Tour of Norway 2018 :)

Informasjon om MC relaterte treff og begivenheter.
Post Reply
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by DrGreve »

BMWilly wrote:Har ikke anledning til å slenge meg med på denne turen ser det ut til. Kanskje på deler av returen hvis dere somler litt :-k . Foreslår å svinge av på Alvdal og kjøre om Folldal til Sollia istedet for å kjøre om Atna før dere kjører over Ringebufjellet.
Jeg var inne på tanken at vi skulle kjøre Rv29 til Folldal men siden vi var ved Folldal gruver i år så tenkte jeg at vi ikke skulle repetere det i 2018 :)
BMWilly
Posts: 457
Joined: 11 Apr 2012 12:43
MC: R1200GS Triple Black 2016

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by BMWilly »

DrGreve wrote:
BMWilly wrote:Har ikke anledning til å slenge meg med på denne turen ser det ut til. Kanskje på deler av returen hvis dere somler litt :-k . Foreslår å svinge av på Alvdal og kjøre om Folldal til Sollia istedet for å kjøre om Atna før dere kjører over Ringebufjellet.
Jeg var inne på tanken at vi skulle kjøre Rv29 til Folldal men siden vi var ved Folldal gruver i år så tenkte jeg at vi ikke skulle repetere det i 2018 :)
Skjønner. Friisvegen er jo også et alternativ hvis der har kjørt Venabygdsfjellet før. Dere kan jo kjøre av på Tynset og kjøre deler av Rendalen og eventuelt Jutulhogget over til Østerdalen igjen. Hvis de har reparert veien opp til Trontoppen fra Alvdal kan det anbefales i finvær som en liten avstikker hvis dere kjører Østerdalen. Men den regna bort tidligere i år, så det spørs.
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by Gielas »

Har du tenkt noe videre på veivalg nordover igjen, DrGreve?
Gielas
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by Gielas »

Lest meg opp på tråden - siste punkt nevnt av DrGreve er Vestkapp - så nevner han Folldal - BMWilly kommenterer... foreslår å kjøre over Ringebufjellet.
Gielas
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by DrGreve »

Gielas wrote:Har du tenkt noe videre på veivalg nordover igjen, DrGreve?
Joda, jeg har jo det, egentlig :)
Det jeg har tenkt er som følger:
Fra Lindesnes kjører vi den eneste mulige veien (Fv 460) til E39 ved Vigeland og så følger vi den til vi møter Nordsjøveien (Fv 44) ved Flekkefjord.

Så blir det Fv 44 helt opp til Sandnes og videre til Fergesambandet Stavanger-Tau.
Da har vi kommet inn på Rv 13 og følger den til vi møter Fv 520 over den nye Sandsbrua og videre over Saudafjellet til Håra ved Røldal Skisenter. Da er vi kommet inn på E134 og den følger vi til vi møter Rv 48 ved Håland.

Så tar vi fergesambandet Skånevik-Utåker og fortsetter forbi Uskedalen, Dimmelsvik, Rosendal og ferge over Hardangerfjorden via Løvfallstrand-Gjermundshamn. Så blir det å fortsette på Rv 49 opp til Nordheimsund.

Fra Nordheimsund kjører vi vestover på Rv 7 over Eikedalen til vi møter E16 som vi følger via Åsane til vi møter Rv 57.

Vi følger Rv 57 helt til fergeleiet Leirvåg-Sløvåg og videre på samme vei til Sognefjorden og fergesambandet Rutledal-Rysjedalsvika.

Så blir det Rv 57 og en liten snutt E39 til Førde og derfra på Rv 5 til Storebru og Fv 615 som vi følger til vi møter Fv 616, den følger vi til fergesambandet Oldeide-Måløy.

Fra Måløy blir det en liten sving østover på Rv 15 til vi møter Fv 618 som vi følger til avkjørsel Stadtlandet ved Selje og kjører til Vestkapp. (Fv 631/Fv 620/Fv 633)

Så tilbake til Fv 620 som vi følger til vi møter Rv 61. Den kjører vi på opp til Ålesund (2 fergesamband, Koparnes-Årvik og Hareid-Sulesund)

Herfra er vi vel forpliktet til å kjøre på E 39 til Vestnes og ferge til Molde. Atlanterhavsveien går ut hvis været ikke er helt supert, etter min mening er parsellen overvurdert men er det fint vær så er naturen vakker :)
Uansett så ender vi på Rv 70/E 39 mot Orkanger.

Igjen, hvis været er bra så er mitt forslag å ta ferge Agdenes-Brekstad og kjøre Fosen nordover til vi møter Kystriksveien og følger sistnevnte enten helt til Bodø eller at vi skjærer inn til E6 via Mo i Rana.

