd inn mer enn i Norge, så du ledes trygt inn i riktig retning. Jeg tror det er viktig å ta det med ro; hvis man er i ferd med å kjøre feil, så kjør feil og finn en ny vei eller snu på skikkelig vis.
Veldig greit med en GPS som forteller deg at du skal ta 3. vei ut av rundkjøringen og finner ny vei uten stress.
Jeg synes det mest utfordrende er;
- fare for å reagere automatisk ved en hendelse og kaste seg til høyre
- i kryss er det lett å rote hvis man ikke er konsentrert mtp buen man skal holde og hvor man skal legge seg.
Utfordringen nå er vel å komme seg til UK; fergen går jo ikke fra Norge lenger.
Søkte på "kjøring i England" og de fleste mener at det er ikke så ille. (Enten det eller de nekter å prøve) Denne såg dog litt tvilsom ut: http://www.noding.com/la8ak/v91.htm

Har gps også, den kommer nok til å bli god hjelp, selv om jeg aldri stoler 100% på de :)

Reiseruta vi har under planlegging er:
Hjemmefra --> Danmark (enten med Larvik-Hirtshals eller Sverige og over broa til DK).
Båt fra Esbjerg til Harwich.
Så slå seg ned en stund ett sted rundt eller i London (Noen som har forslag til gode hoteller?)
HardRock Calling :-D
Viss det blir tid til overs, og det bør det bli, noen dager rundt om og kanskje en svipp til Irland og Skottland.
Returen er vi ikke kommet til enda, men hadde håpt å finne en båt fra Newcastle kanskje.
"Definisjonen av en ekte gentleman er en person som kan spille trekkspill, men som greier å la være"
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Noen som har kjørt i England?

Post by tshansen »

Stemmer nok dette....
Var båten til fjordline tidligere ColorLine "Jupiter" som stod for overfarten fra Bergen - Haugesund - Stavanger - Newcastle, men de har desverre lagt ned dette rutetilbudet.

Håper på det er oppe å kjører igjen snart, da ColorLine har vurdert å åpne tilbud igjen, men mangler båt som er god å ta over nordsjøen! Er visst noe med skroget som må være dypere enn de som går mellom sør norge og tyskland/danmark
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Noen som har kjørt i England?

Post by Lølle »

Går jo ferger fra Newcastle til Nederland.
Jeg har sagt det her før, ikke legg opp til å kjøre for langt.
Du finner litt i bloggen min om tur England, Skottland, N-Irland, Irland, Wales, Newcastle.
Jeg ville nøyd meg med England og kanskje Skottland eller Wales.
Irland er verdt en egen tur. Ferger er kjempedyrt på øyene.
Image
Image
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Noen som har kjørt i England?

Post by RH racing »

var en uke i skottland (kjørte ikke) men var di siste dagene man først husket hvor bilene kom fra da man skulle krysse veien... heh.. så husk å se deg godt for i kryssene...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Bølle
Posts: 83
Joined: 15 Jul 2008 20:12
MC: '02 Suzuki GSX750F (Katana)
Leter etter et prosjekt, 1960-85 modell med to hjul
Contact:

Re: Noen som har kjørt i England? Reisetips ønskes.

Post by Bølle »

Lølle wrote:Går jo ferger fra Newcastle til Nederland.
Jeg har sagt det her før, ikke legg opp til å kjøre for langt.
Derfor returen er såpass løs som den er enda. Etter konserten i London, hadde jeg tenkt å bestemme minst mulig på forhånd. Bare sette opp en liste over hva vi vil se, så det ikke blir helt på måfå, men ellers ta det litt på sparket. Men vi har nesten 3 uker til rådighet på denne turen, en liten uke før båten går fra Esbjerg, og nesten 2 uker etter konserten før vi må være hjemme igjen.
Lølle wrote:Du finner litt i bloggen min om tur England, Skottland, N-Irland, Irland, Wales, Newcastle.
Jeg ville nøyd meg med England og kanskje Skottland eller Wales.
Denne skal jeg se på nå :)
Fant den til slutt :) Denne var utrolig lang, skummet raskt igjennom. Men kunne du gitt meg et hint om hvilken side jeg finner det på?
Lølle wrote:Irland er verdt en egen tur. Ferger er kjempedyrt på øyene.
Har veldig lyst til å se alle øyene, men Irland er på førsteplass, så kanskje det bare blir fartsetapper gjennom England og dit for å bruke mesteparten av tida der.

