Fellestur Bergensområdet

Informasjon om MC relaterte treff og begivenheter.
Post Reply
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Fellestur Bergensområdet

Post by tshansen »

Heisann godfolk.... =D>

Code: Select all

Send MC KJØRING BERGEN turbeskrivelse til 26112.
For å melde seg på sender man MC START BERGEN til samme nummer.
For å melde seg av sender man MC STOPP BERGEN.
ser det er flere som kunne tenke seg en fellestur i Bergensområdet. Ikke alle har mulighet til å være med å kjøre hele tiden, men å legge inn ett par fellesturer der vi med felles interesse og ingen ønske om å delta aktivt i en klubb er dette en kjempe ide.

Jeg var så frekk at jeg stjal Knetrom sin post i bloggen hans. Da han har tatt seg tid til å plotte ut ett par veldig fine turer her i nærområdet!

Bergsdalen, Eksingedalen, totalt ca 23 mil
Her går det an å dele turen i 2, og ta Bergsdalen en dag og Eksingedalen en dag. Kort beskrivelse: Kjører fra/via Arna til Dale (halvveis til Voss), og kjører via Dale sentrum opp i Bergsdalen. Her får du se bl.a. en demning, og da vet du at du er på rett vei. Du kan svinge av ved Hodnaberg og kjøre langs vannet for noen ekstra mil, men jeg tror veien der blir dårlig for jeg er 99% sikker på at det er en blindvei. Du kommer hvertfall ned fra Bergsdalen ved Bulken, ca 1 mil før Voss. Ta mot Bergen (høyre), etter ca en mil (tror jeg), kommer du til Evanger. Hvis du vil til Eksingedalen, tar du til høyre ved Evanger og fortsetter opp i dalen. Du kommer til et kryss der du kan ta til Modalen og videre til Knarvik, eller Stamnes/Dale, på kartet har jeg valgt Stamnes/Dale for jeg kjører Modalen på en annen rute.
Image

Dalseide, Modalen, Knarvik, med andre ord rundt Osterøy (ikke på Osterøy), ca 15 mil
Osterøy er Norges, og muligens Europas største innenlandsøy. Da sier det seg selv at den må vi kjøre rundt! Kjører fra Arna til Dale igjen, men i stedet for å kjøre inn i Dale sentrum fortsetter du forbi til du har passert fotoboksene på Dalseide, ca 5 km etter Dale tipper jeg. Der står det skilt til Mo, så vidt jeg husker, og der tar du til venstre. Vær obs på drittdårlig vei til tider, den har vært lite utbedret på sikkert 70 år, noe du ser på tunnelene. Kommer til krysset der du kan ta til Eksingedalen eller Modalen, velg Modalen og kjør gjennom en lang tunnel. Herifra har jeg forresten ikke kjørt det neste stykket, for jeg tok mot Eksingedalen, men du skal kjøre mot Knarvik og da kommer du deg over Nordhordalandsbroen og fortsetter mot Åsane og verdens navle, Øyrane Torg.
Image

Rundtur på Askøy: Til Herdla på "nyeveien" og retur via Ask og Florvåg på gamleveien, ca 13 mil
Ute på Herdla har det vært militærleir så vidt jeg har forstått, jeg har kun vært der på business så den la jeg ikke merke til. For å slippe å kjøre samme veien helt tilbake, kjører du mot Ask i et lite kryss etter et langstrekke på vei sørover, men jeg husker ikke helt hva som står på skiltet. Det er til venstre :lol:
Image

Rundtur i Nordhordaland, Knarvik-Lindås-Austrheim-Radøy, ca 14 mil
Kom deg til Nordhordalandsbroen, fortsett via Knarvik forbi Lindås og Mongstad til du er i Austrheim. Dette er et strekke mange synes er kjedelig, derfor tar vi det først! Så kjører du sørover igjen via Radøy, og her er det noen valg av vei du kan ta, f.eks via Meland, og det er på Radøy det er fint
Image

Samnanger, Nordheimsund, Strandebarm, Fusa, Samnanger ca 17 mil
Kjør til Trengereid (kjennestegnes ved en rundkjøring med et gatekjøkken rett ved siden av), kjør mot Nordheimsund. I Nordheimsund tar du til høyre i sentrum og kjører sørover. Du passerer en del fine steder før du ser skiltet mot Fusa eller Eikelandsosen, her er jeg litt usikker. Du skal strengt tatt ikke til Fusa "city", bare kommunen. I Eikelandsosen (ligger omtrent midt i via 4 på kartet), kan du velge å kjøre til Fusa og ta fergen til Os og kjøre den veien tilbake, men jeg har valgt å kjøre fra Eikelandsosen til Tysse i Samnanger. Det er en fin vei, og den tror jeg at jeg har på en annen rute også, hvis ikke kommer den igjen senere. Fra Tysse kjører du tilbake til Trengereid og finner veien hjem selv.
Image

