Kart for MC-tur

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Kart for MC-tur

Post by Tvinitla »

Tenkte å kjøre nedover Europa (Tyskland, Tjekkia, Polen ??) til neste sommer. Noen som har forslag til kart (papirutgave) og anbefalinger av serverdigheter etc. som kan være grei å bruke til planlegging og også under turen ?
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Kart for MC-tur

Post by Lølle »

Mange muligheter, men du kan jo planlegge i michelin.com og skrive ut.
Da får du den målestokken du vil ha og bare det utsnittet du trenger.
Image
Image
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Kart for MC-tur

Post by Galilee »

Har ikke brukt det selv, men hva med dette?

http://www.cappelendamm.no/main/Katalog ... 8202266127

Vet ikke formatet på dette, men vil anbefale at du kjøper ei kartbok med spiralrygg i et format som passer kartlomme i tankveske.
Hvis boka ikke har spiralrygg så ryker den fort. Et sånt stort utbrettskart tåler heller ikke mange brettingene for å passe i ei kartlomme.

Ideelt sett burde kartet vært vannfast også, og det tror jeg IKKE cappelen kartet er.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Re: Kart for MC-tur

Post by brap »

Selv bruker jeg MS AutoRoute, Google Maps og Michelin-spiralboken til planlegging, og det funker bra for meg. Cappelenboken i lenken er vel bare en dyrere utgave av Michelin sin spiralbok, uten at jeg vet det sikkert.

Underveis bruker jeg utskrifter fra AutoRoute, de gule og røde kartene fra Michelin, plastkart fra Louis og TomTom Rider.

Jeg må virkelig anbefale plastkartene fra Louis for turer til Tyskland og alpene. De tåler mye rart, er nesten gratis, og passer bra i tankvesken, sjekk http://www.louis.de/?topic=artnr_gr&artnr_gr=10053262
il4
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Kart for MC-tur

Post by FZ1 »

Galilee wrote:Har ikke brukt det selv, men hva med dette?

http://www.cappelendamm.no/main/Katalog ... 8202266127

Vet ikke formatet på dette, men vil anbefale at du kjøper ei kartbok med spiralrygg i et format som passer kartlomme i tankveske.
Hvis boka ikke har spiralrygg så ryker den fort. Et sånt stort utbrettskart tåler heller ikke mange brettingene for å passe i ei kartlomme.

Ideelt sett burde kartet vært vannfast også, og det tror jeg IKKE cappelen kartet er.
Bruker denne og synes den er veldig bra, bra kompromiss mellom detaljeringsgrad og oversikt. Snitter ut de sidene som er aktuelle og får de laminert på jobben, da holder de uendelig og passer akkurat i kartlomma på tankveska (A4).
User avatar
Fzsline
Posts: 44
Joined: 26 Aug 2007 16:08
MC: BMW K1200GT
MV Agusta Brutale 989 R

Re: Kart for MC-tur

Post by Fzsline »

Personlig bruker jeg Michelin sine kart.
De har merket av alle "grønne" veier som er naturskjønne og er veldig oversiktlige.
Syns Cappelen sine er "litt" rotete, det samme gjelder ADAC og Falk sine.
Man trenger jo ikke ta med seg hele europa i en spiral bok om man skal til tre land.
Michelin har også detaljerte kart med lavere målestokk om man ønsker det.
Av bøker over severdigheter duger både Michelin (på engelsk) sine bøker og Gyldendals reiseguider.
Det viktigste med en tur er vel å planlegge litt og finne ut av hva man vil se på forhånd.
Noe skal jo vinteren brukes til.
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Kart for MC-tur

Post by FZ1 »

For ordens skyld: CappelenDamm-linken ER en Michelin-kartbok.

http://www.viamichelin.com er også fin for planlegging. Identisk utseende som papirkart, men kan zoome ut/inn. Og selvfølgelig en masse søkefunksjoner, ruteplanlegger etc.
Post Reply