Lindesnes-Nordkapp, tur/retur

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
User avatar
Svolp
Posts: 184
Joined: 11 Mar 2008 19:01
MC: Snart :-)
Location: Stavanger

Lindesnes-Nordkapp, tur/retur

Post by Svolp »

Hei og hallo.
Blir mere og mer lysten på og kjøre denne strekningen til sommeren, sitter og ser litt på rutevalg men er jo mange veier og velge mellom, noen er strekninger er selvskrevene men i og med at jeg ikke har kjørt så mye fra før av er jeg ikke så godt kjent, starter fra Stavanger og ned til lindesnes for og treffe ett par tur kamerater.
så går det hele vegen opp med et stopp innom bardufoss for og hilse på gamle kjente fra militæret. Ut over det er det i grunn på fri flyt så hvis noen har noen rutevalg/erfaring og dele setter jeg stor pris på det.

mvh Kenneth
Motorsykkel

nå: Snart
ex: `05 Suzuki GSF 650 S
ex: `03 Yamaha Virago 125

Kilometer kjørt i 2011 : 0
Kilometer kjørt i 2010 : 9000km
Kilometer kjørt i 2009 : 7040km

Mottasen er pdd på vinterlagring!
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Lindesnes-Nordkapp, tur/retur

Post by FV »

Jeg hadde iallefall ikke nølt med å kjøre vest-landet fra sør til nord. Ryfylket, Atlanterhavsveien etc.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lindesnes-Nordkapp, tur/retur

Post by tshansen »

Kjører du vestlandet er det masse fine mc veier jeg vil anbefale.

Kom deg til Bergen, kjør videre mot voss litt kjedelige veier, men greit nok på sykkel. Kjør gjennom Lærdalstunellen, kom deg over til sogndal. kjør videre over Sognefjellet til grotli også videre derfra til geiranger.
Fra Geiranger til Linge (ferge) kjør videre til valldalen og over til Åndalsnes, her vil du få kjørt trollstigen, fantastiske veier for en motorsykkelist. Videre fra Åndalsnes til Molde, ut til Bud og kjør atlanterhavsveien til Kristiansund. Herfra er det bare å sette snuten rett mot trondheim. Derfra og nordover har jeg ikke vært. Så her stopper min veierfaring. Men vit at Vestlandet har noe av de beste sykkelveiene Norge har å by på.

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Joachim
Posts: 927
Joined: 26 Mar 2007 16:06
Location: Oslo(Ålesund)

Re: Lindesnes-Nordkapp, tur/retur

Post by Joachim »

Har kjørt til Nordkapp selv så forhåpentligvis har jeg noen gode tips til deg ;-)

Først og fremst må jeg støtte oppunder LordShaft, det han skisserer fra Sogndal til Kristiansund er helt glimrende. Du vil kose deg gløgg i hjel hele veien. Geiranger, Trollstigen og Atlanterhavsveien er Mekka for oss motorsyklister.

Lenger nord har jeg en stor anbefaling, som er å kjøre mest mulig av Kystriksveien nordover. Ta fergen fra Rørvik(utenfor Trondheim) over til Flakk. Kjør til Namsos, videre til Brønnøysund, Sandnessjøen, og så opp til Bodø. Jeg kjørte Trondheim-Mo i Rana på Kystriksveien i fjor, og Mo i Rana-Bodø på Kystriksveien i år og det er helt kanon hele veien! Fantastisk å kjøre sykkel der.

Fra Bodø kan du jo ta ferge til Lofoten, slik som vi gjorde. Lofoten er noe som du absolutt bør få med. Sinnsyk natur! Men etter å ha kjørt inn på E6'en ved Narvik fra Lofoten forsvant moroa en smule for vår del. Det ble mer transportetappe over kjøringa deretter. Du kan vurdere å kjøre mer langs kysten videre også, men der har jeg ikke noen erfaringer.

Siste stykket opp på Nordkapp er tøft. Utrolig mye tøft å se på slutten, men pass deg for reinsdyr, for de kryr det av!

Du kan se turreferatet mitt, så ser du hva du har i vente ;-)
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=29&t=10153
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Re: Lindesnes-Nordkapp, tur/retur

Post by brap »

Hvis du har mye tid på veien mot nord så anbefaler jeg å holde Setesdalen til Brokke, krysse over Suleskard til Rv13, holde denne forbi Odda til Brimnes og så Voss, gamleveien Aurland - Lærdal, så Tindevegen fra Øvre Årdal til Turtagrø, inn på LordShaft sin rute til Trondheim, videre på E6 forbi Grong, hold 775 mot Høylandet, så Rv17 helt til Bodø. Ferge over til Lofoten, kjør hele greia tilbake til E6 igjen, og så stram wire helt til Nordkapp.

Dette vil ta flere uker. Etterpå er det bare å kjøre på maks attack ned Finland, Sverige og over til Stavanger igjen.. hjemturen bør ikke ta mange dagene.
il4
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lindesnes-Nordkapp, tur/retur

Post by tshansen »

Fra bergen til Molde...klarer du fint på en dag. ca 8 - 9 timer totalt tur. Det er med pauser.
Kjører du ekspress fra Bergen - Ålesund bruker du 5,5 timer til 6 timer, kommer litt an på om du får det til å klaffe med fergene.

Så veldig mange dagene på å komme deg til nordkapp tror jeg ikke du trenger. Men klart det går jo litt tid ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Svolp
Posts: 184
Joined: 11 Mar 2008 19:01
MC: Snart :-)
Location: Stavanger

Re: Lindesnes-Nordkapp, tur/retur

Post by Svolp »

Takker for tips og innspill.
Går turnus i arbeid så skal ta turen over 3uker tenkte jeg, så har jeg litt igjen av sommerferien også :)
Kommer til og dra innom noen kjente oppover slik at får vasket litt tøy og lignende, skal jo også ha noen overnattinger.
Trur det kan bli en flott tur, satt og fiklet litt på googlemap men syntes det bare var vas, noen andre ruteplanleggere som er alrighte?

mvh Kenneth
Motorsykkel

nå: Snart
ex: `05 Suzuki GSF 650 S
ex: `03 Yamaha Virago 125

Kilometer kjørt i 2011 : 0
Kilometer kjørt i 2010 : 9000km
Kilometer kjørt i 2009 : 7040km

Mottasen er pdd på vinterlagring!
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Lindesnes-Nordkapp, tur/retur

Post by Baron von Waffel »

Hva med å kjøpe Cappelens MC-kart? Det er en kartserie som dekker hele Norge, og hvor anbefalte MC-veier er fremhevet. Sjekk din nærmeste kartpusher.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lindesnes-Nordkapp, tur/retur

Post by tshansen »

Må si meg enig med Baron. Få tak i det kartet og mys i det. ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply