Hvor fornøyde er "vi" med Schuberth C4

Her kan du dele dine erfaringer med diverse produkter, og finne brukererfaringer på produkter du selv vurderer.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Hvor fornøyde er "vi" med Schuberth C4

Post by ojda »

Hvor fornøyde er "vi" med Schuberth C4.
Det er vel endel som har fått noen km på denne nå.
Ser det er endel negativt på nett om den, men prisen raser jo nedover (fra 3500) :thumleft
Er det alikevel ett godt kjøp?
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hvor fornøyde er "vi" med Schuberth C4

Post by tshansen »

Jeg hadde en interessant diskusjon med en tidligere racing fører her i Bergen, angående hjelm og de forskjellige leverandørene.

I forbindelse med diskusjonen, tok vi en schuberth, arai, shoei og shark hjelm av samme type/modell/utførelse og gjøre et par "tester". Ikke noe vitenskapelig i laberatorium eller uten rom for feilkilder. Men det var ganske tydelig hvorfor han kjørte nettopp sitt merke og sverget til bare to av de 4 nevnte merkene når han kjøpte hjelm.

Man ser fort på hjelm hvordan den er bygget opp, hvordan skallet er designet hvilke områder som er kritiske og hva de fleste glemmer å se etter når de velger hjelm (utenom komfort)
Basert på denne diskusjonen, noen ganske gode visuelle eksempler, blir jeg ALDRI å kjøpe meg Schuberth hjelm... uansett hva de euro encap testene eller hva de heter mener om sikkerheten i disse hjelmene :-# :-# :-#

Så mitt råd er, styr unna :plystre
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Hvor fornøyde er "vi" med Schuberth C4

Post by Trond_V »

tshansen wrote: Basert på denne diskusjonen, noen ganske gode visuelle eksempler, blir jeg ALDRI å kjøpe meg Schuberth hjelm... uansett hva de euro encap testene eller hva de heter mener om sikkerheten i disse hjelmene :-# :-# :-#
Så mitt råd er, styr unna :plystre
Vil du utdype litt mere detaljer / bilder?
Dette er viten som flere ønsker å få ta del i. Les meg. ;-) ;-)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hvor fornøyde er "vi" med Schuberth C4

Post by tshansen »

Trond_V wrote: Vil du utdype litt mere detaljer / bilder?
Dette er viten som flere ønsker å få ta del i. Les meg. ;-) ;-)
Dette er ingen vitenskap, å det finnes sikkert like mange tilsvar og motargumenter i begge leire. Dette er bare erfaringsoverføring og egne/andres analyser på hva som er viktig for at en hjelm skal være god på hodet og innfri på sikkerhet om uhellet skulle være ute.

Jeg har ikke bilder å vise til, bare en vennskapelig oppfordring til å sjekke en hjelm ut mer enn å bare ha den på hodet i x antall minutter. Ta ut innerfor, se på luftinger, innfestninger av visir, skjerm, hakestropp osv. press litt mot tinning, panne og nakke. Kjenn hvordan skallet former/deformerer seg eller er stivt. Ja.... rett og slett... gå litt grundig til verks. Å ikke stol blindt på selger i butikk :-#
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Hvor fornøyde er "vi" med Schuberth C4

Post by jhn »

Ja men hva er galt med Schuberth?
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hvor fornøyde er "vi" med Schuberth C4

Post by ojda »

Jeg ser helt klart fornuften i det du sier Thomas, men vis meg den mc-forhandleren som synes det er greit at du står å river foret ut av hjelmen :roll:
De finnes sikkert, men antallet kan nok telles på ei hand :(
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Hvor fornøyde er "vi" med Schuberth C4

Post by kvase »

Trond_V wrote:
tshansen wrote: Basert på denne diskusjonen, noen ganske gode visuelle eksempler, blir jeg ALDRI å kjøpe meg Schuberth hjelm... uansett hva de euro encap testene eller hva de heter mener om sikkerheten i disse hjelmene :-# :-# :-#
Så mitt råd er, styr unna :plystre
Vil du utdype litt mere detaljer / bilder?
Dette er viten som flere ønsker å få ta del i. Les meg. ;-) ;-)
Jeg følger opp med samme spørsmål
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Hvor fornøyde er "vi" med Schuberth C4

Post by Trondgv »

Finnes det noe dokumentert info på det du sier lord? Jeg har Touratech sin åpningshjelm og det er jo en videreutviklet E1. Har aldri tenkt at hodet mitt ikke er "sikkert" med denne hjelmen.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hvor fornøyde er "vi" med Schuberth C4

Post by mekkern »

tror jeg heller stoler på en test ala sharp enn en "jeg synes" variant.....

