Noen som har kjørt i England? Reisetips ønskes.

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
Bølle
Posts: 83
Joined: 15 Jul 2008 20:12
MC: '02 Suzuki GSX750F (Katana)
Leter etter et prosjekt, 1960-85 modell med to hjul
Contact:

Re: Noen som har kjørt i England?

Post by Bølle »

Borg wrote: Esbjerg til Harwich... Prisen stoppet oss, 5 000 tur/retur syntes vi var litt stivt. Vi endte opp med Autozug og tar en uke i Alpene i stede.

Men om jeg skulle tatt turen til England hadde jeg heller kjørt til lenger ned og tatt en annen båt over (uten at jeg har sjekket alternativene). Båten fra Esbjerg tar 18,5 time og du kjører til Calei på ca 9 timer.
Har sett litt nærmere på reiserute og sjekket priser på ferger osv i helgen. Må dessverre innrømme at det var mye dyrere enn jeg først hadde innbilt meg ja. Blir nok til at vi flyr over og kanskje leier en bil et par dager. Var uansett konserten(e) som var hovedmålet for turen så. Billettene er i boks heldigvis. 45 000 billetter ble utsolgt på en time :shock:

Takker så mye for alle tips og råd alle sammen. Har absolutt ikke fått mindre lyst til å ta med sykkelen dit en gang, men det får bli når vi har bedre tid og mer penger. Dessuten blir det nok flere mindre turer her til lands i sommer da :)

--Bølle--
"Definisjonen av en ekte gentleman er en person som kan spille trekkspill, men som greier å la være"
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Noen som har kjørt i England? Reisetips ønskes.

Post by jhn »

Æ trur det går båt fra Bergen til Scrabster nord i Scottland
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Noen som har kjørt i England? Reisetips ønskes.

Post by jhn »

Trur ikke det e så dyrt heller
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Re: Noen som har kjørt i England? Reisetips ønskes.

Post by Tvinitla »

Smyril Line går fra Bergen:
http://www.smyril-line.dk/SKOTTLAND/SKI ... _2009.aspx
MS "Norrøna" er en ny og flott båt, kun 5-6 år gammel. Flott sjøreise i allefall dersom det er bra vær.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Noen som har kjørt i England? Reisetips ønskes.

Post by jhn »

E det nån som har vært på Hebridene ?
User avatar
Bølle
Posts: 83
Joined: 15 Jul 2008 20:12
MC: '02 Suzuki GSX750F (Katana)
Leter etter et prosjekt, 1960-85 modell med to hjul
Contact:

Re: Noen som har kjørt i England? Reisetips ønskes.

Post by Bølle »

Tvinitla wrote:Smyril Line går fra Bergen:
http://www.smyril-line.dk/SKOTTLAND/SKI ... _2009.aspx
MS "Norrøna" er en ny og flott båt, kun 5-6 år gammel. Flott sjøreise i allefall dersom det er bra vær.
Dette såg da ut som et kjempemessig alternativ :)
I følge seilingsplanen så ser det dessverre ikke ut til at de seiler den ruta i perioden vi skal reise, men skal ta en telefon og plage de i morgen.

Takk for tipset.
"Definisjonen av en ekte gentleman er en person som kan spille trekkspill, men som greier å la være"
User avatar
Bølle
Posts: 83
Joined: 15 Jul 2008 20:12
MC: '02 Suzuki GSX750F (Katana)
Leter etter et prosjekt, 1960-85 modell med to hjul
Contact:

Re: Noen som har kjørt i England? Reisetips ønskes.

Post by Bølle »

Prøvde å ringe Smyril i dag for å høre om booking og ruter. Prøvde alle norske nr som er oppgitt på siden men kom til "Dette nummeret er ikke i bruk".
Også var vi tilbake til flyet :-s
"Definisjonen av en ekte gentleman er en person som kan spille trekkspill, men som greier å la være"
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Re: Noen som har kjørt i England? Reisetips ønskes.

Post by Tvinitla »

Fann dette: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=523938
Så det ser nok ut til at denne muligheten ikke finnes lengre.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
User avatar
RedRocket
Posts: 86
Joined: 28 Mar 2009 13:34
MC: BMW F800S
Location: England

Re: Noen som har kjørt i England? Reisetips ønskes.

