Oslo-Ã…lesund-Trondheim

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Oslo-Ã…lesund-Trondheim

Post by Dominator »

Tenkte jeg skulle fortelle om min (første) ferietur på MC i år som gikk fra Oslo via Ålesund til Trondheim i tilfelle noen andre har vurdert å gjøre det samme.

Første etappe til Hemsedal er en ren transportetappe uten noen spesielle severdigheter. Greit å ta denne strekningen på kvelden for å bruke en hel dag fra Hemsedal til Ålesund. Valgte å kjøre RV7 gjennom Hallingdal. Kjørelengde dag 1 rundt 22 mil. Kan nevne at været var ustabilt med regnbyger hele veien denne dagen. På Flå ble jeg møtt av et helsikes skybrudd, det verste regnskyll jeg har vært ute for på MC. Om du noengang har kjørt bil med vindusviskerne på max hastighet og likevel ikke ser en dritt ut av frontruta skjønner du hva jeg mener. Hanskene jeg kjøpte i vinter viste seg å være ubrukelige i regn. Måtte stoppe for å vri opp hanskene da regnet gav seg, da de var fullstendig mettet av vann. Hadde heldigvis pakket ned to ekstra par hansker i bagasjen. Overnatting på Bru-Haug camping i Hemsedal sentrum. De hadde en ledig hytte som jeg bestilte før jeg dro. Hytta var temmelig sliten men grei nok til overnatting. Natta ble brukt til klestørk foran hyttas eneste panelovn som fikk kjørt seg skikkelig. (Hanskene var det eneste som ikke ble tørt i løpet av natta).

På dag 2 gikk turen videre over Hemsedalsfjellet til Lærdal. Valgte E16 og RV5 til Kaupanger og Sogndal, da slipper du Lærdalstunnelen på 2,5mil. (zzzzz).

Image

Det bør nevnes at det på denne etappen er 4 ferjer pluss en bomstasjon også for MC. Muligens Norges dyreste passering for MC, hele 70 kr. Unngå å kjør minibuss gjennom Fjærland, da må du ut med den nette sum av kr. 480,- (!!!) Før bomstasjonen bør du stoppe og nyte utsikten over Fjærlandsfjorden. Rasteplassen som ligger mellom to tunneler kan komme litt brått på. Her et lite gløtt av utsikten:

Image

I Fjærland kan du også besøke norsk bremuseum og beundre den vakre Bøyabreen som henger utover dalsiden:

Image

Videre valgte jeg ruta Skei-Byrkjelo-Sandane-Nordfjoreid. Her må du ta ferje, men alternativt kan du kjøre om Stryn for å slippe denne. Da passerer du også Hornindalsvatn som er Europas dypeste innsjø. Videre nordover er det ferje fra Folkestad til Volda. Denne kan man også unngå ved å kjøre rundt Austefjorden. Anbefales, her er det en smal og svingete asfaltvei som er rasende festlig for oss motorsyklister. Videre via Ørsta til ferjeleiet på Festøya. Her må du ta ferje over til Ålesund, som er vel verdt et besøk. På utsiktspunktet Aksla får du god utsikt over byen. Valgte å overnatte i Ålesund hos venner, dagsetappen ble på rundt 36 mil.

På etappe 3 går veien videre i retning Molde. Ferje fra Vestnes over til Molde. Kjørte videre uten å stoppe i Molde, men for de som ikke har vært her før kan det være greit å ta en rast. På fine dager vil jeg anbefale å ta en tur opp til et utsiktspunkt jeg ikke husker hva heter lenger, men det ligger på høyden bak byen. Om det er klarvær kan du telle 81 av Romsdalens høyeste fjelltinder. Videre mot Trondheim valgte jeg å følge E39 utenom Kristansund, som også er verdt et besøk. Atlanterhavsveien f.eks. er både vakker og morsom å kjøre. MC må også betale 37 bompenger før Kristiansund. Mulig det er flere bomstasjoner i området også. Alternativt kan du kjøre via Sunndalsøra og Oppdal for å følge E6 den siste biten. Uansett hvor du kjører på Nordmøre er det utrolig vakkert her. Vurder også å ta med Geiranger, Trollstigen osv. når man først er i området. På den siste biten inn mot Trondheim er det nylig åpnet en ny parsell av E39 fra Orkanger til Øysand. Vakker vei, men det er morsommere å kjøre gamleveien på MC med alle sine beryktede svinger. Her står bomstasjonene tett som telefonstolper på en togreise, men til forskjell fra Vestlandet er trønderske bommer gratis for MC.
Lengde på denne etappen ble ca. 30 mil.
Last edited by Dominator on 08 Oct 2005 19:21, edited 1 time in total.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Hørtes ut som en fin tur. Takk for reiseskildringen. Alltid moro å lese om mc-reiser. :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Må bare få si igjen som før at du har en veldig fin sykkel :oops: Hørtes ut som en knall tur, dog en litt traust start, men slik er det vel bare å godta mer eller mindre. Tenkte bare å høre hvordan du gjorde det da du kom til disse bomstasjonene der vi på to også må betale. Hadde du penger lett tilgjengelig eller måtte du starter å grave :lol:
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Slenger inn et tips som kan være verdt et forsøk vedrørende de våte hanskene. Kjøp skinnimpregnering på sprayboks, og saus inn hanskene skikkelig en gang i mellom. Har sånne svamp-hansker jeg også, og de blei ikke så værst etter at jeg begynte å impregnere dem.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Jalmar: Jo, det var en veldig fin tur faktisk. Passe dagsetapper synes jeg. Når det gjelder hanskene består de av både skinn og et annet kunsstoff, antageligvis for å se fancy ut. Virket som dette kunststoffet slapp gjennom vann uhindret. Men ja, jeg kan prøve å impregnere dem, kanskje det hjelper. :)

