Bukkerittet 2019

Informasjon om MC relaterte treff og begivenheter.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Bukkerittet 2019

Post by tshansen »

Palma wrote:Veldig enig i den delingspolitikken der Spirit. Vi beveger oss i et grenseland og trenger hele tiden goodwill fra grunneiere og ALLE andre. Det er mange som driter lett i det og ja, det er lurt å holde filene litt tett til brystet. (Helt fint så lenge jeg får de... :redface :thumleft )
Personlig er jeg helt uenig i slik delingspolitikk! Ja goodwill fra grunneiere og alle andre trenger vi flere plasser enn bare på Skoge ! Gode holdninger skaper man ved å være gode ambassadører som fremmer gode holdninger hele tiden, på vei, i skog eller på treff!
Hvor hadde mange av oss vært i dag med tanke på diverse turer hadde det ikke vært for dugnadsarbeidet og deling av mange tusen km i ruter rundt om innland og utland?

Men man får være enig om å være uenig :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Bukkerittet 2019

Post by ArcticTiger »

tshansen wrote:
Palma wrote:Veldig enig i den delingspolitikken der Spirit. Vi beveger oss i et grenseland og trenger hele tiden goodwill fra grunneiere og ALLE andre. Det er mange som driter lett i det og ja, det er lurt å holde filene litt tett til brystet. (Helt fint så lenge jeg får de... :redface :thumleft )
Personlig er jeg helt uenig i slik delingspolitikk! Ja goodwill fra grunneiere og alle andre trenger vi flere plasser enn bare på Skoge ! Gode holdninger skaper man ved å være gode ambassadører som fremmer gode holdninger hele tiden, på vei, i skog eller på treff!
Hvor hadde mange av oss vært i dag med tanke på diverse turer hadde det ikke vært for dugnadsarbeidet og deling av mange tusen km i ruter rundt om innland og utland?

Men man får være enig om å være uenig :-)
Ut fra bilder og beskrivelser kan det virke som at endel av kjøringen som er bedrevet er veldig i gråsonen for hva som er lovlig i fohold til Lov om motorferdsel i utmark, og samtykke fra grunneier. Det er da vel ingen som er så dumme at de legger ut bevis (rute-tracking) for mulig ulovlig kjøring offentlig :-k . Bøtenivået for sik kjøring er jo hinsides all fornuft, og myndighetene er jo rimelig trigger-happy når det gjelder slik kriminalitet.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Bukkerittet 2019

Post by Palma »

tshansen wrote:Personlig er jeg helt uenig i slik delingspolitikk! Ja goodwill fra grunneiere og alle andre trenger vi flere plasser enn bare på Skoge ! Gode holdninger skaper man ved å være gode ambassadører som fremmer gode holdninger hele tiden, på vei, i skog eller på treff!
Hvor hadde mange av oss vært i dag med tanke på diverse turer hadde det ikke vært for dugnadsarbeidet og deling av mange tusen km i ruter rundt om innland og utland?

Men man får være enig om å være uenig :-)
Det er mange nok som sitter hjemme i sofan og skal skumme fløten av andres svette og jobb ute i marka for å finne ruter og morsomme opplevelser. Skal man være med å leke så får man være med da leken skapes. Er det noe som trigger og virker interessant så får man møte opp og være med ikke bare sitte i sofan hjemme og forvente at andre skal re opp senga for en. Er man tilstede der det skjer så får man og kanskje tilført litt av de holdningene som trengs for å forvalte dette på en god måte. Og kanskje får man lært litt av hvert av både holdninger og ferdigheter.
ArcticTiger wrote: Ut fra bilder og beskrivelser kan det virke som at endel av kjøringen som er bedrevet er veldig i gråsonen for hva som er lovlig i fohold til Lov om motorferdsel i utmark, og samtykke fra grunneier. Det er da vel ingen som er så dumme at de legger ut bevis (rute-tracking) for mulig ulovlig kjøring offentlig :-k . Bøtenivået for sik kjøring er jo hinsides all fornuft, og myndighetene er jo rimelig trigger-happy når det gjelder slik kriminalitet.
Du er inne på noe her AT, det er litt slik "frimureri" uten sammenligning forøvrig... Den kulturen som er og skapes på et slik treff som bukkerittet. Den blir bare til ved at man er der, det er jo noe av grunnen til at det arrangeres.
Mange vil gjerne ta del i det som Bukkerittet og andre treff gir og representerer, men det koster litt, bl.a. oppmøte og tilstedeværelse.