Post by RedRocket »

tiger wrote:Det er et alternativ med båt fra Norge som jeg selv vurderer og det er Tor line som går fra Brevik utenfor porsgrunn og som koster 2233,- for sykkel med fører en vei inkl måltider.Båten går natt til fredag 0200 med ank Immingham lør 0300 og mandag kl 2000 men den turen er via Gøteborg og da tar turen et par dager som jeg forstod :? For mer info kan du ringe 38105500 og spør etter merete eller søke på nettet.Det er ikke noe luksustur ettersom det er en ro-ro båt,altså en fraktebåt men det er det eneste jeg vet om fra Norge ellers så går båtene fra Nor line fra Gøteborg seks ganger i uken.
Vurderte denne sterkt for overfarten min til Oslo i sommer, men fordi det er en fraktbåt med bare 12 lugarer, kunne de ikke garantere bookingen om en lastebilsjåfør trengte plassen. Dermed gikk den muligheten, da jeg ikke kan være fleksibel med datoene. Det blir Harwich-Esbjerg, deretter Hirtshals-Larvik. 60 mil totalt fra meg, mot 170 mil gjennom Europa.

Siden jeg bor i England, må dere bare spørre om det er noe dere lurer på ang MC-kjøring, ruter, treffsted eller gode utstyrssteder her.
Men may have discovered fire,
but women discovered how to play with it.
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Noen som har kjørt i England? Reisetips ønskes.

Post by Ola M »

Ja! Jeg har endel spørsmål om England, men har klart å besvare de fleste selv med intens googling de siste par mnd. :) Det eneste jeg lurer på spesielt, og det passer glimrende siden du har god erfaring på sykkel fra begge land, er hva som er annerledes i trafikken - sånn rent bortsett fra venstrekjøringen da. Stemmer det ikke at det ikke finnes generell vikeplikt fra en side f.eks? Slik som vi har vikeplikt fra høyre mener jeg. Og hva betyr de sikksakk linjene opp mot et kryss? Hva må jeg passe på? En liten utgreining hadde blitt prissatt. =D>

Burde egentlig sjekket opp det samme med andre land også , turen jeg planlegger ser slik ut:

Norge - England (på en eller annen måte, se under)
Kjøre opp til John o'Groats (alltid holde meg utenfor motorvei, i landlige omgivelser og langs velkjente mc veier så langt tid og viten holder)
Ned Skottland på vestkysten til Lake District og Yorkshire Dales
Så til Portsmouth og ferge til Cherbourg
Ned til Cotignac i Provence, henge et par dager der
Over til Italia og Alpene
Nord gjennom Tyskland, besøke kompis, IKKE innom Nürburgring, IKKE få Porsche i ræva
Gjennom Sverige til Fredrikstad, henge hos kjærestens venner en dag
Så endelig til Oslo og venners bryllup.

Håper det går i boks, blir fett! :D

Men ang Norge - England, jeg har laget meg et regneark og knust noen tall.

Fraktbåten fra Brevik er billigst, men da er man begrenset til en dag i uka. Skal man noen andre dager er det nest billigste (med bare et par hundre kr) å kjøre til Kristiansand, derfra til Hirtshals og så kjøre litt over 100 mil til Hook of Holland der det går en relativt billig båt til Harwich. Har medregnet en overnatting underveis (telt på meg) fordi selv om jeg muligens klarer 100 mil på en dag så er det ikke sikkert jeg når båten...og jeg vil ikke forplikte meg til en så lang distanse med tidspress.

Denne ekstra dagen får man også ved å ta ferge fra Esbjerg til Harwich men den var DYR! Spesielt siden jeg er alene, men det er pokker meg pirater i nordsjøen også. Kan hende jeg kryper til korset og tar Esbjerg-fergen - det kommer an på budsjettet. Er jo litt pysete å transportere sykkelen sin fram til der man skal kjøre, det er jo det lekreste transportmiddelet som fins. Så får jeg et land til med på turen. Men båt må man jo ta uansett og det er kanskje like greit å komme til England godt uthvilt.
User avatar
RedRocket
Posts: 86
Joined: 28 Mar 2009 13:34
MC: BMW F800S
Location: England

Re: Noen som har kjørt i England? Reisetips ønskes.

Post by RedRocket »

Ola M wrote:Ja! Jeg har endel spørsmål om England, men har klart å besvare de fleste selv med intens googling de siste par mnd. :) Det eneste jeg lurer på spesielt, og det passer glimrende siden du har god erfaring på sykkel fra begge land, er hva som er annerledes i trafikken - sånn rent bortsett fra venstrekjøringen da. Stemmer det ikke at det ikke finnes generell vikeplikt fra en side f.eks? Slik som vi har vikeplikt fra høyre mener jeg. Og hva betyr de sikksakk linjene opp mot et kryss? Hva må jeg passe på? En liten utgreining hadde blitt prissatt. =D>

Denne ekstra dagen får man også ved å ta ferge fra Esbjerg til Harwich men den var DYR! Spesielt siden jeg er alene, men det er pokker meg pirater i nordsjøen også. Kan hende jeg kryper til korset og tar Esbjerg-fergen - det kommer an på budsjettet. Er jo litt pysete å transportere sykkelen sin fram til der man skal kjøre, det er jo det lekreste transportmiddelet som fins. Så får jeg et land til med på turen. Men båt må man jo ta uansett og det er kanskje like greit å komme til England godt uthvilt.
Hei!

Generell vikeplikt fra venstre er ikke tilfelle her slik som i Norge. Sikksakklinjene opp mot et kryss betyr at det ikke er lov å parkere eller kjøre forbi der.

Andre lure ting å vite er at vi har kamera både med front og bak-kapasitet, pluss i enkelte områder, f.eks veiarbedsområder brukes gjennomsnitlige fartsmålinger. Til gjengjeld er ikke politiet fullt så anale mht fartsovertredelser som i Norge og bøtene ikke på langt nær så ille, men man vet aldri.

Kjører du i London, kan du kjøre i bussfil i enkelte områder, men dette er klarert på skilt.

Blink deg til høyre i rundkjøringer om det er dit du skal.

Parkeing er stort sett gratis med sykkel, men sjekk skilting i London.

MC-førere hilser med et nikk, fremfor håndvink som i Norge.

Devils Bridge er et lokalt treffsted for Cumbria/Lake District.

Det er bare 180 kmfra Hirtshals til Esbjerg - kan bli like billig iom at du ikke trenger overnatting og ekstra mat. Og kommer du min vei, og jeg er hjemme, så skal jeg selvsagt finne en madrass til deg.

Håper dette hjelper! \:D/
Men may have discovered fire,
but women discovered how to play with it.
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Noen som har kjørt i England? Reisetips ønskes.

Post by Ola M »

Veldig bra info, takker! Blir vel smått med byparkering håper jeg, satser på å holde meg på landet. Og grunnet litt lavt budjsett blir overnatting stort sett i telt på campingplasser, så der sparer jeg endel. Mulig det er en måte å skaffe seg billigere ferge Esbjerg - Harwich, jeg fortsetter letingen. Men grunnen til at det blir dyrt for en som reiser alene er at de ikke har sittesalonger eller enkeltlugarer.

At MC førere nikker til hverandre hadde jeg ikke tenkt på før, men det er jo selvsagt. Gasshåndtaket er på samme siden som den du skal hilse på. :lol: Blir i alle fall lettere å gi et høflig vink til bilisten som slipper deg forbi.
User avatar
RedRocket
Posts: 86
Joined: 28 Mar 2009 13:34
MC: BMW F800S
Location: England

Re: Noen som har kjørt i England? Reisetips ønskes.

Post by RedRocket »

Ola M wrote:Veldig bra info, takker! Blir vel smått med byparkering håper jeg, satser på å holde meg på landet. Og grunnet litt lavt budjsett blir overnatting stort sett i telt på campingplasser, så der sparer jeg endel. Mulig det er en måte å skaffe seg billigere ferge Esbjerg - Harwich, jeg fortsetter letingen. Men grunnen til at det blir dyrt for en som reiser alene er at de ikke har sittesalonger eller enkeltlugarer.
.
Enig med deg i at Esbjergferga er dyr pga lugaren. Mye penger å spare på returen til England i august for meg fordi jeg da skal dele lugar med mannen min. Kjører du så langt sør som Holland, kan du jo også vurdere Calais med tunelltoget til et par hundrelapper.

