Tour of Norway 2018 :)

Informasjon om MC relaterte treff og begivenheter.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by DrGreve »

Bikeridr wrote:Har fått sånn nesten sikkert svar fra min tidligere arbeidskollega. Han ønsker å være med på første del av turen.
Litt info; tidligere matros og nå pensjonert men jobber som altmuligmann på Arctic Seasport utenfor Bodø. Kjører en BMW R80RT, som han også har vært hos meg i Latvia med :)
Flott, da blir vi 5, i alle fall, som starter fra Korgen. Ett litt ugunstig tall i forhold til hyttereservasjoner men det løser vi :thumleft
Når får bikkjemannen avklart ferien sin?
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by jhn »

Ang rutevalg ... Det spiller liten rolle hvilken rute vi tar, det går uansett litt i ball hvor jeg har vært og ikke vært.
Fjorårets tur var helt super, så om deler av den blir gjentatt gjør ikke det noe
Om noen har noen ønsker, er det jo flott om de blir oppfylt ... Jeg har ingen ønsker bortsett fra en god tur
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by DrGreve »

Mitt forslag er at vi tar en værvurdering når vi nærmer oss Heddal/Randsverk og hvis det er nevneverdig forskjell på været mellom øst og vest for Langfjella så følger vi fineste været.
Er det ikke noen forskjell på været mellom øst (Valdresflye) og vest (Sognefjellet/Tindeveien/Aurlandsfjellet) så følger vi Bikeridr sine ønsker og kjører Vestlandet sørover til Hardangerbrua og følger RV7 via Eidfjord og Vøringsfossen tilbake til oppsatt rute ved Geilo.
Samme værvurdering tar vi ved Lindesnes, er det værmessig forskjell mellom Jæren og Setesdalen følger vi finværet, enten alt. 1, Rv44 (Nordsjøveien) opp Jæren eller alt. 2, RV9 til vi møter Suleskard Road og videre til Lysebotn.
Ved siste alternativ må vi tilpasse ankomst Lysebotn med ferge ut til Songesand som går 1530 alle dager bortsett fra søndag, eller 1745 fredag og søndag.
Da ender vi uansett opp ved oppsatt rute i nærheten av Tau-Hjelmeland langs RV13.
Har vi en deal? :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by Bikeridr »

DrGreve wrote: Har vi en deal? :)
Du skulle vært riksmeklingsmann. Dette kan du :thumleft
Kjøper tilbudet rått, jeg :)
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by DrGreve »

Bikeridr wrote:
DrGreve wrote: Har vi en deal? :)
Du skulle vært riksmeklingsmann. Dette kan du :thumleft
Kjøper tilbudet rått, jeg :)
He, he :)
Jeg anser det som alt for omstendelig og for mye omveier til at jeg gidder å kjøre både Nordsjøveien og Lysebotn på samme tur siden jeg har kjørt begge tidligere. RV7 mellom Hardangerbrua og Geilo har jeg aldri kjørt :)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by jhn »

Når man ser på tv-progremmer som "der ingen skulle tru... " og "Norge rundt" og div lignende høyenergiske hippe programmer for ungdommen, så kan man jo se alt fra steinpikker, flaggermus, blomsterpotter og veteransykler ... altså mange merkelige, fine, spennende og severdige rariteter ... uten at jeg kommer på noen eksempler i farta, men det hadde vært artig å se noe artig.
Og ellers ... Det høres fornuftig ut å kjøre etter været :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by DrGreve »

jhn wrote:Når man ser på tv-progremmer som "der ingen skulle tru... " og "Norge rundt" og div lignende høyenergiske hippe programmer for ungdommen, så kan man jo se alt fra steinpikker, flaggermus, blomsterpotter og veteransykler ... altså mange merkelige, fine, spennende og severdige rariteter ... uten at jeg kommer på noen eksempler i farta, men det hadde vært artig å se noe artig.
Og ellers ... Det høres fornuftig ut å kjøre etter været :thumleft
Du har jo Rjukan/Vemork og litt krigshistorikk :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by Bikeridr »

DrGreve wrote:
jhn wrote:Når man ser på tv-progremmer som "der ingen skulle tru... " og "Norge rundt" og div lignende høyenergiske hippe programmer for ungdommen, så kan man jo se alt fra steinpikker, flaggermus, blomsterpotter og veteransykler ... altså mange merkelige, fine, spennende og severdige rariteter ... uten at jeg kommer på noen eksempler i farta, men det hadde vært artig å se noe artig.
Og ellers ... Det høres fornuftig ut å kjøre etter været :thumleft
Du har jo Rjukan/Vemork og litt krigshistorikk :)
Ja, den tenkte jo jeg også på. Hvis jeg ikke har bomma helt på google maps, så sjrrer vel forbi/gjennom der..?
Isåfall er jeg jo tildels interessert selv :)
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by DrGreve »

Bikeridr wrote:
DrGreve wrote:
jhn wrote:Når man ser på tv-progremmer som "der ingen skulle tru... " og "Norge rundt" og div lignende høyenergiske hippe programmer for ungdommen, så kan man jo se alt fra steinpikker, flaggermus, blomsterpotter og veteransykler ... altså mange merkelige, fine, spennende og severdige rariteter ... uten at jeg kommer på noen eksempler i farta, men det hadde vært artig å se noe artig.
Og ellers ... Det høres fornuftig ut å kjøre etter været :thumleft
Du har jo Rjukan/Vemork og litt krigshistorikk :)
Ja, den tenkte jo jeg også på. Hvis jeg ikke har bomma helt på google maps, så sjrrer vel forbi/gjennom der..?
Isåfall er jeg jo tildels interessert selv :)
Joda, vi skal jo kjøre over Gaustatoppen og da må vi jo (nesten) gjennom Rjukan.
Må se litt på dagsetapper og lengden på disse hvis vi svinger innom Vestlandet og Eidfjord/RV7. Godt mulig det blir overnatting i nærheten også hvis dette alternativet blir rutevalget.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by DrGreve »