Og mer har jeg ikke tenkt men hvis været står oss bi videre så er det ikke umulig at jeg følger med videre opp mot Gokk.

PS, jeg har også lyst til å kjøre veien mellom Dale, Hamlagrø og Bulken, Fv 314 men da må vi kjøre over Vikafjellet og ta fergesambandet Vangsnes-Balestrand og så kjøre vestover på Rv 55 til vi kommer inn på opprinnelig rute ved Leirvik og Rv 57...

Men dette er bare ett forslag så det er lov til å komme med innspill. Jeg er også åpen for å ta en hviledag en plass, Bergen, for eks :)
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by DrGreve »

Gielas wrote:Lest meg opp på tråden - siste punkt nevnt av DrGreve er Vestkapp - så nevner han Folldal - BMWilly kommenterer... foreslår å kjøre over Ringebufjellet.
Joda, forslaget er å kjøre over Venabygdsfjellet til Ringebu på sørtur :)
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by Kant1 »

Får jeg slenge inn et forslag....?? Jeg gjør det uansett. :thumleft

Drit i Tau ferga, kjør til Lauvik og ta ferga til Oanes. Straks etter Oanes fergekai tar du/dere venstre. Følg denne Fylkesvegen til den møter Rv 13 igjen. Deretter cruiser dere til Tau og videre oppover i Ryfylket. Det er et nydelig stykke vei :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by DrGreve »

Kant1 wrote:Får jeg slenge inn et forslag....?? Jeg gjør det uansett. :thumleft

Drit i Tau ferga, kjør til Lauvik og ta ferga til Oanes. Straks etter Oanes fergekai tar du/dere venstre. Følg denne Fylkesvegen til den møter Rv 13 igjen. Deretter cruiser dere til Tau og videre oppover i Ryfylket. Det er et nydelig stykke vei :thumleft
Takk for tips, det blir vurdert siden eneste grunn til at jeg foreslo Stavanger-Tau var at vi kjørte Lauvik-Oanes i år og ville ha litt variasjon :)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by jhn »

Stavanger er jo, på en måte, en forholdsvis trivelig by å tilbringe noen timer i .... av og til ....
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by Bikeridr »

jhn wrote:Stavanger er jo, på en måte, en forholdsvis trivelig by å tilbringe noen timer i .... av og til ....
Hmm..
Har litt dårlige minner derfra da jeg var i gakk-gakk uniform fresh ut av KNM "Harald Hårfagre". [-X

Men ellers sikkert greit. Når er det forresten planlagt endestoppdato på turen? Jeg regner med å måtte parkere moppen i Tromsø for en mellomtur på havet før jeg får den med meg i østerled igjen.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by DrGreve »

Bikeridr wrote:
jhn wrote:Stavanger er jo, på en måte, en forholdsvis trivelig by å tilbringe noen timer i .... av og til ....
Hmm..
Har litt dårlige minner derfra da jeg var i gakk-gakk uniform fresh ut av KNM "Harald Hårfagre". [-X

Men ellers sikkert greit. Når er det forresten planlagt endestoppdato på turen? Jeg regner med å måtte parkere moppen i Tromsø for en mellomtur på havet før jeg får den med meg i østerled igjen.
Jeg hadde også min rekruttskole på HH, Madla :)
Jeg har jo nevnt i forslaget at vi skulle starte fra Korgen lørdag 23 juni for meg er det ikke noe i veien for å starte en dag før men dette er jo avhengig av når Jon Helge kan starte fra HV..
Må vel regne med 9-10 overnattinger før vi er i Tromsø hvis vi ikke tar en total hviledag en plass.
Når må du være i Tromsø?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by Bikeridr »

Jeg skal ombord den 10.07., så da er vi vel godt innafor. Rekker jo å følge Jon Helge hele veien hjem og tilbake etterpå da :)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by jhn »

Jeg vet i grunnen ingenting om noe så langt frem i tid, så den ene datoen er like bra som den andre ... 23. er et bra utgangspunkt.

Traff forøvrig sesongens siste/første? mc-turist i dag, muligens en finlender på en Varadero,

Image
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by DrGreve »

Flott, da har vi som utgangspunkt at vi møtes til kveldsmat/sen middag fredag 22 juni og starter sørover på lørdagsmorgen. Da blir det harryhandel i Gaddede før vi ruller inn i Norge igjen :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tour of Norway 2018 :)

Post by mekkern »

Hm... så dere tar ikke med dere Aursjøveien på vei oppover? :-k

http://www.visitaursjovegen.no/?div_id=1&pag_id=1
Post Reply