MHT overnatting, så finner du selvsagt campingplasser, selv om jeg ikke synes jeg ser på langt nær så mange som du gjøre i Norge. Et annet rimelig alternativ er YHA - Youth Hostel Associaltion (http://www.yha.org.uk/), som gir overnatting på alle nivå over hele England, både med kantine og selbetjeningskjøkken. Kan være godt innimellom med en seng og litt komfort til ikke mye mer per natt. Jeg betalte £15 for det siste rommet jeg bodde på, mat utenom, men det var kjøkken med det man trengte for å lage mat. Mange av YHA-herbergene er omgjorte overdådige gamle bygninger fra mange hundre år tilbake, så du kan få en fantastisk opplevelse på landet i herregårdsomgivelser. Det beste herberget jeg har bodd på er Wilderhope Manor i Shropshire.( http://www.yha.org.uk/find-accommodatio ... index.aspx ) Helt middelalderske tilstander i bygningen som er fra 1586!! De har selvbetjeningskjøkken der også. Medlemsskap i YHA kan man kjøpe for Europa også. Jeg bruker det som en super måte å komme meg rundt på sykkel når jeg føler for det! Du treffer også folk lettere i slike omgivelser, flere av herbergene har et lite bar-område.

Ulikt Norge, så kan du ikke slenge opp teltet hvor som helst. Du må ha tillatelse fra grunneier, eller bruke campingplasser. Så det er verdt å vurdere YHA.

Rimelig middag finner du på de lokale pubene, og til ca 50-70 kr kan du får dagens, som holder bra. Butikker over alt selger sandwicher osv, så brødmat er lett å få tak i.

Kommer sikkert på mer senere!
Men may have discovered fire,
but women discovered how to play with it.
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Noen som har kjørt i England? Reisetips ønskes.

Post by Ola M »

Wow, YHA er et genialt tips! At jeg ikke tenkte på det? Jeg tenkte jeg skulle utfordre meg selv litt med teltliv siden jeg har gjort så lite av det før. Men hostels koster jo omtrent det samme som en natt på camping + at det er muligheter for klesvask. Glimrende, takk så mye.
User avatar
RedRocket
Posts: 86
Joined: 28 Mar 2009 13:34
MC: BMW F800S
Location: England

Re: Noen som har kjørt i England? Reisetips ønskes.

Post by RedRocket »

Ola M wrote:Wow, YHA er et genialt tips! At jeg ikke tenkte på det? Jeg tenkte jeg skulle utfordre meg selv litt med teltliv siden jeg har gjort så lite av det før. Men hostels koster jo omtrent det samme som en natt på camping + at det er muligheter for klesvask. Glimrende, takk så mye.
Helt enig med deg. Og du får tak i det meste du trenger for overnattingen på YHA, som f.eks håndkle - kosta 6 kr i leie siste jeg var der. Veldig kjekt om man er på et par dagers tur og kan unngå å pakke det. Du bør bestille hostel i forveien, men kan også ta sjansen på å ringe på dagen og se om det er plass. Om du kjøper internasjonalt medlemskap i YHA kan du rett og slett legge hele turen nedover Europa rundt det og droppe teltet og campingutstyret som en unødvendig last på sykkelen.

Anbefaler ROK straps ( http://www.magsbags.com/rokstraps.html ) for fast-tjoring av bagasje på sykkelen forresten. To låseklemmer sikrer bagen, og holder den stramt på plass. Vanlige stropper har kroker som kan lage riper i lakken - disse har løkker og er geniale. Jeg bruker ikke annet når jeg reiser (utenom de små sidekoffertene). Om noen er interesserte i disse, kan jeg være behjelpelig med å skaffe herfra. De koster ca 200 kr paret, men er verdt det.

Har forresten et spm til deg -mannen min skal reise til Norge på sykkel og besøke meg i august, og tar med telt. For en person er jo campinghytter forholdsvis dyrt, så camping er sikkert best. Men jeg kom til å tenke på skilt man ser på veien som averterer Rom (det står bare Rom!) - er det private rom i hjem? Det kan sikkert egne seg for en alenefarende både kofort og prismessig? Noen som har erfaring med det?
Men may have discovered fire,
but women discovered how to play with it.
Post Reply