Nyttig info ved kjøring i kolonne
-
- Posts: 3853
- Joined: 26 Apr 2005 19:41
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Re: Nyttig info ved kjøring i kolonne
.
Last edited by Banditbiker on 06 Nov 2008 00:01, edited 1 time in total.
Re: Nyttig info ved kjøring i kolonne
Hvordan skal jeg forholde meg ved forbikjøring av kolonne da ? Og hvis jeg velger å ligge bak da bør jeg kanskje oppta korrekt posisjon utfra hvor siste mann i kolonna ligger da antar jeg ? Det er ikke så moro å være et forstyrrende element for andre som kjører tur og koser seg. Og det kan jo være forstyrrende når det dukker en romling opp midt i disiplinert kjøring hvor alle er samkjørt.
Re: Nyttig info ved kjøring i kolonne
Sistemann i kolonna ligger jo alltid til venstre?
Så da blir vel riktig plassering for en som tar igjen ei kolonne, å legge seg til venstre?
Om han som lå sist da legger seg til høyre fordi det er hans egentlige plass blir vel hans problem?
Så da blir vel riktig plassering for en som tar igjen ei kolonne, å legge seg til venstre?
Om han som lå sist da legger seg til høyre fordi det er hans egentlige plass blir vel hans problem?
- boxer wolf
- Posts: 1686
- Joined: 22 Jun 2007 22:36
- Location: Akershus
Re: Nyttig info ved kjøring i kolonne
Hvilken side sistemann ligger på er vel avhengig av hvor mange det er i kolonnen. Det er jo normalt at førstemann ligger til venstre, og dermed vil sistemann ligge til høyre dersom det er et partall antall sykler, og til venstre hvis det er oddetall.
Velkommen til forumet forresten.
Edit: Liten trykkleif
Velkommen til forumet forresten.
Edit: Liten trykkleif
Last edited by boxer wolf on 25 Oct 2008 10:45, edited 1 time in total.
Si det du mener, og men det du sier.
-
- Posts: 181
- Joined: 25 Jun 2008 01:10
- MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
- Location: Skedsmo
Re: Nyttig info ved kjøring i kolonne
Ehhh, til høyre hvis det er partall, og til høyre hvis det er oddetall også?
Er det rart man blir forvirra?
*måtte bare*
*snar å springe*
Er det rart man blir forvirra?
*måtte bare*
*snar å springe*
- Rookie on pRrreciousss -
-
- Posts: 3853
- Joined: 26 Apr 2005 19:41
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Re: Nyttig info ved kjøring i kolonne
.
Last edited by Banditbiker on 06 Nov 2008 00:04, edited 1 time in total.
Re: Nyttig info ved kjøring i kolonne
Hm, noe å tygge på...
Hvis man kjører kun to sykler på tur sammen, bør da begge ligge til venstre? Eller bør man bruke "formasjon" da også...? Blir ikke rare formasjonen men.... da synes begge syklene bedre ihvertfall mtp lysene etc forfra og bakfra...
Hvis man kjører kun to sykler på tur sammen, bør da begge ligge til venstre? Eller bør man bruke "formasjon" da også...? Blir ikke rare formasjonen men.... da synes begge syklene bedre ihvertfall mtp lysene etc forfra og bakfra...
Vennlig hilsen Juliet
- boxer wolf
- Posts: 1686
- Joined: 22 Jun 2007 22:36
- Location: Akershus
Re: Nyttig info ved kjøring i kolonne
Jeg vil vel uansett anbefale formasjon. En av de viktigste gevinstene med formasjon, er at plassen ved siden av føreren foran kan brukes ved oppbremsing for den bakenforliggende sykkelen. Dette gir mer plass i en nødsituasjon.
Det er jo også denne plassen som gjør at man kan ligge med kortere avstand, og på den måten bli mer en "enhet" i trafikken. Det gjør at ikke så mange vil forsøke å presse seg inn i kolonnen, men enten legge seg helt foran eller helt bak.
Det er jo også denne plassen som gjør at man kan ligge med kortere avstand, og på den måten bli mer en "enhet" i trafikken. Det gjør at ikke så mange vil forsøke å presse seg inn i kolonnen, men enten legge seg helt foran eller helt bak.
Si det du mener, og men det du sier.
Re: Nyttig info ved kjøring i kolonne
Det er det jeg også har tenkt. Selv om vi kjører bare to liker jeg ikke ligge i stussen på den foran og legger meg heller i andre sporet. Jeg ser at folk gjør forskjellig og lurer litt på hva som er "riktig"....
Vennlig hilsen Juliet
-
- Posts: 3853
- Joined: 26 Apr 2005 19:41
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Re: Nyttig info ved kjøring i kolonne
.
Last edited by Banditbiker on 06 Nov 2008 00:05, edited 1 time in total.
Re: Nyttig info ved kjøring i kolonne
Nei, jeg tenkte etter at jeg skrev at ingenting er vel noen fasit her heller, men hva man tenker er riktig, eller ofte gjort....