En hjelm SKAL deformeres.. hvis ikke gjør den ikke jobben.
ellers hadde jo en "tyskerhjelm" med isopor inni vært en vinner....
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Hvor fornøyde er "vi" med Schuberth C4

Post by DrGreve »

Jeg driter i alt bare hjelmen er god å ha på skallen. Shoei er ubehagelig å ha på, Schuberth er motsatt, derfor har jeg sistnevnte :)
Og for ordens skyld, jeg har hatt Sharp, Shoei og Nolan før men er nå på min fjerde Schuberth :thumleft
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Hvor fornøyde er "vi" med Schuberth C4

Post by JRO »

Sier meg enig med mekkern i motsetning til 2 selvutnevnte hjelm eksperter borti Bergen, der sitter de en kveld og slurper Whisky og gjør hjelmanalyser. Nei tshansen nå er du på jordet. Det er mange test rapporter som gir C4 gode skussmål. [-X :shock:

Har selv C4 så er selvfølgelig uhildet i all min analyse, men det er i allefall den beste hjelmen jeg har hatt. Nå har jeg ikke prøvd den i en ulykke, men stoler på at den største hjelmprodusenten har sine godkjenninger i orden. Alt annet, støy, visir, solvisir, oppkobling med Bluetooth til telefon, GPS og høyttaler i hjelm har vært enkelt og ikke noe problem. :thumleft

Den aktive støy reduseringen virker, men den har ikke så god støydemping som en del hodetelefoner (kom plutselig til å tenke, hvorfor heter det hodetelefoner og ikke hodehøytalere hm) :-k

Så ojda, tror ikke du gjør et dårlig valg ved å velge C4. =D>
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Hvor fornøyde er "vi" med Schuberth C4

Post by jeey »

JRO wrote:
Den aktive støy reduseringen virker, men den har ikke så god støydemping som en del hodetelefoner (kom plutselig til å tenke, hvorfor heter det hodetelefoner og ikke hodehøytalere hm) :-k
Har c4 selv og denne har ikke støykanselering, den har støy reduksjon når du bruker intercom (noe som flere systemer har).

En av de tingene som gjør C4 for meg er det brede visiret, en del bedre utsyn enn f.eks Neo Tec 2.

Nå har jeg bare hatt neotec (1) og C4, synes ikke det er noe merkbar forskjellen i støyen på disse.

Så gå etter passform så kommer du langt, ellers synes jeg Sena intercom er litt kjedelig da de fleste kjører packtalk i dag.
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: Hvor fornøyde er "vi" med Schuberth C4

Post by Lazyboy »

Når jeg skulle kjøpe en hjelm i Hoff en gang vurderte jeg Schubert c3 mot shoei neotech.
begge kjentes gode på hodet og jeg var usikker på hvilken jeg skulle velge.

Hjelmpusher´n mente da at jeg burde gå for Shoei, han begrunnet det med at solvisir delen var påbygg på Shoei men på Schubert var det tatt ut plass i det opprinnelige skallet. Argumenterte også med at hele skallet på Schubert var mye slankere, noe som ga mindre plass til polstring/def soner.

Ikke veit jeg, men det var Shoei som ble med hjem.
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Hvor fornøyde er "vi" med Schuberth C4

Post by voodoodoo »

Har akkurat vært igjennom samme tankeprosess... lest tester opp ned og i mente, vært og prøvd ulike potter på huet og sett diverse tester på tube'n.
Schuberth og Shoei er flott hjelmer men så var det intercom da.. Alle gutta kjører packtalk så da fallt den igjennom.. og vekt.. de drar seg jo opp i 2 kilo med intercom og hvis man da i tillegg er like dum som meg og klistrer på et kamera i ny og ne så blir det jo som et lodd oppå der..
Dessuten synes jeg prisene var ganske drøye.. oppi 6' for en hjelm er mye peeng..

Tok sjansen på en rimelig Koreaner HJC Rpha90.. så får vi se om det funker..
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Hvor fornøyde er "vi" med Schuberth C4

Post by jhn »

Lazyboy wrote:Når jeg skulle kjøpe en hjelm i Hoff en gang vurderte jeg Schubert c3 mot shoei neotech.
begge kjentes gode på hodet og jeg var usikker på hvilken jeg skulle velge.

Hjelmpusher´n mente da at jeg burde gå for Shoei, han begrunnet det med at solvisir delen var påbygg på Shoei men på Schubert var det tatt ut plass i det opprinnelige skallet. Argumenterte også med at hele skallet på Schubert var mye slankere, noe som ga mindre plass til polstring/def soner.

Ikke veit jeg, men det var Shoei som ble med hjem.
Kanskje det er noe i det han sa ... og som mr hansen mumler om
https://www.naf.no/forbrukertester/test ... torsykkel/
Post Reply