PreHøstTur 2016. Oppgjørets time.

Informasjon om MC relaterte treff og begivenheter.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: PreHøstTur 2016. Overnatting bestilt.

Post by ArcticTiger »

Der kom den seg ja :D :thumleft :thumleft
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: PreHøstTur 2016. Overnatting bestilt.

Post by ashland »

Bjerknez wrote:
Ambro wrote:Kom til slutt hjem også etter å ha eskortert Ashland til MCoslo, takk for flott tur alle sammen :D
Hmmm... Problemer med bimmern? :o
Yupps ](*,)
Jeg skal tippe det er flere enn meg som vil få akkurat samme problem med sine BMW´er

Iløpet av fredag og lørdag dukket det opp stadig flere og flere el-feil på XR´en. ABS og ASC lampene, "varsel-trekant-lampa" og led-kjørelyset blinka som ett juletre. Etterhvert fusket også stadig oftere tur telleren og speedometer samt en ladespenning som var noget høy

Til slutt kapitulerte hærligheten på søndag etter Stigedalen i godt driv, da var tenningen død. Vi mistenkte en kjent/standard BMW feil - Bryterene på styret hadde en kryp strøm/kortsluttning pga regn i to dager.
Siden ingen hadde små nok torx-nøkkler ble redningsbil tilkalt.

Når den etterhvert dukket opp ville han koble på en batteri-booster å se om det hjalp.
Det var da vi fikk se att skruen til pluss polen på batteriet var løs :shock: :shock: Her hadde det vært varmt!

Image

Image

Batteri tilslutningen på BMW´n passet rett og slett ikke til batteriet, noen hadde tatt en lettvindt løsning og skrudd de på skjevt. Når tilsluttningen ristet løs over noen grusveier,
gikk det varmegang på batteri polen og plasten på batteriet smeltet som igjen førte til enda dårligere kontakt.

Feilen ble midlertidig rettet og jeg kunne lykkelig vende nesa mot Otta :)

For å gjøre en lang historie kort
Fikk forklart selgeren på MCOslo hva som hadde skjedd, (han hadde jeg plaget tre ganger gjennom helgen). Enn legger ikke igjen en formue i en butikk og får noe
som ikke fungerer :evil:
Han fikk ordnet med nytt batteri og sjekk/diagnose av el-system før jeg fikk sagt noe mer. Jeg mente sykkelen var møkkete etter turen og trengte en vask i den nye
automatiserte mc-vaske-maskinen deres, som også ble utført

Det nye batteriet er helt likt det gamle, det viser seg att BMW sender med batterier som må skjæres til rundt batteri polene så de passer :shock: :?
DET er for dårlig i mine øyne [-X Kjøper jeg en original-del skal den passe - Uten modifiseringer

ImageDSC_4398 by Jarle Heed, on Flickr

ImageDSC_4401 by Jarle Heed, on Flickr
Last edited by ashland on 16 Aug 2016 23:25, edited 1 time in total.
fun is not a straight line
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: PreHøstTur 2016. Overnatting bestilt.

Post by ashland »

Snikkeren wrote:Langt ifra noe Bjerknez nivå på rengjøringen der nei. Men med tanke på hvordan den så ut før etter PreHøstTuren, så er det ikke hakkande gale likevel. Litt gnikking må man jo regne med uansett.
I mine øyne og med tanke på utgangspunktet, var det ett absolutt godkjent resultat :)

Å så lettvint a gett :thumleft
fun is not a straight line
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: PreHøstTur 2016. Overnatting bestilt.

Post by Busa Trond »

Legger ved noen mobil bilder, dem fleste ligger også på locatoweb :D

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: PreHøstTur 2016. Overnatting bestilt.

Post by knutk »

Angående bilder som ikke peker rette veien.
Denne artikkelen forklarer problemet, i fall bildene er tatt med en frukt-telefon.
http://iphonephotographyschool.com/ipho ... side-down/
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: PreHøstTur 2016. Overnatting bestilt.

Post by Snikkeren »

Busa Trond fikk seg en tur i CanAm Macerick da vi var på MC-Deler. Daniel kjørte, og Busa Trond turte å sitte på. Fikk filmet avgangen og da de kom tilbake:

[youtube-iframe][/youtube-iframe]

[youtube][/youtube]

Faen. Drit i det. Her er linken:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: PreHøstTur 2016. Overnatting bestilt.

Post by tshansen »

Meget bra bilder [emoji106][emoji106] ser ut som dere har hatt det meget artig, nok en gang [emoji13]

Ashland! Hvordan så dette ut på Busa sin? Dette bør jo langt flere forhandlere opplyses om!
Er det slik bare på din modell? Eller på alle? Det var ikke slik på RR en min hvertfall
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: PreHøstTur 2016. Overnatting bestilt.