Holder på å fundere på rutevalg opp fra Lindesnes og alternativene Lysebotn-Nordsjøvein (RV44) og har støtt på en skikkelig nøtt.
Slik det ser ut så forlater vi Lindesnes på fredags morgen og får rimelig god tid til å komme oss til Lysebotn før ferga går 1745. Tok så en sjekk på Kolumbus.no ang. plass for 5 mc på ferge fra Lysebotn til Songesand fredag 29 juni. IKKE 1 PLASS LEDIG?!? Dette kan jo selvfølgelig endre seg men det er ikke noe man kan lite på.
Så hva er alternativene?

Alternativ 1, at vi dropper Lysebotn og kjører Nordsjøveien.

Alternativ 2, Droppe Nordsjøveien og ta turistbåten fra Lysebotn til Songesand som går klokken 1800 og som koster 500 pr. snute. (neppe aktuelt?)

Alternativ 3, Kjøre Nordsøveien som oppsatt og deretter ta ferge fra Songesand til Lysebotn og så kjøre til Setesdalen via Suleskard og så følge RV9 til Haukeligrend og E134 videre til Røldal. Problemet her er at det blir en omvei hvis vi også skal få med oss Fv520 over Saudafjellet. Vi kan jo selvfølgelig bare kjøre et stykke opp på fjellet fra Røldalsiden og så kjøre samme vei tilbake og ta Seljestadjuvet i samme slengen..

Alternativ 4, Droppe Nordsjøveien og gjøre det samme som i fjor, kjøre til Lysebotn og så kjøre opp igjen og kjøre Sirdal og RV45 tilbake til Lauvvik fergekai. (12 mil)

Det nytter ikke å ta en hviledag og komme 1 dag senere til Lysebotn da det ikke går ferge på lørdags kveld, annet enn turistbåten som koster heroin.

Noen tanker om alternativene?
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by mekkern »

En kan jo ta en runde med "Krossobanen" ved Rjukan.http://www.krossobanen.no/ hvilket er under denne som sabotørene "klatret" opp mot fjellet etter sabotasjen.
eller Gaustabanen en tur opp på Gaustatoppen for en kafferast.http://www.gaustabanen.no/ Enorm utsikt ved klarvær.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by Bikeridr »

Betyr alternativ 3 at vi kjører *opp* lysevegen?
Isåfall blir det det alternativet jeg heller mot.

Men igjen, som tilhenger av demokrati plager det ikke meg å la flertallet og praktikaliteten bestemme. Er jo ikke slik at dette blir absolutt siste gang jeg kjører i Norge (håper jeg) :D
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by DrGreve »

Bikeridr wrote:Betyr alternativ 3 at vi kjører *opp* lysevegen?
Isåfall blir det det alternativet jeg heller mot.

Men igjen, som tilhenger av demokrati plager det ikke meg å la flertallet og praktikaliteten bestemme. Er jo ikke slik at dette blir absolutt siste gang jeg kjører i Norge (håper jeg) :D
Ja, det betyr at vi tar ferge fra Songesand sånn ca. 1730 og ankommer Lysebotn 15 minutter senere og kjører opp Lysevegen og videre på Suleskardveien til vi møter Rv9 i Setesdalen. Da blir det mest sannsynlig overnatting i nærheten av Valle i Setesdalen før vi fortsetter dagen etter til Haukeligrend og E134 som vi følger til Røldal.
Da blir dagsetappen fra Lindesnes til Valle via Lysebotn på 34 mil men med 2 ferger (Lauvvik-Oanes og Songesand-Lysebotn. Etter min mening en passende etappe med tanke på ferger og veiforhold.
Og jeg poengterer at det eneste alternativet jeg ikke liker er å betale 500 spenn for en bitteliten tur med ei ferge :)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by jhn »

Haukeligrend - Røldal .... da får vi Gamleveien? Ikke sant? Det var jo en trivelig veistubbe
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by DrGreve »

jhn wrote:Haukeligrend - Røldal .... da får vi Gamleveien? Ikke sant? Det var jo en trivelig veistubbe
Jupp, Seljestadjuvet :)
Litt historikk:
I Seljestadjuvet står det ei minnestøtte like ved vegen: «Reist til minne om postfører G. Turtveit. Begravet i 56 timer under snøskred 3/1 1903. Grov seg ut med posthornet.» Postruta over fjellet frå Røldal til Seljestad og Odda vart halden oppe som skipostrute heilt fram ti! 1955. Minnestøtta er ei påminning om kva realitetane i valspråket for Postverket kunne ha å seia i praksis for dei som heldt oppe sambandet - på ski eller til fots — i høgfjellet vintersdag. Posten SKAL frem :)
Den får vi kjøre uansett hvilke alternativer vi tar forhold til Lysebotn men jeg er nysgjerrig på hva du mener om å ta ferge fra Songesand til Lysebotn og så kjøre motsatt vei over Suleskard som vi kjørte i fjor?
Post Reply