Grustreff i øst aug. 2016. Her lever minnene lever videre

Informasjon om MC relaterte treff og begivenheter.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Grustreff i øst 26.8-28.8-16 Påmelding i post 1, Teaser s 11

Post by Snikkeren »

ojda wrote:
Snikkeren wrote:
ojda wrote:MEN! Jeg må slenge et "surt eple" :shock:
Er det ikke fryktelig mye hjelm/visir i søkeren :-k
Må det være sånn :roll: . :lol:
Tja, jeg kunne jo montert kameraet på toppen, sånn som jeg hadde på den forrige hjelmen, men jeg vil ikke kjøre rundt og se ut som en teletubby. Hvis jeg skal ha det på siden, så tror jeg at det er så langt fremme som mulig uten at de monteres på åpningsdelen av hjelmen. De andre kan jeg ikke svare for.

Men, jeg har vurdert å montere det på haken en plass. Har sett flere som gjør det, og det blir jo grei film av det. Men hvordan skal det da festes? Er ikke så mange flate partier der å lime fast feste på.
Enig med deg mht Tubby, men jeg forundres at Gopro tar med så mye av "blindsiden" :-k
Cammen min sitter jo mye nermere hjelmen, og har jo kun en smal kant med hjelm i kanten av bildet :?

Men nå skal vi ikke dvele for mye ved det, det var en knallbra film \:D/
Å jeg fikk ikke med meg kommentaren, så da må jeg jo også se den en gang til da :thumleft
Nå filmet jeg i wide-mode. Da er det temmelig stor vidvinkel på den. Hvis jeg filmer i normal, så blir det mindre vidvinkel, men da også mindre med på høyre siden også. Og bare så det er sagt: No offence taken. Hvis ingen påpeker hva som kan forbedres, så blir det heller ikke bedre. :thumleft
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: RE: Re: Grustreff i øst 26.8-28.8-16 Påmelding i post 1, Teaser s 11

Post by Kant1 »

ojda wrote:Mye bra filming og klipping =D> Har kost meg en god halvtime nå :thumleft
Flott helg hadde vi alle sammen :thumleft

Sent fra min SM-G928F via Tapatalk
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Grustreff i øst 26.8-28.8-16 Påmelding i post 1, Teaser s 11

Post by ojda »

Snikkeren wrote:
ojda wrote:
Snikkeren wrote:
Tja, jeg kunne jo montert kameraet på toppen, sånn som jeg hadde på den forrige hjelmen, men jeg vil ikke kjøre rundt og se ut som en teletubby. Hvis jeg skal ha det på siden, så tror jeg at det er så langt fremme som mulig uten at de monteres på åpningsdelen av hjelmen. De andre kan jeg ikke svare for.

Men, jeg har vurdert å montere det på haken en plass. Har sett flere som gjør det, og det blir jo grei film av det. Men hvordan skal det da festes? Er ikke så mange flate partier der å lime fast feste på.
Enig med deg mht Tubby, men jeg forundres at Gopro tar med så mye av "blindsiden" :-k
Cammen min sitter jo mye nermere hjelmen, og har jo kun en smal kant med hjelm i kanten av bildet :?

Men nå skal vi ikke dvele for mye ved det, det var en knallbra film \:D/
Å jeg fikk ikke med meg kommentaren, så da må jeg jo også se den en gang til da :thumleft
Nå filmet jeg i wide-mode. Da er det temmelig stor vidvinkel på den. Hvis jeg filmer i normal, så blir det mindre vidvinkel, men da også mindre med på høyre siden også. Og bare så det er sagt: No offence taken. Hvis ingen påpeker hva som kan forbedres, så blir det heller ikke bedre. :thumleft
Nei, det måtte jo heller være å få vinklet cammen så mindre hjelm og mere natur kom på "film".
Jeg er helt klart tillhenger av å filme fra hjelmen på sånne "dokumentarer) :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Grustreff i øst 26.8-28.8-16 Påmelding i post 1, Teaser s 11

Post by tshansen »

Jeg har enda ikke fått sett filmen, pga jobb og dårlig nettverk! Men skal få sett den etter lunsjen i dag [emoji106] gleder meg!