Klassikeren: Rolvsvågen, ca 8 mil fra Arna til Arna
Denne turen oppdaget vi som 17-18-åringer, og den ble kjørt mye! Fin og svingete vei med 80-sone :) Jeg liker å kjøre til Os først og kjøre via Hegglandsdalen til Samnanger (står skilt til Samnanger rett etter Os sentrum når du kjører mot Hatvik/Fusa/Eikelandsosen), da får du først den dårligste delen av veien og så kommer "flystripen".
Image

Rundtur på Osterøy (på, ikke rundt som den over), totalt ca 10 mil
Denne turen kan du også dele i 2 for å få færre mil. Osterøy er som nevnt stor, og det tar sin tid å kjøre fra broen til veien tar slutt. Det skal du gjøre! Kjør mot Lonevåg og fortsett rett forbi, passer Hosanger og Fotlandsvåg (her er det flott forresten), og kjør til veien tar slutt i Tysse. Jeg har kjørt i 45 minutter fra broen med lastebil, og da var det fortsatt vei igjen. Når det er slutt på vei, snur du og kjører enten tilbake til broen og hjem, eller du kan spe på med en liten sløyfe til (viapunkt 4, 5 og 6 på kartet). Kjør til Valestrand, og kjør mot en plass jeg tror heter Hamre. Akkurat her har jeg bare vært en gang for tre år siden, men jeg mener at den sløyften man ser på kartet lar seg kjøre (den kom jo fram på kartet liksom). Når man er på Hamre, kjører man parallellt med veien ut med Hylkje-Hordvik-Nordhordalandsbroen. Tilbake kan man velge å ta fergen til Breistein fra Valestrand, da er man ca i Åsane (ved travbanen), eller man kan kjøre tilbake via broen. Jeg har valgt broen igjen på kartet, for broen ligger noen minutter fra Øyrane Torg.
Image

Tysse i Samnanger, Eikelandsosen, Våge i/på Tysnes, Os, ca 15 mil + fergen
Her er veien fra Tysse til Eikelandsosen igjen, siden jeg liker den. Gjennom Tysse er det forresten veldig trangt mellom husene, men det gjør igjenting på 2 hjul (litt verre med 8 og oppover;)), men så blir det rene motorveien (et stykke). Kjør sørover og følg skiltene som jeg mener leder til Våge eller Tysnes, på kartet ser du ikke at du faktisk kan velge mellom 2 veier, men jeg hadde uansett gått for den skiltene viser, så slipper du å bli sint på meg siden jeg ikke har kjørt der siden 2006 og ikke husker 100% :P Fra Våge tar du fergen til Halhjem, dvs Os, og finner veien hjem derfra. Har du ikke gjort det før, kan du da kjøre via Rolvsvågen til Samnanger igjen, se over.
Image

Voss, Granvin, Nordheimsund, Samnanger, ca 21 mil
Her har vi en lang og fin tur. Jeg ville kjørt til Voss først, i stedet for andre veien, pga strekket Bergen-Voss har så mange tunneler at man lett blir trøtt der, i følge de som forstår seg på sånt (forklaringen er at øynene må tilpasse seg natt- og dagsyn hele tiden). Derfor blir vi ferdig med det strekket først når vi er uthvilt! Og i tillegg er det mange som synes det er kjedelig etter utallige turer der. Anyways, etter Voss tar du til høyre mot Granvin. Det kan være det står noe annet på skiltet, f.eks Hardangervidden, Odda eller Kvandal/Utne, eller ingen av delene, men du kan bare kjøre til høyre eller venstre. I Granvin tar du til høyre, og kjører mot Bergen via Nordheimsund. På veien passerer du fergesambandet Kvandal/Utne, som du kan ta for å komme til Odda. I Nordheimsund kjører du mot Samnanger og Trengereid, og derfra finner du veien hjem selv.
Image

