Grustreff i øst aug. 2016. Her lever minnene lever videre

Informasjon om MC relaterte treff og begivenheter.
Post Reply
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Grustreff i øst 26.8-28.8-16

Post by Gielas »

Kant1 wrote:
Gielas wrote:
Kant1 wrote:
Elsker det :-D
Hva var forbruket på den turen med hurtigbåten du linket til på fjesboken? :shock:
Rundt 200 liter i timen, åssen det, Gielas?
Forsøkte å antyde at gryna brukt på sjøen kunne vært anvendt på landjorda... :lol:
Gielas
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Grustreff i øst 26.8-28.8-16

Post by Palma »

Artig å se at så mange tenker grus og treff i øst. Flere ligger i kamuflert hardtrening \:D/. Andre igjen tråler nettet for å finne utstyr og duppeditter som kan heve prestasjonene :-k . Mesteparten sitter mellom øra lell :thumleft
Men uansett vi vil være på forskjellige nivå, både med ferdigheter og frykt for ei ripe i lakken på sykker'n eller vårt eget selvbilde. Dette vet jeg at vi respekterer.
Jeg er langt fra noen habil gruskjører :redface , men har lyst til å dele noen tips som jeg har samlet opp her og der.

Hvordan gjøre små forberedelser til gruskjøring uten store innkjøp?
• Tren på å se langt frem, tren på det i lave hastigheter. Sykkelen går dit du ser..
Står du på sykkelen(smak og behag, men anbefales) vil all vekten din hvile på fothvilerne og gi sykkelen lavere tyngdepunkt.
Knea inn mot tanken. Da føler du sykkelen bedre og vil bruke knea til å vinkle sykkel i forhold til sving og underlag
• Vekten på ytre fothviler i sving.
Bremsepedalen. Når vi står og kjører vil fotbladet ha en flatere vinkel enn ved sittende og bremsepedalen blir lenger ned. Det er mulig å kjøpe div mikk for dette men må manuelt vippes opp og ned. En enkel måte er å bøye ut den den lille bøylen som vist på bildet (svart pil). Den brukes ved bremsing når vi står. Har du knea inn mot tanken vil og føttene spisses inn mot midten av sykkelen og den bøylen vil være grei å "treffe".
Image
Styret. Når du står og har hendene på styret skal underarm og fingre være i rett linje når fingrene ligger oppå brems og clutchhendeler. Kanskje styrehevere ?
Speil. Jeg stiller det ene speilet slik at jeg kan se bakover i stående stilling og det andre for bruk når jeg sitter. Man setter seg ned av og til på fine strekker.
• Bredere fothvilere. Kan være ok, med myke såler blir det slitsomt med tynne sigarer å stå på.
• Husk med bredere fothvilere forandres geometri i forhold til fotens vippepunkt… erfart.
• Tren balanse, stå-kjøring i lave hastigheter/krypkjøring.
ABS/TC. Jeg slår aldri av ABS, TC har jeg i høyre hånda :lol: . BMW har jo den fantastiske fremgaffelen med telelever. Med denne bør man bruke bakbrems først for å overføre vekt på fremhjul og "strekke ut" sykkelen, så frembrems. Resten ordner ABS. :thumleft Sikker ok for viderekommende og ta brekksladd rundt hinder i skogen ved å slå av ABS, men på vår type grustur mener jeg det er mest sikkert å ha ABS innkobla.
Dekk, knastedekk, 50/50 dekk, 70/30 dekk det er forskjell. På tørt og greit underlag har det ikke veldig mye å si ved normal kjøring. Lufttrykk kan være med å endre opplevelsen.
• Tren og hent tips på YT, mengdetrening på grus øker ferdigheter og gleden.
• Kjøre grus er mer fysisk krevende enn vanlig landevei. Husk drikke.
• Jeg har oppdaget at jeg ønsker meg eventyrhjem. det blir trangt inni C3'n og lite luft når pulsen går i 143..
• Gi gass over løse partier
Tenk sikkerhet hele tiden. Kjører du alene på skauen så er du alene.
Det er og motgående trafikk på skogsveier, og kryssende dyr. En elg kan komme i 60km/t over veien, den er størst og tyngst :shock: !
God tur.
Last edited by Palma on 10 Jun 2016 19:16, edited 1 time in total.
BMWilly
Posts: 457
Joined: 11 Apr 2012 12:43
MC: R1200GS Triple Black 2016

Re: Grustreff i øst 26.8-28.8-16

Post by BMWilly »

Bra poenger her Palma :thumleft . Nå må jeg få meg enduro fothvilere. Må bestille litt stash når feriepenga kommer. :)
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: RE: Re: Grustreff i øst 26.8-28.8-16

Post by Palma »

BMWilly wrote:Bra poenger her Palma :thumleft . Nå må jeg få meg enduro fothvilere. Må bestille litt stash når feriepenga kommer. :)
De jeg hadde på tok jeg av igjen. Vurderer typen med pivot, dvs de vipper.. virker smart. Noen som har prøvd de?

Sendt herifra!
User avatar
Kikken
Posts: 76
Joined: 11 Nov 2015 13:57
MC: BMW R1200GS og DRZ400S
Location: Trondheim

Re: Grustreff i øst 26.8-28.8-16

Post by Kikken »

Palma wrote:...Lufttrykk kan være med å endre opplevelsen...
Takk for kjempegode tips til oss grusamatører - kan du skrive litt mer om lufttrykk?
- hvor mye reduserer du trykket med / til ?
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Grustreff i øst 26.8-28.8-16

Post by Epylypzon »

Kikken wrote:
Palma wrote:...Lufttrykk kan være med å endre opplevelsen...
Takk for kjempegode tips til oss grusamatører - kan du skrive litt mer om lufttrykk?
- hvor mye reduserer du trykket med / til ?
Jeg har "alltid" senket til + - 1.7 forran + - 1.8 forran ved gruskjøring med knastdekk på min F800GS.