Tusen takk for tipsene alle sammen :) Kom gjerne med fler.
"Definisjonen av en ekte gentleman er en person som kan spille trekkspill, men som greier å la være"
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Noen som har kjørt i England? Reisetips ønskes.

Post by Lølle »

HVis du skal til Irland er vel det enkleste å kjøre strake veien til Holyhead i Wales og ta hurtigferga over til Dublin.
Ta en dag og kveld i Dublin enten på vei inn eller ut. Kjør over til vestsiden og kos deg.
Mer konkrete tips for do and don'ts kan du jo få av meg og andre her inne når du nærmer deg.
Image
Image
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: Noen som har kjørt i England? Reisetips ønskes.

Post by Relax »

Kjørte i UK for 2 år siden.. Newcastle, nordover, Skotland, over "the higlands" til vest kysten, hurtig ferge til Belfast,,,videre nordover langt opp før vi satte kursen sydover...midt i landet og dreide senere mot Dublin og fulgte kysten ned til sydspissen..ferge ovr til Wales...1 dag i Wales...før vi krysset England over til østkysten...og opp til Newcastle...ferge..

MEGET bra tur, flotte veier og MEGET hyggelige folk!
jeg brukte GPS's til å holde meg unna storbyer ( kø, stress og jag)..

Noen av de flotteste stedene og veiene var i Wales... Hvis jeg skulle gjøre det om igjen ville jeg også lagt turen helt på vestkysten av Irland..spektakulær natur!!

Kjøringen gikk uten problem...du ledes i riktig rettning i rundkjøringer osv...selv om det er lit uvant ( utrent) å kjøre venstre rundene og plassering i forhold til biler osv..
Det jeg måtte passe ekstra på var når jeg tok av en vei og kjørte inn på en ny...og gjerne på mindre veier uten merking...DA er det lett å legge seg i høyre fil ;)

Vær bare litt ekstra forsiktig pga venstrekjøringen,så blir det en råbra tur!!
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: Noen som har kjørt i England? Reisetips ønskes.

Post by Relax »

Bølle wrote:Hvordan er det å kjøre på "gæernsida"? Noe man venner seg til fort eller bør man la være?

Ser for meg at man nok blir vant, men at rundkjøringer kan være en smule kronglete i starten.

Er det forresten andre ting en bør tenke på? Må kjøretøyet merkes spesielt (med N-merke, eller skilt med flagg på f.eks)? Og hvordan forholder det seg med førerkort. Det norske er vel gyldig innenfor hele EØS?
Jeg ble litt ivrig litt ivrig og glemte spørsmålene dine...

- Førekortet ditt funker, ja.

- har aldri hatt N merke selv, men loven sier vel at du skal ha det.
Det er også et signal for engelskmenn på at du er "langveisfarende" og inngang til hyggelige samtaler om du liker det ;)

- vedr forsikring osv. Det finnes noen kort du kan få nå som gir deg rett til behandling ved sykehus osv i europe på lik linje med beboerne der.
Sjekk gjerne med forsikringen din om du bør ha kort fra dem som bekrefter at du er forsikret. Sjekk også om du har "redning" i utlandet og hvilke tlf nummer du skal ringe! ( Hvis noe skjer er det 10000 ganger lettere om man man har gjort litt hjemmelekse)

Noe annet smått jeg har erfart er praktisk;
- Hvis du har flere kreditkort, ikke legg alle på samme sted;) ( Mister du ett-mister du alle. Sjekk hvilket sperre nummer du har !)
-ta kopi av førekortet ditt og legg et lurt sted ( Mister du lommeboka med førekortet har du hvert fall noe !!)
- kontroller vognkortet ditt og legg et bra sted ( ta gjene kopi her også, bedre enn ikke noe i tilfell...)
- selv om du bruker kort, så ha litt kontanter til driks og annet småtteri..
- 230 V kontaktene i England er annerldes og passer ikke på mobil lader f.eks ( Fiks lader på sykkelen din om mulig ;) )
- ta med et par lastestropper til å stroppe sykkelen på ferger osv.( test gjerne hjemme på forhånd!)
-selv bestiller jeg aldri hotell eller fergebilleter på forhånd, men tar det på sparket. Jeg vet jo aldri 100% hvor jeg kjører og når/hvor jeg er her eller der.
( hvis man er flere i en gruppe kan det jo være annerledes;) )
- sørg for at du har gode dekk ( og ny olje ?) FØR du drar ...det blir mange hyggelige mil;)
User avatar
Borg
Posts: 1684
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Noen som har kjørt i England?