Sightseeing på Sotra, Øygarden + Sund, totalt ca 20 mil
Denne turen kan, og bør kanskje, deles i 2. Du kjører til Sotra, og i rundkjøringen etter Kolltveittunnelen kan du ta til høyre/nordover mot Øygarden, eller venstre/sørover mot Fjell og etterhvert Sund. Det er ikke så gode muligheter for å kjøre runder her, så her må du for det meste kjøre samme veien fram som tilbake. Derfor kan det være greit å dele turen om du blir lei av å kjøre samme strekningene hele tiden. I Øygarden kan du kjøre langt og lenger enn langt før du kommer til tuppen av Hellesøy, jeg fikk ikke kartet til å markere veien helt opp, men når jeg kjører denne ruten skal jeg hvertfall kjøre til det er slutt for vei. I Sund passerer du Sund senter, og litt etter er det en avkjørsel til venstre mot Klokkarvik. Om du kjører ned der eller fortsetter rett fram, har ikke så mye å si, for veien går i en sirkel og du er tilbake i samme krysset etter noen mil uansett :) Når du først har passert krysset, vil du etterhvert se et skilt til Tofterøy, der kan jeg anbefale en liten tur også. Der har de en campingplass som selger is mellom kl 15 og 17, om jeg ikke husker feil (vi hadde hytte der men den er solgt :( ). Tofterøy er liten, så det blir ikke så mange mil på den. Den avstikkeren er ikke markert på kartet, men broen ligger omtrent ved Via 3.
Image

Tenkte det var på sin plass å kanskje stemme over hvilke rute som var mest ønskelig å kjøre, eventuellt andre forslag! Så skal jeg prøve å finne en dato hvor det kan passe for flest mulig av oss! Om noen bor slik til at de vil møte oss på halvveien er også dette fullt mulig!

Stor takk til Knetrom for godt bidrag!!

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Fellestur Bergensområdet!?

Post by Onsløv »

Kommentar til den siste:
Når man kjører i retur fra hellesøy, kan man på Ågotnes svinge til høyre (før rundkjøringen) og til venstre neste vei. Dette er en smal vei, men i forholdsvis god stand. Denne kan man følge gjennom møvik til man kommer ut ved fjell kirke. Her tar man til høyre (for lengre tur mot sund) eller til venstre for retur til Bergen, evnt kan man ved klokkarvik ta fergen over til hjellestad. (PS: sjekk når den går)

-mvh-
Kristian
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Fellestur Bergensområdet!?

Post by KiM »

1. Fellesturen
Da slenger jeg ut noen bilder fra gårsdagens tur. Kort fortalt kjørte vi Dale-Eksingedalen-Modalen-Knarvik-Sentrum. Har faktisk aldri vært i Eksingedalen og helt inne i Modalen så der har jeg virkelig gått glipp av noe! Fantastiske plasser.

Dagens representanter: LordShaft, fruen hans, Ola M, Siggy T (tyggis) og meg.

Det hele begynte kl1345 i Vågsbotn:
Image

Så en liten stopp oppi fjellsiden:
Image

Fine veier:
Image

Og ikke minst fantastisk utsikt og natur:
Image

Så et par bilder fra Mo:
Image
Image

Denne plassen hadde alt! Strand, brygge, yrende båtliv (med tilhørende dansebandmusikk og fyll), fosser, fjell og fjord. En perle:
Image
Image
Image

Og så et bilde av gjengen, der alle leser bakpå pepsiflaskene sine etter at Ola M fant en teit advarsel på etiketten:
Image

Siste stopp, Knarvik:
Image
Image

En tur som absolutt kan anbefales!
ingen KiM, ingen kos
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Fellestur Bergensområdet!?

Post by Trond_V »

3. fellesturen!!
eneRmiK wrote:Da var dagens tur og helgen over for denne gang :(

Kom til Vågsbotn 1158 (tidsnok 8) ) og der stod knetrom og LordShaft og ventet på meg. Tre oppmøtende er vel ikke noe å rope hurra for, men ut av intet kom Mogen og turfølge var økt med 25%! Fire er OK, men enkelte her som må skjerpe seg (de som ikke har vært med på tur enda!).

Her er da et bilde av die "geturkameraten":
Image
Fra høyre: Mogen sin 748, knetrom sin Shadow, min sin CBR (som LordShaft står foran selvfølgelig!) og helt til venstre LordShaft sin ombygde gule Ducati Monster.
*løpe og gjemme seg*

Sorry LordShaft :P Her er den sanne versjonen:
knetrom
Image
Mogen
Image
LordShaft
Image
eneRmiK
Image

Dermed satt vi stø kurs for Norges mest regntunge kommune, Samnanger. Etter å ha introdusert LordShaft for svingete veier i Tysse og motorveien i Holmefjord tok vi et lite stopp.
Image
Image

