Rundtur med både sørlandskyst og innlandsveier

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Rundtur med både sørlandskyst og innlandsveier

Post by Jeanette »

Dette turreferatet er kopiert rett fra bloggen min for å gjøres mer tilgjengelig. Turen gikk over 3 dager og startet i Moss/Horten, og bragte Gorgeous og meg ned til Kristiansand den første dagen, i hovedsak uten å kjøre E18. Deretter gikk turen inn til Dalen i Telemark dag 2, før vi kjørte om Nissedal, Drangedal, Skien, Notodden og hjem den siste dagen.

***

Vi møttes på fergakaia i Moss i 10-tiden på tirsdag, og tok ferga over til Horten kl 1030. Fra Horten kjørte vi rett ut på E18 og fulgte denne sørover til vi kom til avkjøringa mot Kragerø. Vi kjørte helt ut til brygga i Kragerø, og spiste lunsj på Tollboden der. Vi hadde da kjørt i et par timers tid, og siden ingen av oss pleier å få i oss spesielt mye mat om morgenen, smakte det kjempegodt med lunsj.

Image
Fergakaia i Moss.

Image
Kragerø.

Image
Kragerø.

Fra Kragerø bar det igjen ut på E18 sørover, før vi etter et par kilometer tok av til rv 351. Dette er en anbefalt mc-vei fra Cappelens mc-kart, og tok oss ut på en svingete og fin omvei ut til kysten, før den svingte vestover igjen mot Søndeled. I Søndeled ble det en ispause nede på brygga, og underveis dit hadde også sola tittet frem igjen så det ble en fin liten pause. Da jeg var liten pleide vi alltid å ha matpause nede ved bryggekanten i Søndeled på vei til hytta, så det var gode barndomsminner å være tilbake der også :)

Image
Søndeled.

Image
Søndeled.

Videre kjørte vi rv 416 mot Risør, men da vi ikke skulle helt ut til byen tok vi av til rv 411 mot Tvedestrand. Underveis hadde jeg hatt kontakt med både Baron von Waffel og FunSize, og herr Waffel kjørte oss i møte i Tvedestrand. I Tvedestrand ga jeg beskjed til FunSize om hvor vi var og hvor vi skulle kjøre, så underveis på rv 410 mot Eydehavn og Arendal møtte vi også han på veien. Etter å ha hilst og tanket opp, NM og jeg hadde jo allerede kjørt rundt 30 mil, ledet FunSize an veien inn til Arendal sentrum. Sosa litt rundt i Arendal, bl.a. på jakt etter Mövenpick-is til NM (;)), før herr Waffel dro mot hytta si igjen. FunSize, NM og jeg dro deretter ut på siste etappe på vei mot overnattinga vår i Kristiansand, og kjørte rv 42 innover i landet til Hynnekleiv. Videre ble det rv 41 langs Tovdalselva mot Birkeland og videre sørover, etterfulgt av noen minutter på E18, før vi til slutt fulgte rv 401 mot Dvergsnestangen og Kristiansand feriesenter. Den biten vi kjørte på rv 42 og deler av 41 er forøvrig også anbefalte mc-veier.

Image
Arendal sentrum; herr Waffel, NM og FunSize (helt til høyre) på mc-parkeringa.

Image
FunSize passet på hjelmene da NM og jeg tok en tur inn på shoppingsenteret for et viktig ærend ;)

Image

Image
En sliten NM - hun så ut som et romvesen som hadde ramla ned fra himmelen ;)

Image

Image
Fortsatt sliten - nå på et annet stopp litt lenger sør langs Tovdalselva.

Image

Image

Sommerhytta jeg hadde booka viste seg å ha den minst sjarmerende plassen på hele senteret; nærmeste nabo til parkeringsplassen, søppeldunkene og sanitæranlegget, og sykkelen til NM vakte så mye oppsikt at en skulle tro ingen i Kristiansand hadde sett en motorsykkel før.. Vi var ikke fremme på feriesenteret før i 20-tiden, så vi var både sultne og tørste, og da vi ikke orket å kjøre til et pizzasted vi ble fortalt om, ble det enkel middag på hytta - spaghetti à la capri :lol: Du må gjerne legge ut et par bilder av hytta vår her i bloggen, FunSize! Tirsdagens etappe ble på ca 42 mil, beregnet hjemme fra Langhus. Et par kartbilder over tirsdagens etappe:

Image
Oversikt.

Image
Litt mer detaljert over kystveiene vi kjørte.

Image
Fra feriesenteret tirsdag kveld.

Image

Neste morgen var vi ute på veien igjen da klokka hadde blitt 10. Fra feriesenteret dro vi mot Vennesla før vi fulgte rv 405 mot Vegusdal. Kjempefin strekning - anbefalt på mc-kartet! I Vegusdal tok vi til venstre mot Evje, på det som utfra kartet enten er rv 405 eller 406 :-k I Evje ble det lunsj på Café Ovenpå før vi fortsatte videre nordover langs Byglandsfjorden på rv 9. Det gruspartiet som det ble snakket om før vi dro ble også passert uten større problemer. I Rysstad ble det en bensinpause mens gradestokken viste 25 i lufttemperatur, før vi like etterpå tok av opp mot Suleskard. Planen var å kjøre litt oppover for å se om det lå igjen noe snø - noe det ikke gjorde. Det ble vel en mil eller slik før vi snudde, kjørte ned igjen og fortsatte nordover Setesdalen. Neste avkjørsel ble rv 45 over fjellet og ned til Dalen, noe som ble en fin liten fartsetappe. Fikk lufta oss litt da, noe som var kjempedeilig i varmen. Det ene gruspartiet på denne strekningen, med stor pukk, var ganske ekkel å kjøre på, men vi kom oss da trygt over der også!

Image
Et random stopp på 405 mot Vegusdal.

Image
Langs 405.

Noen bilder fra Byglandsfjorden:

Image

Image

Image

Som sagt ble det en liten avstikker opp Suleskarvegen:

Image

Image

Nede i Dalen kjørte vi rett til Hotel Dalen, sjekket inn og gikk deretter en lokaliseringsrunde i sentrum. Klokka var ikke mer enn passert 15, så vi fikk i oss litt mat og drikke og sovnet deretter en times tid på rommet før middag - kjempedeilig O:) Etter middag tenkte vi å kjøpe oss litt snacks på bensinstasjonen, men den viste seg å stenge kl 21. Vi fikk da testa ut "stripa" i Dalen da, eller hva NM? :lol: Etappen den dagen ble på 27 mil, og ruta ser slik ut (uten avstikkeren opp Suleskarvegen):

Image

Image
Ned mot Dalen.

Image
"Stripa".

Image
Bandak - bak hotellet.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Torsdag kom vi oss også avgårde i 10-tiden, og planen var å følge rv 38 langs Vråvatn for deretter å kjøre sørover langs Nisservannet på rv 41. På vei ut av Dalen skjønte vi fort at vi hadde kjørt feil, vi kjørte opp på rv 45 med retning for Høydalsmo, men gadd ikke å snu oppi de svingete veiene. Dermed ble det noen mil på E134 fra Høydalsmo mot Brunkeberg, før vi tok av til rv 41 og fulgte denne sørover til Treungen. En liten ispause i Vrådal ble det, og også et fotostopp, men ellers gikk det greit unna på denne strekningen.

Image
Vrådal, ved Straand sommarland.

Image
Langs Nisservannet.

Image

Rv 358 førte oss mot Drangedal (anbefalt mc-vei), der det atter en gang ble en endring i planene for videre kjøring. I stedet for å kjøre nordover mot Bø ble det til at vi kjørte videre på rv 356 mot Skien. Den nye planen ble da å følge den anbefalte veien helt fra Skien mot Valebø, Nordagutu og opp til Notodden, i stedet for å komme inn på denne omtrent ved Gvarv. Det ble rimelig klamt og varmt ved å sose rundt i Skien, så da var det kjempegodt å få lufta oss litt på den flotte strekningen nordover. Også denne er anbefalt ;) (Nts: Fra Skien, følg skilt mot rv 32 og Sande/Siljan, da kommer skiltet mot Valebø). Og elsk på Svanviksvingen - en nydelig høyresving :D O:)

Image
Like før Notodden.

Image

Fra Notodden ble det strake veien på E134 mot Kongsberg, før vi fulgte rv 40 ned til Hvittingfoss, og rv 32 ut mot E18. I Horten stakk vi innom Freddie og hilste på, før det ble ferga tilbake til Moss. Vel hjemme hadde den siste etappen blitt på rundt 37 mil for min del, noe som gir en samlet total på 106 mil. Torsdagens etappe frem til Horten ser slik ut på kartet:

Image
Post Reply