Post by knutk »

LordShaft wrote:
Ashland! Hvordan så dette ut på Busa sin? Dette bør jo langt flere forhandlere opplyses om!
Er det slik bare på din modell? Eller på alle? Det var ikke slik på RR en min hvertfall
Hm.. Aner vi en liten tendens til panikk?

I så fall tror jeg det er all grunn til å senke skuldrene.

Batteriløsningen på XR er tydeligvis litt uortodoks, men er vel gjort av nødvendighet. Er enig i utsagnet om at man ikke skulle behøve å modifisere nye deler før montering, men her har man sittet med valget av pest eller kolera. Man kan enten kappe litt i kabelskoen eller skjære ut en ubetydelig del av batteriet. Tyskerne har valgt sistnevnte.
Men valgte metode burde være grei rent teknisk, ingen grunn til at dette ikke skal virke.
Batteri blir koblet av forhandler under montering av sykkel. På bildet virker det som om der ikke er kuttet bort nok plast innerst mot polskoen slik at batteripolen ikke får god kontakt (men det kan også være at plasten har smeltet ved varmeutvikling), og jeg mistenker at feilen skyldes slurv ved montering hos forhandler.

Slikt skjer, det er menneskelig å feile (men himmelsk å tilgi), godt at forhandler tar ansvar og viser vilje til å ordne opp når man først blir obs på problemet.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: PreHøstTur 2016. Overnatting bestilt.

Post by Palma »

Batteri trenger vedlikehold, ikke bare lading. Har vært borte i mange tilfeller av dårlig kontakt mellom polsko og batteri.Ofte vanskelig å måle og finne feil da det fortsatt vil kunne måles spenning med et digitalt V-meter, men ved belastning vil det ikke være nok. Dette skyldes ofte irr, pusses bort med sandpapir, så blir diskusjonen skal man ha på fett på polene... Men det får bli i en annen tråd kanskje.
Det er klart noe slurv ved montering her, og bra det gikk greit til slutt. :thumleft
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: PreHøstTur 2016. Overnatting bestilt.

Post by ArcticTiger »

Sjekk på Biltema, kanskje de har batteri som passer :-k

Flotte bilder frå en flott tur! :D Spes Blåhø, må prøve å komme meg dit en gang.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: PreHøstTur 2016. Overnatting bestilt.

Post by tshansen »

Hvordan klarte du å tolke mitt innlegg dit hen at jeg har panikk [emoji23] det handler vel litt om at slike ting er greit å være obs på! [emoji106]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: PreHøstTur 2016. Overnatting bestilt.

Post by ashland »

LordShaft wrote:Meget bra bilder [emoji106][emoji106] ser ut som dere har hatt det meget artig, nok en gang [emoji13]

Ashland! Hvordan så dette ut på Busa sin? Dette bør jo langt flere forhandlere opplyses om!
Er det slik bare på din modell? Eller på alle? Det var ikke slik på RR en min hvertfall
Det er ett godt spm :-k
Norse har sjekket sin og der er skoene skrudd inn på toppen av batteriet. Vi så ikke hvordan de andre BMW´ene på PreHøst var koblet
Hr. B er vel den med mest lik sykkel, den burde i teorien være lik?

Vi var flere som sjekket tilkoplingene, men det var ikke før Viking - mannen fant frem ei skralle vi fikk se den virkelig var løs
Men, med hånda på hjertet hvor mange sjekker batteripolene sine regelmessig, samt etter drar dem?!? Skal være så ærlig å si jeg gjør det ikke :redface
fun is not a straight line
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: PreHøstTur 2016. Overnatting bestilt.

Post by Epylypzon »

Jeg er under det dekselet flere ganger i året. Så det blir sjekket regelmessig:p men på min er det ikke noe hokus pokus. Kabelsko rett på batteri uten noen tilpasninger

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: PreHøstTur 2016. Overnatting bestilt.

Post by Norse »

knutk wrote: Slikt skjer, det er menneskelig å feile (men himmelsk å tilgi)
I så henseende vil jeg hevde at Ashland er det nærmeste Guds NK jeg kan forestille meg. Sindig og med evne til å se lyst på det meste[emoji1303][emoji1319][emoji1319]
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: PreHøstTur 2016. Overnatting bestilt.

Post by ashland »

Det ble ikke tatt så mange bilder fra min side på årets tur, alle er fra mobilen. Noen av dem ligger også ute på lokatoweb linken :thumleft
http://locatoweb.com/map/race/6018

ImageDSC_4353 by Jarle Heed, on Flickr

ImageDSC_4356 by Jarle Heed, on Flickr

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
fun is not a straight line
Post Reply