Vi som kjører på høyre siden av veien, bør ha kamera på vestre siden, da får man langt bedre "utsikt"

Åpningshjelmer har jo den kanten midt i beste plasseringa til kamera på siden, men slikt kan jo muligens løses med en lengre arm eller annen arm? [emoji848]

Skal man lage filmer for å underholde andre, ikke bare for egen interesse, må en jo høre litt på hva massen vil ha [emoji106]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: RE: Re: Grustreff i øst 26.8-28.8-16 Påmelding i post 1, Teaser s 11

Post by hakhap »

FjellBekken wrote:
Selv har jeg montert kamera på sykkelen, men det er ikke bra nok for enkelte, så jeg skal spare folk for det.
Synes du slutte ta offerrollen i dine posts.

Jeg har og montert på sykkelen og på hjelm og på brystet og alle fungerer men alle liker ikke allt men synes fint du kan legge de ut forutsatt at du klarer av konstruktiv kritikk, det er slik vi bedre.

misspelled with auto correct
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Grustreff i øst 26.8-28.8-16 Påmelding i post 1, Teaser s 11

Post by Palma »

Nå syns jeg du var veeeeeldig streng med Fjellbekken Hakap... :smt107
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Grustreff i øst 26.8-28.8-16 Påmelding i post 1, Teaser s 11

Post by Tommas »

FjellBekken wrote:Selv har jeg montert kamera på sykkelen, men det er ikke bra nok for enkelte, så jeg skal spare folk for det.
Her er vi så glade i film, at du kan nesten montere den inni toppboksen uten at noen klager.

Er det virkelig noen som har sutret på sykkelmontering?

Bare å smelle ut det du har av film :thumleft
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Grustreff i øst 26.8-28.8-16 Påmelding i post 1, Teaser s 11

Post by ojda »

LordShaft wrote:Jeg har enda ikke fått sett filmen, pga jobb og dårlig nettverk! Men skal få sett den etter lunsjen i dag [emoji106] gleder meg!

Vi som kjører på høyre siden av veien, bør ha kamera på vestre siden, da får man langt bedre "utsikt"

Åpningshjelmer har jo den kanten midt i beste plasseringa til kamera på siden, men slikt kan jo muligens løses med en lengre arm eller annen arm? [emoji848]

Skal man lage filmer for å underholde andre, ikke bare for egen interesse, må en jo høre litt på hva massen vil ha [emoji106]

Flere lettkledde piker :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: RE: Re: Grustreff i øst 26.8-28.8-16 Påmelding i post 1, Teaser s 11

Post by Epylypzon »

ojda wrote:
LordShaft wrote:Jeg har enda ikke fått sett filmen, pga jobb og dårlig nettverk! Men skal få sett den etter lunsjen i dag [emoji106] gleder meg!

Vi som kjører på høyre siden av veien, bør ha kamera på vestre siden, da får man langt bedre "utsikt"

Åpningshjelmer har jo den kanten midt i beste plasseringa til kamera på siden, men slikt kan jo muligens løses med en lengre arm eller annen arm? [emoji848]

Skal man lage filmer for å underholde andre, ikke bare for egen interesse, må en jo høre litt på hva massen vil ha [emoji106]

Flere lettkledde piker :thumleft
Da tror jeg Finnskogen er feil sted .

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Grustreff i øst 26.8-28.8-16 Påmelding i post 1, Teaser s 11

Post by Snikkeren »

LordShaft wrote: Vi som kjører på høyre siden av veien, bør ha kamera på vestre siden, da får man langt bedre "utsikt"
Ja, jeg er enig i at det er best hvis kameraet er på venstre siden når man har møtende traffikk. Men på venstre siden monteres også intercom'en, og da er det ikke mye plass til kamera. Og når man kjører på de "veiene" vi kjørte på, så har man ikke møtende traffikk (ihvertfall ikke mye), så da gjør det ikke så mye om man har det på høyre siden.
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Grustreff i øst aug. 2016. Her lever minnene lever videre

Post by Busa Trond »

Herlig referat, bilder og videoer gutter :thumleft :thumleft

NB! Pass bedre på ojda dere som tar han med på tur, så fort jeg ikke er med så ligger han i grøfta under sykkelen spreller [-(
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Grustreff i øst aug. 2016. Her lever minnene lever videre

Post by ojda »

Jeg har jo sagt det før BusaTrond, det blir ikke det samme når du ikke er med [-X
Å på toppen av det hele måtte JEG ta oppvasken på Søndagen, det er jo din jobb :-k
Nei du er nok bare nødt til å forklare BusaK.Kona at BusaTrond kanke være hjemme når gutta er på tur ;-)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: RE: Re: Grustreff i øst aug. 2016. Her lever minnene lever videre

Post by Palma »