På offroadschool for noen uker siden ble jeg fortalt at de hadde sluttet med å senke lufttrykket på skolesyklene da det var marginalt å hente på "vanlig" gruskjøring.
Skal du mye i gjørma å kjøre kan det være lurt da dekket bedre "renser" seg selv. (blir ikke liggende så mye dritt mellom knastene).

Ved å senke lufttrykket øker du risikoen for å bulke felgen, spesielt utsatt er de nye GS1200`ene da de har lavere profil enn før. (Gjelder sikkert andre også).
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Grustreff i øst 26.8-28.8-16

Post by Palma »

Kikken wrote:
Palma wrote:...Lufttrykk kan være med å endre opplevelsen...
Takk for kjempegode tips til oss grusamatører - kan du skrive litt mer om lufttrykk?
- hvor mye reduserer du trykket med / til ?
Da er jeg litt på tynn is (eller løs grus), det sprs vel litt på type dekk, tyngde på sykkel/fører men noe under 20psi mener jeg å ha sett.. Men med forbehold. Det må tas hensyn til underlaget og, et slappt dekk tåler vel mindre av spisse stener osv..
Bør vel prøve seg litt frem. Jeg har kjøpt en slik:
Image
Kan være greit for å fylle i luft igjen etter endt grustur.. Eller hvis man punkterer. Men nå som jeg har den kommer jeg aldri til å punktere.. [-X
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Grustreff i øst 26.8-28.8-16

Post by Epylypzon »

Under 1.4 bar?
Da er man nede på enduro/stor enduro sykkel med dekklås....
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Grustreff i øst 26.8-28.8-16

Post by Palma »

Epylypzon wrote:Under 1.4 bar?
Da er man nede på enduro/stor enduro sykkel med dekklås....
Som sagt jeg var på tynn is, og så nå at jeg gikk igjennom så det sang :redface , skrev i full fart i sta. Jeg mente IKKE noe under 20 psi, men det er nok lavt det og
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Grustreff i øst 26.8-28.8-16

Post by ole m. »

Jeg bruker 1,5/1,8 bar foran/bak på KTM 990 Adventure med knastedekk. Jeg mener man risikerer å ødelegge felgene om man går noe lavere enn dette på så tunge sykler. Kan fint kjøres på asfalten også med det dekktrykket, trenger ikke øke trykket med mindre man skal kjøre lange transportetapper.

Metzeler Unicross foran:
Image

Metzeler Karoo bak:
Image
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: RE: Re: Grustreff i øst 26.8-28.8-16

Post by Epylypzon »

ole m. wrote:Jeg bruker 1,5/1,8 bar foran/bak på KTM 990 Adventure med knastedekk. Jeg mener man risikerer å ødelegge felgene om man går noe lavere enn dette på så tunge sykler. Kan fint kjøres på asfalten også med det dekktrykket, trenger ikke øke trykket med mindre man skal kjøre lange transportetapper.

Metzeler Unicross foran:
[img]https://www.motorspeed.no/Media/Cache/Images/6/2/WEB_Image%2090%2090%2021%20M%20C%2054M%20M%20S%20Metzeler%20Unicross%20F1309157278.Jpeg[/img]

Metzeler Karoo bak:
[img]http://bmwmccc.org.za/sites/bmwmotorcycleclubcape.co.za/files/images/Metzler-karoo-tire.jpg[/img]
Hvor har du fått kjøpt karoo dekkene? De er vel ikke tilsalgs lenger? Høres ut som en fin combo det :)

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Grustreff i øst 26.8-28.8-16

Post by ole m. »

Har vært godt fornøyd med Metzeler Karoo, brukt det i mange år. men nå har det dessverre gått ut av produksjon ja. Jeg sliter ut det jeg har på nå, neste bakdekk blir Mitas E09 Dakar:

Image
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Grustreff i øst 26.8-28.8-16

Post by Palma »

ole m. wrote:Har vært godt fornøyd med Metzeler Karoo, brukt det i mange år. men nå har det dessverre gått ut av produksjon ja. Jeg sliter ut det jeg har på nå, neste bakdekk blir Mitas E09 Dakar:
Hvorfor disse i forhold til TKC80 ??
Skal kjøpe grusdekk til felgsett nr 2 og lurer litt.. :-k
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Grustreff i øst 26.8-28.8-16

Post by ole m. »

Palma wrote:
ole m. wrote:Har vært godt fornøyd med Metzeler Karoo, brukt det i mange år. men nå har det dessverre gått ut av produksjon ja. Jeg sliter ut det jeg har på nå, neste bakdekk blir Mitas E09 Dakar:
Hvorfor disse i forhold til TKC80 ??
Skal kjøpe grusdekk til felgsett nr 2 og lurer litt.. :-k
Karoo er "mer grusdekk" enn TKC80, bedre grep rett og slett. TKC80 har knaster som er lavere og bredere. Mitas-dekket har jeg foreløpig ikke kjørt, men tenkte det var ganske nær Karoo i egenskaper.
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Grustreff i øst 26.8-28.8-16

Post by Gielas »

[youtube][/youtube]
Gielas
Post Reply