Jeg deler ikke mine ruter på skogen, Det er helt greit at folk logger rutene da de er med. Men da er de med. Sorry mac, slik er det. Og de fleste skjønner det. Også hvorfor det er slik. Man kan ikke være med uten å være med!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Bukkerittet 2019

Post by tshansen »

Jeg forstår at du prøver å verne om framtidig business, men jeg er glad for at få andre har den holdningen til å dele! Man kan jo se til hva DNT hadde vært med den typen holdninger :-k

Nei, jeg kjenner jeg er helt uenig... :-#
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bukkerittet 2019

Post by knutk »

tshansen wrote:Jeg forstår at du prøver å verne om framtidig business, men jeg er glad for at få andre har den holdningen til å dele! Man kan jo se til hva DNT hadde vært med den typen holdninger :-k

Nei, jeg kjenner jeg er helt uenig... :-#
Jeg tror nok problemstillingen er litt mer nyansert enn som så.

Jeg deler i prinsippet ditt syn om åpenhet, men ingen regel uten unntak.

Mange av rutene er i 'gråsonen'. Gråsonen i den forstand at man iblant kjører på bomveier som i utgangspunktet er stengt, men bommen lar seg passere. Andre ruter grenser til brudd på loven om motorisert ferdsel i utmark.

Grunneierne vet utmerket hva som skjer, men så lenge man ikke ødelegger vei og omgivelser eller plager folk og fe velger de å se med det blinde øyet.

Vi kjenner alle folk som på død og liv skal spinne spor i grusen, og åpne potter som bråker som helvete er toppen. Jeg skjønner at de morer seg. Problemet er at dette lille mindretallet ødelegger utrolig mye for flertallet med sin tankeløshet. Jeg tror ikke på noen måte at de er fulle av fan, det er heller en problemstilling de ikke har reflektert over.

Det er et gryende problem, ikke bare i Norge, at flere og flere veier blir stengt for MC. Og stengingen er oftest et resultat av press fra grupper som har sett seg lei av støy og uvettig kjøring.

Ved å holde utenom-standard ruter litt hemmelig har man en mulighet til å påvirke både kjøremønster og støynivå, og dermed hindre at man mister muligheten i fremtiden. Om man publiserer slike 'juveler' er det sikkert som amen i Kjærka at noen kommer å ødelegger for alle. Det er ikke negativitet, det er statistikk.

Så i lys av ovennevnte argumentrekke må jeg si meg enig i Palmas holdning, til tross for at jeg generelt er for å dele ruter på 'vanlige' veier.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bukkerittet 2019

Post by mekkern »

Når det gjelder internett og deling av ruter og steder så har jeg forbannet dette til helvete og tilbake flere ganger...
Mange fine steder litt utafor allfarvei har blitt fullstendig ødelagt av horder av bobiler som okkuperer mulige spots...

EN
jævla tulling som legger ut om et fint sted så er det smekk fullt av nederlendere og tyskere i containere som lager hele landsbyer rundt små skogsvann... :evil:
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Bukkerittet 2019

Post by Tommas »

Man skal være mer en vanlig glad i å diskutere på nett for ikke å se klare forskjeller mellom å dele slike ruter, og jobben som feks DNT gjør :lol:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Bukkerittet 2019

Post by tshansen »

Prinsippet er deling for å glede andre. Så kan man bruke mange eksempler som er gode eller dårlig. Personlig får jeg helt sånn "størst" i sandkassa på barnehagen når jeg hører om såkalte HARDCORE gutter som skal tviholde på ruter tett til brystet.
At det ikke vil deles ruter som tydelig er kjørt i ulovlig område eller kan sette deg selv i et dårlig lys, har jeg full forståelse for. Men en del av argumentene treffer jo seg selv i døra, når man i neste setning skriver at man skal vise hensyn, ikke vil ha folk til å frese rundt å lage bråk å helvete i området.


