Drømmeferien i USA.

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
Hchaugen
Posts: 267
Joined: 05 Jul 2007 17:36
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Location: Ã…lesund

Drømmeferien i USA.

Post by Hchaugen »

Til sommeren 20009 har jeg og en kamerat planlagt å dra over til USA tomhendt. Eller nesten tomhendt, uten noe annet enn penger og kjøreutstyr. Jakke, bukse, ryggskinne, sko, hansker osv. 125.000-150.000 på konto og 2 månders tid.

Fly billig fra København til New York. På forhånd finne en forhandler med ønskelig sykkel, i mitt tilfelle en Honda VFR 800. Avtalt pris og utstyr slik at sykkelen står klar når jeg kommer frem. Derifra kjøre nordover for å treffe familie som jeg bodde med for et par år tilbake. Avtale med forhandler at du kommer tilbake med sykkelen (har snakket med butikk, og de godtar det) og selger sykkelen for en god pris.

Rute: New York - Bangor(Maine) - Boston - Detroit - Chicago - Seattle - San Francisco - Los Angeles - Houston - Tampa - Miami - Philadelphia - New York

Uten for store avvik er dette den alternative ruten vi har sett på, selvfølgelig andre byer, kanskje Canada også. Har regnet ut sann ca. hvor mye det vil koste, og med tak over hodet og mat bør vi klare oss godt med 125.000. Har da regnet ut drivstoff for ca 35 miles hver dag, $100 i helt ok motell/hotell per natt, og $50 dollar i mat per døgn. Dette inkluderer forsikring (snakket med forsikringsselskap hvor jeg bodde) og registrering. Syklene blir stående i en venns navn. Kjørelengde per dag blir ca 3-4-5 timer, men kan også ha flere dager uten kjøring om vi bestemmer oss for det.

Noen som har gjort noe lignende før? Eller syns vi bør legge til flere byer i ruta? Andre tips?

Blir hvertfall vanvittig gøy!.
meitemark
Posts: 136
Joined: 01 May 2007 15:51
MC: Yamaha Fazer 600 1998

Re: Drømmeferien i USA.

Post by meitemark »

Nå vet ikke jeg for dyr VFR 800 er, men du må huske på at det går en del i bensin. Denne karen har reiser idag; http://rufuz.org.

Err, mener igår.

De har 10.000 i bensinutgifter dog på en bensinslukende mustang. Anyhow er det ikke samme rute.
R6-freak
Posts: 1422
Joined: 19 May 2007 20:09
MC: Ingen
Location: Byåsen, Trondheim

Re: Drømmeferien i USA.

Post by R6-freak »

Bensinen koster jo 5kr litern
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
Gixxerman

Re: Drømmeferien i USA.

Post by Gixxerman »

Image

Er det ikke sånn da :)
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Drømmeferien i USA.

Post by FZ1 »

Var i USA i fjor og benyttet anledningen til en tur i nord Arkansas (se bilder). Mye fine svinger...men når man er vant til Norge og Alpene blir svingene rett og slett for snille. (Leide en FJR1300 (nydelig motor, men liker det litt sportsligere). Faktisk angret jeg på at jeg ikke leide Harley det hadde fungert helt greit og USA er liksom stedet for Harley. Her hjemme kunne det ikke falt meg inn å betale flere hundre tusen for noe som veier 300kg, går dårlig og har raua bakkeklaring. Men ser ikke ut som dere legger opp ruta etter svingete områder så tenk på om VFR er tingen.

Ellers er det mange som mener Deals Gap er verdens beste MC-vei (søk på Deals Gap på YouTube så får du 1000000 treff), så en tanke å legge ruta innom dette området.

Og tror du kommer greit under $100 i overnatting, spesielt når dere er 2.

Image

Image
Gixxerman

Re: Drømmeferien i USA.

Post by Gixxerman »

Ooooohh sikle sikle :smt119 :smt110 =P~ Spess siste bildet der...
Hchaugen
Posts: 267
Joined: 05 Jul 2007 17:36
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Location: Ã…lesund

Re: Drømmeferien i USA.

Post by Hchaugen »

meitemark wrote:Nå vet ikke jeg for dyr VFR 800 er, men du må huske på at det går en del i bensin. Denne karen har reiser idag; http://rufuz.org.

Err, mener igår.

De har 10.000 i bensinutgifter dog på en bensinslukende mustang. Anyhow er det ikke samme rute.
Så sant så sant. Men som sakt, de fleste av gitte utgifter er jo varierende, slik som bo og mat. Derfor har vi regnet sann ca.
FZ1 wrote:Var i USA i fjor og benyttet anledningen til en tur i nord Arkansas (se bilder). Mye fine svinger...men når man er vant til Norge og Alpene blir svingene rett og slett for snille. (Leide en FJR1300 (nydelig motor, men liker det litt sportsligere). Faktisk angret jeg på at jeg ikke leide Harley det hadde fungert helt greit og USA er liksom stedet for Harley. Her hjemme kunne det ikke falt meg inn å betale flere hundre tusen for noe som veier 300kg, går dårlig og har raua bakkeklaring. Men ser ikke ut som dere legger opp ruta etter svingete områder så tenk på om VFR er tingen.

Ellers er det mange som mener Deals Gap er verdens beste MC-vei (søk på Deals Gap på YouTube så får du 1000000 treff), så en tanke å legge ruta innom dette området.

Og tror du kommer greit under $100 i overnatting, spesielt når dere er 2.

Høres skikkelig heftig ut. Vfr er egentlig et naturlig valg for begge av oss som drar da vi begge har kjørt en del med en før. Har kjørt fra Sunnmøre til Lofoten og tilbake med en, og var veldig fornøyd med både komfort og det sportslige.
Stemmer det med Harley, men VFR'n er litt kvassere, og det er jo litt av moroa.

Må sjekke ut Deals Gap! :D noen andre tips fra turen? Eller plasser man enkelt og greit bare MÅ se?
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Drømmeferien i USA.

Post by FZ1 »

Personlig har jeg lyst til å gjøre california. Der er det masse fjell og fine veier viistnok. Se http://www.pashnit.com .

Ellers tror jeg nasjonalparkene er fantastiske (Yellowstone, Yosimite...). )Og Grand Canyon selvfølgelig :D
User avatar
spiffo
Posts: 70
Joined: 07 Oct 2008 20:10
MC: '06 Suzuki GSX-R 600
Location: Sandefjord

Re: Drømmeferien i USA.

Post by spiffo »

Er jo en goood stund til du reiser da :p

Men hvorfor ikke bare leie sykkelen? Virker som en del stress å ordne alt vedrørende et kjøp og salg. Har utrolig lyst til å gjøre det samme, men da kanskje bare med en bil :)
'06 GSX-R 600
Gixxerman

Re: Drømmeferien i USA.

Post by Gixxerman »

Kjøp/salg via forhandler avtalt i forveien er ikke stress. Det er som å gå av og på flyet i en helomvending. Såklart et par papirer som skal skrives under, men det er ingenting i forhold til gleden. Klokt valg vil nå jeg si.
Post Reply