Post by Borg »

Bølle wrote:
Lølle wrote:Det går greit, synes jeg.
Med mc har du jo bedre plass i fila, så det blir ikke så vanskelig å sikte ved møte, hjørner ol. som med bil på gal side.
Rundkjøringer kan virke vanskelig, men det viktigste er å vite hvor du skal ut. Hvis du ligger ytterst, så går den fila av ved første anledning.
Skal du lenger inn i rundkjøringa, må du da skifte fil i full fart og da får du fort høre det. Innkjøringen til rundkjøringene er skrådd inn mer enn i Norge, så du ledes trygt inn i riktig retning. Jeg tror det er viktig å ta det med ro; hvis man er i ferd med å kjøre feil, så kjør feil og finn en ny vei eller snu på skikkelig vis.
Veldig greit med en GPS som forteller deg at du skal ta 3. vei ut av rundkjøringen og finner ny vei uten stress.
Jeg synes det mest utfordrende er;
- fare for å reagere automatisk ved en hendelse og kaste seg til høyre
- i kryss er det lett å rote hvis man ikke er konsentrert mtp buen man skal holde og hvor man skal legge seg.
Utfordringen nå er vel å komme seg til UK; fergen går jo ikke fra Norge lenger.
Søkte på "kjøring i England" og de fleste mener at det er ikke så ille. (Enten det eller de nekter å prøve) Denne såg dog litt tvilsom ut: http://www.noding.com/la8ak/v91.htm

Har gps også, den kommer nok til å bli god hjelp, selv om jeg aldri stoler 100% på de :)

Reiseruta vi har under planlegging er:
Hjemmefra --> Danmark (enten med Larvik-Hirtshals eller Sverige og over broa til DK).
Båt fra Esbjerg til Harwich.
Så slå seg ned en stund ett sted rundt eller i London (Noen som har forslag til gode hoteller?)
HardRock Calling :-D
Viss det blir tid til overs, og det bør det bli, noen dager rundt om og kanskje en svipp til Irland og Skottland.
Returen er vi ikke kommet til enda, men hadde håpt å finne en båt fra Newcastle kanskje.
Esbjerg til Harwich... Prisen stoppet oss, 5 000 tur/retur syntes vi var litt stivt. Vi endte opp med Autozug og tar en uke i Alpene i stede.

Men om jeg skulle tatt turen til England hadde jeg heller kjørt til lenger ned og tatt en annen båt over (uten at jeg har sjekket alternativene). Båten fra Esbjerg tar 18,5 time og du kjører til Calei på ca 9 timer.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Noen som har kjørt i England? Reisetips ønskes.

Post by Lølle »

Enig, de har altfor stive priser.
Huska at man kan få bilpakke hvis man er 2 sykler og 4 personer.
Image
Image
tiger
Posts: 4
Joined: 14 Jan 2009 23:26
MC: Triumph tiger

Re: Noen som har kjørt i England? Reisetips ønskes.

Post by tiger »

Det er et alternativ med båt fra Norge som jeg selv vurderer og det er Tor line som går fra Brevik utenfor porsgrunn og som koster 2233,- for sykkel med fører en vei inkl måltider.Båten går natt til fredag 0200 med ank Immingham lør 0300 og mandag kl 2000 men den turen er via Gøteborg og da tar turen et par dager som jeg forstod :? For mer info kan du ringe 38105500 og spør etter merete eller søke på nettet.Det er ikke noe luksustur ettersom det er en ro-ro båt,altså en fraktebåt men det er det eneste jeg vet om fra Norge ellers så går båtene fra Nor line fra Gøteborg seks ganger i uken.
Post Reply