Re: Hvor fornøyde er "vi" med Schuberth C4
Posted: 19 Dec 2018 14:39
Jeg har også en eldre neotec og er godt fornøyd. Hva er annerledes med II? Endret passform på hjelmen eller knotten?
Norges hyggeligste MC-forum
http://mc-forumet.no/
Personlig kjører jeg nå C3Pro.tshansen wrote: For diskusjonens skyld, hva legger dere i at du alltid har vært fornøyd (sett inn navn på hjelm her) hjelmen din? Hva har du brukt hjelmen til? hvilke kriterier var viktig for deg når du valgte nettopp denne hjelmen?
En del av hjelmprodusentene har stort eller lite skall, å skillet går mellom Large og Xtra Large. Så at man føler at lippene tar borti luftingen foran munnen eller at naien tar ani plasten er ikke uvanlig. Da gjelder det å finne seg en leverandør som kan ordne med trangere innmat. For som du sier, hjelmen blir å danse ballet på månen etter 10.000 km om den er passelig i XL.ojda wrote:C4 fordi jeg vurderte den
Nå var jeg å testet både large og XL i dag, å det var ikke innertier på noen av de
XL var litt for rommelig i ny, og da blir den og danse på skallen efter noen 10.000km.
Large var endel kortere i hakepartiet og er derfor uaktuell.
Prøvde i samme slengen Shei Neotec II i XL, men var ikke helt enig med den heller
Neotecǹ jeg har er forsåvidt helt ok den, åsså passer den perfekt.
Tror jeg skyver problemet litt forran meg jeg, men greit med litt diskusjon da
Helt klart Borg, lufting er et viktig kriterie. Ved litt jobbekjøring på grus blir pusten ofte kjapp og det trengs nok plass til luft. Det var mye grunn til at jeg bytta ut C3 med Touratech adv hjelmen. Og solbremmen, kan ikke få fullrost den ved lav sol. Har nesten ikke brukt solvisiret etter jeg fikk den.Borg wrote:Enig i mange av kriteriene folk nevner her når de søker den neste hjelmen, men det jeg savner (og som aldri kom opp som noe issue da jeg brukte Schubert) er LUFTING. Min Neotec 2 var utrolig behagelig fra første gang jeg prøvde den, men jeg holdt på å daue av åndenød inni hjelmen i sommer. At en hjelm kan bli så mislykket av mangel på lufting hadde jeg ikke tenkt på som en sak engang.
Er det denne du mener https://shop.touratech.no/helmet-tourat ... white.htmlPalma wrote:Helt klart Borg, lufting er et viktig kriterie. Ved litt jobbekjøring på grus blir pusten ofte kjapp og det trengs nok plass til luft. Det var mye grunn til at jeg bytta ut C3 med Touratech adv hjelmen. Og solbremmen, kan ikke få fullrost den ved lav sol. Har nesten ikke brukt solvisiret etter jeg fikk den.Borg wrote:Enig i mange av kriteriene folk nevner her når de søker den neste hjelmen, men det jeg savner (og som aldri kom opp som noe issue da jeg brukte Schubert) er LUFTING. Min Neotec 2 var utrolig behagelig fra første gang jeg prøvde den, men jeg holdt på å daue av åndenød inni hjelmen i sommer. At en hjelm kan bli så mislykket av mangel på lufting hadde jeg ikke tenkt på som en sak engang.
Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
Det var ikke riktig den Kvase, men denne:kvase wrote:Er det denne du mener https://shop.touratech.no/helmet-tourat ... white.htmlPalma wrote:Helt klart Borg, lufting er et viktig kriterie. Ved litt jobbekjøring på grus blir pusten ofte kjapp og det trengs nok plass til luft. Det var mye grunn til at jeg bytta ut C3 med Touratech adv hjelmen. Og solbremmen, kan ikke få fullrost den ved lav sol. Har nesten ikke brukt solvisiret etter jeg fikk den.Borg wrote:Enig i mange av kriteriene folk nevner her når de søker den neste hjelmen, men det jeg savner (og som aldri kom opp som noe issue da jeg brukte Schubert) er LUFTING. Min Neotec 2 var utrolig behagelig fra første gang jeg prøvde den, men jeg holdt på å daue av åndenød inni hjelmen i sommer. At en hjelm kan bli så mislykket av mangel på lufting hadde jeg ikke tenkt på som en sak engang.
Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
Er det butikker som selger Touratech sine hjelmer, eller bare tilgjengelig på nett?Palma wrote:Helt klart Borg, lufting er et viktig kriterie. Ved litt jobbekjøring på grus blir pusten ofte kjapp og det trengs nok plass til luft. Det var mye grunn til at jeg bytta ut C3 med Touratech adv hjelmen. Og solbremmen, kan ikke få fullrost den ved lav sol. Har nesten ikke brukt solvisiret etter jeg fikk den.Borg wrote:Enig i mange av kriteriene folk nevner her når de søker den neste hjelmen, men det jeg savner (og som aldri kom opp som noe issue da jeg brukte Schubert) er LUFTING. Min Neotec 2 var utrolig behagelig fra første gang jeg prøvde den, men jeg holdt på å daue av åndenød inni hjelmen i sommer. At en hjelm kan bli så mislykket av mangel på lufting hadde jeg ikke tenkt på som en sak engang.
https://touratech.no/butikker/forhandler/Trond_V wrote:Er det butikker som selger Touratech sine hjelmer, eller bare tilgjengelig på nett?Palma wrote:Helt klart Borg, lufting er et viktig kriterie. Ved litt jobbekjøring på grus blir pusten ofte kjapp og det trengs nok plass til luft. Det var mye grunn til at jeg bytta ut C3 med Touratech adv hjelmen. Og solbremmen, kan ikke få fullrost den ved lav sol. Har nesten ikke brukt solvisiret etter jeg fikk den.Borg wrote:Enig i mange av kriteriene folk nevner her når de søker den neste hjelmen, men det jeg savner (og som aldri kom opp som noe issue da jeg brukte Schubert) er LUFTING. Min Neotec 2 var utrolig behagelig fra første gang jeg prøvde den, men jeg holdt på å daue av åndenød inni hjelmen i sommer. At en hjelm kan bli så mislykket av mangel på lufting hadde jeg ikke tenkt på som en sak engang.
Kjekt å prøve hjelm før kjøp
De har vel noen på speed. Jeg dro til Touratech for å prøve. Jeg har jo så diger skalle. 3XL [emoji2]Trond_V wrote:Er det butikker som selger Touratech sine hjelmer, eller bare tilgjengelig på nett?Palma wrote:Helt klart Borg, lufting er et viktig kriterie. Ved litt jobbekjøring på grus blir pusten ofte kjapp og det trengs nok plass til luft. Det var mye grunn til at jeg bytta ut C3 med Touratech adv hjelmen. Og solbremmen, kan ikke få fullrost den ved lav sol. Har nesten ikke brukt solvisiret etter jeg fikk den.Borg wrote:Enig i mange av kriteriene folk nevner her når de søker den neste hjelmen, men det jeg savner (og som aldri kom opp som noe issue da jeg brukte Schubert) er LUFTING. Min Neotec 2 var utrolig behagelig fra første gang jeg prøvde den, men jeg holdt på å daue av åndenød inni hjelmen i sommer. At en hjelm kan bli så mislykket av mangel på lufting hadde jeg ikke tenkt på som en sak engang.
Kjekt å prøve hjelm før kjøp
Palma wrote:De har vel noen på speed. Jeg dro til Touratech for å prøve. Jeg har jo så diger skalle. 3XL [emoji2]Trond_V wrote:Er det butikker som selger Touratech sine hjelmer, eller bare tilgjengelig på nett?Palma wrote: Helt klart Borg, lufting er et viktig kriterie. Ved litt jobbekjøring på grus blir pusten ofte kjapp og det trengs nok plass til luft. Det var mye grunn til at jeg bytta ut C3 med Touratech adv hjelmen. Og solbremmen, kan ikke få fullrost den ved lav sol. Har nesten ikke brukt solvisiret etter jeg fikk den.
Kjekt å prøve hjelm før kjøp
Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
....................... ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,.....................tshansen wrote:Jeg hadde en interessant diskusjon med en tidligere racing fører her i Bergen, angående hjelm og de forskjellige leverandørene.
I forbindelse med diskusjonen, tok vi en schuberth, arai, shoei og shark hjelm av samme type/modell/utførelse og gjøre et par "tester". Ikke noe vitenskapelig i laberatorium eller uten rom for feilkilder. Men det var ganske tydelig hvorfor han kjørte nettopp sitt merke og sverget til bare to av de 4 nevnte merkene når han kjøpte hjelm.
Man ser fort på hjelm hvordan den er bygget opp, hvordan skallet er designet hvilke områder som er kritiske og hva de fleste glemmer å se etter når de velger hjelm (utenom komfort)
Basert på denne diskusjonen, noen ganske gode visuelle eksempler, blir jeg ALDRI å kjøpe meg Schuberth hjelm... uansett hva de euro encap testene eller hva de heter mener om sikkerheten i disse hjelmene
Så mitt råd er, styr unna