Grustur på Hardangervidda

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
User avatar
The Loney Rider
Posts: 4
Joined: 02 Aug 2008 14:52

Grustur på Hardangervidda

Post by The Loney Rider »

En flott tur på rundt 20 mil hvor halvparten går på grus oppe på Hardangerviddas tak :D Jeg kjørte den i dag og med en god lunsj og en del fototaking tok turen rundt 5 timer. Temperaturen gikk fra 15 og ned til 3 oppe på fjellet.

Turen kan starte fra Rjukan, kjøre rv. 37/363 mot Atrå, og i Atrå følger man skiltet mot Kalhovd
Her et bilde tatt like før Atrå, rød pil viser hvor jeg skal opp :D (ca 1200 meter stigning)
Image

.og her er avkjøringen til Kalhovd;

Image

så er det bare å følge denne veien opp til Steinsbøle hvor grusveien starter. Denne veien er smal og svært dårlig asfalt
Image

Etter 12 km så er man oppe på Steinsbøle hvor som sagt grusveien starter:
Image

Grusveien er i svært god stand (kanskje litt for god for de som vil ha litt utfordringer :D ) men svært svingete og her kan man få en bil mitt på trynet går det for fort, og i disse dager er det reinsjakt så veien er rimelig godt trafikert.

OK, etter ca. 1 mil flatt, stiger det raskt opp fra 600 m til ca. 1200 meter over havet og man befinner seg på snaufjellet, og da er det på tide å vise "dyret" i sitt rette element:
Image
På vidda har man ekstremt god oversikt og her er et bilde av fjellet og rød pil viser Kalhovd turisthytte som jeg tror fremdeles er åpen, men som jeg ikke bruker som senere bilder viser hvorfor 8)
Image

Så er det bare å kjøre og nyte dette flotte område med vidder fjell og ikke minst knallgode ørretvann
Image

Veien stopper ved Krossobanen/Gvepseborg kafe, og da har man kjørt nesten helt rundt og Rjukan ligger nede i dalen noe dette bildet viser, den spisse toppen er Gaustatoppen
Krossobanen
Image

Rjukan
Image

Så er det bare å snu og ta veien tilbake og da får man naturen fra en annen vinkel :D

Mat må man ha, og noe av sjarmen er å lage den selv i stedet for den sedvanlige "motorsykkelmaten" på bensinstasjoner eller kafeer

I dag ble det bacon, bønner og kaffe, og min trofaste følgesvenn gjennom 30 år, Optimusen skuffer meg aldri :D
Image

Image

Turen kan anbefales, og jeg tror vel etter det jeg har lest her inne at den burde passe for enkelte som tør å forlate det urbane for noen timer :?

The Lonely Rider
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: Grustur på Hardangervidda

Post by Ragnhild »

Velkommen på MC-forumet, Loney rider
Ser ut som en fin tur, og du har jo doning som passer :)
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Grustur på Hardangervidda

Post by Baron von Waffel »

Jeg så det sto noe om privat vei innover fra Steinsbøle. Er det kurant for enhver å kjøre der?
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
The Loney Rider
Posts: 4
Joined: 02 Aug 2008 14:52

Re: Grustur på Hardangervidda

Post by The Loney Rider »

Baron von Waffel wrote:Jeg så det sto noe om privat vei innover fra Steinsbøle. Er det kurant for enhver å kjøre der?
Det er kurant for alle som vil kjøre der dersom dere har med 20-30 kroner :D

TLR
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Grustur på Hardangervidda

Post by Baron von Waffel »

Da blir dette en tur jeg kjører en gang jeg er på hytta i Rauland. Gleder meg allerede. \:D/ \:D/
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Shotgunrider
Posts: 73
Joined: 01 Apr 2008 18:31

Re: Grustur på Hardangervidda

Post by Shotgunrider »

For et flott turreferat! =D> Jeg likte veldig godt veibeskrivelsene og oversiktsbildene, og håper å kunne ta den turen en gang.
- Vi er på god vei til å ødelegge det vi har av luft, vann og jordbunn. Det eneste vi tar ordentlig vare på er asfalten. Bill Vaughan
User avatar
The Loney Rider
Posts: 4
Joined: 02 Aug 2008 14:52

Re: Grustur på Hardangervidda

Post by The Loney Rider »

Shotgunrider wrote:For et flott turreferat! =D> Jeg likte veldig godt veibeskrivelsene og oversiktsbildene, og håper å kunne ta den turen en gang.
Takker, og jeg blir gjerne med, men om et par uker er nok fjellet dekket med "melis" :D
TLR
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Grustur på Hardangervidda

Post by Banditbiker »

.
Post Reply