Men det er kanskje jeg som er idioten i rommet, i så fall kommer jeg til å fortsette med det i overskuelig framtid \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Bukkerittet 2019

Post by Kant1 »

tshansen wrote: Men det er kanskje jeg som er idioten i rommet, i så fall kommer jeg til å fortsette med det i overskuelig framtid \:D/

Vi er glad i deg, uansett Thomas :smt008
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Bukkerittet 2019

Post by ojda »

Hvis vi skal slutte å dele alt fordi noen kan misbruke tillitten (på alle fronter), blir vi jammen en fattig flokk :(
Å hva gjelder provoserende framferd på tvilsomme veier er vel ikke gruppen vi snakker om de som har renest mel i posen?

Å Palma!
Er det noen som har bidratt til å dele her på forumet og andre steder, så er det da jammenmeg Mr Hansen =D>
Han burde fått rutene tilsendt med rød sløyfe rundt :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Bukkerittet 2019

Post by kvase »

ojda wrote:?


Er det noen som har bidratt til å dele her på forumet og andre steder, så er det da jammenmeg Mr Hansen =D>
Han burde fått rutene tilsendt med rød sløyfe rundt :thumleft

Hva skal han bytte navn til Sløyfe Gutten :shock: -- som ingen kunne målbinde tshansen :roll:
:D
Jo han gir mye den karen men ingen skal tuktes til noe en ikke vil være seg den ene eller andre meninga rundt rute deling
Det får vær og en ta avgjørelsen på alene soppas kan vi vel stole på egen dømme kraft vell
https://photos.google.com/photo/AF1QipN ... Oiv5EreS6f
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Bukkerittet 2019

Post by ojda »

kvase wrote:
ojda wrote:?


Er det noen som har bidratt til å dele her på forumet og andre steder, så er det da jammenmeg Mr Hansen =D>
Han burde fått rutene tilsendt med rød sløyfe rundt :thumleft

Hva skal han bytte navn til Sløyfe Gutten :shock: -- som ingen kunne målbinde tshansen :roll:
:D
Jo han gir mye den karen men ingen skal tuktes til noe en ikke vil være seg den ene eller andre meninga rundt rute deling
Det får vær og en ta avgjørelsen på alene soppas kan vi vel stole på egen dømme kraft vell
https://photos.google.com/photo/AF1QipN ... Oiv5EreS6f
Her snakker jeg på generelt grunnlag, både hva gjelder sak og person :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Bukkerittet 2019

Post by Palma »

ojda wrote:Hvis vi skal slutte å dele alt fordi noen kan misbruke tillitten (på alle fronter), blir vi jammen en fattig flokk :(
Å hva gjelder provoserende framferd på tvilsomme veier er vel ikke gruppen vi snakker om de som har renest mel i posen?

Å Palma!
Er det noen som har bidratt til å dele her på forumet og andre steder, så er det da jammenmeg Mr Hansen =D>
Han burde fått rutene tilsendt med rød sløyfe rundt :thumleft
Hahahaha, ja missforstå meg rett. Jeg ga egentlig bare den delingspolitikken som OTC fremhevet på Bukkerittet medhold. Jeg har ikke noe problemer med å dele ruter med noen her når jeg vet det blir brukt rett. Hva Spiriten gjør med sine logger får være hans sak. Han skriver jo følgende:
Men om jeg i løpet av de neste dagene får ført over rutene til PC så skal vi se om ikke man kan få sendt over litt til de som er mest i nød, så lenge det ikke deles videre offentlig. Kan evt også ta med for overføring når vi er på Finnskogen om et par uker.
Men det var kanskje slik at det var ønskelig å få rutene før han fikk kommet seg av sykkelen.. :-k
Jeg for min del fant en masse ruter i området rundt Grimsbu liggende åpent på nett så stor sak er det ikke. (Link er sendt til noen)

Men jeg er veldig med på å heve litt advarende pekefinger om uvettig kjøring i utmark OG på vanlige skogsveier. Crosskjøring finnes det baner for, jeg er uansett av den oppfatning at man bør vise hensyn til både grunneiere, evt turgåere, lokalbefolkning osv. Derfor er turen nordover i skogen på Grusturen og lagt til fredagen da det er mindre folk i skogen.

Jeg vet at både TET og OTC er enige i hva jeg skriver her, hvis vi holder oss til saken og ikke prater om deling av ting generelt, det blir for dumt. Og jeg tror heller ikke det er stor usemje innad her på forumet. Så case closed for min del. \:D/
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Bukkerittet 2019

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Post Reply