Gixxerman: I bommene hadde jeg forsåvidt lommeboka tilgjengelig i en jakkelomme, men jeg tok meg goood tid med vilje. Først stoppe ved luka, se forbauset på innkreveren, stoppe motoren, åpne haka på åpningshjelmen og spørre hvorfor det er så dyrt her, av med hanskene, opp med jakka og lete etter penger, (skulle helst hatt bare kronestykker) betale, legge vekslepenger og kvittering pent på plass i lommeboka, lukke jakken igjen inkludert ALLE knapper, ta på hansker, lukke hjelmen, starte motoren og kjøre avgårde. Innimellom alt dette hadde jeg faktisk en hyggelig samtale med gubben i bua som også hadde kjørt MC en gang. Han var sikkert en avdanket ferjeskipper siden han hadde logoen til et rederi på blåskjorta si. Nå lurer dere sikkert på om jeg laget en helsikes kø foran bua. Men nei dessverre, det kom ikke så mye som en bobil bak meg. Akkurat det var skikkelig nedtur altså. :?
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Oslo-Ã…lesund-Trondheim

Post by Jeanette »

Dominator wrote:Før bomstasjonen bør du stoppe og nyte utsikten over Fjærlandsfjorden. Rasteplassen som ligger mellom to tunneler kan komme litt brått på.
Nå som jeg ser bildet ditt angrer jeg på at jeg ikke har stoppet der de to gangene jeg har passert! Kjørte den veien både i fjor og i år, hver sin vei, og mens jeg i fjor ikke la merke til rasteplassen lot jeg den bare passere i år. Får ta turen på nytt neste år, for det så absolutt ut til å være verdt et stopp :)
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Oslo-Ã…lesund-Trondheim

Post by Banditbiker »

.
Last edited by Banditbiker on 05 Nov 2008 20:26, edited 1 time in total.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Oslo-Ã…lesund-Trondheim

Post by Jeanette »

Også en ting til jeg må kommentere i dette innlegget:
Dominator wrote:På fine dager vil jeg anbefale å ta en tur opp til et utsiktspunkt jeg ikke husker hva heter lenger, men det ligger på høyden bak byen. Om det er klarvær kan du telle 81 av Romsdalens høyeste fjelltinder.
Tenker du på Varden? Grusveien opp på toppen i Moldemarka? Var der i fjor, og det kan absolutt anbefales som en avstikker. Var heldig med været også, så utsikten var upåklagelig:

Image
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Oslo-Ã…lesund-Trondheim

Post by Dominator »

Banditbiker wrote:Har sagt det tidligere, men gjentar det gjerne, den fargen på sykkelen din er bare nydelig.
Takker for det, jeg bare elsker denne fargekombinasjonen. Jeg kan ikke bytte til ny sykkel før en produsent kommer med lignende farger ;-) (en gang i framtida vel å merke)

Jeanette wrote:Også en ting til jeg må kommentere i dette innlegget:
Dominator wrote:På fine dager vil jeg anbefale å ta en tur opp til et utsiktspunkt jeg ikke husker hva heter lenger, men det ligger på høyden bak byen. Om det er klarvær kan du telle 81 av Romsdalens høyeste fjelltinder.
Tenker du på Varden? Grusveien opp på toppen i Moldemarka? Var der i fjor, og det kan absolutt anbefales som en avstikker. Var heldig med været også, så utsikten var upåklagelig:

Image
Det stemmer nok det ja, hvis det var en kiosk/restaurant/souvenirkiosk på toppen? Helt klart verdt å ta denne avstikkeren.
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Oslo-Ã…lesund-Trondheim

Post by Dominator »

Jeanette wrote:
Dominator wrote:Før bomstasjonen bør du stoppe og nyte utsikten over Fjærlandsfjorden. Rasteplassen som ligger mellom to tunneler kan komme litt brått på.
Nå som jeg ser bildet ditt angrer jeg på at jeg ikke har stoppet der de to gangene jeg har passert! Kjørte den veien både i fjor og i år, hver sin vei, og mens jeg i fjor ikke la merke til rasteplassen lot jeg den bare passere i år. Får ta turen på nytt neste år, for det så absolutt ut til å være verdt et stopp :)
Helt klart en de mer spektakulære rasteplasser jeg har stoppet på ja. Det er enda flottere i virkeligheten, smeltevannet fra breen gjør fjorden helt irrgrønn. Rasteplassen ligger midt imellom to lange tunneler, og den henger nærmest oppe i fjellsiden mellom disse tunnelene. Jeg kom ut av den første tunnelen og fikk denne vanvittige utsikten midt i fleisen. Bråbrems sa du? 8)
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Oslo-Ã…lesund-Trondheim

Post by Jeanette »

Dominator wrote:Det stemmer nok det ja, hvis det var en kiosk/restaurant/souvenirkiosk på toppen? Helt klart verdt å ta denne avstikkeren.
Stemmer det, var et bygg på toppen der som hadde både kiosk og restaurant.
Dominator wrote:Bråbrems sa du? 8)
Gleder meg allerede til neste år ;) Må få kjørt ei rute der jeg får med den veien!
Post Reply