Jeg er "desverre" burist også, står med bena i to leire Men man får vel bare kjøre som man har vett til, er det ikke sånn?
Jeg er "desverre" burist også, står med bena i to leire Men man får vel bare kjøre som man har vett til, er det ikke sånn?
Vennlig hilsen Juliet
- boxer wolf
- Posts: 1686
- Joined: 22 Jun 2007 22:36
- Location: Akershus
Re: Nyttig info ved kjøring i kolonne
Det er vel ikke noe "riktig" svar på dette, og dermed burde det være det beste utgangspunkt for noen høytravende diskusjoner.
Men spørsmålet er vel hva som er mest hensiktsmessig, og det vil variere avhengig av situasjonen.
På rettstrekker langs E18 er jeg ikke i tvil om at sikk-sakk kolonne i all hovedsak vil være det mest hensiktsmessige. På svingete veier er det som regel best at den enkelte følger sitt eget sporvalg. På snøføre kan det ofte være mest hensiktsmessig å blir hjemme.
Men spørsmålet er vel hva som er mest hensiktsmessig, og det vil variere avhengig av situasjonen.
På rettstrekker langs E18 er jeg ikke i tvil om at sikk-sakk kolonne i all hovedsak vil være det mest hensiktsmessige. På svingete veier er det som regel best at den enkelte følger sitt eget sporvalg. På snøføre kan det ofte være mest hensiktsmessig å blir hjemme.
Si det du mener, og men det du sier.
Re: Nyttig info ved kjøring i kolonne
Josie wrote:Sistemann i kolonna ligger jo alltid til venstre?
Så da blir vel riktig plassering for en som tar igjen ei kolonne, å legge seg til venstre?
Om han som lå sist da legger seg til høyre fordi det er hans egentlige plass blir vel hans problem?
Ikke noe problem å ta igjen ei kolonne... Da er det bare å kjøre slalom framover i kolonna og legge seg først..!! :smt023
BLOGGEN MIN ligger her: http://blogg.mc-tourer.com/#home
Kjørt 2008: 24.539 km
Kjørt 2009: 17.300 km
Kjørt 2010: 17.889 km
Livet består av øyeblikk - nyt dem !
Kjørt 2008: 24.539 km
Kjørt 2009: 17.300 km
Kjørt 2010: 17.889 km
Livet består av øyeblikk - nyt dem !
Re: Nyttig info ved kjøring i kolonne
Trenger man å kjøre sikksakk? Jeg tenker at syklistene kanskje legger seg til høyre og slipper deg lettere frem?
Vennlig hilsen Juliet
Re: Nyttig info ved kjøring i kolonne
Legge seg til høyre? Det er oppskrift på å bli skvisa i grøfta av den første bilen som kommer bakfra.
Nei, uansett om man kjører få eller flere sykler sammen ligger alltid første og siste sykkel til venstre.noen agnger må sistemann ligge midt i fila, fordi det er noen apekatter som sniker på høyresida. med mange sykler er det mest effektive å kjøre i sikksakk som du sier. rekka blir kortere, og det er mindre sjanse for at biler skal tvinge seg inn i rekka. er det veldig mange sykler, er det ofte sånn at man har to tre som kjører lenger fram og sperrer større sideveier, slik at ikke biler forviller seg inn i rekka fra sida. blir litt hardere kjøring på dem, siden ofte må ta igjen rekka og komme seg foran igjen.
Tar du igjenn ei kolonne er det ditt ansvar hvordan du skal komme deg forbi, hvis du vil forbi. Hver sykkel i rekka "eier" rommet på sida av sykkelen sin, slik at han har hele filbredda. men ved oppbremsing kan den som ligger bak bruke dette rommet og dermed trekker rekka seg sammen, noe som kan være greit i lyskryss f.eks.
Men desverre er det mange som kjører i rekke som om de kjørte alene uten å ta hensyn til hvordan man får rekka til fungere i trafikken.
Nei, uansett om man kjører få eller flere sykler sammen ligger alltid første og siste sykkel til venstre.noen agnger må sistemann ligge midt i fila, fordi det er noen apekatter som sniker på høyresida. med mange sykler er det mest effektive å kjøre i sikksakk som du sier. rekka blir kortere, og det er mindre sjanse for at biler skal tvinge seg inn i rekka. er det veldig mange sykler, er det ofte sånn at man har to tre som kjører lenger fram og sperrer større sideveier, slik at ikke biler forviller seg inn i rekka fra sida. blir litt hardere kjøring på dem, siden ofte må ta igjen rekka og komme seg foran igjen.
Tar du igjenn ei kolonne er det ditt ansvar hvordan du skal komme deg forbi, hvis du vil forbi. Hver sykkel i rekka "eier" rommet på sida av sykkelen sin, slik at han har hele filbredda. men ved oppbremsing kan den som ligger bak bruke dette rommet og dermed trekker rekka seg sammen, noe som kan være greit i lyskryss f.eks.
Men desverre er det mange som kjører i rekke som om de kjørte alene uten å ta hensyn til hvordan man får rekka til fungere i trafikken.