Busa Trond wrote:Herlig referat, bilder og videoer gutter :thumleft :thumleft

NB! Pass bedre på ojda dere som tar han med på tur, så fort jeg ikke er med så ligger han i grøfta under sykkelen spreller [-(
Neste gang får du ta med noen gulvester og bli med å ta ansvar Trond [emoji56]

Sendt herifra!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Grustreff i øst aug. 2016. Her lever minnene lever videre

Post by tshansen »

Omsider, fikk jeg endelig satt meg ned å sett filmen din snikkeren :thumleft Faen dette så utrolig gøyt ut! Likte begynnelsen, han spinner seg gjennom svingen å du kommer smygende etter ;-) ;-) Akkurat slik jeg føler det selv noen ganger.

Filmen var utrolig bra, litt lang enkelte plasser. Her kunne du lett børstet av noen minutter uten at det hadde gitt noe negativt resultat.
Dette skal jeg ha med meg neste år, men kommer nok til å styre unna denne fargen løyper om jeg ikke har fått på knastedekk :lol: :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Grustreff i øst aug. 2016. Her lever minnene lever videre

Post by Snikkeren »

Da var jeg ferdig med turrapporten etter denne fantastiske helgen. For de som vil lese det i litt mer lesevennlig format, så kan de klikke seg inn her: http://snikkeren-mc.no/grustur-i-ost-en ... c-forumet/

Og til ære for Ojda, så har jeg klippet og limt litt, sånn at rapporten også kan leses her. Det er mulig det er litt forskjell i bilder og sånn, men hovedessensen er med:


Mandag 6. juni 2016 annonserte Palma på MC-forumet.no at han inviterte til Grustreff i Øst. Etter jeg kjøpte meg KTM 1290 Super Adventure, har jeg blitt mer og mer interessert i både grus og annet underlag, så dette var noe jeg absolutt hadde lyst å få med meg. Spørsmålet var om fruen synes det var ok at jeg skulle stikke av igjen, 2 uker etter PreHøstTuren?

Dagen etter var fruen på seinvakt, så jeg så mitt snitt til å sende en melding til henne. «Hei. Vi må snakke sammen.» Det gikk ikke lenge før jeg fikk svar, men hun hadde skjønt tegningen allerede. Her var det noe jeg ville. Heldigvis hadde hun også skjønt at dette var noe jeg hadde veldig lyst til. Men, hun hadde selvfølgelig vakt den helgen, så da måtte jeg skaffe barnevakt. Noen uker senere var det i boks, og jeg var påmeldt til Grustur i Øst.

Image

Endelig var dagen her. Det var klart for Grustur i Øst.

Det var lagt opp til to forskjellige ruter. En runde for de med lite erfaring, og en for de med mer erfaring som ønsket litt mer utfordringer. Nå er ikke jeg veldig erfaren, men jeg liker godt å utfordre meg selv. Da var det jo klart at det måtte bli runden for de tøffe gutta. Ja, jeg vet det er selvskryt å kalle det for gruppen med de tøffe gutta. Men, når ingen andre skryter av meg, så må jeg jo gjøre det selv.

Image

Det gikk ikke lange tiden før vi møtte på vår første utfordring. En stengt bom. Det ble leitet både høyt og lavt etter nøkkel, men den var ikke å oppdrive. Da var det bare en ting å gjøre. Vi måtte komme oss rundt bommen.

Det gikk relativt greit å komme seg rundt. Vi hjalp hverandre med å løfte bakhjulet, slik at vi fikk bykset sykkelen rundt. Tom som kjørte den minste sykkelen tok sin aleine. Jeg kan definitivt se fordelen med en lettere sykkel til sånt bruk ja.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Som dere ser på bildene over her, så var det ganske varierte kjøreforhold. Ingen problemer selv med en 250 kg tung sykkel med Continental TKC 70 dekk.

Image

Men utfordringer ble det også. Ihvertfall for meg og Spiritofwinter.

Et område på noen 100 meter var forholdsvis utfordrende. Det var en del gress med litt våte partier, og det betyr gjørme. Jeg hadde rett og slett null feste. Da jeg prøvde å gi gass, spant jeg bare. Bakdekket var fylt med gjørme.

Det gikk jo som det måtte gå, og dagens første velt var et faktum. Heldigvis hadde jeg ikke noe særlig fart, så velten var stillestående.

Image

Image

Tom var raskt på pletten, og fikk hjulpet meg opp igjen med sykkelen.

Hadde jeg klart meg 10-15 meter til, så hadde jeg vært ute av det fuktige området, og resten av veien bort til grusveien hadde gått helt fint.

Image

Dette var første gang både jeg og Spiritofwinter har kjørt på noe særlig mer krevende enn en traktorsti, så vi merket jo fort at det måtte en liten justering til på syklene våres. Vi hadde til nå kjørt med gummidemperne på fothvilerne, og begge to hadde opplevd at foten sklei av mens vi sto.

Etter en litt hårete bro ble det et lite stopp, og da benyttet vi muligheten til å fjerne gummidemperne. Og for å si det sånn, de er enda ikke kommet på igjen.

Image

Image

Ved å fjerne gummidemperne, fikk vi mye bedre feste på fothvilerne. En annen fordel var at vi fikk en halv-centimeter lavere fothvilere. Det er jo ikke snakk om mye, men nok til at man merker det både når man står og sitter.

Jeg hadde bestilt meg styrehevere før turen, men de er pr. dags dato enda ikke kommet. Ebay tar litt tid av og til. Spiritofwinter hadde vært enda tidligere ute, så han hadde montert de allerede før PreHøstTuren.

Plutselig oppdaget vi at vi manglet Tom. Epylypzon hev seg rundt og kjørte for å se hva som hadde skjedd. Jeg og Spiritofwinter ble stående og vente litt, men det tok ikke lange tiden før Epylypzon var tilbake igjen.

Når man er på grustur, er man ofte litt utenfor allfarvei, og det er et stykke mellom bensintasjonene. Tom hadde kjørt seg tom for bensin. Da var det godt å ha med en Super Adventure med 30 l tank.

Image

Image

En Cola-flaske ble skåret opp og skylt med vann, og bensintyven kunne sette i gang. Tom fikk seg noen liter med bensin, så ferden kunne fortsette. Det var uansett ikke lenge igjen til vi skulle ha oss noe mat, så han klarte seg frem til bensinstasjonen på Svullrya? mener jeg det var.

Tom hadde jo ikke trengt noe assistanse til nå på turen, så det var bare kjekt å kunne hjelpe til med det jeg kunne.

Image

Etter en matbit kunne Grustur i Øst fortsette. Vi fant noen nye utfordrende veier, og denne gangen var det Spiritofwinter som måtte i bakken. Nå skal ikke jeg si så alt for mye om hva som skjedde, men ut i fra det dere kan se i videoen i slutten av artikkelen, så kan jeg jo synse litt.

Det hele begynte med at han havnet nedi hjulsporet på en vei hvor det var gjørmete i sporene. Han prøvde å komme seg opp på midten igjen, men akkurat i det han kommer seg opp igjen, sklir forhjulet ned i motsatt hjulspor. Det ender med at vi nå var 2 av 4 som hadde lagt ned sykkelen.

2 av 4?

Vi stoppet ved en liten bekk, og Epylypzon ba Tom om å kjøre over for å vise oss litt. Dere kan se i videoen til høyre hvordan det gikk.

Ikke bare hadde 3 av 4 lagt ned sykkelen, men 3 av 3 KTM’er hadde vært i bakken.

[youtube-iframe]AJNlo0CTof4[/youtube-iframe]

Tilbake igjen gikk det litt bedre.

[youtube-iframe]NVgckvXHLY0[/youtube-iframe]

Resten av runden gikk som en lek, så jeg skal ikke skrive noe mer om det. Men hvis dere ser videoen under her, så får dere sett litt av det vi opplevde. Alt fra vanlig grusvei, litt traktorstier, og noen partier med litt mer utfordrende terreng.

Et par bompasseringer, og noen knall og fall ble fanget på film også. Jeg vil anbefale å se filmen på stor skjerm. Ihvertfall større enn en mobiltelefon, da man får bedre utbytte av filmen da.

[youtube-iframe]GUVgMmV_yBI[/youtube-iframe]

Da vi kom tilbake til hytten hadde den andre gruppen akkurat kommet tilbake, og røverhistoriene satt løst. Vi kunne høre om et systembolag som stenger alt for tidlig og Palma som hadde demonstrert hvordan man legger ned sykkelen. Ojda hadde også lagt ned Tigeren sin, men vi må ikke tro at han trengte hjelp til å få den opp igjen.

Vi hadde jo våre skrøner å komme med vi også, så det skulle ikke stå på samtaleemner utover kvelden. Alt i alt var samtlige enige om at dette hadde vært en fantastisk tur.

Image

Image

Image

Image
Post Reply