Vi kjørte videre i ca tre minutter, så stoppet vi på en bensinstasjon i Eikelandsosen. Altså var ruten med innlagte stopp planlagt til den minste detalj :lol:

Så bar det videre innover Holdhus, Kilen og til Mundheim. Så svingte vi inn mot Nordheimsund. Vel plassert på kaien i Norheimsund:
Image
Image
Image

Så et søtt bilde av den beskjedne LordShaft
Image

som varte i ca ti sekunder før han var tilbake i sitt normale seg
Image

Etter det kjørte vi over Kvamskogen retning hjem. I Hissdalen var det kontroll, men ingen av oss ble tatt. Broderen har blitt brent der før, så tar det alltid litt med ro der. Så kjørte jeg Rolvsvågen hjem, LordShaft over Gullbotn og hjem, mens knetrom og Mogen fikk en romantisk date på Trengereidkroen med hver sin wiener (hoho).

Takk for en flott tur :D Jeg må bli flinkere til å ta bilder av vår flotte natur også. Svikter visst litt der.

Ekstra materiale:
Image
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Fellestur Bergensområdet!?

Post by knetrom »

Woho, jeg er kjendis \:D/ Men på den seriøse siden er jeg med å teste om rutene mine holder mål i ca juni!

Veidekket i Bergsdalen og Eksingedalen har ikke jeg inspisert siden 2003, Trond_V, så de står jeg ikke inne for ;) Fin vri forresten, Deauville, gjør Sotraturen mye bedre! Veien du sier var fin sist jeg kjørte der :)
User avatar
Mogen
Posts: 540
Joined: 28 Jul 2008 15:19
MC: Suzuki GSX-R 750 k9
Location: Bergen, Lindås

Re: Fellestur Bergensområdet!?

Post by Mogen »

Eg er med på det meste så lenge det er etter 7.mai kl.15:00 :lol:
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Re: Fellestur Bergensområdet!?

Post by Alas »

Er selvfølgelig med, så lenge det legges inn et stopp for is og gpp. ;-)

Hvilken tur er nesten irrelevant for min del.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Fellestur Bergensområdet!?

Post by tshansen »

Høres bra ut! Da foreslår jeg at vi prøver å ta alle turene i løpet av sesongen! Legger inn en dag eller 2 i måneden der vi samler folket fra forumet å kjører ilag!? :D

Jeg har masse plass, så grillings på slutten av dagen i casa'en min er også ett alternativ for de som måtte være sugen på noe slikt :)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Fellestur Bergensområdet!?

Post by Trond_V »

EN dag hver mnd er ett gulle godt forslag.:) Da har alle muligheten til å få med seg minst en tur liksom :smt023
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Fellestur Bergensområdet!?

Post by bandit »

Sign me up!! 8)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Fellestur Bergensområdet!?

Post by knetrom »

Kongeinitiativ, jeg har planer om å kjøre alle turene i førsteposten i løpet av sommeren uansett :D
User avatar
Mogen
Posts: 540
Joined: 28 Jul 2008 15:19
MC: Suzuki GSX-R 750 k9
Location: Bergen, Lindås

Re: Fellestur Bergensområdet!?

Post by Mogen »

LordShaft wrote:Legger inn en dag eller 2 i måneden der vi samler folket fra forumet å kjører ilag!? :D

Jeg har masse plass, så grillings på slutten av dagen i casa'en min er også ett alternativ for de som måtte være sugen på noe slikt :)
Konge! =D>
Håper det er mange som kommer da ;-)
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Fellestur Bergensområdet!?

Post by KiM »

knetrom wrote:Kongeinitiativ, jeg har planer om å kjøre alle turene i førsteposten i løpet av sommeren uansett :D
You know where to find me! Her og på mobilnummeret som jeg sendte på PM til deg :P
ingen KiM, ingen kos
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Fellestur Bergensområdet!?

Post by Onsløv »

Siste søndag hver mnd, dersom OK vær?

Vel, om jeg får komme med et ønske, så er det å holde denne tråden fri for swada og snikk-snakk, og holde den rettsporet.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Fellestur Bergensområdet!?

Post by tshansen »

Enig med Kristian her... Vi tar alt snikk snakk i torget tråden, og her annonserer vi bare kjøreruter og jeg vil oppdatere med liste her når folk melder seg på via pm til meg etter at en tur er fastsatt!

Om det skulle vise seg at dette blir en suksess og flere liker å kjøre ilag kan vi ta steget opp å ta en tur med en overnatting kanskje!? Det er noe vi kan ta etterhvert!

Vil prøve å få igang en fellestur så snart det blir litt bedre vær :)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply