Langtur over diverse fjelloverganger

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Langtur over diverse fjelloverganger

Post by RH racing »

ser på det en kolonne bildet deres at dere står ganske langt bak.. en mc sniker som oftest i køen.. men blir dem sure om man gjør det her og?
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Langtur over diverse fjelloverganger

Post by Jeanette »

Vet du, jeg er ikke helt sikker. Da jeg måtte stå og vente på følgebil på det ene stykket over Haukelifjell stod jeg først litt bak, men da det kom en annen sykkel og kjørte helt frem, fulgte jeg etter. Jeg vet ikke helt hva policy'n egentlig er på dette - noen som vet? :-k
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Langtur over diverse fjelloverganger

Post by KiM »

Jeg slenger på et tilleggsspørsmål: Dersom du skal ta fergen, og det er allerede så mye kø når du kommer at dersom du kjørte bil hadde du ikke kommet med, hadde du fortsatt kjørt foran i køen? Eller bør vi heller tenke slik at vi kan ta den kroken der det uansett ikke hadde vært plass til en bil?
ingen KiM, ingen kos
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Langtur over diverse fjelloverganger

Post by Jeanette »

Jeg hadde nok kjørt frem mot båten, og prøvd å få kontakt med fergemannskapet. Er det plass vil man nok bli vinket ombord; som de sa på Moss-Horten-ferga en gang - MC kommer alltid med. Det er nok litt forskjellig praksis fra sted til sted, men får man kontakt med fergemannskapet vil jeg tro det ordner seg!
User avatar
gaus
Posts: 24
Joined: 01 May 2008 08:41
MC: BMW R1200GS, 2013 modell.
Tidligere: BMW R1200GS, 2008 modell, 2007 DL1000 V-Strom, 2003 DL1000 V-Strom, 2000 GSX 750F, 1971 Norton 750 Commando.
Location: Kongsberg
Contact:

Re: Langtur over diverse fjelloverganger

Post by gaus »

Inger Jo wrote:Vi drømmer om tur til Alpene i år, men har ikke lagt noen kontrete planer ennå.
Dere må gjerne drømme, for det er en drøm å kjøre rundt i Alpene og da spesielt Dolomittene. Det tar litt tid, og koster endel penger, men dersom det går greit er det bare å gjøre det. Se innom http://home.online.no/~gajen/mctouring.cfm.

Hilsen gaus
:-) Turen nytes best sammen med den man er glad i. :-) http://www.gausdal.nu/MC%20Siden/MC%20Siden.html
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Langtur over diverse fjelloverganger

Post by tshansen »

eneRmiK wrote:Jeg slenger på et tilleggsspørsmål: Dersom du skal ta fergen, og det er allerede så mye kø når du kommer at dersom du kjørte bil hadde du ikke kommet med, hadde du fortsatt kjørt foran i køen? Eller bør vi heller tenke slik at vi kan ta den kroken der det uansett ikke hadde vært plass til en bil?
Som mcist her på vestlandet og jeg har vært avhengig av å ta ferger for å komme meg rundt, så har jeg tatt en del ferger opp gjennom åra;-)

Uansett hvor stor kø det er så kjører du helt fram. Er dere følge på mange sykler 6 eller mer, er det greit å stille seg i kø som vanlige biler. da 3 sykler kan ta en bil plass.

Der er plasser helt framme på sidene osv som sykler kan stå hvor ikke biler får plass. å her fyller fergene på gladlig hvis det lar seg gjøre. Eller helt framme mot bommen.
Så ikke vær redd for å plassere deg foran alle bilene neste gang du kommer på ferga :)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Langtur over diverse fjelloverganger

Post by KiM »

Har bare tatt en ferge med sykkel, og da kjørte jeg helt frem. Men det var egentlig på grunn av at hele fergeleie var i en nedoverbakke, og der kunne ikke jeg stå :P Men da vet jeg det til neste gang :)
ingen KiM, ingen kos
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: Langtur over diverse fjelloverganger

Post by erazar »

Har alltid kjørt frem i køen på de fergene jeg har tatt, spesielt gassfergen fra bergen til stord, der må du først inn om du skal inn i "mc lommene" Vi kom 3 stykker på hver vår R sykkel en kveld, på vei fra Haugesund til Bergen, det var oss og trailere. Da var fergemannskapet rimelig gira på å få oss på først, han ene kom bort og pratet litt og ga oss noen jekkestropper og kom med følgende uttalelse:
- vi må jo slippe dere på først og av først, viss ikke så skal dere jo presse de plastrakettene forbi alle trailerdrågene på vei inn til Bergen.
Noe som forsåvidt var ganske sant.
Always remember that you are unique, just like everybody else.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Langtur over diverse fjelloverganger

Post by RH racing »

erazar wrote:- vi må jo slippe dere på først og av først, viss ikke så skal dere jo presse de plastrakettene forbi alle trailerdrågene på vei inn til Bergen.
var ikke så dumt tenkt av han det da ;)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Langtur over diverse fjelloverganger

Post by tshansen »

Det er ikke noe problem å stå sist på fergen heller :) Når vi kjører mc, er det så lett å komme seg framover i fergekøen at det ikke er noe tema en gang.

Men at fergemannskapet er bevisst på dette er bare positivt. Skulle ønske de prioriterte litt bilene kontra lastebil i stede. Er veldig fortvilt å være bilist å havne bak 3 tunge vogntog og ikke ha muligheten å kjøre forbi! Da de bruker langt tid på å komme opp i fart, og holde farten om det er svingete vei eller bakker.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply